Hermot palaa kuukautiskupin kanssa!
Ostin viime kuussa kuukautiskupin itselleni ja odottelin innolla että pääsen sitä käyttämään. Olin kauan harkinnut ostoa ja kaverit kehuneet. Nyt olen todella tympääntynyt ja pettynyt. En tiennyt käytön olevan näin hankalaa ja katumus on iskenyt päälle. Olen niin lähellä siirtymään takaisin tampooneihin.
Eli siis kuppi vuotaa. Tai oikeamminkin se on selkeästi jotenkin väärin asetettu kun ohivuotoja tulee. Minulla on niukat menkat ja silti olen nyt joutunut jo useaan otteeseen vaihtamaan alushousut kun kupin pohjalla on yleensä ainoastaan verta ja muuten kaikki housuissa. Pari kertaa täyttynyt kuppi hieman enemmän ja housut pysyneet kuivina. Eli siis ilmeisesti silloin ollut oikein asetettu.
Olen yrittänyt laittaa sen taittelemala ensin syvälle ja vetänyt sitten alaspäin. Olen kokeillut tunnustella että ei ole rutussa mistään ja yrittänyt laittaa sen kohdunnupukan alapuolelle mistä luin että näin tulis tehdä. En oikein ollut perillä tuosta nupukasta mutta löysin sen luettuani ensin miltä se tuntuu. Tää veivaaminen alkaa ärsyttämään. Kupin koon pitäis olla oikea kun on toi pienempi koko mikä on tarkoitettu alle 25 vuotiaille/synnyttämättömille. Itse olen 20vuotias ja en ole synnyttänyt. Eli luulisi olevan oikea koko.
Onko kellään antaa vielä jotain vinkkejä mitä en ole vielä maininnut kokeilleeni? Onko jollain ollut vastaavia ongelmia alussa?
Mulla alkaa toivo hiipumaan ja vasta toinen käyttöpäivä meneillään...
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:41"]
Siis miksi et pidä tamponia öisin?
[/quote]
Olen käsittänyt että niin ei kuuluisi tehdä. Aiheuttaisi tai siis voisi aiheuttaa tulehduksia? Tai jotain siihen suuntaan. Itse ainakin huomannut jos jättänyt yöksi että haisee ummehtuneelle kun vetäsee ulos jos on muhinut siellä koko yön. :D
Ap
[/quote]
Olet käsittänyt väärin. Kyllä sitä voi öisin pitää. Tai no, tietty jos yöunet venyyt 12+ tuntia niin sitten ei ehkä kannata...
Mun neuvo on, että älä vedä sitä kuppia alaspäin asettaessasi, vaan anna sen olla niin ylhäällä kuin mihin sen saat. Se toimii siellä varmemmin ja mukavammin (ei ala tuntua ikävästi, kuten liian alhaalla voi käydä).
Poisottaessa pitää ehdottomasti puristaa kuppia ensin ja vetää vasta sitten pois, muuten alipaine voi aiheuttaa ikävän tunteen siellä, missä ei pitäisi.
Millaisissa asennoissa olet ap sitä kuppia sisääsi yrittänyt? Minä olen huomannut, että jos laitan kupin sisään pöntöllä istualtani, on epäonnistumisen vaara suurempi kuin jos laitan sen seisoaltani. Itse laittovaiheessa ei huomaa eroa, mutta kun istualtaan laittamisen jälkeen nousee seisomaan, alkaa tuntua inhalta ja huomaa, että kuppi on liian alhaalla. Seisoaltaan sen saa laitettua syvemmälle. Mutta koska ihmisten alapäät ovat erilaisia, sulla voi olla vaikka toisinpäin.
Ja ap. Sun kuukautisvuoto on todennäköisesti aina ollut tuollaista limaista, et vaan ole ennen huomannut sitä, kun siteen ja tamponit on imeneet sekä veren että liman kuivaksi ja jättäneet vain punaisen pinnan näkyviin.
Mulla kesti puolisen vuotta ennen kuin opin käyttämään kuppia. Vieläkin joskus runsaimpina vuotopäivinä tuntuu, että kuppi ei vain pysy paikoillaan vaan putoaa pois. Pidän yleensä silloin siteen tai tamponin mukana lähinnä siltä varalta, että menee hermot kupin kanssa ;)
Minulla kuppi falskaa eli alipaine hajoaa, jos nostan jalkoja ylös vaikka makuulla ollessa. Olen oppinut sitten vain välttämään tällaisia asentoja kuukautisten aikana. Älkääkä nyt hyvät naiset koettako repiä sitä kuppia semmoisenaan ulos tasaamatta painetta ensin, hui kamala. Oma taktiikkani on työntää yksi sormi kupin ohi ja painaa sillä kuppi kasaan, jolloin voin samalla sormella vetää sen nätisti lytyssä ulos.
Alussa oli hankalaa, mutta nykyään ei tarvitse edes ajatella asiaa. Senkus tekee.
Tuo kupin kokokaan ei ole mikään kiveen lyöty asia, ehkä synnyttämättömyyttä/ikää enemmän puhuu vuodon määrä sekä oma luonnollinen fysiologia ylipäätään. Itse aloin käyttää kuppia 17-vuotiaana suoraan isommalla mallilla ja hyvin on toiminut, eikä muuten tavaran tiukkuudessa ole moitittavaa kun joku pirulainen siitä kuitenkin huomauttaa.. :)
Mä sinnittelin kuukupin kanssa VUODEN ja silti samankaltaiset ongelmat eivät helpottaneet. Kuppi oli oikein asetettu ja sitä pystyi pyörittämään emättimessä (ts. oli auennut kunnolla) mutta silti lorotti veret iloisesti ohi. Erityisen ihanalta tämä tuntui mm. ravintolassa syömässä ollessa sekä jouluaaton juhlinnan keskellä. ♥ (Kuppi oli molemmissa tapauksissa laitettu paikalleen n. tuntia aiemmin). Mulla on ilmeisesti sellainen anatomia että kuppi kipusi ylös kohdunkaulan ympärille ja siksi vuosi todella herkästi ohi eikä juurikaan pystynyt keräämään verta sisälleen. (Kuukautiseni eivät ole poikkeuksellisen runsaat.) En kerta kaikkiaan pystynyt asettamaan kuppia niin, että se olisi pysynyt alempana, koska alipaine vetää sen aina ylös.
KUPPI EI SOVI KAIKILLE, riippumatta siitä mitä kuppiuskovaiset hörhöt hehkuttavat. Mulla se oli käyttökelpoinen etupäässä kahden viimeisen kuukautispäivän aikana, jolloin vuoto oli hyvin niukkaa, ts. tällöin ei tullut ohivuotoa ja elämä oli siistiä ja huoletonta, sellaista jona kuppielämää mainostetaan. Lisäksi kupin vaihtaminen oli käsittämättömän rasittavaa ja hankalaa verrattuna just vaikka siteiden käyttöön. En nähnyt minkäänlaista syytä hankaloittaa elämääni moisella turhakkeella ja palasin suosiolla siteiden käyttäjäksi ja heitin kupilla vesilintua.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:45"]
[/quote]
Olen käsittänyt että niin ei kuuluisi tehdä. Aiheuttaisi tai siis voisi aiheuttaa tulehduksia? Tai jotain siihen suuntaan. Itse ainakin huomannut jos jättänyt yöksi että haisee ummehtuneelle kun vetäsee ulos jos on muhinut siellä koko yön. :D
Ap
[/quote]
Olet käsittänyt väärin. Kyllä sitä voi öisin pitää. Tai no, tietty jos yöunet venyyt 12+ tuntia niin sitten ei ehkä kannata...
[/quote]
Joo ilman muuta tamponia voi pitää öisin!!! En vois kuvitellakaan nukkuvani siteen kanssa...hyi yök :D Ei tullut mieleenkään että tamponia käyttävät olisivat öisin ilman sitä?! :D nimenomaan nukkumisen ja uimisen kannalta se on mielestäni just paras vaihtoehto, siis siteisiin verrattuna. Tietysti on myös iso plussa kun välttyy siltä inhottavalta tunteelta kun se veri valuu... Eikä tarvii kuljee vaippapöksynä.
Mikäli kuukupin saa toimimaan, on se toki vielä tamponia parempi vaihtoehto, kun ei tarvii kuljetella niitä pötköjä mukana, säästää rahaa pitkässä juoksussa, ja luontoa myös.
Mutta siis todellakin VOI nukkua tamponin kanssa..!!!
Mullakin oli alkuun samanlaisia ongelmia. Alussa tuntui ettei kuppista ollut kun haittaa kun vuoti ohi kuin seula ja siteiden käytöstä ei päässyt mihinkään. Mutta sitten se vähitellen alkoi asettumaan aloilleen ja nyt ei ole tarvinnut ostaa siteitä enää vuosiin. Olin siis 15 kun aloitin kupin käytön. Ainakin minusta tuntui, että kuppi oli alkuun aika "jäykkä" tai siis ei muotoutunut kovinkaan helposti emättimen muotoon vaan pullahti aina siihen omaan "tehdasmuotoonsa". Muistaakseni minulla meni useampi kuukausi ennen kuin kuppi alkoi kunnolla toimia, joten ehkä se kuppi tarvitsi vähän aikaa "pehmetäkseen."
Olen käyttänyt 9 vuotta ja vieläkin ohivuotoja, en ole keksinyt mistä se johtuu...
Mulla jostain syystä yksi malli (muistaakseni ladycup) päästi ohivuotoja kun kuppi täyttyi yli puolilleen, toinen malli taas toimii just niinkuin pitääkin (mooncup). Eli mulla ratkesi mallia vaihtamalla, ilmeisesti joku ratkaiseva ero noissa sit oli. Nyt pitäydyn suosiolla toimivaksi havaitussa mallissa, pitäisikin tässä joskus uusia se, alkaa olla 7 vuoden iässä vähän jo tiensä päässä.
kyllä mä sinuna ostaisin sen "isomman" kupin. Ei se niin kauhean paljon isompi ole ja se materiaali on sellaista että en usko että edes tuntuu isommalta. Isompi on ehkä helpompi asettaakiin.
Mulla meni kupin kanssa harjoittelu niin että pistin sen pari kertaa menkkojen kanssa ja muutamana päivänä menin vain siteellä. Sitten jossain vaiheessa se vain luiskahti aina oikeaan kohtaan ja sen jälkeen olen pitänyt vain kuppia.
Musta tuntuu että liikä räplääminen ja varmistelu että onko kuppi oikeassa asennossa saattaa laittaa sen väärään asentoon. Mä ainakin taitan suijautan ja annan asettua :) vähän voin nyppsätä antennista alas päin. Mulla ainakin kuppi etsii vähän niin kuin itse paikkansa.
Tsemppiä!
[/quote]
Ap