Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen arvosanat laskeneet syksyn aikana yhdeksästä kutoseen. Apua tarvitaan!

Vierailija
22.11.2020 |

Kyseessä siis yhdeksäsluokkalainen teini. Aiemmin koulu on sujunut hyvin eikä mitään oppimisvaikeuksia ym. ole diagnosoitu. Nyt kuitenkin tää koko yhdeksäsluokka on mennyt teinillä penkin alle, arvosanat pudonneet ysistä kutoseen, läksyjä ei tee ja opettajilta tulee huonoa palautetta.

Kuulema koulu ei vois vähempää kiinnostaa. Menee silti sinne joka päivä, mutta on heittänyt läskiksi koko touhun. Olen yrittänyt puhua jatko-opiskelusta yms teinin kanssa, mutta kuulema ei vois vähempää kiinnostaa.

Huoh, hermo menee. Tänään edessä varmaan taas kunnon vääntö huomisesta koulupäivästä...

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa opolta aika ja ehkä keskustelu koululla auttaisi. Vitosen keskiarvolla ei ainakaan meilläpäin pääse juuri mihinkään jatko-opintoihin. Tarvisko käyttää kouluterveydenhoitajalla? Ahdistus ja masennus voi olla syynä myös.

Vierailija
2/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, sieltä sitten edelleen koulukuraattorille tai koulupsykologille tai perheneuvolaan.

Mitä suunnitelmia teinillä on peruskoulun jälkeen? Oppivelvollisuus, kun jatkuu 2005 syntyneillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa opolta aika ja ehkä keskustelu koululla auttaisi. Vitosen keskiarvolla ei ainakaan meilläpäin pääse juuri mihinkään jatko-opintoihin. Tarvisko käyttää kouluterveydenhoitajalla? Ahdistus ja masennus voi olla syynä myös.

Terkkarille olen lapsen jo ohjannut. Sanoin, että jos hänellä on joku ongelma, josta ei halua mulle puhua, niin kertokoon jollekin muulle luotettavalle aikuiselle. Kävikin siellä, mutta ei ollut mitään apua, sillä terkka ei havainnut mitään "epänormaalia oirehdintaa".  Lapsi myös itse sanonut, ettei mitään ongelmaa ole. Motivaatiota ei kuulema vaan ole.

Opolla ei ole käynyt. Siitä voisi olla apua, kiitos. Ap

Vierailija
4/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy nuorelta itseltään, miksi koulu ei kiinnosta ja mikä on syynä muutokseen.

Vierailija
5/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkarille olen lapsen jo ohjannut. Sanoin, että jos hänellä on joku ongelma, josta ei halua mulle puhua, niin kertokoon jollekin muulle luotettavalle aikuiselle. Kävikin siellä, mutta ei ollut mitään apua, sillä terkka ei havainnut mitään "epänormaalia oirehdintaa".  Lapsi myös itse sanonut, ettei mitään ongelmaa ole. Motivaatiota ei kuulema vaan ole.

Seuraava kysymys: Mihin motivaatio on kadonnut?

Vierailija
6/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuraattorille myös.

Vierailija
7/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teini väsynyt tai uupunut?

Vierailija
8/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, sieltä sitten edelleen koulukuraattorille tai koulupsykologille tai perheneuvolaan.

Mitä suunnitelmia teinillä on peruskoulun jälkeen? Oppivelvollisuus, kun jatkuu 2005 syntyneillä.

On siis käynyt jo terkkarilla, mutta ei saanut mitään apua. Voi toki olla, ettei lapsi oo kunnolla edes puhunut ongelmistaan. Ammattikouluun varmasti lähtee, ennen puhui autoalasta, mutta nyt tuntuu ettei mikään enää kiinnosta..

Vierailija
9/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää yksilöllistä oppilashuoltopalaveria, johon voi tarpeen mukaan osallistu esim. luokanvalvoja, opo, terveydenhoitaja ja koulukuraattori. Siellä mietitään tilannetta ja ratkasuja yhessä. Tärkeää ois toimia nyt ennen kuin on liian myöhästä.

Vierailija
10/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne, jos ei tee läksyjä ei opi riittävästi, mikä selittää pudonneet arvosanat. Opintp-ohjaajalle aika. Itse suosittelen kymppiluokka jossa voisi nostaa numeroita, tuo teineily voi helpottaa kesän aikana kun saa vähän aikaa kasvaa ja viisastua.

Vierailija
11/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkistuttaisin varalta veriarvot.

Vierailija
12/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on päästä jatko-opintoihin, kun se on liitetty kohta oppivelvollisuuten.

Vierailija
14/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös itsenäistyminen ja ammatinvalinta voivat pelottaa ja ahdistaa. Jollain ihme alitajuisella älynvälähdyksellä teini voi ajatella ettei tarvitse hakea mihinkään eikä päättää mistään jos tuplaa ysiluokan

Meillä ysin kevät oli teinille tosi vaikea

Vierailija
15/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa keskusteluaika luokanvalvoja opo lapsi ja vanhempi tai vanhemmat. Rauhassa istutte alas ja selvittäkää tilannetta. Mielellään pian.

Vierailija
16/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava kysymys: Mihin motivaatio on kadonnut?

Sen kun tietäis. Yhtäkkiä vaan alko kunnon alamäki ja mikään kouluun liittyvä ei kiinnostanu. Aiemmin pärjäsi ihan hyvin ja teki läksyt. Nyt hirveällä tappelulla saattaa avata kirjat, mutta en millään saa lasta tekemään tehtäviä. Turhauttaa itseäkin, että annan helposti vain olla, vaikka ei varmasti sais.. Muihin asioihin kyllä motivaatiota löytyy. Käy edelleen aktiivisesti jalkapallotreeneissä ja niissä viihtyy. Kaverit myös tosi tärkeitä ja niiden kanssa haluais olla koko ajan. Tietenkään en päästä niin usein kun koulua ei hoida, josta tulee riitaa.. huoh

ap

Vierailija
17/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on päästä jatko-opintoihin, kun se on liitetty kohta oppivelvollisuuten.

Tottakai pääse, mutta ei kuin muutamaan paikkaan, jonne työnnetään nämä heikoimmat. Haluaako sitten sinne. Tai valmaan, mutta sekään tuskin on oikea paikka, jos arvosanat olleet ennen kiitettäviä.

Vierailija
18/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi juuri noin yläasteella ja arvaa miksi. Minua alettiin porukalla luokassa kiusata ja pahoinpidellä. En ollut tunneilla enää kuin harvoin, usein kerroin isälle, että maha kipeä ja jäin kotiin, kellekään en kertonut mitä joudun kokemaan joka hetki siina koulussa. Sitten kun jotenkuten selvisin yläasteelta ja menin amikseen jossa olinkin sitten joka vuosi luokan paras ja stipendit. Luoja tietää mitä minusta olisi voinut tulla jos olisin saanut opiskella normaalisti yläasteen.

Vierailija
19/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teini väsynyt tai uupunut?

Tätä itsekin olen miettinyt. Olen kysynytkin lapselta, että kokeeko, että jalkapallo vie liikaa aikaa, mutta hermostuu täysin, jos ehdotankaan, että vähennettäis treeneissä käyntiä. En viitsi kokonaan treenejä kieltääkään, koska musta on hyvä, että lapsella on edes joku juttu, joka kiinnostaa. Vaikka samalla poden huonoa omaatuntoa, että se vie aikaa koululta, joka on muutenkin retuperällä.. Vaikeita asioita

Ennen koulu meni hyvin ja mietin myös, että onko lapselle tullut siitä paineita, mutta kun oon tätä kysynyt, niin sanoo vaan, että ei vois paskaakaan kiinnostaa arvosanat mitä kokeista saa.

ap

Vierailija
20/102 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istun paljon näissä palavereissa, ensin tarkistutetaan masennus, sitten verikokeet ja jos syy ei ole näissä niin sitten juttelua siitä, että on nuoren elämästä kyse ja mitä siltä haluaa. Huonolla keskiarvolla ei tosiaankaan sitten valita mitä haluaa opiskella ja elämässään tehdä, vaan mennään niihin harvoihin paikkoihin, joihin pääsee.

Huoltajilta toivoisi aina löytyvän joku kiristys/lahjontakeino, jos nuoren sisäinen motivaatio on hukassa. Pyydä luokanvalvojalta yksilöllistä oppilashuoltoryhmän palaveria. Ehkä se siitä alkaa aueta, tosin ei aina näin käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi