Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko alakuloisuuteni johtua runsaasta D-vitamiinista?

Vierailija
25.03.2014 |

Tämä on luultavasti typerin kysymys ikinä, mutta antaa mennä... Aloin noin kuukausi sitten syömään 50-75 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ja olen 60- kiloinen nainen. Tämän jälkeen olen huomannut olevani pirteän ja iloisen vastakohta. Mutta eihän tuollaiset annokset voi mitään aiheuttaa, varsinkaan mielialassa... Eihän?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, en usko, mutta voithan kokeilla vaikka vähentää annosta esim 20 mikrogrammaan ja kokeilla onko vaikutusta. Nythän on valon määrä muutenkin lisääntymään päin.

Vierailija
2/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, pitää kokeilla. :) -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakuloisuus johtunee alakuloisuudesta. En usko D-vit vaikuttavan ainakaan negatiivisesti mielialaan, tai sitten olet se poikkeus joka vahvistaa säännön. Itse en vähentäisi tuota annosta. Tärkeimpiä vitamiineja. 

Vierailija
4/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin noilla voi olla mitään yhteyttä; ei kuulosta loogiselta. Jos sulle on käytöstä tullut erilainen fiilis/perusvire kuin mihin olet tottunut, se voi tietysti hämmentää. Itseäni puolestaan ahdistaa aina keväisin kun valon määrä lisääntyy, siis ennen kuin siihen tottuu.

Vierailija
5/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos se suositus on päivää kohti?!

Vierailija
6/7 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:47"]

Paljonkos se suositus on päivää kohti?!

[/quote]

Nykysuositukset aikuisilla 10 mikrogrammaa/vrk, mutta Suomi laahaa näissä jäljessä, monissa muissa maissa lähdetään 50-100 mikrogrammasta. Liiallisesta käytöstä ei ole myöskään todettu tutkimuksissa haittaa ennen kuin annokset on jotain useamman satasen pitkäaikaisesti. Googlettelemalla löydät kyllä tietoa tästä :)

Vitonen, tuo voi muuten olla ihan totta, kiitos näkemyksestäsi! -ap

Vierailija
7/7 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää mittauttamassa kalsidolitasonne ennen kuin alatte syödä D-vitamiinia turhia isoja määriä. Maksanee joitain kymppejä. Mieheni ei ole koskaan syönyt D:tä purkista: silti tasot reilusti yli 200, tosi hyvät. Minä taas olen syönyt viimeiset 5 v 100 mikrog päivässä, tasot surkeat 80. Tosin diagnoosini on MS, liekö syy vai seuraus. Mutta olen ollut oireeton tuon 5v, se riittää minulle.