Ikävää, kun riskiryhmien influenssarokotukset loppuvat kesken. Syynä ahneet ei-riskiryhmäläiset.
Työterveydestä ohjataan porukkaa jo kaupungille. Kaupunki sanoo, että on loppumassa heiltäkin. Tampereella.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
sitä rokotettahan alunperinkin tilattiin vain puolelle riskiryhmäläisten määrästä
ei se mikään ihme siis ole että nyt se loppuu
Ihmettelen miksei näitä tilatessa keväällä ymmärretty, että näitä tarvitaan tänä vuonna paljon enemmän. Korona oli silloin jo tiedossa.
Minä riskiryhmäläisen läheisenä hain heti rokotteen kun niin käskettiin tehdä. Aiemmin en influenssarokotetta ole yleensä ottanut, enkä olisi nytkään ottanut jos olisin tiennyt, että rokote loppuu kesken ja joku tarvitsevampi jää ilman.
Se on vähän hankalaa näiden vaihtuvien viranomaissuositusten kanssa, ensin maskinkäyttöä keväällä ei suositeltu ja nyt suositellaan.
Tuusulassa sai varata ajan rokotukseen , kävimme molemmat mies ja minä yhtä aikaa.Joustavaa nopeeta toimintaa .
Leila Koo kirjoitti:
Kunnat ovat varanneet omille asukkailleen tarpeeksi rokotteita. Jokaiselle riskiryhmään kuuluvalle riittää rokoteannos oman kotikunnan terveyskeskuksessa. Ei rokotteita anneta muille, ennen kuin ensin n ollut viralliset riskiryhmien rokotusajat.
Näin ainakin täällä meillä.
Ei riitä. Omasta kunnasta on jo loppu, samoin naapurikunnista joista oli pyydetty rokotteita. Lisää ei ole luvattu.
Espoossa saa vielä työterveydestä. Onko Tampereelle tilattu liian vähän? Kyllähän tämän tiesi jo keväällä, että kysyntä tulee olemaan suurta.
Leila Koo kirjoitti:
Kunnat ovat varanneet omille asukkailleen tarpeeksi rokotteita. Jokaiselle riskiryhmään kuuluvalle riittää rokoteannos oman kotikunnan terveyskeskuksessa. Ei rokotteita anneta muille, ennen kuin ensin n ollut viralliset riskiryhmien rokotusajat.
Näin ainakin täällä meillä.
Riskiryhmään kuulumista ei kysellä tai selvitellä mitenkään. Käytännössä kuka vaan saa rokotteen, sen kun menee hakemaan.
Tämän syksyn influessarokotteet on tilattu lääketehtailta 2020 alussa, jolloin pandemiasta ei ollut tietoa. Ei silloin ollut näköpiirissä kysynnän suuri kasvu.
Tähän astihan influenssarokotuksia monet on pitäneet suunnilleen turhina ja moni riskiryhmiin kuuluvakaan ei ole viitsinyt niitä ottaa. Kummasti rokotus nyt sitten kiinnostaakin, kun on tosipaikka. Eiks hopeavesi enää riitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti meni pieleen. Rokotetta tilattiin sama määrä kuin edellisinäkin vuosina.
Sitten täällä toitotetaan, että ottakaa rokotus ottakaa. Etenkin riskiryhmäläisten läheiset. Eihän se rokote voi riittää, kun edellisinä vuosina ei ole läheisiä rokotettu automaattisesti ilman mitään kyselyitä.
Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ottanut influenssarokotteen jouluviikolla. Mulla nousee siitä aina pieni kuume, että voi sitten joululomalla olla vaivaamatta työnantajaa. Tänä vuonna jään ilman.
Rokotteet on tilattu jo ennen pandemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa saa vielä työterveydestä. Onko Tampereelle tilattu liian vähän? Kyllähän tämän tiesi jo keväällä, että kysyntä tulee olemaan suurta.
Kunnat eivät itse tilaa rokotteita. THL tilaa ja jakaa väestöön suhteutetun määrän kuhunkin paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän syksyn influessarokotteet on tilattu lääketehtailta 2020 alussa, jolloin pandemiasta ei ollut tietoa. Ei silloin ollut näköpiirissä kysynnän suuri kasvu.
Tähän astihan influenssarokotuksia monet on pitäneet suunnilleen turhina ja moni riskiryhmiin kuuluvakaan ei ole viitsinyt niitä ottaa. Kummasti rokotus nyt sitten kiinnostaakin, kun on tosipaikka. Eiks hopeavesi enää riitäkään?
Tämä. Lisäksi niitä on jäänyt aiemmin valtavia määriä yli, joten liikkumavaraakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aina on läheiset saaneet rokotteen, mutta tänä vuonna sitä on erikseen "myyty" ja isoon ääneen. Jopa peloteltu. Sitten heitä ei ole otettu kuitenkaan tilauksessa huomioon.
Ei ole aikaisemmin jäänyt yli mitään järjettömiä määriä. Muutama satanen on marginaalia.
Siis muutama sata TUHATTA on jäänyt yleensä käyttämättä Suomessa. Ei se mikään ihan pienikään marginaali ole, sillä rokottaisi muutamankin kaupungillisen porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnat eivät itse tilaa rokotteita. THL tilaa ja jakaa väestöön suhteutetun määrän kuhunkin paikkaan.
Tamperelaiset ei kyllä yleensä ole kovin innokkaita rokotteen ottajia. Ei varmasti väestömäärä ole ainoa peruste, luultavasti vaikuttaa myös edellisten vuosien rokotusmäärät. Ketäänhän ei voi väkisin rokottaa, niin on järkevää tasata sen mukaan, mikä menekki yleensä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti meni pieleen. Rokotetta tilattiin sama määrä kuin edellisinäkin vuosina.
Sitten täällä toitotetaan, että ottakaa rokotus ottakaa. Etenkin riskiryhmäläisten läheiset. Eihän se rokote voi riittää, kun edellisinä vuosina ei ole läheisiä rokotettu automaattisesti ilman mitään kyselyitä.
Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ottanut influenssarokotteen jouluviikolla. Mulla nousee siitä aina pieni kuume, että voi sitten joululomalla olla vaivaamatta työnantajaa. Tänä vuonna jään ilman.
Siis jo yli vuosi sitten?
Wuhanissahan säpinä alkoi jo marraskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tilattu ja tilattu. Varmasti rokotteita voi tehdä lisää tilauksen jälkeenkin, jos maailmantilanne selvästi muuttuu. Ja varmasti on tehtykin, ja tehty lisätilauksia. Influenssarokotteen valmistaminen ei varmasti vie yli 9 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin ilmoitin kouluterveydenhuoltoon jo hyvissä ajoin ennen rokotetilausta, että halutaan koko perhe+isovanhemmat se rokote. Ja ihan sovitusti ajallaan se myös saatiin kouluterkkarin kautta meidän perheen aikuiset, lapset ja isovanhemmat siinä samalla käynnillä. Tästähän tulee wilmaan joka vuosi kysely hyvissä ajoin.
En tiedä pitäisikö työterveyshuoltoon ilmoittaa myös hyvissä ajoin, että sen rokotuksen haluaa ja näin varmistaa, että saa sen piikin? Luulisi, että tämmöiset asiakkaat olisi etusijalla, jotka on ilmoittaneet jo ennen tilausta, että ovat riskiryhmää ja haluavat rokotteen. Mistä ne muuten voi siellä työterveydessä tietää paljon niitä rokotteita täytyy tilata? Ei ihmekään ettei niitä riitä kaikille.Tän on pakko olla trolli. Ei kai koulun terkkari koko sukua rokota? Ainakaan Helsingissä, ehkä jossain landella voikin olla tyyliin yksi terveydenhoitajan vastaanotto kaikille.
Olen tuo joka sai 5 viikkoa sitten rokotteen lapsen neuvolakäynnin yhteydessä Tampereella. Käyntiä varatessa seitsemän viikkoa sitten, kysyin puhelimessa ohjeita terkalta vanhemman lapsen ja oman rokottamisen suhteen. Vastaus oli heti että peruskoululaiset saavat vain hakemalla omalta terkalta rokotteen ja omani onnistui lapsen neuvolan yhteydessä, vaikkei neuvola ole hoitanut 6v syntymän jälkeen mitään asioitani. Olin yllättynyt mutta joo, tuo on mahdollista. Helpompaa ja halvempaa rokottaa kaikki kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin ilmoitin kouluterveydenhuoltoon jo hyvissä ajoin ennen rokotetilausta, että halutaan koko perhe+isovanhemmat se rokote. Ja ihan sovitusti ajallaan se myös saatiin kouluterkkarin kautta meidän perheen aikuiset, lapset ja isovanhemmat siinä samalla käynnillä. Tästähän tulee wilmaan joka vuosi kysely hyvissä ajoin.
En tiedä pitäisikö työterveyshuoltoon ilmoittaa myös hyvissä ajoin, että sen rokotuksen haluaa ja näin varmistaa, että saa sen piikin? Luulisi, että tämmöiset asiakkaat olisi etusijalla, jotka on ilmoittaneet jo ennen tilausta, että ovat riskiryhmää ja haluavat rokotteen. Mistä ne muuten voi siellä työterveydessä tietää paljon niitä rokotteita täytyy tilata? Ei ihmekään ettei niitä riitä kaikille.Tän on pakko olla trolli. Ei kai koulun terkkari koko sukua rokota? Ainakaan Helsingissä, ehkä jossain landella voikin olla tyyliin yksi terveydenhoitajan vastaanotto kaikille.
Meilläkin saa rokotteen muutkin perheenjäsenet niin neuvolassa kuin kouluterveydenhuollossa, jos vaan etukäteen pyytää. Luulin, että se on ihan yleinen käytäntö? Oletteko siellä Helsingissä koskaan asiaa tiedustelleet, kun se kysely rokotustarpeesta tulee?
Meillä ois perjantaina vauvan toisen influenssapiikin aika Tampereella, saa nähdä perutaanko. Typerää on jos tuo peruuntuu, koska rokotesuojan saamiseksi pitäis laittaa ekalla kertaa se kaksi annosta (neljän viikon välillä), muuten suoja on liki olematon. Sitten menee se eka piikkikin hukkaan.
Ihmettelin kyllä tätä asiaa jo silloin kun aloitettiin tuo rokotteen markkinointi kaikille. No meidät vanhemmat on kuitenkin rokotettu silloin vauvan ekan rokotuksen yhteydessä, eli ei varmaan ainakaan kotoa influenssa hänelle tartu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jo yli vuosi sitten?
Wuhanissahan säpinä alkoi jo marraskuussa.
Rokotteet tilattu tammi-helmikuussa. Ei silloin ollut näköpiirissä, mikä on rokotteiden kysyntä nyt, kun ei ne ole ennenkään kiinnostaneet läheskään niin monia kuin olisi pitänyt.
Ehkä joku av-mamma näki tulevaan jo marraskuussa 2019, mutta se onkin eri juttu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lisäksi niitä on jäänyt aiemmin valtavia määriä yli, joten liikkumavaraakin oli.
Ylihän niitä jää, kun ensin tiedustellaan ihmisten halukkuutta ottaa rokote, ja kaikki haluavat. Sitten aikanaan pitäisikin lähteä kesken työpäivän omalla kustannuksella jonnekin hevonkuusen pölhölään, jonne on järkätty yksi vaatimaton rokotuspiste, vaikka työpaikalla olisi kymmeniä tai satoja ihmisiä. Kauhea ralli yksi kerrallaan kesken työpäivän sinne, kun yksi terkka rokotteineen liikkuisi paljon näppärämmin isoihin työyhteisöihin antamaan piikkiä. Tämä oli syy, miksi itselläni jäi varaamani rokote lopulta käyttämättä. Ei vaan jaksa juna + bussi -yhdistelmällä lähteä kesken työpäivän jonnekin v i ttulaan hakemaan rokotetta. Monen sadan tuhannen ihmisen kaupungissa kuitenkin asun, niin luulisi järjestyvän jotenkin helpommin.
Terveydenhuollon pitäisi palvella paljon nykyistä paremmin yhteiskuntaa, ei muun yhteiskunnan terveydenhuoltoa
Tän on pakko olla trolli. Ei kai koulun terkkari koko sukua rokota? Ainakaan Helsingissä, ehkä jossain landella voikin olla tyyliin yksi terveydenhoitajan vastaanotto kaikille.