Onko kellään muulla jatkuvaa tunnetta, että ihan kohta jotain sanoinkuvaamattoman kamalaa tapahtuu?
Että ei saisi nyt rentoutua koska ihan kohta se joku kamala asia tapahtuu.
Kommentit (54)
Minä pelkään että luontoa tuhoutuu liikaa, eläinten kärsimys ja joukkokuolemat ihmisen itsekkään toiminnan ansiosta.
No just nythän on semmonen kamala päällä.
Tämä korona vie ihmisiltä mielenterveyden ja työpaikat pk-seudulla ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa yleistyneeltä ahdistushäiriöltä. Kannattaisi mennä lääkäriin ja pyytää lähetettä psykiatriselle puolelle. Siellä voidaan kartoittaa, minkälaista apua tarvitset.
Tuollainen ahdistus voi haitata elämistä todella paljon. Kannattaa hakea apua.
Minä hain apua, mutta en saanut. Sain kolme diagnoosia, joista yksi on yleinen ahdistuneisuushäiriö. Sen sijaan, että olisin saanut terapiaa, sain eläkkeen. Helpompaa yhteiskunnalle, mutta minä itse saan lukea netistä ohjeita, miten pärjätä joka päiväisen ahdistuksen kanssa. Tätä loppu elämä, ei paljoa naurata.
Mitään sanoinkuvaamattoman kamalaa ei välttämättä tapahdu, mutta joskus asiat muuttuvat sanoinkuvaamattoman kamalaksi huomaamatta. Sitten meille kerrotaan, että oikeastaan se vallitseva sanoinkuvaamattoman kamala tilanne on ihan normaalia ja ei olekaan ollut aikaa ennen sitä kamalaa.
Ei ole tunne, vaan varma tieto. Mistä tiedän en kerro.
Juu katastrofiajattelu on tuttua. Hankkiutukaapa tilanteeseen jossa saatte vuosikausia pelätä lapsenne hengen puolesta, niin tiedätte mitä oikea pelkääminen on...
Mikä ihmeen mikrosirutus? Ja jos nyt leikkiisi lähtisin niin mitä niin saöaista teet, että liikkeidesi seuraamisesta oöisi sinulle vahinkoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa yleistyneeltä ahdistushäiriöltä. Kannattaisi mennä lääkäriin ja pyytää lähetettä psykiatriselle puolelle. Siellä voidaan kartoittaa, minkälaista apua tarvitset.
Tuollainen ahdistus voi haitata elämistä todella paljon. Kannattaa hakea apua.
Tämäpä juuri.
Itselläni ollut vuosikausia, opin elämään sen kanssa niin etten lääkäriin koskaan mennyt. Vaikka mitä kauhuskenaarioita tuli mielessä kehitettyä, millä kaikella tavalla kaikki voi mennä pieleen.
Mutta nyt yhtäkkiä tuo on rauhoittunut, ja olen ollut todella rento jo joitain kuukausia. En sitten tiedä, onko joku reaktio siihen, kun koko muu maailma tuntuu panikoivan.
Vierailija kirjoitti:
On, itseasiassa tulee tapahtumaan, ihmisten pakko rokotus ja mikrosirutus, me ei uskovat eli jotka ei uskota Jeesuksen joudutaan kadotukseen ja kuollaan muutenkin kaikki
Missä jogurtissa on parhaat mikrosirut? Danonessa vai arlassa vai valiossa vai turkkilaisessa vai bulgarialaisessa vai kreikkalaisessa vai intialaisessa? Jogurttia voi muuten käyttää mikrosirujen takia tietokoneena kun tuikkaa sekaan hiiren ja näppiksen ja näytön piuhat
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen mikrosirutus? Ja jos nyt leikkiisi lähtisin niin mitä niin saöaista teet, että liikkeidesi seuraamisesta oöisi sinulle vahinkoa?
Sinua seurataan tälläkin hetkellä. Se näyttää harmittomalta, mutta esimerkiksi törmäät siihen joka ikinen päivä.
Oletetaan että olet vihervassari ja käyt lukemassa maailman pelastamisesta netissä, tai että olet punkkari ja käyt kuuntelemassa punkkia youtubessa. Seuraavan kerran kun haet hakukoneella jotain uutisia tai tietoja esimerkiksi sademetsän kulotusaiheesta, tulet saamaan ehdotuksia pelkästään vihervassariblogeista, luontaistuotekaupoista, maailmanpelastusryhmistä jne.
Mitä enemmän klikkailet noita algoritmin ehdotuksia, sitä enemmän samankaltaista sisältöä sinulle tarjotaan, siinäkin tapauksessa että yrittäisit etsiä tietoa äärioikeiston ajatuksista koskien maailman pelastamista.
Tuo on hyvin kärjistetty esimerkki, mutta nykyään puhutaan nk. kuplista, eli tietokuplista johon ihminen liitetään algoritmin voimalla, ei oikean kiinnostuksen vuoksi!
Kaikki kaupalliset hakukoneet ja muut sivustot tekevät tuota, ja sen lisäksi että ne profiloivat sinut, ne kauppaavat sinun profiilitietoa kaupallisille yhteistyökumppaneille. He eivät saa sinusta henkilökohtaista tietoa, mutta he kyllä saavat sinun profiilin.
Kun sitten menet johonkin kauppakeskukseen, jossa on näyttötaulu, tuolle mainostaululle näytetään puhelimesi sijaintitietojen ja algoritmin luoman profiilin perusteella mainoksia tuosta liikkeestä.
Tuo ei ole mitään scifiä, vaan nykypäivää.
Meillä on asiat tällä kertaa ihan hyvin. Mutta Kiina puskee jatkuvasti kasvojentunnistustekniikkaa ja muuta vastaavaa valvontatekniikkaa länsimaille. Tiedäthän että jos kävelet Kiinassa päin punaisia, sinusta otetaan valokuva, sinut on tunnistettu jo kauan sitten automaattisen kasvojentunnistustekniikan vuoksi, ja saat sakot. Sen lisäksi sinun kansalaisuusluottopisteet laskevat. Se voi tarkoittaa sitä että sinä et pääse esimerkiksi lentokoneeseen.
Okei, tuossa oli vain esimerkki ihan aidosta tilanteesta joka vaikuttaa sinusta varmaan ihan reilulta, eli rikoksentekijää täytyy sakottaa. Mutta Kiinassa sitä käytetään myös väärin, ja niin sitä käytetään myös Suomessa. Ensin Kiinasta. Jos siellä kirjoitat, ihan mihin tahansa, jotakin Kiinan hallinnonvastaista, algoritmi poimii väärän sanan, sen jälkeen se tekee viestistä tarkastuspyynnön. Tuon pyynnön ja sinun viestisi tarkistetaan viranomaisten toimesta, ja jos he näkevät että olet kirjoittanut jotain hallintoa kritisoivaa (kuten esimerkiksi valittanut etteivät valtion lääkintäviranomaiset reagoi tarpeeksi nopeasti leviävään virukseen) sinut tullaan hakemaan kotoasi. Joko saat sakot, tai sitten pääset uudelleenkoulutusleirille ja kansalaisluottopisteet laskevat jälleen.
Sitten Suomesta. Esimerkiksi useampi nettifoorumi on ottanut käyttöön bottimoderaattorin. Kuulostaa alkuun hyvältä, mutta pidä mielessä ne kuplat ja ajattele asiaa hieman laajemmin.
Ajatellaan että kirjoittelet ihan asiallisia viestejä jostakin poliittisesta aiheesta, ja vastapuoli kirjoittaa asiattomia valheita ja muuta roskaa. Botti ei ymmärrä viestien asiasisältöä, mutta se tunnistaa vääriä sanoja. Botti voi poistaa kysymättä sinun viestin, ja jättää valheet näkyville. Sinä voit yleensä pyytää viestien palauttamista, mutta ylläpito ei siihen useinkaan suostu, eikä siitä olisi mitään hyötyäkään, sillä koko keskustelu on ehtinyt jo mennä eteenpäin, tai loppua kokonaan. Eli valvonta tekee virheitä, mutta sen lisäksi se myös muokkaa mielipiteitä.
Miten?
Siten, että kun ihmiset lukevat jonkun väitteen ensin, he väistämättä ajattelevat että se väite on totta. Sen jälkeen on äärimmäisen vaikeaa muuttaa tuon ihmisen mielipidettä, vaikka syöttäisi jatkuvalla syötöllä pelkkää faktaa.
Joskus, mutta tosin se johtuu melko varmasti yhdestä kurjasta jutusta. Olin silloin kuntouttavassa yhdessä koulussa. Ja minulla oli siinä aamulla jo vähän kummallisen raskas olo, ihan kuin päälläni olisi ollut joku tosi raskas peitto ja tyylii ahdisti kaikki. Minulla oli tapana muutenkin pestä ovia ja pyyhkiä keittiön tasoja ja sitä koulun ruokatiskiallasta (tiiättekö?) mistä otetaan ne ruuat. No ei siinä.
Kerkesin mennä pyyhkimään sekunniksi sitä allasta kunnes joku t ihoinen juoksee hirveän vihaista vauhtia ja opettaja huutaa takana kaikki välittömästi luokkaa lukkojen taakse! Menin ihan kunnon shokkiin ja olin ihan varma että nyt me kuollaan tähän. Että tämä on varmasti sellainen isku. Ennen koko tapahtumaan olin nähnyt vielä unia missä joku hyökkää ja minä teilaan sen hyökkääjän pidättämällä. Ja tämä uni vielä pahensi sitä koko juttua. Kuitenkin onneksi mitään ei päässyt käymään ja poliisit ja ambulanssi haki sen. Mutta kyllä siinä koko päivä meni jalat täristen ja todella pelkäsin mennä töihin :( Edelleen pelkään semmoisia ja mietin kaupassa ollessani hyökkääkö toikin. Varsinkin jos sillä on parta.