Hiekkalaatikkoleikki-ikä? Mihin asti teidän lapsia kiinnostaneet leikit hiekkalaatikolla?
Meillä ajatuksena ollut, että jossain vaiheessa puretaan hiekkalaatikko ja rakennetaan siihen vähän muita juttuja. Mutta tuo 3-luokkalainen viihtyy edelleen hiekkalaatikolla, joten ei sitä nyt vielä sitten puretakaan... eikä sillä projektilla mikään kiire olekaan. Vieläkö teillä tuon ikäiset viihtyy hiekkalaatikolla? Tuo tekee siis ihan "kaivauksia", ajaa muoviautoilla, tekee vesikurahommia, ihan sellaisia lasten perusjuttuja siis. Eikä ole tietysti esteltykään, ehtona vaan tietysti, että märälle hiekkalaatikolle menneesä pitää olla olla kurahousut ja kurakäsineet puettuna, näistä joskus pitänyt muistutella.
Koulussa pärjää ihan hyvin. Muuten ulkona tykkää ajaa pyörällä ja lähimetsässä retkeillä.
Kommentit (20)
10-vuotias leikki vielä jonkin verran, tosin se liittyi johonkin laajempaan roolileikkiin, jossa tehtiin esim. ruokaa hiekasta.
Kaikki leikit loppui kuin seinään 11-vuotiaana. Löysi tuolloin on line -pelit.
Rivien välistä tulkittuna yritit siis kysyä, että onko lapsessa jotain vialla!
Ei mielestäni tarvitse olla huolissaan. Kuten sanoit, koulu sujuu, muitakin leikkejä on joista on kiinnostunut, varusteet on kunnossa. Anna leikkiä vaan!
Jaahas, eräs pääsi taas puhumaan lempiaiheestaan eli kurahousuja käyttävistä kouluikäisistä.
En lue aloitusta, mutta luulen, että kaikki lapset vain pakotetaan hiekkalaatikolle. Eihän sellainen voi ketään kiinnostaa. Lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä tulkittuna yritit siis kysyä, että onko lapsessa jotain vialla!
Ei mielestäni tarvitse olla huolissaan. Kuten sanoit, koulu sujuu, muitakin leikkejä on joista on kiinnostunut, varusteet on kunnossa. Anna leikkiä vaan!
No ei nyt vialla, mutta tietysti kiva kuulla, miten samanikäiset teillä leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, eräs pääsi taas puhumaan lempiaiheestaan eli kurahousuja käyttävistä kouluikäisistä.
Mun mielestä isompien lasten kohdalla nuo kurahousupukemiset pitääkin tehdä noin, että ei vaan käsketä pukemaan, vaan että lapsi saa tavallaan itse päättää: jos haluat mennä hiekkalaatikolle, silloin laitetaan kurahousut. Jos ei halua pukea, silloin keksii jotain muita leikkejä siellä ulkona. Reilu peli siis.
Meillä se hiekkalaatikko on käynyt liian pieneksi siinä 3-5 ikävuoden tietämillä, kun on alettu hiekkakakkujen sijaan rakentamaan hiekkalinnoja ja niiden ympärille tieverkostoja. Mielenkiintohan siinä lopahtaa, kun tila loppuu kesken.
Meillä oli lapsena n. 50 neliön hiekkakenttä. Siinä oli kiva kehittää vaikka mitä. Kouluikäisenäkin vielä leikimme siellä. Jokaisella oli "oma koti", missä kukin teki omia hiekkakakkujaan ja keitoksiaan, ja sitten vierailimme toistemme luona "maistelemassa" niitä tekeleitä.
Mutta varmasti riippuu hirveän paljon lapsesta, ja hänen mielenkiinnon kohteistaan, kuinka pitkään se hiekkalaatikko ja hiekkaleikit kiinnostavat.
Hienoa, että leikkii vielä tuonikäisenä, tosin noita kurahanskoja en kyllä enää vaatisi pitämään. Meillä ei kukaan kolmesta lapsesta ole ikinä viihtynut hiekkalaatikolla, se oli turhin ostos meidän talon pihaan ikinä. Futis- ja lätkämaalit, pingispöytä, tramppa ja koripalloteline, ne meillä on ollut käytössä...
Vierailija kirjoitti:
10-vuotias leikki vielä jonkin verran, tosin se liittyi johonkin laajempaan roolileikkiin, jossa tehtiin esim. ruokaa hiekasta.
Näinhän se menee, että isommilla lapsilla se hiekka ei ole itsetarkoitus, vaan yksi materiaali, minkä avulla toteutetaan jotain isompaan leikkiin liittyviä asioita.
Meidän tytöillä nämä roolileikit (tai ilmeisesti yksi ja sama leikki) jatkui koko alakouluajan, ja hetken aikaa vielä yläkoulussakin. Sen jälkeen mukaan on tullut mm. larppaaminen.
Meillä lapset 10 ja 8. Haluaisivat vielä pitää hiekkalaatikon, mutta käytännössä eivät sielä juurikaan ole. Tekevät kyllä muualla pihassa keitoksia yms. Nyt oon muutaman kerran kävelly pimeässä ja kylmässä vesisateessa niiden kanssa rannalle ämpäreiden ja lapioiden kanssa ja sielä kyllä alkaa linnaa syntymään ja vallihautaa täytellään vedellä...
Ainakin, mitä iltapäiväkerholaisia seuraa, niin hyvin innokkaasti on joku aina kaivamassa puiston hiekkalaatikolla. Se on tosi iso laatikko ja lapiotkin on niitä kunnon pitkävartisia, niin linnaa syntyy vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että isommilla lapsilla se hiekka ei ole itsetarkoitus, vaan yksi materiaali, minkä avulla toteutetaan jotain isompaan leikkiin liittyviä asioita.
Meidän tytöillä nämä roolileikit (tai ilmeisesti yksi ja sama leikki) jatkui koko alakouluajan, ja hetken aikaa vielä yläkoulussakin. Sen jälkeen mukaan on tullut mm. larppaaminen.
Joo siis näin se meilläkin on, että ei se ole vain hiekkalaatikkosta istumista vaan kaikenlaista leikkiä. Joku ihmetteli kuravaatteita, niin kyllähän ne housut ja käsineetkin on käytännössä pakko olla, kun se on sellaista sottaavaa löllöä pahimmillaan. Muistuttelua tarvitaan oikeastaan vaan silloin, jos on ollut tekemässä jotain muuta ulkona ja sitten lähteekin vielä hiekkalaatikkohommiin, niin ei aina itse muista hakea eteisestä kuravaatteita päälleen.
Ihan ok:lta vaikuttaa. Vuoden - parin sisällä varmaankin rupeaa muut jutut kiinnostamaan, mutta niinhän ne lapset kasvaa. Tuossa iässä voi hyvinkin olla samaan aikaan iso sekä pieni!
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok:lta vaikuttaa. Vuoden - parin sisällä varmaankin rupeaa muut jutut kiinnostamaan, mutta niinhän ne lapset kasvaa. Tuossa iässä voi hyvinkin olla samaan aikaan iso sekä pieni!
Kiva kuulla! :)
Vierailija kirjoitti:
En lue aloitusta, mutta luulen, että kaikki lapset vain pakotetaan hiekkalaatikolle. Eihän sellainen voi ketään kiinnostaa. Lapsiparat.
Täh? Kyllä useimmat tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mä leikin vieläkin välillä hiekkalaatikolla, vaikka olen jo 32v.
Niin minäkin! Ja ikää on 35.vuotta. Eikä meillä kyllä kurahousuja tungeta päälle muutakun vesikelillä. Saatetaan olla ulkona siis vesisateellakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä leikit?
Milloin lapset enää innostu leikkimökistä? Oletteko purkaneet niitä?