Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papa, mitkä kokeet siellä otetaan?

Vierailija
27.03.2014 |

Niin, siinä se.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet Papa-kokeeseen, otetaan vain se Papa-koe eli irtosolunäyte emättimestä ja kohdunkaulasta. 

Vierailija
2/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:18"]

Jos menet Papa-kokeeseen, otetaan vain se Papa-koe eli irtosolunäyte emättimestä ja kohdunkaulasta. 

[/quote]

ok :) mietin että voisiko samalla ottaa sukupuolitautitestitkin, kun niitä ei ole kosan otettu. Ei oireita mutta silti.. Ottavat varmaan jos pyydän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:20"]

[/quote]

ok :) mietin että voisiko samalla ottaa sukupuolitautitestitkin, kun niitä ei ole kosan otettu. Ei oireita mutta silti.. Ottavat varmaan jos pyydän?

[/quote]

no höh! Koskaan*

Vierailija
4/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laboratoriossa oteta kokeita ilman lääkärin lähetettä.

Vierailija
5/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:20"]

[/quote]

[/quote]

Oletko menossa sellaiseen joukkotarkastukseen johon tulee kutsu tiettyinä ikäkausina, vai ihan lääkärille muuten? Jos on joukkotarkastus, ei siinä oteta mitään muita kokeita kyllä.

Vierailija
6/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi edes yksityisellä vaan mennä labraan ja otattaa mitä kokeita haluat.

Vierailija
7/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA, eikö papassa oteta sukupuolitautitestiä samalla!!! Jeesus!!! Minä 25 vuotias olen aina elänyt siinä uskossa että otetaan.. taidankin lähteä käväisemään meilahdentiellä..

Vierailija
8/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:23"]

[/quote]

Toisaalta ei niitä kaikissa paikoissa oteta labrassa, esim. monet yksityiset gynet ottaa papan ja muut gynekologiset kokeet itse siinä samalla sisätutkimuksen yhteydessä. 

Vierailija
9/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on toki totta. Ap, menetkö gynelle vai joukkotarkastukseen?

Vierailija
10/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

en ihan noin kyllä meinannutkaan tehdä :) gynelle varaan ajan, jossa otetaan papa. Niin sitä pohdiskelin vaan etukäteen että mitä kaikkea sisältää, mikä pitää itse älytä kysyä.

Vierailija
11/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA, eikö papassa oteta sukupuolitautitestiä samalla!!! Jeesus!!! Minä 25 vuotias olen aina elänyt siinä uskossa että otetaan.. taidankin lähteä käväisemään meilahdentiellä..

[/quote]

Tämä on varmaan yleistä, että kaiken maailman klamydiapillut kuvittelevat gynen olevan joku taikuri, joka havaitsee sukupuolitaudit sisätutkimuksella ja papa-kokeella. Jäikö peruskoulun terveystiedosta mitään päähän?

Ap, sovitko papa-ajan ihan terveyskeskuksen ajanvarauksesta? Soita perään ja pyydä myös sukupuolitautitestit.

Vierailija
12/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Siinä tapauksessa voit tietysti pyytää ja maksaa mitkä tutkimukset tahansa. Ja todnäk lääkäri ottaakin ne siinä sisätutkimuksen yhteydessä.

Vierailija
13/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhutaanhan me todellakin yksityisen lääkäriaseman gynestä, ap?

Vierailija
14/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:35"]

[/quote]

Tämä on varmaan yleistä, että kaiken maailman klamydiapillut kuvittelevat gynen olevan joku taikuri, joka havaitsee sukupuolitaudit sisätutkimuksella ja papa-kokeella. Jäikö peruskoulun terveystiedosta mitään päähän?

Ap, sovitko papa-ajan ihan terveyskeskuksen ajanvarauksesta? Soita perään ja pyydä myös sukupuolitautitestit.

[/quote]

Peruskoulussa ei terveystietoa ollut silloin kun kävin sen, luulisi sinun sen(kin) tietävän. Sukupuolivalistusta oli, joskus 12 vuotiaana, mutta siihenhän pystyy sen ikäinen keskittymään yhtähyvin kuin kultakala suhteellisuusteoriaan. Lukion terveystiedossa keskitytään hyvinvointiin, ei pohtimaan mitä kaikkea gyne tekee.

Tuo sinun kommentti tuosta gynejen taikuruudesta on aika absurdi. Gynellehän sukupuolitautitestin ottaminen ei olisi homma eikä mikään papan yhteydessä. Yleensä sukupuolitautitestin tekee sairaanhoitaja.  

ps. en ole siis 8 "kaiken maailmanklamydiapillu" joka ei tiennyt ettei papan yhteydessä testiä oteta.

Vierailija
15/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa- testi otetaan kolmesta kohdasta kohdunsuulta sivelynäytteenä objektilasille, joka tutkitaan patologian laboratoriossa. Papa-näytteestä selviää kondylooma ja mahdolliset solumuutokset, jotka voivat viitata esim.kohdunkaulasyöpään. Tippuri ja klamydia voidaan tutkia virtsasta tai kohdunsuulta, lähete tarvitaan mikrobiologian laboratorioon. HIV ja hepatiitit ym.tutkitaan verinäytteestä ja näille kaikille tarvitaan omat lähetteensä mikrobiologian laboratoriota varten.

Vierailija
16/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksistanne, nyt olen taas piirun verran viisaampi :) Olen siis vasta varaamassa aikaa gynelle, etukäteen vaan kartoittelin to do-listaa. Eli: ajanvarauksessa pyydetään sekä papa että sp-testit. Niin, ja kunnalliselle puolelle tosiaan varaan sen ajan. Mutta jos siellä ei jostain syystä onnistu (en tosin keksi mitään syytä mikei ei) niin sitten se on mentävä yksityiselle.

-ap.

Vierailija
17/17 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tunnustan tyhmyyteni. Mikä on kunnallinen gynekologi? Ei kai terveyskeskuksissa ole muita kuin tk-lääkäreitä? Nimimerkillä Vain yksityisellä gynellä käynyt :-/