Ranskalaiset parvekkeet on ihan vi**uilua. Miksi niissä ei voi olla edes sen vertaa syvyyttä, että vaikka kattilan saisi laitettu sinne jäähtymään?
Ja ihan uusiinkiin asuntoihin näyttävät tekevän näitä hullutuksia.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
No sepä, olisikin niitä nättejä vanhoja rautakaiteisia, mutta kun nämä uudet ovat just sitä 20 m2 yksiössä sisäänpäin avautuva hillitön ovi ja kaiteena lasia.
No se kaidelasihan tekee siitä alaosasta ikkunan. Mitä järkeä!
Nykyisin Helsingin uusissa kaupunginosissa on taas suosittu pinnakaiteita parvekkeissa (myös ranskalaidissa) ja ne on kyllä silmään kivemman näköisiä. En kyllä tiedä olisiko lasikaide käytön kannalta parempi. Pinnakaide kun ei taida olla paljoa parempi näkösuoja.
Nämä ranskalaiset parvekkeet ovat yhtä tyhjän kanssa.Miksi niitä rakennetaan? Eivät ole parvekkeita, vaan ikkunan takana olevia ristikoita. Surkeita viritelmiä.
Viekä joku kattilan jäähtymään isolle parvekkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi todiste, että elintasomme sen kuin laskee.
Ranskalainen parveke toki kuulostaa hienommalta kuin neuvostoliittolainen parveke, mutta samastahan siinä on kysymys. Elintaso ei riitä isoon parvekkeeseen, niin tehdään pieni.
No eikä ole. Mitä ihmettä niillä parvekkeilla edes tekee? Se on iso, ihana ikkuna joka sattuu vielä aukeamaan. Mitä vikaa sellaisessa on?
Niin, vankiloissa lienee samanlaiset näköalat niistä ikkunoista.
Mulla oli edellisessä asunnossa, ja hyvä että oli! Monesti aurinko paahtoi kämpän saunaksi ja jos lämpötila yöllä laski mukavasti pariin kymppiin tai alle, niin asunnon sai viilennettyä nopeasti (yksiö kun oli). Toista on, mikäli on vain pikku räppänän varassa, joka aukeaa ehkä 10 cm.
Kunnollisessa ranskalaisessa parvekkeessa pitäisi olla myös ranskalainen ovi/ikkuna (French door/window) jolloin ovi ei veisi avonaisena niin paljon tilaa pienessä asunnossa ja olisi somempi ja esteettisempi kaikin puolin. Ranskalainen ikkuna/ovi on siis ikkuna joka avautuu kuin pariovi, saranat vastakkaisilla puolilla ja ilman ruutujen välistä pienaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisessa ranskalaisessa parvekkeessa pitäisi olla myös ranskalainen ovi/ikkuna (French door/window) jolloin ovi ei veisi avonaisena niin paljon tilaa pienessä asunnossa ja olisi somempi ja esteettisempi kaikin puolin. Ranskalainen ikkuna/ovi on siis ikkuna joka avautuu kuin pariovi, saranat vastakkaisilla puolilla ja ilman ruutujen välistä pienaa.
Englanniksi siis French door ja French window, tuttu termi varmaankin.
Ranskassa on oikeita ranskalaisia parvekkeita, niiden kuuluu olla hienoja koristeellisia yleensä valkoisia. Miniparvekkeille mahtuu esim. kukkaruukku, suuremmat parvekkeet ja terassit on siellä erikseen. Jostain syystä Suomeen ei kopioida oikeita ranskalaisia parvekkeita, vaan kopioidaan rumia vankilan kaltereita muistuttavia parvekkeita. Ihmettelen miksi Suomeen halutaan ankeaa arkkitehtuuria: kaiken täytyy näyttää vankilalta, lastentarhalta tai terveyskeskukselta jos on värejä.
Ranskisparvella ei tee paljon mitään ja ap:n mainitsema kattilan jäähdykseen riittäisi kyllä joku avattava ulkoilmalla tuulettuva luukku/kaappi ulkoseinään tehdyssä aukossa. Olisi talvisaikaan kiva ylimääräinen kylmäsäilytystila, joka ei kuluttaisi sähköä.
ranskalaisen parvekkeen tulisi olla tämän tyylinen:
http://i.pinimg.com/originals/a8/7c/85/a87c8519c3a2b29f8531c2aec872e22c…
Yksi syy miksi noita nykyään rakennetaan voi olla tavaroiden kuljetus. Meillä ainakaan ei olis saatu 160x210 kokoista runkopatjasänkyä muuten yläkerran makkariin kuin poistamalla se ranskalaisen parvekkeen lasikaide ja nostamalla sänky nosturilla sisään. Kurottajalla pystyy nostamaan rakennusaikana ja myöhemminkin kaikenlaista mikä mahtuu ovesta sisään..
Vierailija kirjoitti:
Ranskisparvella ei tee paljon mitään ja ap:n mainitsema kattilan jäähdykseen riittäisi kyllä joku avattava ulkoilmalla tuulettuva luukku/kaappi ulkoseinään tehdyssä aukossa. Olisi talvisaikaan kiva ylimääräinen kylmäsäilytystila, joka ei kuluttaisi sähköä.
Tuollaisia kylmäkaappeja ja komeroita minulla on ollut monessakin asunnossa Helsingin keskustan vanhoissa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli edellisessä asunnossa, ja hyvä että oli! Monesti aurinko paahtoi kämpän saunaksi ja jos lämpötila yöllä laski mukavasti pariin kymppiin tai alle, niin asunnon sai viilennettyä nopeasti (yksiö kun oli). Toista on, mikäli on vain pikku räppänän varassa, joka aukeaa ehkä 10 cm.
Ne ihme luukkuikkunat on minulle kauhistus! En siedä sitä että ikkuna ei ole ikkuna ja sitä ei saa kunnolla auki.
Miksi tåällä alapeukutellaan, jos joku tykkää ranskalaisesta parvekkeesta? Itse en niistä välitä, mutta ei mua haittaa, jos joku niistä tykkää ja kokee itselleen käteväksi.