Koulukiusaaminen pilasi elämäni
Voisiko joku kertoa mistä voisin saada apua tai kohdata kohtatovereita koulukiusaamisasioissa?
Olen 28-v nainen ja minua kiusattiin peruskoulussa 5v todella pahasti. Kiusaamisen myönsin itselleni vasta aikuisena. Kiusaaminen muutti persoonani, en luota yhteenkään ihmiseen ja valitsin ammatinkin päin persettä, että se ois mahdollisimman tavallinen. Kärsin joka päivä. Olen vuoden käyny psykologilla juttelemassa, mutta ei siitä oo apua. Haluaisin vaan päästä tästä kaikesta eroon ja löytää sen persoonan ja iloisuuden mikä olin silloin ennen pienenä tyttönä. Minulla on ikävä itseäni.
Kommentit (13)
Sinun on löydettävä uusi itsesi. Tuossa iässä ei enää päde kaikki samat ilonaiheet tai arvot mitä lapsena on pätenyt. Tutkimusmatkan aika. Täytyy etsiä ja löytää ne asiat mitkä ilahduttaa tai kiinnostaa nykyään.
Kiusattujen tukiryhmä? Psykologin tai terapiamuodon vaihtaminen? Apua ja tukea on varmasti saatavilla, et ole ainoa joka tuon on joutunut kokemaan.
Pyri tekemään asioita, jotka kasvattavat itsetuntoasi ja tuovat iloa elämään. Pikkuhiljaa käyt asioita läpi, vaikka se tekee kipeää. Ja tosiaan tuo psykologi vaihtoon, jos ei ole vuodessa auttanut.
Voimia ja rohkeutta <3
Olen todella pahoillani kokemastasi. Sitä ei ihan ymmärrä, että koulukiusaaminen jättää ikuiset arvet. Sanana on jotenkin vähättelevä tuo "koulukiusaaminen", on kuitenkin henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Voimia sinulle. ❤️
Itsekin olen 28-vuotias, tosin mies. Oma elämäni meni myös pilalle pitkäaikaisen kiusaamisen seurauksena. Nyt kolmenkympin kriisin kynnyksellä pitää yrittää löytää itseään uudelleen. On toki realistista olettaa, että koskaan nämä arvet eivät umpeudu. Ehkä tämän kanssa oppii joskus kuitenkin elämään.
Sama täällä. Mua kiusattiin koko yläasteen ajan. Niin pahoin etten toista tiedä. Jäi sellainen alemmuudentunto ja siksi ajauduin huonoon parisuhteeseen. Nyt olen 42v ja en tiedä olisiko mikään psykologi tai muu auttanut koska se olo on niin kokonaisvaltainen. Nyt olen sitä mieltä, että on tekosyy voida huonosti jonkun asian takia mikä on tapahtunut aikoja sitten. Aikuisen on otettava vastuu omasta elämästään. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus. En halua elää menneisyydessä. Tsemppiä ja karkoita ne möröt.
Minä löin koulukiusaajaani turpaan. Se itki ja nenästä tuli verta. Sitten se itki ja minua säälitti. Lohdutin sitä ja siihen loppui kiusaaminen.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Minusta tuli akateemisen loppututkinnon suorittanut AV-palstan eläkeläisvittuilija.
Kiusaajasta kaupungin pormestari ja isohampaisesta kaveristaan menestynyt yritysvalmentaja.
Aloita opiskelu miten meditoida.
Ja ensimmäiseksi huomaa että uhriudut.
Ap, oikein isot halaukset ja kaikke0a hyvää sinulle! Sinulla on paljon kohtalotovereita, olen itsekin yksi.
Kiusaaminen kesti lapsuudessani vuosia ja jätti jälkensä.
Mutta olin lähemmäs kolmikymppinen kun sisuunnuin tilanteeseen. Mietin että koko elämänikö menee pilalle siksi että huonosti kasvatetut penskat käyttäytyivät uskomattoman törkeästi. Tai että ammattitaidoton opettaja ei sasnut tilannetta hoidettua ja omat vanhempani vähättelivät tilannetta. Mietin tätä ja sain oivalluksen että olin tuolloin lapsi, ja viaton tilanteessa.
Mutta nyt olen aikuinen. Olen vastuussa omasta elämästäni ja omista valinnoistani. Toki välillä suren lapsuuttani ja olen käynyt terapeutin puheillakin joskus.
Kaikkein eniten minua on auttanut että olen tehnyt aikuisen elämästäni niin mukavaa ja ihanaa kuin mahdollista.
Arkeen voi mahduttaa kivoja harrastuksia ja pieniä ihania hetkiä.
Vaihdoin ihan aikuisena myös ammattia ja nykyisin todella tykkään työstäni. Tilaisuuden tultua kävin ulkomailla asumassa ja töissä ja välimatka teki hyvää.
Ole rohkea ja ole hyvä itsellesi, olet vielä nuori, ehdit saada paljon hyviä asioita elämääsi.
Rippenaali