Ratkaistaa väittelymme kaverini kanssa! Kaloriasiasta.
Henkilö painaa tietyn verran, olkoot nyt esimerkkinä 80kg. Hän on 165cm pitkä,(tämä myös ihan esimerkkinä). Hän on lihonut tämänkokoiseksi sanotaan nyt syömällä päivittäin kilokaloreita 3000, ja pysyy tuossa 80kg painossaan syömällä tuon 3000 kaloria.
Kaverini väittää, että esimerkkihenkilö laihtuu ainoastaan syömällä 1200kaloria, ja sen takia laihtuminen on vaikeaa. Oletetaan että tuolla 1200 kalorimäärällä hän laihtuisi ajanmyötä 60kg painoiseksi, ja tuota samaa 1200 kaloria syömällä myös pysyisi siinä iäti.
Kaverini ei ymmärrä, että jos esimerkkihenkilö syökin tuon 3000kalorin sijasta 2000 kaloria, hän laihtuu myös, mutta jää toki painavammaksi kuin 1200 kalorilla saavutettu ja ylläpidetty 60kg paino, ehkä jää 70 kiloiseksi, mutta silti laihtuu tuosta 80 kilosta kymmenen.
MITEN selitän tämän niin että kaveri ymmärtää? :D :D
Kommentit (17)
Vaikia tuon selvemmin asiaa selittää.
No jos kaverisi on niin tyhmä, ettei tuota ymmärrä niin tuskin hän on läpäissyt edes peruskoulua. Turha siis edes yrittää selittää mitään.
Mä oon tuon 165cm pitkä, mulle on useampi kehonkoostumismittaus laskenut päivittäiseksi kalorintarpeeksi (en siis liiku käytännössä yhtään) 2000kc/pvä. En tuota syö, mutta väitän, että kyllä tuolla 1800kc:llakin laihtuu ja enenmän kuin 70kg panoon.
Tuossa tapauksessa saattaa muutaman kilon laihtua, mutta sitten tyssää ellei hulluna liiku. Harva laihtuu 2000kcal dieetillä. Se on esim minun peruskulutukseni. Olen 74 kg ja tässä vuoden aikana laihduttanut pikkuhiljaa juurikin tuosta 80 kilosta. En vain jaksa vetää pitkäksi aikaa kaloreita minimiin. Syön n. 1500kcal ja välillä on noita 2000 kcal päiviä, jolloin en tosiaankaan laihdu.
Jos mä oon 95kg ja haluisin laihtua 80 kiloiseksi, söisin sen verran mitä 80 kiloisen kalorikulutus on normaalilla aktiivisuudella. Se on ainakin yhden tieteilijän mielestä järkevin tapa. Eikä mitään pikanälkäkuureja.
Tämä vähän asian vierestä mutta tässä pitää muistaa sellainen asia kun kehonkoostumus. Ei kaikki ns ylipaino ole automaattisesti läskiä. Monet bodarit on taulukkojen mukaan rankasti ylipainoisia vaikka rasvaa saati läskiä on tavan pulliaisiin verrattuna olematon määrä. Jotkut on tuollaisia kiinteän lihaksikkaita ihan luonnostaan ja vaaka näyttää hoikahkollekin reilua tai pitäisikö sanoa epäreilua ylipainoa.
Tuota noin. Esimerkkihenkilö kyllä laihtuu vaikka kuinka laihaksi syömällä sen 2000 kilokaloria.
Olette siis molemmat väärässä. Ei se nyt niin mene, että kahdella tonnilla pysyy 70 kilossa, 60 kiloinen saa syödä vain tonnin jne. Johan siinä mentäisiin miinukselle jo alle 50 kiloisen kohdalla!
Eli se, miten ihminen laihtuu ja missä kilomäärässä laihduttaminen käy hitaammaksi ja vaikeammaksi on aivan yksilöllistä, riippuu etenkin siitä, miten paljon ko. henkilö kuluttaa. Jos ihminen tekee fyysistä työtä, 2000 kaloria on hänelle hyvin vähän. Istumatyöläiselle sekin voi olla liikaa!
Ja laihduttaessa elimistö saattaa alkaa hyödyntää vähätkin kalorit tarkemmin, jolloin sanotaan, että elimistö on mennyt "säästöliekille". Silloin laihtuminen hidastuu - muttei lopu, jos sitkeästi jatkaa ja lisää vaikkapa liikunnalla kalorien kulutusta.
Eli ei se nyt mitään ydinfysiikkaa herranen aika ole. Syödyt kilokalorit miinus kulutetut kilokalorit = jos jää plussalle, lihot, jos menee miinukselle, laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa saattaa muutaman kilon laihtua, mutta sitten tyssää ellei hulluna liiku. Harva laihtuu 2000kcal dieetillä. Se on esim minun peruskulutukseni. Olen 74 kg ja tässä vuoden aikana laihduttanut pikkuhiljaa juurikin tuosta 80 kilosta. En vain jaksa vetää pitkäksi aikaa kaloreita minimiin. Syön n. 1500kcal ja välillä on noita 2000 kcal päiviä, jolloin en tosiaankaan laihdu.
Minä laihduin 20 kg (106kg-> 86 kg) syömällä 2400kcal päivässä ja liikkumalla. Olin myös lähtötilanteessa lihaksikas ja kehonkoostumusmittausten mukaan lihasmassa säilyi painonpudotuksen aikana. Mahtaako kuitenkin useamman painonpudotus stopata liian niukkaan syömiseen? Laidutetaan lihakset pois ja ihmetellään miten vaikeaa onkaan syödä tarpeeksi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin 20 kg (106kg-> 86 kg) syömällä 2400kcal päivässä ja liikkumalla. Olin myös lähtötilanteessa lihaksikas ja kehonkoostumusmittausten mukaan lihasmassa säilyi painonpudotuksen aikana. Mahtaako kuitenkin useamman painonpudotus stopata liian niukkaan syömiseen? Laidutetaan lihakset pois ja ihmetellään miten vaikeaa onkaan syödä tarpeeksi vähän.
Olit todella iso ja olet edelleen, ja mitä isompi niin sitä enemmän kuluttaa ja laihtuminenkin on nopeampaa. Noilla kaloreilla ei kevyempänä laihdu ellei kuluta liikkumalla.
Osa onneksi ymmärsi mitä esimerkki tarkoittaa, peukut siitä! Ajatusmalli on tosi tieukassa kaverilla, että ainoa tapa laihtua ja pysyä hoikempana on kituuttaminen ja nälän näkeminen, ja ilmeisesti laihtumista on on ainoastaan se että laihtuu mahdollisimman paljon.
Selitä näin:
Kun ihminen painaa esim. 80 kiloa, hänen kehonsa kuluttaa vaikka sängyssä koko päivän maaten tietyn määrän kaloreita. Ja siitä peruskulutuksesta tulee se kalorintarve, eli kuinka paljon kaloreita syömällä pysyy samassa painossa, eli "plus-miinus 80". Mutta jos ihminen alkaa syödä enemmän tai vähemmän kaloreita, kuin mitä se peruskulutus on, niin sitä mukaa paino alkaa nousta tai laskea, nopeammin tai hitaammin.
Jotta laihtuu, pitää saada koko ajan vähemmän kaloreita, kuin mitä kuluttaa. Eli joko syö ihan samaan malliin kuin aiemminkin, mutta liikkuu aivan järkyttävän paljon enemmän (vaikeaa) tai vähentää ravinnosta saatavia kaloreita. Ja koska laihtunut keho on kevyempi, ihmisen peruskalorinkulutus on pienempää (mitä enemmän painaa, sitä enemmän tarvitsee kaloreita pysyäkseen käynnissä kilojensa kanssa). Laihtumiseen tarvitaan se, että saa vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Sitten, kun on laihtunut, ei tarvitse enää kuluttaa enemmän kuin mitä saa kaloreita, joten kalorimäärän voi nostaa taas siihen, mikä sen hetkisen painon (ja liikunnan määrän) mukaan pitää painon esim. "plus-miinus 70kg" tilanteessa. Eli laihdutuksen aikana saattaa syödä vähemmän kuin sitten laihdutuksen loputtua.
Ja sama homma toimii toisin päin, jos tarkoituksena on lihottaa itseään.
Saa olla hyvin liikkuvainen nainen, että peruskulutus on 3000 kcal. 2000 on ylipainoisellekin realistisempi, sekin voi olla liikaa, jos ei liiku. Siksi minusta molempien juttu on pielessä. Ja totuus on, että liikkumaton aikuinen nainen tuskin laihtuu syömällä 2000 kcal päivässä.
Esimerkki=
Itse laihdutin vuoden aikana 14 kiloa näin: Painoin alussa 83kg, vuoden päästä 69kg.
Jotta painaisin vieläkin 83 kiloa, minun olisi pitänyt hamaan tappiin asti syödä n. 2500 kaloria päivässä ja liikkua vain vähän. Koska aloin kuitenkin syödä n. 1800 kaloria päivässä ja liikkua vähän enemmän kuin normaalisti, aloin saada vähemmän kaloreita, kuin mitä olisin tarvinnut ylläpitääkseni 83 kilon painoa. Nyt, kun painan 69 kiloa, eikä minulla enää oikein ole rasvaa, jota laihduttaa, aloin ylläpitää tätä painoa, ja syön ruokaa n. 2100 kalorin edestä ja harrastan liikuntaa. Tässä tilanteessa kulutan siis yhtä paljon, kuin mitä hankin energiaa ruoasta.
Jos olisin halunnut laihtua nopeammin, olisin alkanut syödä esim 1700 kaloria päivässä, tai jos olisin halunnut laihtua hitaammin, olisin alkanut syödä 2300 kaloria päivässä, esimerkkinä. Molemmilla tavoilla olisin ennemmin tai myöhemmin päätynyt nykyiseen painooni. Toki on muistettava, että liian vähäinen kalorinsaanti ei ole terveellistä, ja että painon muuttuessa matkan varrella esim 83kg -> 80kg -> 77kg-> 74kg-> 69kg myös se keho tarvitsee vähemmän kaloreita, koska niitä "ylläpidettäviä" kiloja on myös vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki=
Itse laihdutin vuoden aikana 14 kiloa näin: Painoin alussa 83kg, vuoden päästä 69kg.
Jotta painaisin vieläkin 83 kiloa, minun olisi pitänyt hamaan tappiin asti syödä n. 2500 kaloria päivässä ja liikkua vain vähän. Koska aloin kuitenkin syödä n. 1800 kaloria päivässä ja liikkua vähän enemmän kuin normaalisti, aloin saada vähemmän kaloreita, kuin mitä olisin tarvinnut ylläpitääkseni 83 kilon painoa. Nyt, kun painan 69 kiloa, eikä minulla enää oikein ole rasvaa, jota laihduttaa, aloin ylläpitää tätä painoa, ja syön ruokaa n. 2100 kalorin edestä ja harrastan liikuntaa. Tässä tilanteessa kulutan siis yhtä paljon, kuin mitä hankin energiaa ruoasta.
Jos olisin halunnut laihtua nopeammin, olisin alkanut syödä esim 1700 kaloria päivässä, tai jos olisin halunnut laihtua hitaammin, olisin alkanut syödä 2300 kaloria päivässä, esimerkkinä. Molemmilla tavoilla olisin ennemmin tai myöhemmin päätynyt nykyiseen painooni. Toki on muistettava, että liian vähäinen kalorinsaanti ei ole terveellistä, ja että painon muuttuessa matkan varrella esim 83kg -> 80kg -> 77kg-> 74kg-> 69kg myös se keho tarvitsee vähemmän kaloreita, koska niitä "ylläpidettäviä" kiloja on myös vähemmän.
Siis kiitos, tää oli oikeesti opettavainen esimerkki!!
Sittenhän tässä jätetään huomiotta ruuan koostumus, sokeriaineenvaihdunta, ihmisen stressitaso ja muu aineenvaihdunta (kehonlämpö, lihastonus jne).
Jos ei tuota tajua niin ei voi auttaa.