Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia? Syön todella vähän, 42v normaalipainoinen nainen.

Vierailija
29.03.2014 |

Rupesin miettimään noita puoli-kiloa-kasviksia-päivässä- suosituksia ja tajusin että syön yleensä yhteensä noin puoli kiloa ruokaa päivässä. 

Aamulla saan alas ehkä pienen leipäpalan tai puolikkaan näkkärin juustolla. Lounaan syön töissä, valmiista annoksesta syön noin kolmanneksen. Töiden jälkeen välipala, esim 1 näkkäri. Päivälliseksi tyypillisesti kourallisen kokoinen annos pastaa tms, plus porkkana tai tomaatti. 

En ole ikinä syönyt ravintola- annosta loppuun, tai kokonaista pizzaa. Tykkään hyvästä ruoasta ja laitan aina kunnollista ruokaa kotona perheelle, ravintolassa käydään usein koska kaikki tykkäämme uusista mauista. Minun ruokamääräni vaan on niin pieni että useimmiten otan kaksi alkupalaa pääruoan sijasta. 

Olen terve 42v, 173cm ja noin 60 kiloa, olen ollut tässä painossa aina, raskautta lukuunottamatta. 

Onko tämä normaalia vai onko minulla joku tiedostamaton syömishäiriö? Pitäisikö syödä väkisin lisää esim kasviksia? Vai olenko vaan tyytyväinen että olen terve nelikymppinen ja säästän ruokalaskuissa...  :D

Ja siinä se. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP päivittää: Tänään aamulla kolme hapankorppua juustolla, viimeisen pakotin alas koska eilen jäi päivällinen syömättä. Lounaaksi kaalisoppaa, noin desi. Päivälliseksi kanacurrya riisin kanssa, noin kaksi desiä yhteensä. Viisi minitomaattia. 

Nyt kun alan todella katselemaan ruokamääriäni, veikkaan ettei tämä nyt kuitenkaan ihan oikein ole. Saanko tarpeeksi vitamiineja ja kalkkia? 

Nälkä ei ole, ja hyviä naposteltavia on tarjolla jatkuvasti. Ostaisinko jotain vitamiinipillereitä?

Vierailija
2/15 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne naposteltavat. Jätä kaikki naposteltavat pois, eiköhän ala ruoka maistua. Saanet napostelusta monta sataa kilokaloria päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole normilihaksinen jos et syö kunnolla.

Vierailija
4/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:55"]

Ne on ne naposteltavat. Jätä kaikki naposteltavat pois, eiköhän ala ruoka maistua. Saanet napostelusta monta sataa kilokaloria päivässä.

[/quote]

Mutta kun en napostele. Ovat siis tarjolla mutten syö. Viime viikolla söin yhden keksin, oli hyvää. Ruokaa ja hemmotteluherkkuja on tarjolla koko ajan, mutten vaan ota. Ei ole nälkä eikä tee mieli. 

ap

Vierailija
5/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaaksi desi kaalisoppaa? Eli muutama lusikallinen?

Luulen että arvioit määrät pahasti alakanttiin.

Vierailija
6/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huolestuttavaa.. Itse olen normaalipainon alarajoilla enkä harrasta liikuntaa mutta syön varmaan 10krt enemmän kuin sinä!

Ihmiset on toki erilaisia syömisen suhteen mutta kannattaisi selvittää onko joku sairaus tämän taustalla.

Vierailija
7/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia ja hyviä rasvoja et ainakaan saa tarpeeksi. 

Ala syödä monipuolisemmin, niin huomaat eron. Ehkä ajatus alkaa juosta paremmin, kun ravitset aivojasikin oikein ja ehkes jaksat paremmin puuhailla, kun saat lihaksillesikin ravintoaineita.

Pelkällä hiilarilla elää, mutta ihminen tarvitsee paljon muutakin pysyäkseen terveenä.

Jos keho saa jatkuvasti liian vähän ravintoa; se menee säästöliekille ja yrittää tulla sillä vähällä toimeen, mutta pitkän päälle se on vaarallista.

Vierailija
8/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 00:28"]

Proteiinia ja hyviä rasvoja et ainakaan saa tarpeeksi. 

Ala syödä monipuolisemmin, niin huomaat eron. Ehkä ajatus alkaa juosta paremmin, kun ravitset aivojasikin oikein ja ehkes jaksat paremmin puuhailla, kun saat lihaksillesikin ravintoaineita.

Pelkällä hiilarilla elää, mutta ihminen tarvitsee paljon muutakin pysyäkseen terveenä.

Jos keho saa jatkuvasti liian vähän ravintoa; se menee säästöliekille ja yrittää tulla sillä vähällä toimeen, mutta pitkän päälle se on vaarallista.

[/quote]

Kiitos, tästä nimenomaan olen huolissani. Saanko kaikkia tarvitsemiani ravintoaineita riittävästi? 

Toisaalta, olen terve ja liikun normaalisti. Kun huomaan ruokamäärien vähenevän, panostan laatuun. Esim tammikuussa minulla oli kuukauden hyvin vähäruokainen jakso, silloin söin punaista paprikaa 60% briejuustolla että saisin edes vitamiineja ja proteiinia plus kalsiumia.

ap

Vierailija
9/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Jos syön yhtään enemmän, lihon.

Jos syön 1300 kaloria per päivä, lihon. Pysyn painossani, kun syön 800 kaloria per päivä. Aina ollut näin.

163 cm ja 55 kg

Vierailija
10/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kovin tutulta. Tahtoisin myös tietää, mistä tämä johtuu ja mitä tälle voi tehdä. Muut kauhistelevat pieniä ruokamääriäni, jotka itselleni tuntuvat normaaleilta. Olen myös ihan normaalipainoinen.

Vierailija
11/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla laskenu paino 3kg viimeisen reilu viikon aikana, kun ei oo ruoka maistunut yhtään. joinain päivinä en syö mitään, yleensä syön jotain muroja ja yhden omenan päivässä, muuten tulee huono olo. aagh, en halua mitään syömishäiriötä

Vierailija
12/15 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siinä vielä painokin pysyä samana pitkään, kunnes tulee juurikin jokin tuollainen pätkä, että syöminen heikkenee entisestään. Ja siinä vaiheessa alkaa näkyä se, ettei keho jaksa ylläpitää kaikkia prosessejaan. Joistakin aineista luulisi tulevan kroonista pulaa, ja jossain vaiheessa puute on niin syvä, että kaksi elintärkeää prosessia asettuvat vastakkain ja jompikumpi häviää.

Eli mieleen tulee minulla, että noin vähän syövän olisi hyvä olla tekemisissä terveydenhuollon kanssa ja pitää vahtia labra-arvoista vähintäänkin. Ja toinen juttu: kun on aina syönyt minimaalisesti, turtuu määriin ja ne alkavat pienetä entisestään. Eli vähintäänkin voisi olla aiheellista ajoittain kiinnittää huomiota siihen, että pystyy niitä määriä myös nostamaan. Eli juu, menisin lääkäriin ja kertoisin mitä tulee syötyä ja mikä huolestuttaa.

Vierailija
13/15 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysyt hengissä niin silloin kaikki on ok.

Varmaan jos alkaisit harrastaa liikuntaa, niin energian tarvekin kasvaisi.

Vierailija
14/15 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan liiku kovin aktiivisesti kun energiantarve on noin pieni? 

Vierailija
15/15 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 23:28"]

Et varmaan liiku kovin aktiivisesti kun energiantarve on noin pieni? 

[/quote]

En harrasta erikseen liikuntaa, kävelen työpäivinä aina noin tunnin yhteensä bussipysäkille ja pois, harrastan puutarhurointia joka on kai aika fyysistä, ja teen normaalit kotihommat. Aika tavallinen kulutus siis, olettaisin. En ole mikään laiha luikku vaan ihan normilihaksinen peruskuntoinen nainen 

Olen aina ollut pieniruokainen, mutta iän mukana ruokamäärä pienenee ja pienenee. Kai tämä sopii minulle koska olen terve ja normaalipainoinen, mutta joskus mietin että olenko sittenkin jotenkin ruokavammainen? 

Ja se suositus puolesta kilosta kasviksia päivässä...  

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän