Miksi miesten on vaikea ymmärtää naisten ongelmia?
Kysymys otsikossa ja selvennyksenä mitä tarkoitan kysymykselläni:
Olen itse alle 30v sinkku nainen, elänyt mielestäni ihan hyvää elämää mutta yksi asia aina ihmetyttänyt, miksi monet miehet vähättelevät naisten ongelmia esim. se jos naista ahdistellaan niin miesten mielestä tätä ei tapahtunut ja nainen haluaa vain huomiota.
Olen itse saanut niin netissä kuin oikeassa elämässäni kokemusta ahdistelusta, esim itsensä paljastelua, ulkonäön kommentoimista (olen rinnakas ja ne ovat joidenkin mielestä yleistä omaisuutta saa kommentoida ja tuijottaa, koskea), en pukeudu edes seksikkäästi vaikka mulla oikeus olisikin vaan hyvin peittävästi joka johtuu pelosta olla huomiota herättävä, se on toiminut jonkin verran. Myös se ihmetyttää miksi naisten harteille jää niin paljon vastuuta, kotityöt ja miehestä kuin lapsista huolenpito. Sekin olen pistänyt merkille että naisen seksuaalinen vapautuneisuus on edelleen todella pelottavaa monille, esim naisella ei saa olla liian monta partneria mutta miehillä saa, joiltain miehiltä puuttuu naisen anatomian tuntemus muutenkin eivät tajua että seksi on hyväksi terveydelle ja harjoitusta alapäälle eikä se paikkoja "venytä löysäksi". Naiset myös pärjäävät omillaan helpommin kuin miehet, esim. suhteen päätyttyä naiset pääsevät sen yli helpommin. Naiset ahdistelevat ja tekevät seksuaalirikoksia VÄHEMMÄN kuin miehet. Ja se asia kun miehet luulevat että naiset saavat helpommin parisuhteen...joo jos olet hyvän näköinen nainen ja sama toimii hyvän näköisillä miehillä mutta vaikka naiset saisivat kosijoita helpommin ei tarkoita sitä että he olisivat hyviä sellaisia eli se on 0+0tilanne.
Naisen on siis turha lähteä kenenkään vaan matkaan koska naiset AINA jäävät miinukselle suhteessa ja ovat suuremmassa vaarassa jos ovat huonon miehen kanssa. Meillä on enemmän menetettävää jos me saadaan lapsi niin meidän vartalohan joutuu jäätävään koetukseen myös, lapsen hoito jää meille jos mies päättääkin lähteä vetämään, miehillä on helppoa juosta vastuuta karkuun. Huono mies on surkea sijoitus ja siksipä naisilla on tärkeämpää tulla yksin toimeen kuin nyky-yjteiskunnassa hankkia mies rinnalle jos mies ei kanna korteaan kekoon samalla lailla kuin nainen.
Minä pidän miehistä yleisesti mutta todella paljon olen tavannut myös ressukoita ja mietin miksi niin monet miehet oikeasti vaikuttavat heikoilta emotionaalisilta kuin sosiaalisilta taidoiltaan. Puhumme feminismistä mutta mielestäni saisimme hoitaa nyt myös miesten ongelmat kuntoon eli oppisivat tervettä itsetuntoa, rohkeutta puhua tunteista ja kommunikoida sekä itsenäisyyttä ettei naisen tarvitse olla se ainoa ihminen johon tukeutuu.
Jos olet mies joka ymmärtää naisia ja naisten elämää, jolla on emotionaalista älykkyyttä niin olet vahvoilla :) Toksinen maskuliinisuus tuhoaa miehet ja sitä kautta myös naiset. Miehet ovat jääneet jälkeen naisista teollisuus maissa. Suomessahan on paljon syrjääntyneitä poikia/miehiä, koulussa pojat eivät ole niin hyviä kuin tytöt. Vanhat asenteet ja toksiset ajatusmaailmat voisi heittää veks ja saada miehet taas jaloilleen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä tuosta, että miehet ovat jääneet kehityksessä pahasti jälkeen naisista. Heikoimmilla yksilöillä tämän havaitseminen aiheuttaa lähinnä primitiivisen aggressiivisen reaktion. Enää ei ole naisen tehtävä miellyttää miestä (koska aiemmin naisella ei ollut muuta mahdollisuutta selviytyä kuin päästä kiinni mahdollisimman hyvään mieheen), vaan nyt naiset voivat oikeasti valita. Ja se, että naiset valitsevat ennemmin yksin olemisen kuin huonon miehen kanssa olemisen järkyttää joidenkin miesten maailmankuvaa niin tavattomasti.
Ei minua järkytä vaikka olenkin mies. Miksi laitat meidät miehet yhteen kategoriaan? Itsekin olen mieluummin yksin kuin epäsopivan naisen kanssa .
Naisten ongelmat ovat aina kaikkien ongelmia ja yhteiskunnallisesti ratkaistava ja miesten ongelmat aina heidän omiaan.
Jos ei ole ongelmaa se täytyy tehdä. Olisko että miehet ei kiinnitä huomiota johonkin tuijotuksiin ym vaan antaa tuijottaa jos siltä tuntuu. Ahdistelun suhteen miehillä ei edes ole vaihtoehtoa, kukaan ei usko ja nauraa vielä päälle jos sellaista väittää.
Koulumaailma on naisten ehdoilla pyörinyt pitkään koska suurin osa opettajista naisia, paitsi tietysti niillä ainoilla aloilla kuten liikunta, tekninen työ ym mitkä poikia kiinnostaa enemmän. Saattaisi kieltenkin opiskelussa olla eri meininki jos käsiteltäisiin vaikka moottorin rakennetta eikä kuvailtaisi kuinka ihana joku marsu on.
Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä koulumaailmassa miten arvosanat muuttuisi jos kokeet olisi yllätysluonteisesti ja jonkin verran aikaa olisi kulunut kun asiat on käsitelty. Tytöt kun ainakin ennen luki aika orjallisesti ulkoa asiat ei välttämättä sisäistetty ja opittu asiaa.
Lukukelvotonta tekstiä. Kappalejaot, kiitos. Naisten kirjoitustaito ainakin on ongelma jonka ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samasta syystä mistä naiset ei ymmärrä miesten ongelmia, kaupunkilaiset ei maalaisten ongelmia, työntekijät yrittäjän ongelmia, nuoret vanhusten ongelmia, hyvässä asemassa olevat työttömän ongelmia. Sitä ei ymmärretä mikä on oman elinpiirin ulkopuolella koska siitä ei ole kokemusta.
"Oman elinpiirin ulkopuolella"?
Eikö sulla ole ollut äitiä, mummoja, tätejä, siskoja, tyttöjä koulukavereina, opiskelukavereina, työkavereina, harrastuskavereina, ystävinä, rakastettuina, jne. ????
Puhut naisista niin kuin olisimme jotain sukupuuton partaalla olevia eksoottisia eläimiä kaukana jossakin viidakossa.
Useimmat mieheksi ilmoittautuneet eivät osanneet vastata ap:n kysymykseen vaan rupesivat haukkumaan ap:tä ja vaahtoamaan miesten ongelmista.
Tämä näyttää todistavan ap:n väitteen: miesten on vaikea paneutua edes hetkeksi naisten ongelmiin ja näkökulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat mieheksi ilmoittautuneet eivät osanneet vastata ap:n kysymykseen vaan rupesivat haukkumaan ap:tä ja vaahtoamaan miesten ongelmista.
Tämä näyttää todistavan ap:n väitteen: miesten on vaikea paneutua edes hetkeksi naisten ongelmiin ja näkökulmaan.
Myönnän, että minun on vaikea paneutua naisten ongelmiin, kun ne kirjoitetaan noin raskaaksi tekstimassaksi.
Pitäisi saada pikkuhiljaa poliitiikassa kommareiden valta kaadettua niin miehien elämä alkaisi parantua.
Maailma sota ainakin tekisi miehistä taas miehiä, jos sen saisi jotenkin alkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän vaikeaa kun listaa tosielämän normaaleja asioita ongelmiksi muokattuna. Toisille noi on ongelma suurimmalle osalle ei. Joka asiasta saa ongelman kun sitä vatvoo tarpeeksi tietyltä kantilta. Elämässä pitää olla tietyn tasoinen hälläväliä asenne, jos joka asian ottaa liian tosissaan niin varmasti ei muut ymmärrä ongelmia. Tietysti jotkut asiat on vaikea ymmärtää mitä ei voi edes omalle kohdalle sattua.
Palstalla monella kirjoittajalla tuntuu kyllä olevan suuria vaikeuksia ajatella asioita miltään muulta kantilta kuin omalta kapealta näkökannalta.
Syynä on ikävä kyllä patriarkaalinen kulttuurimme. Miehet kasvatetaan itsekkäiksi, he saavat vain olla ja möllöttää ja naiset passaavat, ymmärtävät, hoivaavat, auttavat ja tukevat heitä. Ja naiset edelleen kasvatetaan kilteiksi muiden hoivaajiksi, joilla kestää kauan kasvattaa se oma selkäranka.
Lisäksi pitkään on eletty miesten ehdoilla kaikessa. Nyt kun vihdoin naisten asema on alkanut parantua, niin naiset ovat muuttuneet myös ihmisinä, mutta monet miehet eivät. Esimerkiksi naiset olettavat että miehet ja naiset ovat parisuhteessa tasa-arvoisia, mutta miehet haluavat joko dominoida tai elää kuin mamman hoivissa vauvoina tai sitten elävät kuin vastuuttomat teinipojat.
Naisetkin, jotka työelämässä ja muuten ovat itsenäisiä ja moderneja, elävät usein sisimmässään vanhojen prinsessasatujen maailmassa kun romantiikasta tulee kyse. Parisuhde todellisen miehen kanssa voikin sitten olla epätyydyttävä, kun suhde vakiintuu ja mies taantuu vanhakantaiseksi.
Naistenkin kannattaisi miettiä onko heille lopultakin se "tavallinen ydinperhe" sittenkään sopivin elämäntapa. Itse en missään nimessä enää halua asua miehen kanssa, en olla yhteisessä rahataloudessa miehen kanssa, enkä olla mitenkään riippuvainen miehestä etenkään tämän mielentiloista tai tarpeistaan dominoida tai olla passattavana, hoidettavana, yms..
Jos ei hanki lapsia on vahvoilla, mutta jos haluaa hankkia lapsia, sitten voi olla vaikeaa. Olisi melkein paras hankkia lapsi jonkun kaverimiehen kanssa yhdessä, eli asua erikseen ja kumpikin hoitaa oman viikkonsa lasta vuorotellen. Harva nainen saa mitä haluaa perinteisessä ydinperheessä. Edellytys on että kumpikin olisi kykenevä tasa-arvoiseen suhteeseen, palikat olisivat joka tavalla tasan, kemiat toimisivat, jne... Onnistuu harvoin ja silloinkaan ei pidemmän päälle ilman kompromisseja.
En taida tuntea yhtään onnellista avioliittoa, paitsi vanhemmissa ikäluokissa, jossa ihmiset suostuvat perinteisiin rooleihin eivätkä odotakaan mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada pikkuhiljaa poliitiikassa kommareiden valta kaadettua niin miehien elämä alkaisi parantua.
Maailma sota ainakin tekisi miehistä taas miehiä, jos sen saisi jotenkin alkamaan.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän vaikeaa kun listaa tosielämän normaaleja asioita ongelmiksi muokattuna. Toisille noi on ongelma suurimmalle osalle ei. Joka asiasta saa ongelman kun sitä vatvoo tarpeeksi tietyltä kantilta. Elämässä pitää olla tietyn tasoinen hälläväliä asenne, jos joka asian ottaa liian tosissaan niin varmasti ei muut ymmärrä ongelmia. Tietysti jotkut asiat on vaikea ymmärtää mitä ei voi edes omalle kohdalle sattua.
Palstalla monella kirjoittajalla tuntuu kyllä olevan suuria vaikeuksia ajatella asioita miltään muulta kantilta kuin omalta kapealta näkökannalta.
Ööööh? Siis onko sinusta ahdistelu ja väkivalta naisia kohtaan jotenkin "tosielämän normaali asia"? Ei "ongelma" sinusta? Suhtaudut siihen asenteella "hälläväliä" ja oletat että naisetkin tekisivät niin?
En tiedä tuosta edellisestä, mutta vastaavanlaisia mielikuvia saavat monet naiset miehistä. Jossain vaan törkimyksiin törmää. Ja se satuttaa ja saa ennakkoluuloiseksi, vaikka kuinka yrittäisi pistää vastaan.
*eri