Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö vain papa-koe? YTHSllä ei anneta gynekologi aikoja?!

Vierailija
26.03.2014 |

Olen monta monta vuotta käynyt YTHSllä terveysasioissa. Papa-kokeessa olen käynyt joko yleislääkärillä tai terveydenhoitajalla vuoden parin välein. Koskaan ei ole tarjottu gynekologin palveluita. Olen ollut siinä uskossa, että tuo papa-kokeen ottaminen riittää. 

Miten muut YTHSää käyttävät?! Oletteko saaneet gyneaikoja tuollaiseen perus vuositutkimukseen?! Ollut itse käsityksessä, että vain jos on ongelmia, sieltä saa gyneajan. Oliskohan sitte pitäny aina yksityisellä käyndä perustarkastuksessa....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 oli ap!!!

Vierailija
2/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hyvinvointivaltio, joo, mutta harmi että se aiheuttaa kansalaisissa tällaista passiivisuutta! Ei kai aikuisille ihmisille kukaan tyrkytä lääkäriaikoja, kyllä itse on huolehdittava sen verran, että käy lääkärillä silloin kun on tarve ja miettii ihan itsekin, pitäisikö siellä gynellä käydä useammin.

Oma gynekologini sanoi, että jos mitään ongelmia ei ole, niin ei tosiaan tarvitse käydä vastaanotolla vuosittain. Mutta tottakai se tarkoittaa sitä, että itse pitää seurata tuntemuksia ja omaa terveydentilaa ja jos sitä helpottaa, että käy tarkastuksessa usein, niin sitten varaa ajan sinne. Kummallinen ajattelutapa että jonkun muun pitäisi hoitaa terveysasiat puolestasi. Lähettääkö hammaslääkäri sinulle usein kutsuja tarkastukseen? Tai yleislääkäri lääkärintarkastukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi niin paljon seulontoja, jos keskityttäisiin ennaltaehkäisemään hp-virusten saamista.

Vierailija
4/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

e-pillereiden uusimisen takia käyn lääkärin tarkistuksessa joka toinen vuosi. joka toinen vuosi otetaan myös papa ja välivuosina terkkari uusii reseptin. näin mulla yths:llä. lääkäri on kai yleislääkäri, ei gyne, mutta tekee silti tutkimuksen

Vierailija
5/11 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, en oleta, että lääkäri huolehtii käymisajoistani. yksityiselle hammalääkärille siirtyessä kotiin tulee kylläkin kutsu... jopa koiralle tylee kutsu lääkäriin. No ei ollu se pointti. Ajattelin pitkään, että jos yths ei tajoa gynekologiaikoja esim papakokeen ottamiseen, niin gynekologilla käyminen ei ole ns. Pakollista, vaan se papakoe riittää. Mielestäni olisi tietenkin ollut asiallista ythsn peruslääkärin joskus mainita, että tuo papan ottaminen ei ole riittävä toimenpide, vaan pitää sitten käydä yksityisellä tai kunnalllisella gynellä.

Mikäli naisen tulee käydä gyne tarkistuksessa vuoden kahden välein, niin yths siltä osin luistaa velvollisuuksistaan. Jos yths on oppilaiden terveudenhuollon yksikkö, kuuluisi sen hoitaa kaikki toimenpiteet, tai AINAKIN OHJATA eteenpäin saamaan tarvittava hoito... Ei siellä hammaslääkärikään jätä paikkaamatta jos on paikattavaa. Ei sen jälkeen kun lekuri uusii pillerireseptin ja ottaa papan, niin tullut itselle mieleen että varaanpa vielä gyne ajan, kun kuvitteli et lääkäri tiesi mitä tekee ja kun reseptinkin uusi, niin asiaa ei tarvi enempää pohtia...kyllähän sen lääkärin olis siinä tilanteessa pitänyt sanoa, et menepä vielä gynekologille, vaikka minä tämän resptin uusinkin ja papan otin...

Vierailija
6/11 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yths antaa kyllä aikoja yleislääkärille, joka tekee gynekologisen tutkimuksen. Yleislääkäri voi antaa lähetteen gynelle, jos huomaa jotain outoa. Näin ainakin muutama vuosi sitten.

Vierailija
7/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gynellä missään perus-vuositutkimuksessa tarvitse juosta, jos ei ole mitään erityistä syytä (ehkäisyyn liittyvät syyt tai gynekologiset oireet tai gyn. sairaudet joita pitää seurata)... Eikä PAPA-kokeessakaan noin usein tarvitse käydä, 2-3 vuoden välein on suositeltua.

Vierailija
8/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä pelkkä papakoe. Ei siitä näe esim. munasarjakystia tai myoomia tms ongelmia. Minulla kasvoi valtava kasvain munasarjaan joka sitten repesi yllättäen ja aiheutti valtavat kivut --> suoraan leikkaukseen. Näin voi käydä kelle tahansa ja minä olin silloin vasta vähän päälle parikymppinen, en ollut gynellä tajunnut käydä. Lääkäri sanoi että tällaiset ovat jopa yleisiä nuorten naisten keskuudessa, ehtivät kasvaa valtaviksi kun ei käydä gynellä vuosittain.

Vierailija
9/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta! Täällä yksi ulkosuomalainen taas ihmettelee kun Suomessa ei mitään terveystarkastuksia edes saa! Mulla on aivan vakiona käydä gynekologilla kerran vuodessa. Tekee sisätutkimuksen, ottaa papan ja kaikki tulee hoidettua siinä samalla. Outoa jos edes opiskelijat ei pääse gynelle kerran vuodessa, monet vaivat pahenevat.

Vierailija
10/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis papa 3v väleinhän tarkoittaa sitä että huomataan vain 30% niistä syövistä jotka huomattaisiin jos naiset kävisivät papassa 1v välein. Eli on halvempi seuloa joka kolmas vuosi. Hyvän terveydenhoidon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä (voi jokainen itse miettiä haluaisitko että syöpäsi huomattaisiin nyt vai vasta 3v kuluttua), tässä vaan tehdään taloudellisia säästöjä  nuorten naisten terveyden kustannuksella. Raha ratkaisee ja osa sitten kärsii nahoissaan kun syöpää ei huomata ajoissa.

Vierailija
11/11 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja en tajunnu tosiaa, että se papa ei riitä seurannaksi, koska ne ei sanonut ythsllä, että pitäisi käydä gynellä. Uskoin tuon olevan riittävä toimenpide. 28 v asti kävin vain papassa... Sitä ennen kerran oikealla gynekologilla. Myös e- pilkerit vain yleislääkäri uusi, eli ei ollut siihenkään mitään seurantaa sen kunmemmin!!

kävin syksyllä gynella 32v ekaa keraa 14 vuoteen... Kaikki oli ok. Ei meinannu tehä ultraääntä, mutta vaadin sen. Tehdäänkö teille sisäultra kuinka usein? Tästä lähin käyn kerran vuodessa oikealla gynekologilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä