Onko ok jos alakouluikäiset lapset ottaa mukaan Alkoon?
Kätevästi kun käy samalla siinä supermarketin eteisessä.
Kommentit (32)
No meillä lapsi on mukana viinitiloille - miksei sitten Alkossa? Tunnistaa jo monta viiniä ja osaa yhdistää ne eri ruokiin:) Saa aina nuuskia viinejä jotta oppii erottamaan tuoksut ensin. Yleissivistystä sekin, parempi että tutustuu näin kuin nurkan takana ryystäen kaverien kanssa. Eipä ole sitten mitenkään jännä juttu mitä on pakko kokeilla, tottuu siihen että viinit liittyy meillä aina ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:37"]
Ai niin puhe oli myös vauvan kanssa liikenteessäolleesta pariskunnasta, jonka myyjäoli ohittanut, palveltuaan sitä ennen keski-ikäistä pariskuntaaa erinomaisen hyvin. Myyjä saattoi tllaisessa tapauksessa poistua hakemaan "vain" happea pariskunnan palvelimisen jälkeen, sillä joidenkin keski-ikäisten palveliminen vuolaan ystävällisesti käy varmasti voimille, jos tai kun myyjäälä saattaa olla muistikuvinatilanteet, joissa tällainen pariskunta tai toinen heistä on alkanut opettamaan myyjää, jollei hän ole heti osannut aavistaa, että mikä saattais häntä/i parikuntaa miellyttää. Tämä siis, yhtään väheksymättä vauvankanssa kulkevia yleensä nuorempia aikuisia, jotka ovat toinen vaativa asiakasryhmä, ainakin jos ovat vähän matkustelleet. ja/ tai kouluja käyneet tai muuten innostuneet viineistä ja tai ruoanlaitosta.
[/quote]
Ei ollut mistään tuollaisesta kyse, mä kyllä kuulin sen tilanteen niiden keski-ikäisten kanssa, lisäksi myyjä jäi tekemään jotain sen jälkeen, kun keski-ikäiset lähtivät ja mä yritin hymyillä ja kuikuilla myyjään päin. Olin kyllä aika tyrmistynyt, kun lähti.
Meidän kaksivuotias osaa jo löytää hyllyistä freikun ja bollen :)
Ei kannata juoda alkoholia ollenkaan. Maksa voi mennä huonoon kuntoon.
Minulla on ollut kyllä hyvin usein teini mukana Alkossa. Olen usein miettinyt, jättääköhän ne vielä joku kerta myymättä minulle. Millainenhan ohjeistus noilla myyjillä Alkossa on?
Tosin ostan aina punaviiniä, ja se nyt taitaa olla juoma, jota teinit harvemmin litkivät?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:23"]
Meidän kaksivuotias osaa jo löytää hyllyistä freikun ja bollen :)
[/quote]minä en edes tiedä mitä bolle ja freikku on, olen sentään vuosikymmeniä jo elänyt
Me ostettiin aitoa shampanjaa ja silti myyjät kyttäsivät teinitytärtäni haukkana. Eivät varmaan olis nyyneet ollenjaan, jos tyttö olis edes pulloa hipaissut. Onneks jo 3 lasta on 18 v, ei tartte myyjien kyyläystä sietää.
Alkon myyjä tässä hei!
Lapset Alkossa ovat täysin ok. Muistakaa vain, että alkoholilaki kieltää alaikäisiltä myös alkoholin hallussapidon ja meidän työntekijöiden kuuluu noudattaa lakia kirjaimellisesti. Hallussapidoksi siis lasketaan sekin, että se neljävuotias innokas äidin apuri kantaa pulloa. Eihän se ketään haittaa, mutta onneksi ja valitettavasti me myyjät joudumme ja saamme alkoholilakia noudattaa. Alkoholilaki on se asia, joka on meidän työmme kivijalka ja kaikki muu rakennetaan siihen päälle. Henkilökohtaisesti minä en huomauta asiakkaalle, jos pikkulapsi ottaa pullon käteensä (tosin jos oikein reipas ja vauhdikas lapsi on niin mielessä vilkkuu välillä sen mahdollisen hajonneen punaviinin siivoaminen lattialta..). Ei se ole niin vakavaa.
Teini-ikäisen ja jopa sen 17-vuotiaan lapsensa voi ottaa mukaan Alkoon, mutta silloin pyytäisin olemaan jopa vielä tarkempi sen kanssa, että se teini ei valitse tai kanna pulloa tai ota sitä kassahihnalta maksun jälkeen. Ihan vain kaikenlaisten väärinkäsitysten välttämiseksi. Myyjä kassalla on ohjeistettu kysymään aina tuollaisissakin tilanteissa, että "Hei, tuleehan tämä viinipullo vain omaan käyttöön?" Siitä kysymyksestä ei pidä suuttua, sillä olisi varmasti jokaisen etu, että saisimme kitkettyä alkoholin välittämisen alaikäisille. Kysymys ei missään tapauksessa ole syytös sinua kohtaan vaan kuuluu esittää. Siihen kun vastaa rehellisesti, että "Kyllä, viini tulee vain omaan käyttöön." niin kaikilla on mukavempaa. Ei se meidän myyjienkään mielestä aina ole mukava kysyä, mutta ammattitaitoinen myyjä sen kysyy ja mukava siihen olisi saada vastaus ihan vain ilman suuttumista.
Alkossa ei ole ikärajaa! Ostamisessa ja hallussapidossa on.
Kiitos kovasti vastauksesta sinulle myyjä. On hienoa, että teillä tuntuu olevan myös ohjeistus loistavaan asiakaspalveluun. Olen aina saanut todella asiakaspalvelualtista kohtelua Alkossa.
28
En nyt lasten mukanaoloa ole ihmetellyt tai miettinyt. Joskus kun näkyvästi raskaana hain Alkosta jotain, niin se tuntui aiheuttavan hämmästystä, lapsia ja raskauksia kolme kpl.
Kerran hain firman juhliin tyyliin kymmenen pulloa kuohuviiniä. Kun niitä aloin kotiin lastata, niin muutamakin mamma kyllä hieman katsoi. Mutta kun määrä oli sellainen ja suunnilleen samaa laatua otin, tajusivat ehkä, että voi olla ettei toi muija noita yksikseen dokaa.
Toisen kerran meillä oli rapujuhlat. Ostin pullon kossua ja siihen päälle lastin kaikenlaista muuta, tuijottajia kyllä riitti.
Kolmannella kerralla ostin tosi hyvää alkoholitonta siideriä (stawford press) joka oli -50 % alennuksessa kun päiväys oli menossa vanhaksi, olikohan sitä ehkä kymmenen pulloa jäljellä ja ostin ne kaikki. Voi sitä alkon kassin kilinää ja paheksuvia katseita, kun maha pystyssä niitä autoon kannoin.
Lasten kanssa en ole ikinä vältellyt Alkossa käyntiä, miksi ihmeessä? No joo, ton teininäkökulman ymmärrän.
Hyvä kysymys ap. Itse olen sitä mieltä että alkoholista, tai sen ostamisesta ei kannata tehdä liian suurta mörköä lapsille. Paljon parempi on, että alkoon mennään yhdessä ja opetetaan pikkuhiljaa, että alkoholijuomia on erilaisa vaihtoehtoja ja, että kuinka erilaisia alkoholiijuomia voi juoda mm. eriruokien kanssa.
Miksi muuten alkon täytyy aina sijaita, jonkun ison matketin yhteydessä erillisenä myymälänä, kuin omana osastona isossa automarketissa -samalla tavalla kuin vaateosasta tai kodinelektroniikka osasto. mutta pieni lähikauppa ei saa myydä yhtään vaihtoehtoa ns. väkeviä tai puna tai valkoviiniä?
Ai niin puhe oli myös vauvan kanssa liikenteessäolleesta pariskunnasta, jonka myyjäoli ohittanut, palveltuaan sitä ennen keski-ikäistä pariskuntaaa erinomaisen hyvin. Myyjä saattoi tllaisessa tapauksessa poistua hakemaan "vain" happea pariskunnan palvelimisen jälkeen, sillä joidenkin keski-ikäisten palveliminen vuolaan ystävällisesti käy varmasti voimille, jos tai kun myyjäälä saattaa olla muistikuvinatilanteet, joissa tällainen pariskunta tai toinen heistä on alkanut opettamaan myyjää, jollei hän ole heti osannut aavistaa, että mikä saattais häntä/i parikuntaa miellyttää. Tämä siis, yhtään väheksymättä vauvankanssa kulkevia yleensä nuorempia aikuisia, jotka ovat toinen vaativa asiakasryhmä, ainakin jos ovat vähän matkustelleet. ja/ tai kouluja käyneet tai muuten innostuneet viineistä ja tai ruoanlaitosta.