Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikävää, kun riskiryhmien influenssarokotukset loppuvat kesken. Syynä ahneet ei-riskiryhmäläiset.

Vierailija
23.11.2020 |

Työterveydestä ohjataan porukkaa jo kaupungille. Kaupunki sanoo, että on loppumassa heiltäkin. Tampereella.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että noin ajoissa ei voitu ennustaa menekkiä rokotteita tilatessa, mut typerää oli se rokotteen rummutus kaikille iltapäivälehdissä ynnä muualla tässä syksyllä, kun koronatilanne oli jo hyvin tiedossa.

Vierailija
42/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ilmoitin kouluterveydenhuoltoon jo hyvissä ajoin ennen rokotetilausta, että halutaan koko perhe+isovanhemmat se rokote. Ja ihan sovitusti ajallaan se myös saatiin kouluterkkarin kautta meidän perheen aikuiset, lapset ja isovanhemmat siinä samalla käynnillä. Tästähän tulee wilmaan joka vuosi kysely hyvissä ajoin.

En tiedä pitäisikö työterveyshuoltoon ilmoittaa myös hyvissä ajoin, että sen rokotuksen haluaa ja näin varmistaa, että saa sen piikin? Luulisi, että tämmöiset asiakkaat olisi etusijalla, jotka on ilmoittaneet jo ennen tilausta, että ovat riskiryhmää ja haluavat rokotteen. Mistä ne muuten voi siellä työterveydessä tietää paljon niitä rokotteita täytyy tilata? Ei ihmekään ettei niitä riitä kaikille.

Helsingissä on moni kouluterkkari laitettu koronajäljitykseen, esim lapseni koulussa ei ole ollut terkkaria pariin kuukauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti meni pieleen. Rokotetta tilattiin sama määrä kuin edellisinäkin vuosina.

Sitten täällä toitotetaan, että ottakaa rokotus ottakaa. Etenkin riskiryhmäläisten läheiset. Eihän se rokote voi riittää, kun edellisinä vuosina ei ole läheisiä rokotettu automaattisesti ilman mitään kyselyitä.

Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ottanut influenssarokotteen jouluviikolla. Mulla nousee siitä aina pieni kuume, että voi sitten joululomalla olla vaivaamatta työnantajaa. Tänä vuonna jään ilman.

Rokotteet on tilattu jo ennen pandemiaa.

Siis jo yli vuosi sitten?

Wuhanissahan säpinä alkoi jo marraskuussa.

Mistäs se olisi tiedetty, minkä hässäkän se aiheuttaa? Maailmassa on ihan kammottava määrä erilaisia ihmiseen tarttuvia viruksia ja mikä vain niistä voi koska vain aiheuttaa pandemian. Tähän vielä kaikki toistaiseksi tuntemattomat päälle. Sinun mielestäsikö aina pitäisi tilata rokotteita varmuuden vuoksi niin paljon, että jos mitään ei tapahdukaan, niin niitä jää miljoonia yli?

Vierailija
44/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti meni pieleen. Rokotetta tilattiin sama määrä kuin edellisinäkin vuosina.

Sitten täällä toitotetaan, että ottakaa rokotus ottakaa. Etenkin riskiryhmäläisten läheiset. Eihän se rokote voi riittää, kun edellisinä vuosina ei ole läheisiä rokotettu automaattisesti ilman mitään kyselyitä.

Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ottanut influenssarokotteen jouluviikolla. Mulla nousee siitä aina pieni kuume, että voi sitten joululomalla olla vaivaamatta työnantajaa. Tänä vuonna jään ilman.

Rokotteet tilattu tammi-helmikuussa. Ei silloin ollut näköpiirissä, mikä on rokotteiden kysyntä nyt, kun ei ne ole ennenkään kiinnostaneet läheskään niin monia kuin olisi pitänyt.

Ehkä joku av-mamma näki tulevaan jo marraskuussa 2019, mutta se onkin eri juttu se.

No täällähän vouhotus oli täysillä jo vuodenvaihteessa tai sitä ennenkin jo. AV-mamma tosiaan näki tämän tulevan. Mutta eipä THL.

Vierailija
45/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs se olisi tiedetty, minkä hässäkän se aiheuttaa? Maailmassa on ihan kammottava määrä erilaisia ihmiseen tarttuvia viruksia ja mikä vain niistä voi koska vain aiheuttaa pandemian. Tähän vielä kaikki toistaiseksi tuntemattomat päälle. Sinun mielestäsikö aina pitäisi tilata rokotteita varmuuden vuoksi niin paljon, että jos mitään ei tapahdukaan, niin niitä jää miljoonia yli?

Joo. Pitäisi. Jos on noin huono epidemialukutaito, niin pitäisi kyllä.

Vierailija
46/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ilmoitin kouluterveydenhuoltoon jo hyvissä ajoin ennen rokotetilausta, että halutaan koko perhe+isovanhemmat se rokote. Ja ihan sovitusti ajallaan se myös saatiin kouluterkkarin kautta meidän perheen aikuiset, lapset ja isovanhemmat siinä samalla käynnillä. Tästähän tulee wilmaan joka vuosi kysely hyvissä ajoin.

En tiedä pitäisikö työterveyshuoltoon ilmoittaa myös hyvissä ajoin, että sen rokotuksen haluaa ja näin varmistaa, että saa sen piikin? Luulisi, että tämmöiset asiakkaat olisi etusijalla, jotka on ilmoittaneet jo ennen tilausta, että ovat riskiryhmää ja haluavat rokotteen. Mistä ne muuten voi siellä työterveydessä tietää paljon niitä rokotteita täytyy tilata? Ei ihmekään ettei niitä riitä kaikille.

Tän on pakko olla trolli. Ei kai koulun terkkari koko sukua rokota? Ainakaan Helsingissä, ehkä jossain landella voikin olla tyyliin yksi terveydenhoitajan vastaanotto kaikille.

Olen tuo joka sai 5 viikkoa sitten rokotteen lapsen neuvolakäynnin yhteydessä Tampereella. Käyntiä varatessa seitsemän viikkoa sitten, kysyin puhelimessa ohjeita terkalta vanhemman lapsen ja oman rokottamisen suhteen. Vastaus oli heti että peruskoululaiset saavat vain hakemalla omalta terkalta rokotteen ja omani onnistui lapsen neuvolan yhteydessä, vaikkei neuvola ole hoitanut 6v syntymän jälkeen mitään asioitani. Olin yllättynyt mutta joo, tuo on mahdollista. Helpompaa ja halvempaa rokottaa kaikki kerralla.

Meillä pikkusisarus olisi saanut rokotuksen kouluterveydenhuollossa, mutta niillä ei ole niitä nenäsumutteita, niin mentiin neuvolaan. Siinä on joku ikäraja, niin eivät siksi tilaa kouluun kuin niitä pistettäviä, ellei koulussa ole esikouluikäisiä, joilla saattaa vielä olla oikeus sumutteeseen.

Vierailija
47/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän koronaperhe oli varoitellut jo aiemmin, kaikki mahdollisuudet oli viranomaisilla varautua. Oli sars, ja oli mers. Joten kun kuultiin uudesta koronasta, niin olisi pitänyt ymmärtää. Mutta kun kampaviinerit ja tiistaipalaverit pyörii, niin eihän sitä kaikkea tule ajatelleeksi.

Vierailija
48/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän on pakko olla trolli. Ei kai koulun terkkari koko sukua rokota? Ainakaan Helsingissä, ehkä jossain landella voikin olla tyyliin yksi terveydenhoitajan vastaanotto kaikille.

Olen tuo joka sai 5 viikkoa sitten rokotteen lapsen neuvolakäynnin yhteydessä Tampereella. Käyntiä varatessa seitsemän viikkoa sitten, kysyin puhelimessa ohjeita terkalta vanhemman lapsen ja oman rokottamisen suhteen. Vastaus oli heti että peruskoululaiset saavat vain hakemalla omalta terkalta rokotteen ja omani onnistui lapsen neuvolan yhteydessä, vaikkei neuvola ole hoitanut 6v syntymän jälkeen mitään asioitani. Olin yllättynyt mutta joo, tuo on mahdollista. Helpompaa ja halvempaa rokottaa kaikki kerralla.

Ei kai kyse ole siitä, ettei koululainen saisi koulusta rokotetta, vaan siitä, että missään ei todellakaan rokoteta koko oppilaiden sukua kouluterveydenhuollossa.

Vierailija
49/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan eri asia rokottaa samalla yksi aikuinen, joka joka tapauksessa tulee lapsen kanssa neuvolaan. Kuin että kouluterveydenhoitajan vastaanotolle tulisi mukaan sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmatkin vielä, kuten joku tuolla väitti.

Vierailija
50/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällähän vouhotus oli täysillä jo vuodenvaihteessa tai sitä ennenkin jo. AV-mamma tosiaan näki tämän tulevan. Mutta eipä THL.

Ja viranomaisten pitäisi reagoida Aihe vapaan vouhotusten perusteella? Kun kaikesta vouhottaa koko ajan, niin kerran parissakymmenessä vuodessa saattaa osuakin. Mutta ei se kerro asiantuntijuudesta mitään.

Vierailija
51/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän koronaperhe oli varoitellut jo aiemmin, kaikki mahdollisuudet oli viranomaisilla varautua. Oli sars, ja oli mers. Joten kun kuultiin uudesta koronasta, niin olisi pitänyt ymmärtää. Mutta kun kampaviinerit ja tiistaipalaverit pyörii, niin eihän sitä kaikkea tule ajatelleeksi.

Eli joka vuosi olisi pitänyt tilata miljoonia turhia influenssarokotteita kun monia on tähän asti kiinnostanut enemmän hopeavesi?

Vierailija
52/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viranomaisten pitäisi reagoida Aihe vapaan vouhotusten perusteella? Kun kaikesta vouhottaa koko ajan, niin kerran parissakymmenessä vuodessa saattaa osuakin. Mutta ei se kerro asiantuntijuudesta mitään.

No, asiantuntijuudesta saimme riittävästi näyttöjä keväällä, kun ensin sanottiin, että korona ei tule Suomeen, ja sitten, että maskit ovat turhia. Oikein kehotettiin lähtemään talvilomille! Puupäät kokoontuivat sitten yhdessä lässyttämään tiedotustilaisuuksiin, ja aina oli asiantuntemusta niin sootanasti koolla.

Vierailija
53/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli joka vuosi olisi pitänyt tilata miljoonia turhia influenssarokotteita kun monia on tähän asti kiinnostanut enemmän hopeavesi?

No eikö tuonkin tilaamisen voi järkätä Omakannassa, ja ihmiset maksavat itse omavastuun rokotteesta, niin ei tarvitse jatkossa arpoa? Jokainen miettii itse, ottaako rokotteen tänä vuonna vai ei.

Vierailija
54/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kyse ole siitä, ettei koululainen saisi koulusta rokotetta, vaan siitä, että missään ei todellakaan rokoteta koko oppilaiden sukua kouluterveydenhuollossa.

Miksei rokotettaisi? Meillä näin tehfään eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Paljon järkevämpäähän se on, kun joudutaan lapsen tueksi sinne menemään joka tapauksessa. Täällä landella nuo isovanhemmat asuu samassa pihapiirissä eli on melkein samaa huushollia, jos se nyt siitä puristaa 😁

Älytöntä minusta on se, jos joutuu menee piikille yks neuvolaan, toinen kouluun, kolmas työterveyteen, neljäs opiskelijaterveyteen ja sit lopuksi kuskataan isovanhemmat vielä terveyskeskukseen. Ihan hyvin sen piikin voisi sujauttaa yhellä käynnillä "koko suvulle" jolloin yhdeltä työntekijältä menee koko hommaan max vartti. Ei ihmekään, jos siellä pääkaupunkiseudulla on resurssipulaa terveydehuollossa, kun ei näköjään ole maalaisjärkeä näissä.

Vierailija
55/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Rokotusajan on voinut varata hyvissä ajoin ihan jokainen, oman piikin otin 5 viikkoa sitten. En tiedä miten se nyt on ahneutta jos hoitaa asiat ajallaan? Ja olen riskiryhmässä, joten sitä suuremmalla syyllä hoidan tuon ajoissa.

Vierailija
56/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin influenssarokotteen on saanut lastenneuvolakäynnin yhteydessä (Hki) ilman mitään ennakkoilmoittautumista tai riskiryhmään kuulumista. Odotin samaa myös tänä syksynä, vaan eipä tarjottu eikä annettu enää lokakuussa.

Käytännöt vaihtelevat sattumanvaraisesti ja muutoksista ei tiedoteta mitenkään.

Vierailija
57/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla paikkakunnalla rokotteet loppuivat kolmessa päivässä vaikka rokotuksiin oli varattu kaksi viikkoa aikaa. Ajanvarausajat meni hetkessä, itse en päässyt sivuille, kun oli niin tukossa. Selvisin kuitenkin tunnin jonotuksella.

Vierailija
58/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei rokotettaisi? Meillä näin tehfään eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Paljon järkevämpäähän se on, kun joudutaan lapsen tueksi sinne menemään joka tapauksessa. Täällä landella nuo isovanhemmat asuu samassa pihapiirissä eli on melkein samaa huushollia, jos se nyt siitä puristaa 😁

Älytöntä minusta on se, jos joutuu menee piikille yks neuvolaan, toinen kouluun, kolmas työterveyteen, neljäs opiskelijaterveyteen ja sit lopuksi kuskataan isovanhemmat vielä terveyskeskukseen. Ihan hyvin sen piikin voisi sujauttaa yhellä käynnillä "koko suvulle" jolloin yhdeltä työntekijältä menee koko hommaan max vartti. Ei ihmekään, jos siellä pääkaupunkiseudulla on resurssipulaa terveydehuollossa, kun ei näköjään ole maalaisjärkeä näissä.

Olisipa epidemian kannalta tosi fiksua kerätä eri ikäiset eri puolilla liikkuvat ihmiset kouluihin toisiaan tartuttamaan. Helsingissä moniin kouluihin ei ole saanut nyt syksyllä mennä vanhemmat yms. sisälle ollenkaan. Ja kouluterveydenhoitajilla ei koronajäljityksen takia riitä aika edes kaikki tavallisiin vuositarkastuksiin.

Eli kyllä kiitos, jokainen väestöryhmänsä mukaisiin palveluihin.

Vierailija
59/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rokotettiin lasten neuvolassa koko perhe, aikuiset ja teinit mukaan lukien ja ja jossain on kouluterkka toiminut noin. On vaan varattu aika ja monta henkeä tulee. Koronan takia näin, ennen oli nuo rokotuspäivät missä jonotettiin ja pienet sai neuvolassa ja osa koulussa ja mies työn kautta. Nyt oli tosi kiva kun ei tarvinnut moneen paikkaan säntäillä. Meilläkin on osa perusterveitä, mutta linja oli se että ehdottomasti kannattaa rokottaa koko perhe.

Vierailija
60/99 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työterveys tiedotti rokotuksesta lokakuun alussa, varasin ajan, sai heti seuraavalle päivälle. Lisäksi muutamana päivänä tuli hoitaja pistämään potilaita työpaikalle. Isältä oli kotihoito keikallaan kysynyt että haluaako rokotteen ja pistänyt samalla kertaa.