Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon avustatte opiskelevia lapsianne?

Vierailija
23.11.2020 |

Tarkoitan nyt joko antamalla rahaa, maksamalla laskuja tai ostamalla tarvittavia asioita heille kotiin tms? (Tähän ei siis nyt lasketa osakkeita tms periaatteessa ekstraa.) Ovatko lapsenne ottaneet lisäksi opintolainaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sellainen kysymys vielä myös, että oletteko laittaneet rahaa tilille vai antaneet käteisenä? Kun periaatteessahan pitäisi maksaa veroja, jos antaa toiselle rahaa tietyn summan yli, ja tilisiirroista jää jälki. Eli annatteko kaikki rahat pimeänä vai ettekö vaan välitä siitä, että rahaliikenne jää näkyviin tiliotteille?

Vierailija
22/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me autamme perheellistä opiskelija poikaamme, kuten muitakin lapsia.Olen ostanut heille Helsingistä perheasunnon. Asumme itse aika lähellä. Kaikki kallliimmat tavarat kotiin myös. Kun tämä miniä on oikein mukava, annan hänelle  200 e  /kk kun kunta lopeti yht´äkkiä kodihoitotuen kuntalisän  2vuotiailta. Matkoilla kulkevat meidän mukana.Vein aikaisemmin ruokakasseja nyt ei tarvitse.Pari kertaa viikossa hoidamme ja kuljetamme lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edell, Tilille yleensä laitan.

Vierailija
24/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tumput käteen ja heitin pihalle.

Takaisin ei ole tulemista kun vain pyydettäessä.

Oppii elämään yksin ja hyvä niin

Vierailija
25/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta äitini on auttanut paljon.

Äiti auttoi lukukausimaksuissa (n 2500 e / lukukausi) ja kesäkuukausina vuokrassa (vain 1 kk kesälomaa, toinen kuukausi meni koulun työharjoittelussa). Osti ne harvat koulukirjat, mitä tarvitsin, sekä jotain "koulutarvikkeita"; Lapio, talikko, kuokka yms :D 

Kun äiti tuli käymään koulullani, niin käytiin Ikeassa ja osti jotain pientä; maton ja kirjoituspöydän. Olisi ostanut sängynkin, mutta olin oikein tyytyväinen kuormalava + patja -yhdistelmääni. 

Ja äiti maksoi mun suomilomat, lennot siis. Joskus lähetti Suomesta Salmaria, kirjoja ja ristisanalehtiä.

Vierailija
26/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmille lapsillemme olemme ostaneet asunnot opiskelupaikkakunnalta. Kela sitten maksaa käytännössä vastikkeen ja lainanlyhennyset.

Tällaisia rikastumisfantasioita varmaan Porvoossa... todellisuudessa omistuasumiseen ei saa asumistukea kuin vastikkeiden (ei rahoitusvastikkeen), vesimaksujen ja korkojen osalta osan ja korothan on nyt tosi alhaalla. Eli kyllä lainan lyhennykset joutuu jokainen maksamaan ihan itse.

https://www.kela.fi/osakeasunto

"Kela voi maksaa asumistukea ruokakunnalle, joka asuu osakeasunnossa.

Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:

vastike (myös ylimääräinen vastike)

erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset

73 % asunnon hankkimiseksi ja perusparantamiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.

Jos vesimaksu ei sisälly vastikkeeseen vaan maksetaan erikseen, vesimaksuksi hyväksytään henkilöä kohden 18 e/kk."

Vierailija
27/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu itsenäisesti talon toisessa päässä, vanha maalaistalo jossa kaksi asuntoa. Saa opintotukea ja tarvittaessa käy meidän puolella syömässä, yleensä ostaa ja laittaa ruokansa itse. Nettilaskun maksan koska käytämme samaa nettiä ja puhelinlaskun. Syntymäpäivänä ja jouluna annan rahaa, samoin sukulaiset ja niillä ostaa yleensä vaatteita.  Joskus saattaa pyytää paria kolmea kymppiä ruokaan jos on rahat tiukalla.

Vierailija
28/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmille lapsillemme olemme ostaneet asunnot opiskelupaikkakunnalta. Kela sitten maksaa käytännössä vastikkeen ja lainanlyhennyset.

Tällaisia rikastumisfantasioita varmaan Porvoossa... todellisuudessa omistuasumiseen ei saa asumistukea kuin vastikkeiden (ei rahoitusvastikkeen), vesimaksujen ja korkojen osalta osan ja korothan on nyt tosi alhaalla. Eli kyllä lainan lyhennykset joutuu jokainen maksamaan ihan itse.

https://www.kela.fi/osakeasunto

"Kela voi maksaa asumistukea ruokakunnalle, joka asuu osakeasunnossa.

Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:

vastike (myös ylimääräinen vastike)

erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset

73 % asunnon hankkimiseksi ja perusparantamiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.

Jos vesimaksu ei sisälly vastikkeeseen vaan maksetaan erikseen, vesimaksuksi hyväksytään henkilöä kohden 18 e/kk."

Kela maksaa normaalia vuokralaisen asumistukea tilanteessa jossa vanhemmat omistavat asunnon jossa lapsi on vuokralaisena.

Vierailija
29/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sellainen kysymys vielä myös, että oletteko laittaneet rahaa tilille vai antaneet käteisenä? Kun periaatteessahan pitäisi maksaa veroja, jos antaa toiselle rahaa tietyn summan yli, ja tilisiirroista jää jälki. Eli annatteko kaikki rahat pimeänä vai ettekö vaan välitä siitä, että rahaliikenne jää näkyviin tiliotteille?

rahaa voi antaa 4999 e kolmen vuoden välein yhteensä ja siitä ei mene veroa

Vierailija
30/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät tukeneet minua opiskelun aikana. Jäin taloudellisesti täysin omilleni ja makselen vuokraa ja syömistä varten otettuja opintolainoja vielä nelikymppisenä. Rahat aina loppukuusta finaalissa, koska olen pienipalkkaisessa työssä ja elämässäni on ollut pahoja takaiskuja viime vuosina.

Siksi halusin tulla kommentoimaan, että olette ihania kaikki te vanhemmat, jotka ette hylkää lastanne tämän muutettua omilleen. Varsinkin sellainen on haitallista, että oletetaan sen aikuisen lapsen pitävän yllä entisenlaista keskiluokkaista elämäntyyliä ja sitten katsellaan nenänvartta pitkin, kun se ei opiskelijan ja pätkätyöläisen tuloilla onnistukaan.

Oma äitini itki loukkaantuneena, kun minulla ei opiskelijana ollut rahaa ostaa hänelle tai muillekaan aikuisille joululahjoja.

Vierailija
31/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämisen kuluja kuten ruokaostoksia voi maksaa eikä kyse silloin ole verotettavasta lahjasta.

Itse sain kotoa huonekalut ja pesämunan, jolla pärjäsin ensimmäisen vuoden. Sen jälkeen elin kesätyötuloilla. Vanhemmat sponsoroi isompia ostoksia (mm. silmälasti, talvitakki) ja maksoi mukaan lomamatkoille.

Omiani aion tukea vastaavasti.

Vierailija
32/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rahaa voi antaa 4999 e kolmen vuoden välein yhteensä ja siitä ei mene veroa

Mutta tuohan on paljon pienempi summa /kk, mitä monet ovat tässä ketjussa kertoneet antavansa lapselle. Lähinnä mietin, voiko verottaja jotenkin saada selville, jos rahaa on annettu enemmän?

Vierailija
33/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei verottajaa mahda oikeasti kiinnostaa, jos nuori opiskeleva ihminen saa tilisiirtoina kuukausittain tietyn summan rahaa vanhemmiltaan. Ei herää epäilystä rahanpesusta, veronkierrosta, tukien huijaamisesta tms., vaikka periaatteessa tuo vanhempien apu tulisikin olla vuokran maksamista tai muuta konkreettista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä