Lapsen arvosanat laskeneet syksyn aikana yhdeksästä kutoseen. Apua tarvitaan!
Kyseessä siis yhdeksäsluokkalainen teini. Aiemmin koulu on sujunut hyvin eikä mitään oppimisvaikeuksia ym. ole diagnosoitu. Nyt kuitenkin tää koko yhdeksäsluokka on mennyt teinillä penkin alle, arvosanat pudonneet ysistä kutoseen, läksyjä ei tee ja opettajilta tulee huonoa palautetta.
Kuulema koulu ei vois vähempää kiinnostaa. Menee silti sinne joka päivä, mutta on heittänyt läskiksi koko touhun. Olen yrittänyt puhua jatko-opiskelusta yms teinin kanssa, mutta kuulema ei vois vähempää kiinnostaa.
Huoh, hermo menee. Tänään edessä varmaan taas kunnon vääntö huomisesta koulupäivästä...
Kommentit (102)
Jos todistus täynnä ysejä, ei ne ehdi vuodessa tolkuttomasti laskea.
Itse lähtisin kiristyksellä liikkeelle, jos ei tee läksyjä, laitetaan merkintä ja jos merkintöjä tietty määrä esim. kolme, menettää jotain tärkeää, kuten kavereiden kanssa olemisen tai kännykän.. Toisaalta, jos saa nostettua arvosanoja niin voisi jotain luvata, esim uusia vaatteita, kännykän..
Päättöarvioinnissa pitää huomioida myös aiempi menestys.
Vierailija kirjoitti:
Jos todistus täynnä ysejä, ei ne ehdi vuodessa tolkuttomasti laskea.
Oot niin väärässä kuin voi olla. Omalla teinillä oli seiskaluokalla todistuksessa vain ysejä ja kymppejä. Kasilla paras numero oli seiska (yksittäinen arvosana), loput vitosia ja kutosia...
Vaaditko perustelut, miksi laskeneet noin paljon?
Pojalla on mopoauto ja melko uusi kännykkä, joten niillä ei ainakaan voi lahjoa. Vaatteet toki tärkeitä, kuten myös muut statusjutut. Mutta joo sain lahjonnan ideasta kiinni. Oon ihan uuno näiden asioiden kanssa, kun ei ikinä ole ollut tällaseen tarvetta. Kiitos siis näihin liittyvistä vinkeistä. Tosiaan mauton takavarikointi tai kännykän menettäminen voisi toimia hyvinä rangaistuksina
Perusteluja on tainnut tulla jo tosi paljon opettajilta (perseilee, häiritsee opetusta, ei tee tehtäviä, ei osaa kokeissa, läksyt on tekemättä jne..), joten ei varmaan hirveästi tarvii perusteluita vaatia. Jos ei selkeää syytä olisi niin toki sitten pyytäisin. Oli kuitenkin hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Huomioidaan, mutta painottuu sinne ysiluokan arvosanoihin kuitenkin.
Onko alkanut seurustelemaan? Mun pojalla laski arvosanat kuin lehmänhäntä kun seurustelu alko. Sitä se teettää kun muut asiat alkaa kiinnostaa
Onko päättänyt mennä amikseen jollekin 6 arvosanan kurssille, minne kaveritkin menevät?
Rehellisesti sanottuna mulla ei ole mitään hajua mitä on meinannut tehdä ysiluokan jälkeen. Ei taida teinilläkään olla. Autoalasta on ennen puhunut, mutta viimesimmän kyselyn mukaan sekään ei paskaakaan kiinnosta..
Mutta nyt kun sanoitte, poika on todellakin alkanut seurustelemaan. Onhan se mahdollista, että se vaikuttais hieman opiskeluun. Toisaalta en usko, että sekään kokonaan asiaa selittää. Pojan tyttökaveri nimittäin on hyvä koulussa ja aikoo mennä lukioon ysin jälkeen. Mutta mistä näitä ikään tietää..
Nyt kuitenkin laitan koneen kiinni ja lähden laittamaan perheelle jotain iltapalaa (ja taistelemaan edes siitä, että poika pakkaa koulukirjat mukaan...)
ap
Pidätte palaverin ja annatte lapselle vielä mahdollisuuden kertoa mistä kiikastaa. Kerrotte myös mitä seuraa huonosta todistuksesta, eli ei pääse opiskelemaan mihinkään kelvolliseen paikkaan ja joutuu kymppiluokalle.
Jos ei auta, niin kerrotte pojalle uudet säännöt, eli jokaisesta koululta tulleesta huomautuksesta merkintä taulukkoon, samoin jokaisesta tekemättömästä läksystä ja muusta huonosta käytöksestä.
Päätätte mistä määrästä merkintöjä lähtee etuuksia pois. Esim. 10 merkintää -> uusi kännykkä pois ja jokin vanha karvalakkimalli tilalle. Toiset 10 merkintää -> mopoauton takavarikointi jne.
Jos käytös muuttuu, niin läksyjen tekemisellä ja hyvällä käytöksellä voi ansaita etuuksia takaisin.
Olet liian kiltti. Teini tarvitsee kunnon rajat. Meillä ei perseilyä ja arvosanojen laskemista katsota yhtään. Jos ei koulu kiinnosta niin sitten ei kiinnosta myöskään kännykkä ja kaverit. Näin meidän teini on pysynyt ruodussa. Ei mitään ongelmia ja "murrosikiä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo palaveri on varmasti pakko järjestää. Opettajilta kun tulee huolestuttavaa viestiä viikottain, että lapsi perseilee tunneilla ja häiritsee niitäkin, jotka haluisivat keskittyä. Äitinä hävettää ja harmittaa oman teinin käytös -toki myös huolestuttaa. Hemoglobiini oli ihan hyvä, kun terkkari sen tarkisti.
Kiusaaminen on tietysti mahdollista ja siitä oon kysellytkin. Normaaliin tapaansa vain karjuu ettei mitään sellasta oo sattunut. Tiedä sitten häntä..
ap
Vaikka olisikin hyvät hemoglobiiniarvot, niin se ei kerro, jos rautavarastoarvot ovat heikentyneet!!! Pitää testata ferritiiniarvot ja ottaa selvää niistä rajoista. Esim jo 30 pidetään alhaisena. Jotkut ovat kirjoittaneet että eivät ole paljon mitään jaksaneet kun on ollut 30 ferritiini, toki yksilöllistä on tuo.
Miksi tätä alapeukutetaan? Tämä on taivahan tosiasia!! Kysykää aiheesta heiltä, joilla on omakohtaista kokemusta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten juurikin näin. Kasiluokan numerot vaikuttaa osaltaan, mutta ei tietenkään pelasta koko kuvaa.
Soittaisin luokanvalvojalle ja vaatisin palaveria. Ottaisin myös kiristyksen käyttöön. Mutta valitan, luulen, että oot itse kuoppasi kaivanut. Olet antanut teinille liikaa siimaa ja teini on huomannut, että vaikka heittää koulun läskiksi ei saa mitään rangaistuksia. Mukavahan se on keskittyä kivoihin asioihin kun kotonakin vain päätä silitellään ja säälitään kuorossa pojan huonoa koulumenestystä...
T. itsekin teinin äiti (mun teinillä tosin oppimisvaikeuksia ja adhd)
Vierailija kirjoitti:
Soittaisin luokanvalvojalle ja vaatisin palaveria. Ottaisin myös kiristyksen käyttöön. Mutta valitan, luulen, että oot itse kuoppasi kaivanut. Olet antanut teinille liikaa siimaa ja teini on huomannut, että vaikka heittää koulun läskiksi ei saa mitään rangaistuksia. Mukavahan se on keskittyä kivoihin asioihin kun kotonakin vain päätä silitellään ja säälitään kuorossa pojan huonoa koulumenestystä...
T. itsekin teinin äiti (mun teinillä tosin oppimisvaikeuksia ja adhd)
Tässä ei nyt ap:n syyllistäminen auta. Jos lapsi on ennen ollut helppo, voi oikeasti olla keinot vähissä, kun alkaa tapahtumaan!
Luin vain otsikon ja ap:n kirjoitusta alussa.
- Hormonimuutokset?
- Seurusteleeko? Jos kyseessä tyttö, niin käyttääkö e-pillereitä tai jotakin hormonaalista ehkäisyä? Se voi tehdä alakuloisuutta ja masennusta, ja vaikuttaa toki koulun käyntiinkin.
- Voisiko olla jotain sairautta taustalla?
Mä epäilisin ihan vain murrosikää. Toki yleensähän se on tuossa vaiheessa jo ohi, mutta jos on kehittynyt tavallista hitaammin, ni miksipä ei...
1. Pyydä jättämään lapsesi luokalle. Liian heikolla päästotodistuksella hän ei pääse mihinkään. Johonkin satunnaiseen siirtyminen ei ole järkevää.
2. Varaa aika psykologille. Jokin on pielessä. Veikkaan masennusta.
3. Varaa aikaa lapsesi kanssa olemiseen.
Mopo? Mauto? Uusi puhelin? Kiristys/lahjontaan. Vaatteet, onko tärkeitä?