Hemoglobiini vaan laskee
Sadan kieppeillä nykyään. Syynä runsaat kuukautiset, johon ei gynekologin mukaan ole muuta hoitoa kuin joko hormonikierukkaa tai caprilon. Caprilonia käytän mutta ei auta. Rautaa en voi syödä, koska joka ainoa vaihtoehto saa mahan sekaisin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse mitään rautapillereitä, syö lihaa.
Se on totta, mutta uuden punasolun muodostumiseen menee muistaakseni 9 vrk. Tiedän niin monta tapausta vuosien varrelta, joille ei se glysiiniferrovalmiste sopinut ollenkaan, mutta kun heillä on monia muitakin valmisteista, on ainakin natriumlauryylisulfaatti tosi paha, vaikka sitä ei kukaan lääkäri kerro. Apteekissakin tiesi sen verran, et sitä on hammastahnoissa:-D
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/simmons.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut jo obsidan rautaa?
Rauta imeytyy paremmin kun sitä ottaa joka toinen päivä. Kummallista mutta totta.Olen ja olen yrittänyt ottaa joka toinen päivä, jatkuvaa ripulia aiheuttaa. ap
Yleensä rautalisä aiheuttaa ummetusta joten oisko tuossa joku apuaine jota vatsasi ei siedä?
Sama ongelma, tai itselläni ei hemoglobiini laske alle viitearvon, vaikka ferritiini pyöri yhdessä vaiheessa vuosia 5:n paikkeilla, mutta olo oli kyllä kauhea. Syön lähes joka päivä punaista lihaa ja pyrin syömään liha-ateriat erillään maitotuotteista, mutta ei sillä tosiaan saa paikattua varastoja. 50mg ferrodan joka toinen päivä on sopinut parhaiten. Välillä olen niitäkin puolittanut (on jakouurre onneksi). Mutta en jaksa tuota jatkuvaa rautakuureilua ja siitä johtuvia vatsaoireita ja taidan nyt joutua ottamaan hormonikierukan. Sain aikaisemmin melko paljon haittavaikutuksia yhdistelmäehkäisystä, enkä siksi haluaisi mitään hormoneja ottaa käyttöön, mutta alkaa tuntua, että pakko kai se on, koska muuten rauta vain tipahtaa heti kun lopetan kuurin. Saan myös aika huonosti hoitoa, kun tuo hemoglobiini on aina viitteissä, vaikka ferritiini ei ja on oppikirjaoireet raudanpuutteesta.
Ap, saattaisit päästä rautainfuusioon julkisella? Kysy ainakin ja perustele noilla asioilla. Tuttuni käy yksityisellä rautainfuusioissa, koska hänellä nousi niin hitaasti rauta-arvot. Kallistahan se sitä kautta kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö punasta lihaa ja lopeta se vegaanipelleily. Naudan verta ja maksaa kerran tai pari viikossa.
Syönkin koko ajan.
Muistathan jättää myös maitotuotteet pois lihaa syödessäsi? Ruokajuomaksi mieluiten mahdollisimman C-vitamiinipitoinen mehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta imeytyy paremmin kun sitä ottaa joka toinen päivä. Kummallista mutta totta.Olen ja olen yrittänyt ottaa joka toinen päivä, jatkuvaa ripulia aiheuttaa. ap
Yleensä rautalisä aiheuttaa ummetusta joten oisko tuossa joku apuaine jota vatsasi ei siedä?
Rauta itsessään voi aiheuttaa kyllä molempia oireita ja joskus samalla ihmisellä voi välillä oireilla ripulina ja välillä ummetuksena. Ummetus ja ripuli ovat molemmat tosi yleisiä haittoja rautalisää käyttävillä. T. Farmaseutti
Markkinoille on tullut uusi valmiste, joka sisältää sukrosomiaalista rautaa. Googlaa. Toimii mulla, vatsa ei reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Markkinoille on tullut uusi valmiste, joka sisältää sukrosomiaalista rautaa. Googlaa. Toimii mulla, vatsa ei reagoi.
Markkinoilla on ollut aina yksi valmiste: ruoka. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinoilla on ollut aina yksi valmiste: ruoka. Toimii.
Juuuuh. Naisten päivittäinen raudan saantisuositus on 15mg. Naudanlihassa n. 4mg/100g. Maksassa 7mg, mutta sitä ei voi syödä joka päivä. Runsaat kuukautiset omaavat naiset menettävät kuukaudessa rautaa jopa 6 kertaa enemmän kuin "normaalit" kuukautiset omaavat naiset. Siitä vaan laskemaan kuinka monta grammaa pitäisi "ruokaa" syödä, jotta saisi pidettyä rauta-arvot edes samalla tasolla. Saati sitten jos rautavarastot jo tyhjänä ja pitäisi saada niitä täydennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupa…
Niitäkin on kahdenlaisia. Ikävää, ettei kukaan valita niistä:-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupa…
Niitäkin on kahdenlaisia. Ikävää, ettei kukaan valita niistä:-(
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0502&p…
tuolla aineella rikotaan laboratoriossakin soluja, kun niitä aineita halutaan tutkittavaksi.
ei tarvitse miettiä vitamiinien imeytymistä ym. jos ne saa ruuasta, mutta tätä voi boostata kuivatuilla jauheilla aika helposti. Minulla auttoi tällainen muutos ruokavalioon: joka aamu aamupalan kanssa teelusikallinen pinaattijauhetta (luomu). Lounaalla tai päivällisellä ruuan joukkoon 1-2 vruokalusikallista nokkosrouhetta. 6 kk päästä arvot kunnossa ja jauheet pois tai harvempi käyttö.
Onko sullakin jossakin tuotteessa käytössä tuota laccaa:
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…
Vierailija kirjoitti:
ei tarvitse miettiä vitamiinien imeytymistä ym. jos ne saa ruuasta, mutta tätä voi boostata kuivatuilla jauheilla aika helposti. Minulla auttoi tällainen muutos ruokavalioon: joka aamu aamupalan kanssa teelusikallinen pinaattijauhetta (luomu). Lounaalla tai päivällisellä ruuan joukkoon 1-2 vruokalusikallista nokkosrouhetta. 6 kk päästä arvot kunnossa ja jauheet pois tai harvempi käyttö.
https://www.ruokavirasto.fi/yhteisot/riskinarviointi/riskinarvioinnin-p…
Mulle kävi nestemäinen rauta. Tosin en aluksi tajunnut huuhdella suuta ja alahampaisiin tuli ruskeita läikkiä.
Jollei rauta imeydy kunnolla syystä tai toisesta, niin ei kait siinä viimenään auta kuin se infuusio. Kerran on itselleni annettu.