Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustajien palkkiot nousevat! (linkki)

Vierailija
26.03.2014 |

Voi tätä ahneuden määrää!

Vaikka uutinen onkin viime joulukuulta eikö totakaan olisi voinut nyt yhteisen hyvän nimissä perua!

http://yle.fi/uutiset/kansanedustajien_palkkiot_nousevat/6981954

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:28"]

Älkää äänestäkö eduskuntavaaleissa! Sillä tavalla sinne ei saada ketään, joten ei tarvitse maksaa palkkioita. Valinta on juuri sinun: lopeta äänestäminen!

[/quote]

Niin. Oishan se, jos äänestysprosentti oikeasti olisi nolla. Mutta mitäs, kun Urpikataismäkien perhe ja suku äänestää niitä? Ja ne itse myös? Jos kukaan muu ei äänestä, ne istuu silti eduskunnassa...

Vierailija
22/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö kaikkien palkka nouse jonkun tietyn prosentin mukaan tänä vuonna kuten aina ennenkin?"

Hei haloo! Käytät käsitettä "kaikki" väärin. Todella monet työnantajat eivät ole järjestäytyneitä, eivät ole velvoitettuja noudattamaan mitään TESsejä! Esimerkiksi itse en kertaakaan elämässäni ole ollut järjestäytyneen työnantajan palveluksessa, vaikka työpaikkoja on ollut monia. Että siitä vähän perspektiiviä! Ja entäpä sitten yrittäjät? Kukas heidän ansioitaan nostelee, jos kerran "kaikki" saavat 20 euroa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:28"]

Tästä on olemassa nettiadressi, itse kävinkin juuri allekirjoittamassa. Oli aika mukavasti kerännyt nimiä. Mutta onkohan mitään vaikutusta, kun jotain otettaisiin kansanedustajilta. Lapsilta, työttömiltä, vanhuksilta jne. voidaan kyllä ottaa, mutta kansanedustajien pitää vain saada lisää ja lisää.

[/quote]

Ei tietenkään addressit mitään auta. Jonkun se lakialoite pitäisi laatia, eikä varmaan kukaan edustajista ole niin typerä että sen tekisi. Siinähän menisi omat toimintamahdollisuudet politiikassa ikuisiksi ajoiksi, kun saisi muiden poliitikkojen vihat päälleen.

Mutta jos aloite tulee kansalta, kansalaisaloitteena, poliitikkojen on sitä helpompi kannattaa kun kukaan ei joudu silmätikuksi. Lisäksi kansalaiset voivat seurata aloitteen käsittelyä ja ohjata äänestyskäyttäytymistään sen mukaan, mitä edustajat saavat asiassa aikaiseksi ja miten siihen suhtautuvat.

Tarvittaisiin vain henkilö, joka osaa laatia muodollisesti sellaisen aloitteen, että sillä on läpimenon mahdollisuudet edes teoriassa.

Minun mielestäni kansanedustajan palkkion tulee olla huomattava, jotta sinne saataisiin oikeasti (myös) fiksua ja pätevää, arviointikykyistä porukkaa päättämään asioista. Mutta kansanedustajana ei pitäisi saada olla monta kautta putkeen, kaksi kautta ehdoton maksimi, ja kauden jälkeen ei mitään järkyttävän suuria eläkkeitä vaan normaalisti ansiosidonnaiselle tai mieluiten suoraan työelämään.