Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua OP:n verkkopankin kanssa - uuden avainlukulistan käyttöönotto

Vierailija
22.11.2020 |

Kirjoitin tänne äsken pitkän viestin jossa pyysin neuvoja ihmisiltä joilla on OP:n verkkopankki. Minun pitäisi auttaa puhelimitse kahdeksankymppistä äitiäni ottamaan käyttöön uusi avainlukulista. Itselläni ei ole OP pankkina niin en tietenkään tiedä mistä klikata. Löysin netistä ohjeet mutta äitini väittää että kyseistä valikkoa ei ole.

Nyt viesti on poistettu??? Miksi ihmeessä??? En ymmärrä mitä siinä oli sellaista että piti pyytää poistoa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi normaali sivusto kaikille, uskokaa nyt jo.

Itsellä on monta käyttötiliä ja olen jopa omistajasiakas, mutta luottotietomerkinnän takia tunnuksillani pääsee vain Saavutettavaan.

No äidilläni ei kyllä ole minkäänlaisia luottohäiriöitä ja hänen verkkopankkinsa on ihan se normaali (muistan kun opetin häntä maksamaan laskuja).

Vierailija
22/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni oli sama juttu. Kyseli pankistakin kai ohjeita, että mistä löytyy tuo vaihtopaikka, ja sai vaan uudelleen samat ohjeet. Mutta kun sitä ohjeissa olevaa valikkoa/paikkaa ei ollut olemassa. Löytyi se sitten jostain kautta ilmeisesti, en kysellyt tarkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi normaali sivusto kaikille, uskokaa nyt jo.

Itsellä on monta käyttötiliä ja olen jopa omistajasiakas, mutta luottotietomerkinnän takia tunnuksillani pääsee vain Saavutettavaan.

Silti saavutettavassa on ihan samalla tavalla nuo avainlukulistan vaihdot kuin siinä muiden asiakkaiden käyttämässä!

Vierailija
24/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni oli sama juttu. Kyseli pankistakin kai ohjeita, että mistä löytyy tuo vaihtopaikka, ja sai vaan uudelleen samat ohjeet. Mutta kun sitä ohjeissa olevaa valikkoa/paikkaa ei ollut olemassa. Löytyi se sitten jostain kautta ilmeisesti, en kysellyt tarkemmin.

Juuri tätä ihmettelen: miten pankki voi antaa vääriä ohjeita ihmisille, varsinkin vanhuksille joilla muutenkin on jonkin verran vaikeuksia tietotekniikan kanssa? Kyllähän esim. minä, jos pääsisin tuon verkkopankin itse näkemään, löytäisin oikean kohdan etsimällä ja klikkailemalla, mutta ei sitä voi kaikilta odottaa. Minimioletus on että jos pankki antaa ohjeen, se valikko sitten kanssa on olemassa ja toimii kuten pitää!

Vierailija
25/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä ihmettelen: miten pankki voi antaa vääriä ohjeita ihmisille, varsinkin vanhuksille joilla muutenkin on jonkin verran vaikeuksia tietotekniikan kanssa? Kyllähän esim. minä, jos pääsisin tuon verkkopankin itse näkemään, löytäisin oikean kohdan etsimällä ja klikkailemalla, mutta ei sitä voi kaikilta odottaa. Minimioletus on että jos pankki antaa ohjeen, se valikko sitten kanssa on olemassa ja toimii kuten pitää!

Ohje sinällään ei ole väärä, se on vain harhaanjohtava. Jos ei tajua katsoa koko ruutua vaan tuijottaa vain valikkoa, niin ei huomaa, että siinä tiedot vaihtuivat ja vähän scrollaamalla saisi näkyviin etsimänsä kohdan. Sinänsä epäloogista tuo hyppely valikosta ruudulle ja siitä taas valikkoon.

Vierailija
26/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ongelmana on se, että kyseistä valikkoa ei löydy op:n mobiilisovelluksesta, jota äitisi luultavasti on käyttänyt tabletilla ollessaan. Avainlukulistaa ei siis voi vaihtaa sovelluksessa.

Täytyy mennä siis op.fi -sivuston kautta, siis EI mobiilisovelluksen kautta. Ja sisään pitää kirjautua avainlukulistalla, ei saa käyttää mobiiliavainta. Työpöytäsivustolta tuo valikko löytyy ohjeiden mukaan, mutta samanlaista valikkoa ei ole olemassa sovellusversiossa.

Toivottavasti tämä auttaa.

Vierailija
27/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Ongelmana on se, että kyseistä valikkoa ei löydy op:n mobiilisovelluksesta, jota äitisi luultavasti on käyttänyt tabletilla ollessaan. Avainlukulistaa ei siis voi vaihtaa sovelluksessa.

Täytyy mennä siis op.fi -sivuston kautta, siis EI mobiilisovelluksen kautta. Ja sisään pitää kirjautua avainlukulistalla, ei saa käyttää mobiiliavainta. Työpöytäsivustolta tuo valikko löytyy ohjeiden mukaan, mutta samanlaista valikkoa ei ole olemassa sovellusversiossa.

Äidilläni ei ole OP:n mobiilisovellusta tabletissa, vaan hän menee aina verkkopankkiin Safari-selaimen kautta. https://www.op.fi/ ja sieltä Sisäänkirjautuminen. Mitään en tietenkään voi todistaa kun en itse pääse näkemään, mutta hän väittää minulle kivenkovaa että noita ohjeen valikkoja ei löydy Oma Profiilista. Hän luetteli minulle valikkoja eikä niissä tosiaan ollut "Turvallisuus" -kohtaa.

Oletan että olet OP:n asiakaspalvelusta? Sen verran terveisiä että olisi todella kätevää jos teillä olisi jonkinlainen demopankki josta voisi katsoa miten nuo valikot menevät. Aika moni meistä joutuu auttamaan vanhoja sukulaisiaan näissä asioissa.

Jos ei tämä ole mahdollista, niin edes muutama kuvakaappaus siitä miltä sivusto näyttää olisi tosi hyödyllinen.

Vierailija
28/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ei ole OP:n mobiilisovellusta tabletissa, vaan hän menee aina verkkopankkiin Safari-selaimen kautta. https://www.op.fi/ ja sieltä Sisäänkirjautuminen. Mitään en tietenkään voi todistaa kun en itse pääse näkemään, mutta hän väittää minulle kivenkovaa että noita ohjeen valikkoja ei löydy Oma Profiilista. Hän luetteli minulle valikkoja eikä niissä tosiaan ollut "Turvallisuus" -kohtaa.

Oletan että olet OP:n asiakaspalvelusta? Sen verran terveisiä että olisi todella kätevää jos teillä olisi jonkinlainen demopankki josta voisi katsoa miten nuo valikot menevät. Aika moni meistä joutuu auttamaan vanhoja sukulaisiaan näissä asioissa.

Jos ei tämä ole mahdollista, niin edes muutama kuvakaappaus siitä miltä sivusto näyttää olisi tosi hyödyllinen.

En ole op:n asiakaspalvelija. Kokeilin itse omalla selaimella, löydänkö noilla ohjeilla oikean paikan ja se löytyi ohjeiden mukaan, mobiililla ei löytynyt.

Oma profiili löytyy henkilösymbolia painamalla. (Ensimmäinen yläreunan neljästä pallosta.) Sivuvalikkoon oikealle aukeaa kohta, josta sitten vielä erikseen painetaan oma profiili -kohtaa. Sitten tästä omasta profiilista vieritetään ihan alas omien perustietojen ohi turvallisuus -kohtaan, painetaan sitä. Siellä turvallisuus -kohdasa kolmas valikko on tunnukset. Sieltä alavalikosta valitaan avainlukulistan vaihtaminen.

Vierailija
29/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just viime viikolla vaihdoin oman avainlukulistan (OP myös) ja vaikka uuden listan mukana oli tullut selkeät ohjeet, en meinannut löytää jotakin kohtaa kun oli niin oudossa paikassa. Varmaan just samaa takkusin kuin äitisikin. Harmillista. Onneksi itse listan vaihto oli sitten simppeliä, kun vain ensin pääsi siihen asti.

Vierailija
30/32 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytykö ap jo vastaus?

Oma profiili - Turvallisuus (alimmaisena valikossa) - Tunnukset - avainlukulistan vaihto

Voisiko äiti soittaa videopuhelun niin voisit jelppiä paremmin?

Vierailija
31/32 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytykö ap jo vastaus?

Oma profiili - Turvallisuus (alimmaisena valikossa) - Tunnukset - avainlukulistan vaihto

Voisiko äiti soittaa videopuhelun niin voisit jelppiä paremmin?

Videopuheluita soitellaan usein, mutta ikävä kyllä juuri sillä tabletilla millä tuota verkkopankkiakin äiti käyttää..

Mutta ilokseni voin kertoa että OP:n ystävällinen asiakaspalvelija oli puhelimessa eilen auttanut äitiä hoitamaan tämän. Hänellehän se oli helpompaa kun pystyi omalta koneeltaan näkemään valikot ja kertomaan tarkalleen mitkä kohdat valita (kuten ylempänä muutama kertoo, tosi monimutkaiselta vaikuttaa).

Vierailija
32/32 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, että uuden avainlukulistan saa vielä käyttöön. Luulin sen jo hiipuneen pois. Oma 80v äitini otti käyttöön mobiilivarmenteen. Minusta mobiilivarmenne hakkaa avainlukulistan 6-0.