Kummat riitelevät enemmän, ison vai pienen ikäeron sisarukset?
Kummat riitelevät enemmän, sisarukset isolla vai pienellä ikäerolla? Jos ajatellaan, että pieni ikäero olisi 1-3 vuotta ja iso ikäero 5-7 vuotta.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 18:37"]Tietenkin pienen ikäeron sisarukset riitelevät enemmän.
[/quote]
No ei meillä ainakaan. Ikäero 2 v 2 kk, tyttö ja poika. Ovat aina olleet parhaat kaverit, eikä tytär ollut koskaan mustis veljestään. Toki pidimme huolen että huomioimme häntä yhtä paljon kuin vauvaa. Ovat jo yli kolmenkymmenen ja yhä toistensa parhaat kaverit!
[/quote]
Juu ihan varmasti aikuinen nainen ja sen veli ovat parhaat kaverit. Ehkä äidin mielestä :) Toki voivat hyviä ystäviä olla, mutta eiköhän se paras kaveri löydy ihan oman sukupuolen edustajista.
Meidän 5 lapsen perheessä (lapsuudenkodissani) lyhyen ikäeron 3 lasta tappelivat keskenään vuodesta toiseen, se oli ainakin minusta pahempaa kuin koulukiusaaminen, koska kotonaan ei saanut olla rauhassa. Emme ole pitäneet yhteyttä aikuisinakaan. 5 vuoden ikäerolla olevat eivät riidelleet kenenkään kanssa ja heihin meillä riitapukareillakin on hyvät välit.
Meillä pienellä ikäerolla olevat siskokset riitelivät jossain vaiheessa todella paljon, mutta toisaalta olivat toistensa parhaat kaverit ja leikkivät yhdessä mielellään.
Nykyään (teinejä) riitelevät harvemmin, mutta viettävät edelleen paljon aikaa yhdessä. On yhteisiä kavereita, mutta myös omia kavereita. Joskus riidat kyllä lähtevät ns. käsistä.
Mulla itelläni on lapsuudesta aika samanmoisia muistoja veljen ja mun väliltä.
Meillä eka satsi vuoden ikäerolla, sitten oli 5 vuoden tauko ja taas seuraavat kaksi vuoden ikäerolla. Eniten ja rumimpia riitoja on vanhemmilla kahden pienemmän kanssa. Siis isommat kiusaavat pienempiään ja valittavat että nämä kiusaavat ja häiritsevät ja yrittävät tunkea leikkeihin mukaan. Toki riitoja on myös näiden välillä joilla on se vuoden ikäero mutta ne on enemmän sellaista nahistelua, ei mitään ilkeyttä.
Meilla on kolme lasta isoilla ikaeroilla. Voin valehtelematta sanoa etta eivat ole koskaan riidelleet. Isoilla ikaeroilla ei paase syntymaan niita kateus- ja mustasukkaisuustilanteita jotka usein johtavat riitelyyn.
Riippuu ihan sisaruksista. Omat poikani, ikäeroa 2v tappelevat aivan kauheasti. Pidemmällä ikäerolla olevat sisarukset eivät tappele.
Mutta omassa lapsuudessani tappelin pahiten veljen kanssa, jonka kanssa minulla oli 5v ikäeroa. Meidän tappelut oli tosi pahoja. Ja jatkuvaa sotaa!!! En tapellut juuri yhtään esim veljen kanssa jonka kanssa minulla oli 1,5v ikäeroa.