Te joilla on IBS tai muu suolistoon tai mahaan liittyvä sairaus/ongelma/oireyhtymä
Miten teillä ilmeni ja kauanko oireilu kesti ennen diagnoosia? Miten homma eteni? Millainen ruokavalio teillä on? Käyttekö hoidoissa tai onko hoidettu? Millaisia oireita oli?
Monta kysymystä ja lääkäriin olen menossa, mutta itsellä nyt ollut pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti ongelmana vatsa, erityisesti suolisto-ongelmat. Nyt viimeisimpänä ollut 3-4 viikkoa verta ulostaessa (tämä tosin viikon verran ollut poissa) ja nyt joka kerta syönnin jälkeen tulee alavatsa kipeäksi, maha murisee ja on yleisesti tukala olo. Kipu aaltoilee ja vessassa käynnin jälkeen saattaa helpottaa kunnes pitäisi taas syödä. Uloste on vuoroin löysää, vuoroin ummetuksen puolella ja joskus ihan ripulia. Ilmavaivoista puhumattakaan.
Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita ja jättänyt kokeiluksi joitakin ruoka-aineita pois. Vatsan toiminta ei kuitenkaan ole muuttunut näistä suuntaan tai toiseen. Välillä saattaa olla parempi kausi syönnistä riippumatta ja sitten alkaa taas.
Muita oireita on väsymys ja viikottainen päänsärky jotka toki voi selittyä monella muullakin asialla. Pahinta on jos kipu yllättää rajulla kädellä ja on pakko juosta vessaan. Kipu on nipistävää ja joskus on paineen tunnetta.
Kamala selitys mutta haittaa elämää kyllä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotoas ja IBD todettiin noin 2-vuotta sitten oireiden (ripulia, verta,...) alettua tähystämällä.
Koko lapsuus, nuoruus ja opiskeluaika on tullut syötyä terveellisesti kotiruokaa sekä liikuttua todella paljon. Vasta noin viimeiset 5v syönyt hieman vapaammin (esim. roskaruokaa) mutta liikunta edelleen tavallisesti 6-8 h viikossa eli edelleen terveelloset elämäntavat. Syytähän näille ei tiedetä tarkkaan, mutta minulla on perinnöllisyyttä. Tauti on minulla myös lievä.
2 kertaa on tähystetty (taudin todenta ja vuosikontrolli) ja otettu verikokeet jne. Tavallisesti seuraava kerta olisi vasta 7 vuoden päästä, mutta perinnöliisyydestä johtuen (syöpäriski) minulla loppuelämä 3 vuoden välein. Jatkuva lääkitys, joka aloitti ensin parin viikon päänsäryn, mutta tasaantui.
Ruokavaliota ei kehoiteta muuttamaan, mutta välttämään itse huonoiksi kokemiaan juttuja. Minulla raaka omena on sellainen joka tuntuu heti mahassa. Koitin urheilun rinnalla olevaa dieettiä 10 vk viime keväänä ja tuntui extrasti auttavan syödä vain prosessoimatonta pelkistettyä ruokaa. Tätä ruokavaliota ei kuitenkaan jaksaisi loppuelämää.
Missä ihmeessä muka on 7 vuoden välein tähystyskontrolli? Ainakin HUSin alueella suositus on kahden vuoden välein. Itse olen sairastanut 10 vuotta colitis ulcerosaa, erittäin lievä muoto, eikä tulehdus ole ollut päällä kertaakaan lääkityksen aloittamisen jälkeen. Olen ainut suvussani tätä sairautta sairastava. Lääkärit sanoivat, että minulla sairaus on niin lievä, että voimme pitää tähystysten välin poikkeuksellisesti kolmessa vuodessa, muuten se tosiaan tehtäisiin 1-2 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla diagnosoitu IBD ja tällä hetkellä aktiivinen vaihe meneillään - mullakin on tota nipistelyä ja kouristelua vatsassa etenkin jos jännittää tai syö. Alkoholi ei sovi laisinkaan, heti joutuu juosta vessaan useamman kerran putkeen. Harmittaa tää sairaus aika paljon, ennen sairauden puhkeamista minun suolisto toimi täydellisesti ja oli äärimmäisen harvoin ripulia, vatsakipua tms. Meillä on geeneissä aika paljon tätä IBD:tä niin uskon, että oma geeniperimä on pääsyyllinen tähän tautiin.
Tosi harmillista! Itse en ole huomannut alkoholillakaan olevan yhteyttä tähän sillä aina ei tule oireita. Oireilulle en siis ole löytänyt mitään yhteyttä ruoka-aineisiin. Olen kokeillut olla viljatilalle, kokeillut syödä vain tiettyjä viljoja. Olen ollut gluteenittomalla, laktoosittomalla, maidottomalla, lihattomalla, välttänyt pika- ja roskaruokaa jne.
Aloittaja
Syötkö paljon raakoja kasviksia? Mulla ne aiheuttaa kipuja ja tomaatti varsinkin. T. Eri
Tomaatit onkin oltava aina luomua, ettei saa Mycostop- jäämiä sisuksiinsa yhtään. Tulee muuten suuhunkin aftoja.
Miksiköhän tämä IBS on niin yleinen? Joku tässä elinympäristössä aiheuttaa sen, mutta mikä?
Ihan hyvä pointti tuo hormonien vaikutus. Tiedämmekö varmasti, mitä naisille tekee se, että syö keinotekoisia lisähormoneja nuoresta lähtien?
Entä voisiko IBS alkaa stressistä?
Tai antibioottikuurista?
Ruokien lisäaineet, kuten natriumglutamaatti (sitä on tavallisessa lihaliemikuutiossakin)?
Ympäristömyrkyt, joita käytetään ulkomailla paljon viljelyssä?
Rokotteiden säilöntäaineet?
Musta tuntuu, että mulla oli monen asian yhdistelmä, joka laukaisi IBS:n.
(Pitkäkestoinen)stressi, aika kehno (opiskeluajan) ruokavalio ja yks aika napakka ja tehokas (lyhyt) antibioottikuuri, jonka söin poskionteloiden vuoksi. Tuota ennen olin ollut ab-kuurilla viimeksi varmaan joskus pikkulapsena.
Nykyään, yli kolmekymppisenä, olen huomannut että kk-kierron vaiheet vaikuttaa_todella_paljon! En käytä ehkäisyä, eli ihan siis "omilla hormoneilla" mennään, ja voi jessus, että etenkin ovulaation aikaan on tuskaista - ummettaa, ruplattaa, tuhnuttaa, tuntuu että koko ajan suolisto kurisee, mutta mitään ei tule pihalle. Ummettaa tuolloin myös huolella. Ihan järkky olo joinakin kuukausina. Sitten vajaa pari viikkoa parempaa, kun taas menkkojen takia voi olla maha ja suolisto huonona...huoh. Olen miettinyt, josko pyytäisin pillerit ihan vain sen takia, että pääsisin tuosta ovulaatio-oireiluista eroon, ne kestävät useamman päivän ja olo voi olla todella tukala.
Ruoka-aineista raaka sipuli on pahin. Harmi, sillä pidin sipulista todella paljon (etenkin salaatissa punasipuli, nam!), mutta aiheuttaa kaasuuntumista niin pahasti, että on ollut pakko lopettaa lähestulkoon kokonaan. Kaikki "keinoliha"-asiat on aika pitkälti ehdoton no-no! Siis kaikki härkikset, nyhtikset ja beanit-jutut. Yhden tortillan erehdyin syömään härkiksellä joskus viime kesänä, ja sitten sitä valvottiinkin pari yötä kun mahaa turvotti. Hyvää oli, mutta ei sen arvoista.
Kokemukset tulisivat tarpeeseen, vatsan kanssa pahoja ongelmia alkanut ilmaantua.
Oletko Ayurvedaa vielä kokeillut? Minulla auttoi jatkuviin mahakipuihin, ja nyt olen ollut 2 vuotta kivuitta. Toivottavasti teillä muillakin helpottaa vielä!