Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kohtuullisesti toimeentulevia, jotka eivät säästä?

Vierailija
29.03.2014 |

Monessa säästämistä koskevassa ketjussa tuntuvat kaikki köyhätkin säästävän tonnitolkulla kuukaudessa. Löytyykö sitten sellaisia ihan kohtuullisesti toimeentulevia, jotka eivät syystä tai toisesta säästä ollenkaan? Ei tilille, rahastoihin, osakkeisiin, tavoitteisiin. Miksi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näillä tuloilla ei säästetä!  Tili tuli tili meni systeemi meillä.

Vierailija
2/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ihmetyttää nämä "2000 euroa säästöön kuukaudessa"-jutut, ne kun tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus täällä. Toinen ääripää on sitten nämä "3 euroa tilillä, miten pärjään sillä vuoden"-avaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 07:55"]Monessa säästämistä koskevassa ketjussa tuntuvat kaikki köyhätkin säästävän tonnitolkulla kuukaudessa. Löytyykö sitten sellaisia ihan kohtuullisesti toimeentulevia, jotka eivät syystä tai toisesta säästä ollenkaan? Ei tilille, rahastoihin, osakkeisiin, tavoitteisiin. Miksi?

[/quote]Saan 2600 e käteen ja lainan ja yhtiövastikkeen ja muiden laskujen jälkeen ei jää säästöön. Monia menoja odottaisi, isojakin kuten remppa ja auton vaihto, mutta ei pysty säästämään.

Vierailija
4/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole säästävää sorttia, enkä minä voi häntä siihen pakottaa. Itse saan alle 1500e käteen ja hankin niillä nyt kaiken sen mitä tarvitsen, koska kohta (opiskelu) saan vielä vähemmän, eikä pariin vuoteen ole varaa hankkia mitään. 

Eli täällä pari kohtuullisesti toimeentulevaa jotka eivät säästä.

Vierailija
5/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kauheasti panna säästöön, mutta jonkin verran kuitenkin. Ei ole kuitenkaan mitään "tämän verran kuussa menee säästötilille" -käytäntöä, koska tulotkin vaihtelevat kuukausittain. 

Säästämme jäteveden puhdistusjärjestelmään.

Vierailija
6/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä säästää. Meillä ei ole lapsia kenelle jättää perintöä. Tullaan hyvin toimeen ja halutaan elää hyvää elämää. Matkustetaan paljon, erikoisia ja kalliita matkoja. Koti on pieni, siinä ei ole mitään laitettavaa. Vaatteet laadukkaita, kestävät pitkään. Nautitaan elämästä niin kauan kuin sitä kestää. Säästöjä on sen verran että pientä vararahastoa löytyy, mutta ei muuten säästetä.

Vierailija
7/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ME! Minun vuositulot n. 38 000 ja miehen n. 55 000.

Elämme silti melko kädestä suuhun meiningillä. Jos jostainkuusta jää enemmän käteen, saatamme tilata matkan. Joskus autoa vaihtaessa tehdään lyhyehköjä vuoden kestäviä säästötoimenpiteitä. Muutoin elämme niin tässä ja nyt.

Kun on oma asunto ja muut puitteet kunnossa, emme koe tarpeellisina säästää. Voi olla myös vähän luonnekysymys. Vakuutus on pahanpäivän varalle ;)

Vierailija
8/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on pitkälti luonnekysymys kuten tuossa edellä jo todettiinkin.

Minä olen aina pystynyt säästämään pienistäkin tuloista. Me säästimme myös silloin, kun olin kotihoidontuella ja mieheni työttömänä. Kyse ei ole siitä, että olisimme jotenkin parempia tai tavoitteenamme olisi vain säästäminen. Me nyt vain olemme säästäväisiä ihmisiä emmekä oikeasti halua tai kaipaa jatkuvasti uusia tavaroita tai vaatteita. Minä en laskeskele ruokakaupassa hintoja tms., mutta muissa asioissa olen erittäin harkitseva ja tarkka. Pohdin huolellisesti ovatko haluamani asiat sellaisia, joita todellisuudessa tarvitsen ja onko kyseessä ostos, joka olisi mieluinen vain kuukauden pari.

Koska puntaroin ostokseni tarkkaan meillä on varaa ostaa juuri ne housut, sohvat tai tietokoneet mitkä me haluamme eikä laadusta tarvitse tinkiä. Joidenkin mielestä tapamme elää on varmastikin ahdistava, mutta me emme niin ajattele. Meitä ei ahdista.

Vierailija
9/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin kuulumme tähän. Minulla tulot 4100e/kk ja miehellä 4250e/kk.

emme mitenkään säästä jos nyt emme tuhlaamaan. Ei siis ole mitään "laitetaan säästötilille näin ja näin paljon per kk". Ei ole ollut tarvetta. Varmaan pitäisi ainakin aaveemammojen mukaan. 

Me matkustelemme paljon perheen kanssa ja rahat menevät paljolti siihen. Asuntolainaa on jäljellä 4v (maksetaan 600e/kk pois) ja tileillä nyt on aina sen verran ekstraa että saataisiin maksettua 6kk lainaa pois niillä jos on tarpeen. Mutta en osaa ajatella niitä sellaisena, että säästettäisiin sitä varten varsinaisesti. Ne nyt vaan ovat olemassa. Omaisuutta on kertynyt asunnon lisäksi noin 250000e verran esim. perintöjen yms myötä Ja tietenkin joskus 15v sittene ollaan säästetty sitä nykyistä omaisuutta varten. Mutta nyt tilanteen ollessa tällainen omaisuuden, lainojen, tulojen ja menojen osalta emme ole nähneet tarpeelliseksi säästää erikseen. 

Jos tulot joskus vähenevät niin sitten matkustellaan vähemmän ja kulutetaan vähemmän. Näin ollaankin tehty esim. kun olin kotona lasten kanssa. Jos taas tuloja en enemmän niin sitten kulutus varmaan kasvaa entisestään. Ja jos tulot pysyvät samana niin sitten jatketaan samaan malliin. 

Jaa, no tavallaan kyllä säästetään. Lapsille menee säästöön kumpaisellekin 175e/kk siihenastisen sti kun ovat 18v. Voivat käyttää ne sitten mihin haluavat. Jos haluavat hassata yhteen maailmanympärimatkaan niin sittenpä tekevät niin. Jos taas haluavat käyttää vastuullisemmin niin erinomaista. Vaikka emme itse tässä elämäntilanteessa joudukaan miehen kanssa säästämään niin olemme aina opettaneet lapsillemme vastuullista rahankäyttöä ja myös osoittaneet omalla mallilla ettei rahoja nyt ihan (omasta mielestämme) turhuuksiin kannata hassata. 

Vierailija
10/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan säästä tuhansia. Osa ei vaan osaa mieltää menoiksi ei-kuukausittaisia isompia menoja. Eli "säästetään" tonni kuussa, mutta rahat menee sitten matkusteluun, autoon, asunnon remppaan jne.

Eikös noin puolet suomalaisista elä ns. kädestä suuhun? Kyllä ylimmästäkin tulodesiilistä löytyy näitä kymmeniä prosentteja. Suomessa hyvätuloiset eivät ole sitten kovin hyvätuloisia.

Vierailija
11/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei varsinaisesti säästetä, eli tilit tyhjinä. Kuitenkin sen verran laitetaan sivuun, että kerran vuodessa tehdään kalliimpi matka.

Vierailija
12/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asuntolainaan menee 1200€ kuussa ja siitähän tavallaan tonni menee säästöön. Mutta ei ole säästetty kuin vasta pari vuotta, siihen asti lapsiperheessä on joka lantti mennyt kulutukseen.

Vierailija
13/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot vaan menot. Itselläni oli talous paremmin tasapainossa opiskeluaikana, vaikka nettotulot lainoineen kaikkineen olivat vain kymmenesosan nykyisestä.

Vierailija
14/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette säästä (esim. 7, 8, 10)_

a) oletteko sitä mieltä, että yhteiskunnan kuuluu avustaa teitä työttömyyden sattuessa niin paljon, että pystytte pitämään nykyisen kulutustasonne?

b) maksatta nyt mielellänne veroja, että tämän hetken työttömät ja muut vähäosaiset saavat elää ihmisarvoista elämää?

Vierailija
15/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:50"]

Te, jotka ette säästä (esim. 7, 8, 10)_

a) oletteko sitä mieltä, että yhteiskunnan kuuluu avustaa teitä työttömyyden sattuessa niin paljon, että pystytte pitämään nykyisen kulutustasonne?

b) maksatta nyt mielellänne veroja, että tämän hetken työttömät ja muut vähäosaiset saavat elää ihmisarvoista elämää?

[/quote]

14 vastailee: a) ei tietenkään. en pysty edes itse sitä kustantamaan. b) kyllä, maksan mielelläni veroja. emme ole myöskään koskaan nostaneet lapsilisää, koska emme ole kokeneet sitä tarvitsevamme (ts. kaikki menisi, mutta näillä tuloilla pitäisi pärjätä ilmankin) 

Vierailija
16/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme laita säästöön penniäkään, talo on meidän säästöpossumme - asuntolaina lyhenee 1000€ kuukaudessa ja talon arvo n 700k€. Olemme päättäneet sijoittaa itseemme ja tähän ainoaan elämäämme - matkustamme kaiken liikenevän rahan edestä, kutsumme ystäviä syömään (tänäänkin tulossa:D) hyvin jne. Turhuuksiin emme laita rahaa (mulle noita on esim merkkituotteet).

15:lle - veroja on pakko maksaa toistenkin elättämistä varten vaikkei haluaisi. Ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen olen itse ansainnut jos sitä tarvitsen. Työstä pois jääminen tuo myös säästöjä - esim toisesta autosta ja sen kuluista voi luopua, ei tarvitse uusia vaatteita, on paremmin aikaa miettiä ruokaostoksia ja tarjouksia jne. Tuskin muuttaisi paljoakaan nykyistä elintasoa. Ehkä 5-6 vkon matkojen sijaan matkustaisimme 3-4 vkoa.

Vierailija
17/17 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 08:49"]

Mua myös ihmetyttää nämä "2000 euroa säästöön kuukaudessa"-jutut, ne kun tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus täällä. Toinen ääripää on sitten nämä "3 euroa tilillä, miten pärjään sillä vuoden"-avaukset.

[/quote]Minä olin nuorempana niin onnellisessa tilanteessa, että pystyin sinkkuna säästämään tuon 2000€ kuussa. Minut lähetettiin ulkomaankomennukselle, jossa sain hyvän palkan lisäksi päivärahan. Asuin pienessä, halvassa asunnossa, en hommannut autoa ja jatkoin muutenkin opiskelijabudjetilla ja säästin kaiken, minkä pystyin. Onnistuin, kun tiesin kyseessä olevan rajallisen ajanjakson. Oli muuten kiva tuon keikan jälkeen ostaa ensimmäinen oma pieni asunto säästöillä :)

Nykyisin linja on lipsunut pahasti ja tulotkin ovat pienemmät. Säästötilillä on rahaa yllättäviä menoja varten, mutta muuten säästän lähinnä lomamatkoja varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän