välilevynpullistumista
Tänään tuli magneetikuvat 2 välilevynpullistumaa( pientä) Mikä on hoito ja kauanko saikkua?Lääkäri vasta ensi viikolla..
Kommentit (17)
jok perinteisellä " kotiin vaan ja onnea" -menetelmällä tai sitten leikkaushoidolla.
saikun pituus määräytyy nikamavälin sijainnista, pareesin (?) laajuudesta ja tietty työtehtävistäsi.
Kysyisin vielä että paraneeko pullistumat itsestään siis vetäytyykö takaisin ja pitääkö vältellä esim. nostoja. Ja nikamavälit 4-5 ja siitä alempi. Kiitos etukäteen jos osaat vastata.
pullistumat kyllä puhdistuvat itsestään nestekierron mukana, mutta takaisin ne eivät mene. jos hermoratoja on jumissa, ne paranevat tasan 1 mm/päivä eli jos sinulla on tuntopuutosta tai pareettisuutta esim. isovarpaan ojentajassa, pohkeen ulkosyrjässä, takareidessätai pakarassa, voit laskea millit kauimmaisesta paikasta selkärankaan.
lisäksi sinulle tulee jäämään nikamavälien madaltuma koska välilevyn pehmeää ainetta on hävinnyt nikamavälistä. se ei kuitenkaan välttämättä aiheuta ongelmia jatkossa jos pidät selästäsi ja lihaksistasi hyvää huolta.
nostoja et saa etkä pystykään tekemään pitkään, pitkään aikaan.
Taitaapi olla aika pitkä toipumisaika, kun kaikki edellämainitut oireet löytyypi:( Kiitos tiedoistasi.
Jos jaksaisit vastata vielä, kiitos!
T: ei-ap
minulla se kesti vuoden parantua täysin pullistumasta. nyt kymmenen vuoden päästä siitä olen kuitenkin täysin iskussa!
lisäksi leikkauksesta toipuminen (haavan paraneminen jne.) kestää sekin aikansa. lääkärisi todennäköisesti tulee suosittelemaan ilman puukkoa tapahtuvaa hoitoa.
Ysille, olitko koko vuoden sairaslomalla vai pystyitkö olemaan töissä? ja onko vaiva oireillut uudestaan? T.ap
niin, ja tarkoitin että paraneminen kestää sen vuoden verran, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia kuin suuressa rasituksessa (entinen työni oli hyvin fyysistä).
ja näin kymmenen vuoden päästä selkäni ei oireile lainkaan. pidän siitä kyllä huolta liikkumalla sännöllisesti.
Kuinka helposti tälläisissa tapauksissa suositellaan ammatin vaihtoa jos työ on selkää kuormittavaa ja nostoja täytyy paljon tehdä esim. lastenhoitaja,pph yms. Jäin vain miettimään kun lastemme hoitajalla on samoja vaivoja jo useampinakin kertoina ollut.
vain lääkäri voi auttaa tuossa ongelmassa. toivotan kuitenkin hyvää jatkoa, paraneminen on jo täydessä vauhdissa. malttia vain peliin ja kunnon lepo ja kivun rajoissa liikkuminen auttaa korvien väliä pysymään kunnossa.
ja jos muistat ottaa rauhallisesti, kipu ei uusi. prolapsihan on aina yksittäinen tapahtuma, se ei uusi itsekseen. uusi prolapsi tulle aina uudesta traumasta.
se vaan pahentaa sitä!
kaikkien se pitäisi tietää. mutta lusmuilijat vaan haluavat saikkua sen kustannuksella.
itse sain fysioterapeutiltani hyvät ohjeet, kuinka se " rytkytetään" sinne paikoilleen ihan pienellä selän liikkeellä.
kysyppäs se sieltä:)
viime raskauden aikana jouduin sairaslomalle välilevypullistuma epäilyn vuoksi. Oireet holpottui synnytyksen jälkeen mutta oireilee edelleen mutta siedettävästi välillä on puutununeita olotiloja pakaroissa tai kipua ja selkä on kipeä. Varsinkin kun seisoo paljon. Tosin selässäni on alimmissa nikamissa myös kulumia vaikka olen vasta 31 tai jo. Voiko silti olla kyse pullistumasta? lääkäri sitä epäili ja kun olin raskaana ei kuvattu ja kiellettiin kaikki työnteko ym siivoukset?
Niille ei tässä vaiheessa tehdä mitään. Oon nyt saanu selkäni melko hyvään kuntoon, lääkäri kielsi raskaat nostot ja pahat työasennot. KOvasti toivon, että saisin kunnon pidettyä tällaisena, talvella olin pari kuukautta sairaslomalla.
´" ei siihen lepo auta,
se vaan pahentaa sitä!"
ja lisäksi: selän rytkytyksellä varmaan tarkoitat mcknezie -menetelmää. ap ei kertonut mihin suuntaan pullistuma tuli (selän tai vatsan puolelle), sillä nimittäin on merkitystä. ft ei lähde arvailemaan oikeaa hoitomuotoa enkä suosittele sitä sinullekaan!
Aika kauan kestää vissiin parantua.