Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermot palaa kuukautiskupin kanssa!

Vierailija
26.03.2014 |

Ostin viime kuussa kuukautiskupin itselleni ja odottelin innolla että pääsen sitä käyttämään. Olin kauan harkinnut ostoa ja kaverit kehuneet. Nyt olen todella tympääntynyt ja pettynyt. En tiennyt käytön olevan näin hankalaa ja katumus on iskenyt päälle. Olen niin lähellä siirtymään takaisin tampooneihin. 

Eli siis kuppi vuotaa. Tai oikeamminkin se on selkeästi jotenkin väärin asetettu kun ohivuotoja tulee. Minulla on niukat menkat ja silti olen nyt joutunut jo useaan otteeseen vaihtamaan alushousut kun kupin pohjalla on yleensä ainoastaan verta ja muuten kaikki housuissa. Pari kertaa täyttynyt kuppi hieman enemmän ja housut pysyneet kuivina. Eli siis ilmeisesti silloin ollut oikein asetettu. 

Olen yrittänyt laittaa sen taittelemala ensin syvälle ja vetänyt sitten alaspäin. Olen kokeillut tunnustella että ei ole rutussa mistään ja yrittänyt laittaa sen kohdunnupukan alapuolelle mistä luin että näin tulis tehdä. En oikein ollut perillä tuosta nupukasta mutta löysin sen luettuani ensin miltä se tuntuu. Tää veivaaminen alkaa ärsyttämään. Kupin koon pitäis olla oikea kun on toi pienempi koko mikä on tarkoitettu alle 25 vuotiaille/synnyttämättömille. Itse olen 20vuotias ja en ole synnyttänyt. Eli luulisi olevan oikea koko. 

Onko kellään antaa vielä jotain vinkkejä mitä en ole vielä maininnut kokeilleeni? Onko jollain ollut vastaavia ongelmia alussa? 

Mulla alkaa toivo hiipumaan ja vasta toinen käyttöpäivä meneillään... 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:35"]

Mulla ei ongelmana ole ohivuodot vaan se, että sen kupin ulosrepiminen on inhottavaa, vaikeaa, hidasta ja epämukavantuntoista. Tuntuu, että sisuskalut tulee perässä. Ja töissä ei voi käyttää, koska ei ole sellaista vessaa, missä sen voi näppärästi pestä. Tai voisihan sitä vissin pitää koko työpäivän ajankin toosassa, mutta en jotenkin osaa. Vähän pettynyt, mutta ei odotuksetkaan olleet taivaissa.

[/quote]

Mun mielestä toi pois ottaminen ei ole ollut niin epämukavaa kun toi laittaminen. Vähän kyllä hankalaa kieltämättä kun tuntuu olevan lujasti siellä sisällä ja saa kiskoa. Mulla on onneksi tullut vastaan töissä ja muualla vasta semmoisia vessoja missä vessakopissakin on lavuaari. Kauhulla odottelen sellaista vessareissua missä ei ole ja täytyy jotain kikkakolmosia keksiä. Joka vessareissulla olen tyhjentänyt ja pissalla ravaan useasti työpäivänkin aikana. Tilannetta ei yhtään helpota se, että kuukautisvuoto on enimmäkseen pelkkää verensekaista limaa ja kupistakin kolmasosa limaa ja loput verta. Siis siitä mitä sinne nyt tuleekaan. Sellaista ovislimaa vastaavaa mitä ei ole aiemmin ollut vaan aiemmin lähinnä vaan verta tullut. En tiedä johtuuko tää uusi "limainen" koostumus siitä että olen tämän kuun litkinyt greippimehua joka ilmeisesti paksuntaa limakalvoja jos ne on mulla sitten vaikka ohuet olleet aiemmin. Mutta jää lima ikävästi roikkumaan alapäästä ja sitä saa sieltä kaivaa ja ei oo ollenkaan mukavaa mikö ei sinäsä kuppiin liity mutta tekee tämän lisäksi vaivaa. Anteeksi kun piti näin yksityiskohtaisesti kuvailla. :D 

Ap 

[/quote]

Apteekissa myydän sellaisia yksittäispakattuja puhdistusliinoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan kuukupin puhdistamiseen silloin kun ei ole vettä (tai sopivaa saippuaa) saatavilla. :)

Vierailija
2/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli alkuun tuon kanssa vaikeuksia aika pitkään. Se kupin pyörittäminen varmistukseksi aukeamisesta ei ainakaan minulla toimi  YHTÄÄN. SE kuppi voi olla ihan rytyssä ja lommmolla (jolloin sen sivulta pääsee vuotoa ohi), ja silti pyöriä hyvin kun pyörittää. 

Itselläni toimii seuraavat keinot. Kun olen laittanut kupin sisään, testaan onko se auki pyörittämällä sormea emättimessä ihan kupin yläreunaan asti. Kuppi ei saa tuntua olevan lommolla mistään puolelta tai tulee vuoto ohi. Jos kuppi ei ole auki, mitä välillä käy, toimin seuraavasti. Ensin yritän vetää sitä alaspäin samalla ponnistaen lantionpohjalihaksilla siät ulos. Tämä auttaa usein. Jos ei auta, sitten yritän työntää sitä ylöspäin samalla ponnistaen lihaksilla ulos. Viimeinen keino on mennä kyykkyyn ja tehdä sama liike, yleensä kyykistyessä sen viimeistään saa aina kunnolla auki kun vetelee kuppia vähän ylös ja alas. Minulla ainakaan alipaine ei ole niin vahva etteikö kuppia voisi hyvin liikutellakin.

Poistamisen suhteen en itse mitenkään "tasaa alipainetta", ei ole mitään tarvetta. Otan vaan antennista kiinni ja vedän, ponnistaen samalla lantionpohjalihaksilla kuppia ulospäin. Kyllä se aina on niin ulos tullut melkoisen helpostikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että kohdunnapukkasi menee kupista ohi, ja vuoto tulee siksi ohi. Kuten joku tuossa ylempänä sanoikin, kannattaa asettaa kuppi reilusti kohdunnapukan ympärille (eli työntää se niin syvälle kuin menee) eikä jättää sitä liian alas. Oma anatomiani on sellainen, että tällä tavalla olen parhaiten vuodoilta välttynyt. Ja kuppi (tai siis jo kolmas) on ollut käytössä jo seitsemän vuotta. Hyvä vinkki oli myös se, että kannattaa pyöräyttää sormella kupin ympäri ihan yläreunaan asti, jotta tuntee, onko kohdunnapukka varmasti sen sisällä ja kuppi lommoton. Kyllä se emätin venyy, kun ei jännitä (tiedostamatta) lantionpohjanlihaksiaan. Tsemppiä!

Vierailija
4/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa mitään varmaa käytännön vinkkiä, muuta kuin että älä räplää turhaan. Itselläni kupin pitää olla tosi alhaalla, ei voisi antennillista pitää. Tyhjennän kupin kerran päivässä ja siinä se, joskus erilaiset taittelutekniikat auttaa eri tavoin.

Jouduin opettelemaan kupin käyttöä puoli vuotta, ennen kuin sain sen aukeamaan kunnolla ja vedettyä ulos. Se harjoittelu oli niin tympeää, että moni olisi luovuttanut, mutta nyt en tulisi toimeen ilman!

Haluaisin siis rohkaista. En ole kuppihörhö eikä kuppi sovi kaikille. Mutta jos haluat käyttää sitä, on ihan mahdollista saada se toimimaan just niin kuin pitääkin vaikka se alussa tuntuisikin ihan mahdottomalta!

Vierailija
5/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei ole vielä ohivuotoja tullut! En ole viitsinyt liian syvälle työntää ettei menisi nupukan yli jos se on edes mahdollista. D: AInut ero eiliseen on se, että olen laittanut kupin seisoma-asennossa ja taitellut sen tietyllä tavalla ennen laittoa. Eilen taittelin eri tavalla ja laitoin pöntöllä sen sisälle. Ehkä noi vaikutti jotenkin tai sitten iloitsen turhaan ja illalla taas sama ongelma. Toivon että ei. :D 

Ap

Vierailija
6/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta, kyllä sen oppii ajan kanssa! :) Itsellänikin oli aluksi hankalaa, meni noin 3-6 kuukautiset (en muista enää tarkalleen) oppia oikea tekniikka, mutta sen jälkeen en ole enää siteisiin enkä tamponeihin koskenut.

Vierailija
7/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kuppi jää herkästi mutkalle tai lommolle ja sitten tulee ohivuotoja. Olen saanut ne aika lailla eliminoitua pyörittämällä kuppia ja varmistamalla, että lommoja ei ole. Mulla kyllä siteetkin vuoti aina ohi ja tamponitkin joskus. Harjoittelun jälkeen olen ollut tosi tyytyväinen kuppiin, vuoto on onneksi sen verran kohtuullinen että voi suosiolla jättää tyhjentämättä iltaan asti, jos ei löydy lavuaarillista vessakoppia. 

Vierailija
8/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:01"]

Tänään ei ole vielä ohivuotoja tullut! En ole viitsinyt liian syvälle työntää ettei menisi nupukan yli jos se on edes mahdollista. D: AInut ero eiliseen on se, että olen laittanut kupin seisoma-asennossa ja taitellut sen tietyllä tavalla ennen laittoa. Eilen taittelin eri tavalla ja laitoin pöntöllä sen sisälle. Ehkä noi vaikutti jotenkin tai sitten iloitsen turhaan ja illalla taas sama ongelma. Toivon että ei. :D 

Ap

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä, mitä tarkoitat kohdunnapukan yli menemisellä. Kuppi ei voi mennä sen yli, sillä emätin loppuu kohdunnapukkaan, se on uloke emättimen päässä. Eli tarkoitin sitä, että työnnät kupin ympäröimään napukkaa, et jätä sitä emättimen suulle, kuten usein neuvotaan. Mutta hyvä, että tänään on onnistunut jo paremmin!

27

Vierailija
9/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, no eihän sitä ole mikään pakko käyttää. Heitä mäkeen ja pistä tamponi tilalle, ei ne voi kaikille sopia :)

Vierailija
10/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile eri taittelutyylejä, katso vaikka Kuukuppikunnan sivuilta.

Mulla yleensä falskaaminen johtuu siitä, ettei kuppiin ole syntynyt alipainetta. Kun saat kupin sisääsi, pyörittele sitä ympäri vaikka molempiin suuntiin, varmista ettei ole rutussa ja koita tunnustella, että se varmasti on paikallaan. Muutamien kuukautisten aikana opit kyllä tietämään, miltä kuppi tuntuu sormiin, kun se on oikein asetettu. Ethän laita sitä liian syvälle?

Kannattaa ottaa alkuun vaikka side tai pikkuhousunsuoja lisäsuojaksi :)

Vierailija
11/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt Kuukuppikunnan sivuilla lukemassa vinkkejä? Mun tyttö alkoi käyttää kuppia 12-vuotiaana ja neuvoin sen tonne sivuille, kun ei mun omat niksit välttämättä sille tytölle olis toiminu. Oman harjoittelunsa se vaatii, mutta on kätevä sitten kun saa sen homman toimimaan.

Minä ja tyttö käytetään kyllä molemmat kankaisia back-up siteitä. Mulla tulee ylivuotoja runsaina päivinä ja tytöllä myös, kun ei aina tule tyhjentäneeksi kuppia tarpeeksi usein. Mutta silti olen tyytyväinen käyttäjä.

Vierailija
12/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut pyöräyttelyä, ei ole toiminut. Täytyy pysyä lujana ja koittaa jaksaa. Ehkä tän oppii, ainakin toivottavasti! En haluaisi siirtyä tampooneihin koska se on niin epäekologista. Juurikin tämän takia ostin tuon kupin. Ja en tykkää kun öisin joutuu käyttämään hiostavia siteitä kun tampoonia ei öisin voi pitää. :( Ap 

Vierailija
13/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama kokemus, vaatii kai vaan tarpeeksi harjoitusta että alkaa sujua. Pidä vaikka kestosidettä tai -pikkuhousunsuojaa aluksi ohivuotojen varalta. (Kesto- siksi että mukavampi kuin muovinen kertis.) Näin olen itse ajatellut tehdä, kun saan hankittua uuden kupin pönttöön pudonneen tilalle.

Vierailija
14/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selaillut noita sivuja koko illan ja vensklannut tota kuppia ees sun taas illan mittaan yrittäen löytää oikeaa tapaa. Tuntuu että kaikki on kokeiltu ja ei toimi. Pari kertaa tosiaan näyttänyt täyttyvän tasaisesti niin ettei yhdellä laidalla ole verta ja ohivuotoa ei ole tullut. Saa vähän toivoa aikaiseksi ettävissiin silloin onnistunut. Kun vaan keksin mitä näillä kerroilla tein eri tavalla! Ap 

Vierailija
15/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampoonia voi kyllä huoletta pitää öisinkin! Mä oon pitänyt jo monta vuotta. Ei se 8h oikeesti oo niin tarkka. T:6

Vierailija
16/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ongelmana ole ohivuodot vaan se, että sen kupin ulosrepiminen on inhottavaa, vaikeaa, hidasta ja epämukavantuntoista. Tuntuu, että sisuskalut tulee perässä. Ja töissä ei voi käyttää, koska ei ole sellaista vessaa, missä sen voi näppärästi pestä. Tai voisihan sitä vissin pitää koko työpäivän ajankin toosassa, mutta en jotenkin osaa. Vähän pettynyt, mutta ei odotuksetkaan olleet taivaissa.

Vierailija
17/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan odotella aamuun että mikä on tuomio. :D Laitoin sen viimeksi todella perusteellisesti ja ainakaan vielä ei ole vuotanut ohi. Tosiaan niukat menkat että vielä kyllä ehtii vuotaa jos on vuotaakseen! Jotenkin ajattelin että tää on helppoa kun heinän teko ja en tietenkään myyjältä kysynyt apua... Varsinkaan kun en ole kuullut kuin positiivista palautetta eikä kukaan ole sanonut sanaakaan ohivuodoista. 

Siitä olen ollut tyytyväinen että ei ole ollut ollenkaan kuvottavaa. Ihan siististi toi on sujunut ja ei mitään hajuhaittoja eikä muutakaan. Olen vaan huuhdellut tota kuppia ja ajattelin kuukautisten loputtua keittää ton kupin kunhan saa erillisen kattilan hommattua. Kuinkahan kauan ja tota kuppia pitää keittää? 

Ainakaan en vielä luovu toivosta. Ei kai kukaan ole seppä syntyessään. Tai ainakin niin väitetään. :D 

Vierailija
18/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi et pidä tamponia öisin?

Vierailija
19/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se paine pitää päästää ensin kupista pois, sitten vasta repiä. Itse käytän kuppia muiden suojien rinnalla. Ei sitä aina vaan jaksa!

Vierailija
20/31 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mun mielestä toi pois ottaminen ei ole ollut niin epämukavaa kun toi laittaminen. Vähän kyllä hankalaa kieltämättä kun tuntuu olevan lujasti siellä sisällä ja saa kiskoa. Mulla on onneksi tullut vastaan töissä ja muualla vasta semmoisia vessoja missä vessakopissakin on lavuaari. Kauhulla odottelen sellaista vessareissua missä ei ole ja täytyy jotain kikkakolmosia keksiä. Joka vessareissulla olen tyhjentänyt ja pissalla ravaan useasti työpäivänkin aikana. Tilannetta ei yhtään helpota se, että kuukautisvuoto on enimmäkseen pelkkää verensekaista limaa ja kupistakin kolmasosa limaa ja loput verta. Siis siitä mitä sinne nyt tuleekaan. Sellaista ovislimaa vastaavaa mitä ei ole aiemmin ollut vaan aiemmin lähinnä vaan verta tullut. En tiedä johtuuko tää uusi "limainen" koostumus siitä että olen tämän kuun litkinyt greippimehua joka ilmeisesti paksuntaa limakalvoja jos ne on mulla sitten vaikka ohuet olleet aiemmin. Mutta jää lima ikävästi roikkumaan alapäästä ja sitä saa sieltä kaivaa ja ei oo ollenkaan mukavaa mikö ei sinäsä kuppiin liity mutta tekee tämän lisäksi vaivaa. Anteeksi kun piti näin yksityiskohtaisesti kuvailla. :D 

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän