Kun perhejoulunne on kutistunut puolison väliseksi, tai yksinäiseksi jouluksi, niin mitä muutoksia olette tehneet?
Onko pudonnut pohja joulun kokkailulta ja lähinnä tippa linssissä menneitä muistellen on syöty eineslaatikoita?
Onko joulukuusi "pudonnut kelkasta"?
Kommentit (12)
Ei koskaan eineksiä. Tippa linssissä kokkailen pienempiä määriä. Kinkku pitää kuitenkin olla vähintään juhlakinkun kokoinen. Pienemmät ei maistu enää "aidolta" kinkulta.
Ensimmäinen "pieni" joulu tulossa. Yhdessä puolison kanssa.
Meillä ei näe mistään kotona, että on joulu.
Yksin olen. Pari vuotta sitten oli kymmenen ja se oli ihanaa. Nyt kun vanhemmat on jo niin vanhoja eivät jaksa osallistua ja sitten sisarukset viettää perheidensä kanssa tai ei vietä ollenkaan ne jotka ei tykkää. Kuuntelen yksin joululauluja, laitan vähän joulukoristusta ja käyn kävelyllä lumisissa maisemissa(jos lumi tulee). Syön jotain hyvää ja ehkä jotain jouluistakin laitan ja herkuttelen. Kenties luen jotakin kirjaa tai katson mieluista elokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan eineksiä. Tippa linssissä kokkailen pienempiä määriä. Kinkku pitää kuitenkin olla vähintään juhlakinkun kokoinen. Pienemmät ei maistu enää "aidolta" kinkulta.
Ensimmäinen "pieni" joulu tulossa. Yhdessä puolison kanssa.
Jatkan vielä, että joululaatikot on kevyttä kasvisruokaa, jota voi pakastaa ja jota syön mielelläni joulun jälkeenkin. Koskaan ei ole ollut ongelmana liiat määrät. Oikeastaan kaikki on loppunut aina kesken, siinä mielessä, että olisin syönut niitä pidempäänkin.
Pitää vaan koittaa "syödä" pakastimeen tilaa näille ruuille.
Olen viettänyt jouluni matkoilla jo vuosia, mieluiten vähemmän jouluisessa ympäristössä.
Tänä vuonna se ei onnistu joten media kiinni, verhot ikkunoihin ja pleikkari käteen!
Miksi ihmeessä pitäisi syödä eineksiä jos on kahdestaan puolison kanssa?
Kyllä minä ainakin teen samat laatikot kuten aina niin pitkään kuin henki pihisee, valmiista porkkana- ja lanttusoseesta, ja valmiiksi jauhetusta maksasta, perunat pitää vielä itse kuoria ja muusata. Ne on niin helppoja ja nopeita tehdä ja on ruuat valmiina sitten moneksi päiväksi niin pääsee helpolla. Ja toki kinkku pitää myös olla.
Ensimmäinen yhteinen kotijoulu puolison kanssa tulossa. Viime joulu oltiin matkoilla ja matkoille piti lähteä tänäkin vuonna, mutta nyt ollaankin kotona. Aikaisemmat joulut on vietetty erikseen, molemmat omien lapsuudenperheidensä luona. Yhteisiä lapsia ei ole eikä kummankaan lapset pääse jouluna käymään, tavataan heitä muulloin.
Ei todellakaan syödä eineksiä vaan teen vegaaniset laatikot, lisäksi porkkalaa ja "munakoisosilliä" sekä linssimureketta. Puolisolle kalalautanen hänen makunsa mukaan sekä kalkkunaa, mahdollisesti myös kinkkua. Ja itsetehtyä sinappia.
Katselin noiden eineslaatikoiden kalorimääriä ja melkoisesti hajontaa. Esim. Saarioisten porkkanalaatikossa kaloreita yli 50% enemmän kuin Atrian laatikossa. Jostain syystä laittavat rasvaa porkkanalaatikoon niin paljon.
Lanttulaatikoissa tasaisempaa n. 90kcal 100g
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt jouluni matkoilla jo vuosia, mieluiten vähemmän jouluisessa ympäristössä.
Tänä vuonna se ei onnistu joten media kiinni, verhot ikkunoihin ja pleikkari käteen!
Miksi ahdistut joulusta? Oletko miettinyt tätä?
Ei ole täysin normaalia että ei siedä esim. juuri joulua. Siinä täytyy olla jotain traumoja takana.
Miksi et vain huvitu muiden jouluista?
Ei muita koristeita kuin jotain valonauhoja. Ruoka on pääosin itse tehtyä, mutta ei juurikaan jouluruokaa. Porkkana- ja perunalaatikkoa saattaa olla, mutta muuten siellä on mitä mieleen juolahtaa ja mitä teen muulloinkin: tofua, ehkä pinaattitofupastaa, sienisalaattia, jälkkäriksi täytekakkua tai hedelmärahkaa. Suklaata myös.
Joulu yksin on ihanaa. Varaan kirjoja luettavaksi ja leffoja katsottavaksi ja mussutan herkkuja vaihdellen suolaisesta makeaan.
Me tehdään ihan mitä huvittaa, kokkaillaan jouluruokaa tai ihan muita herkkuja mitä sattuu tekemään mieli, kun ei tarvitse suorittaa mitään perinteitä. Viime vuonna ei vietetty ollenkaan joulua. Joulun jälkeen saatetaan ostella suklaata, kun sitä myydään puoleen hintaan.
Kyllä me tehdään ruuat pääosin itse ja kuusi ja koristeet on myös.