Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka nykypäivänä haluaa opiskella pakkoruotsinopettajaksi?

Vierailija
29.03.2014 |

Yleensä koulun vihatuin opettaja ja toisaalta töitä tuskin riittää tulevaisuudessa, koska pakkoruotsi joka tapauksessa poistuu lähitulevaisuudessa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:17"]

Sellainen epäkohta on jo aiemminkin todettu, että virkamiespakkoruotsi syrjii maahanmuuttajia. Heillä harvemmin on todistusta ruotsin osaamisesta, mutta valtion ja kuntien virkoihin vaaditaan todistus ruotsin osaamisesta, vaikka itse työtehtävässä ei koskaan tarvitttaisi sanaakaan ruotsia.

[/quote]

Tuskin RKP:n jäsenkirjan avulla epäpätevänä valituksi tullutta vähemmistövaluutettu Biaudettia kiinnostaa tällainen maahanmuuttajiin liittyvä epäkohta...

Vierailija
2/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 19:00"]

Ruotsin kielen opetus ei ole poistumassa kouluista vielä pitkään aikaan. Sitä paitsi Ruotsti on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista ja muutenkin se kaikkein läheisin maa. Ruotsin osaajille riittää aina töitä. 

[/quote]

Pakollinen ruotsin opetus on loppumassa lähiaikoina ja sen jälkeen ruotsinopettajia tarvitaan tietenkin vähemmän.

Ruotsi, Venäjä ja Saksa ovat suunnilleen yhtä suuria kauppakumppaneita, joten saksaan ja venäjään tietysti kannattaa panostaa enemmän, koska niissä on Ruotsia suurempi potentiaali kasvattaa kaupankäyntiä.

[/quote]

Taitaa tuo "lähiaikoina" olla melko suhteellinen käsite :) Ensi vai sitä seuraavalla vuosikymmenellä jos silloinkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:14"]

Suomalaiset saa olla iloisia niin kauan kun "pakko"kielenä on edes ruotsi, eikä venäjä :(

[/quote]

Mikä ihmeen into sullakin on pakottaa ihmisiä lukemaan jotain tiettyä kieltä?

Vierailija
4/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:38"]

Ruotsin kielen opetus ei ole poistumassa kouluista vielä pitkään aikaan. Sitä paitsi Ruotsti on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista ja muutenkin se kaikkein läheisin maa. Ruotsin osaajille riittää aina töitä. 

[/quote]

Pakollinen ruotsin opetus on loppumassa lähiaikoina ja sen jälkeen ruotsinopettajia tarvitaan tietenkin vähemmän.

Ruotsi, Venäjä ja Saksa ovat suunnilleen yhtä suuria kauppakumppaneita, joten saksaan ja venäjään tietysti kannattaa panostaa enemmän, koska niissä on Ruotsia suurempi potentiaali kasvattaa kaupankäyntiä.

[/quote]

Taitaa tuo "lähiaikoina" olla melko suhteellinen käsite :) Ensi vai sitä seuraavalla vuosikymmenellä jos silloinkaan?

[/quote]

Muistutuksena sellainen yksityiskohta, että Kokoomus äänesti jo kerran puolueensa kannaksi pakkoruotsin poistamisen. RKP:n käskystä Katainen tosin mitätöi äänestystuloksen, mutta kuitenkin oleellista on se, että yli puolet puoluekokouksessa äänestäneistä siis halusi poistaa pakkoruotsin. Keskustassa on kannatettu ainakin Itä-Suomeen mahdollisuutta valita ruotsin ja venäjän väliltä. Persut vastustaa pakkoruotsia ihan virallisestikin. Eli kyllä liikehdintää on kielivapauden suuntaan, mutta iso laiva kääntyy hitaasti. En pitäisi lainkaan mahdottomana, että jo seuraava hallitus tekee tämän päätöksen. Paljon on puhuttu siitä, että pikkupuolueet jätettäisiin ulos ja hallitukseen tulisi kolme suurta, joten tällöin ei RKP voisi enää kiristää muita. Jos esim. Kokoomus, Keskusta ja Persut muodostaisivat hallituksen, niin edellä kuvatun perusteella voisi hyvinkin syntyä yhteisymmärrys pakkoruotsin poistamisesta.

Vierailija
5/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 20:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi ihmeessä luulet, että pakkoruotsissa olisi yhtään mitään järkeä joskus seuraavalla vuosikymmenellä? Ei missään muualla maailmassa opiskella pakolla jotain marginaalista vähemmistökieltä, miksi näin pitäisi tehdä Suomessa? Heti kun RKP saadaan pihalle hallituksesta, pakkoruotsi poistuu.

Vierailija
6/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että sellaiset joille ruotsi on helppo kieli ja haluavat turvatun työpaikan.

Vierailija
7/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:35"]

Yleensä koulun vihatuin opettaja ja toisaalta töitä tuskin riittää tulevaisuudessa, koska pakkoruotsi joka tapauksessa poistuu lähitulevaisuudessa.

[/quote] Eikö sinulla ole yhtään omanikäisiä kavereita? Täällä on aikuisia jotka haluaa puhua aikuisten juttuja.

Vierailija
8/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minun kouluaikana vähiten pidetty opettaja oli se, joka ei osannut pitää kuria, lässytti vaan ja jonka tunneilla oli liian helppoa/ei oppinut mitään. Koskaan tämä rooli ei osunut ruotsinopettajille (kouluaikanani 3 eri ruotsinopettajaa), sen sijaan pari saksanopettajaa, yksi kemian ja fysiikanopettaja ja yksi matikanopettaja oli ne vähimmät pidetyt em. asioiden takia.

Vierailija
9/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:35"]

[/quote] Eikö sinulla ole yhtään omanikäisiä kavereita? Täällä on aikuisia jotka haluaa puhua aikuisten juttuja.

[/quote]

??? Mikä tää juttu oli? Minua kiinnostaa, että millaiset ihmiset haluavat nykypäivänä ruotsinopettajiksi, vaikka uranäkymät ovat aika ikävät.

Vierailija
10/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku affenanmaalainen ärkkopeen kannattaja?

Vierailija
11/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä haluavat etnistä arvonnousua olemalla melkein (suomen)ruotsalaisia ammatin kautta.

-Mies 28v-

Vierailija
12/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Aloitin viime syksynä yliopistolla ruotsi pääaineenani. Sivuaineoikeutta olen hakenut enkkuun ja pedagogiaan.

Vierailija
13/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:47"]

Minä. Aloitin viime syksynä yliopistolla ruotsi pääaineenani. Sivuaineoikeutta olen hakenut enkkuun ja pedagogiaan.

[/quote]

Kannattaa opiskella kolmaskin kieli, jotta pakkoruotsin poistuttua riittää töitä.

Vierailija
14/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Mikä sai sinut motivoitumaan opiskelemaan poliittisen pakkoaineen opettajaksi?

Vierailija
15/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Kannattaa opiskella kolmaskin kieli, jotta pakkoruotsin poistuttua riittää töitä.

[/quote]

No haloo. Ei oo ruotsin opetus nyt näillä näkymin ihan justiinsa poistumassa. Sitä paitsi, vaikka poistuiskin, niin onhan mulla toi enkku.

Vierailija
16/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haloo, vaikka pakkoruotsi poistuisikin, ei se sitä tarkoita, ettei sitä kukaan opiskelisi.

Vierailija
17/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Mikä sai sinut motivoitumaan opiskelemaan poliittisen pakkoaineen opettajaksi?

[/quote]

Ihan itkettää, että joku aikuinen ajattelee noin lapsellisesti... Musta _kaikki_ kielet on hyödyllisiä osata. Minkä minä sille voin, jos jollain on asennevamma ruotsia kohtaan?

Vierailija
18/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki sen, että vastustaa ruotsin opiskelun pakollisuutta, mutta miksi suhtautua ruotsin opettajiin noin negatiivisesti? Mitä pahaa ne ruotsinmaikat oikein ovat tehneet? 

Mun kaverini on ruotsinope ja kannattaa pakkoruotsin lopettamista. Hän uskoo että on olemassa ihmisiä, jotka haluavat opiskella ruotsia ihan vapaaehtoisestikin. Eikö aloittajalle tullut mieleenkään, että ei ruotsin kielen opetus täällä lopu, vaikka pakkoruotsi poistuisikin?

Vierailija
20/43 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:43"]

Varmaan joku affenanmaalainen ärkkopeen kannattaja?

[/quote]

Voi mussukka, Ahvenanmaalla ei voi kannattaa RKP:tä koska siellä ei ole sitä puoluetta. Siellä ovat: Kokoomus, Keskusta, Liberaalit, Sosiaalidemokraatit, Ahvenanmaan tulevaisuus sekä Sitoutumattomat jotka ovat nykyään liitoutuneet Kokoomuksen kanssa.