alkoholin tarjoilu häissä/muissa juhlissa
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleeni. Minulla on tiedossa eräät häät, joihin kuuluu alkoholi. Koko perhe on kutusttu ja nimenomaan pyydetty että lapsetkin tulevat. Tiedän että osa vieraista on hyvin "viinaan meneviä". Miten itse toimisitte jos lapset mukana ja tietäisitte että pari tuntia juhlien alkamisesta on jo melkoinen meno päällä?
Lapset täytyy ottaa mukaan, sillä kaikki hoito apu on myös juhlissa. Jos jään lasten kanssa kokonaan pois loukkaannutaan. Pitäisikö olla se reilu tunti lasten kanssa ja lähteä pois juhlista?
Kommentit (9)
Voisit kyllä ihan totta vaatia, että koska sinun lapsesi kerran osallistuvat juhliin, alkoholilla pelleily pitää jäädä kokonaan pois. Jos eivät sukulaiset usko, nostat pullot piiloon. Lukitset ne kaappiin ja työnnät avaimen rintsikoihin.
En ole itse mikään lasiin sylkijä, mutta osaan nauttia alkoholia kohtuuden rajoissa. Tiedän kokemuksesta että sukulaisissa on tosiaan niitä jotka kiskaisevat piilopullonsa esiin ennenkuin kirkkoon edes päästään. AP
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:19"]
Voisit kyllä ihan totta vaatia, että koska sinun lapsesi kerran osallistuvat juhliin, alkoholilla pelleily pitää jäädä kokonaan pois. Jos eivät sukulaiset usko, nostat pullot piiloon. Lukitset ne kaappiin ja työnnät avaimen rintsikoihin.
[/quote]
Tämä ehdottomasti! Jos siellä ei muut osaa olla aikuisia niin ole sinä! Tomerasti vain viinat pois!
Jos joku lapsille vieras henkilö on hieman päihtynyt, mutta omat vanhemmat ovat selvin päin mukana, niin en näe tätä lasten kannalta kauhean pelottavana tai ylitsepääsemättömänä asiana. Harvoin kukaan riehumaan alkaa. Ja jos alkaa, hänet todennäköisesti poistetaan juhlista.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:19"]
[/quote]
Tämä ehdottomasti! Jos siellä ei muut osaa olla aikuisia niin ole sinä! Tomerasti vain viinat pois!
[/quote]
Just näin.
Ja jos ei ole pokkaa piilottaa pulloja ja tosiaan jo alkumetreillä, tunnin jälkeen porukka örveltää pitkin lattioita niin etä lapset järkyttyy, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla menemättä.
Enpä ole onneksi tuollaisia häitä koskaan kokenut.
Kamala suku tosiaan! Ihan jo näen silmissäni ne oksentavat ja konttaavat miehet Seppälän kesäpuvuissaan ja viisikymppiset tupeeratut naiset mascara poskilla roikkumassa pastorin kaulassa...
Meidän suvussa on yksi vanhempi mies, jolla menee välillä överiksi, mutta häntä me kaikki osaamme käsitellä. Lapset joskus vitsailevat juuri kävelemään oppineen pikkuveljensä kustannuksella, että "kulkee ku Matti-setä!" ja nauravat heleästi. Ei heille siis mitään traumoja ole tullut, vaikka sukujuhlissa ovatkin nähneet humalaisen. Ihan vakavastikin ollaan juteltu ja todettu että setä nyt on vaan sellainen eikä kukaan meistä voi sille mitään jos hän ei itse halua muuttua.
Ei kai siellä nyt puoli sukua kuitenkaan käännää jo ennen kuin on edes pappi aamenta sanonut. Ehkä kyse kuitenkin yksittäisistä henkilöistä, joten en näe mitään ongelmaa mennä lasten kanssa juhliin. Ihan niinkuin ylempänäkin sanottiin, niin jos omat vanhemmat ovat selvin päin, niin ei joku yksittäinen humalainen lapsille niin kovin kamala kokemus ole. Varmaan muillakin on lapsia siellä, joten eiköhän tuollainen ryyppyremmi hakeudu joko ominpäin vähän omiin oloihinsa syrjemmälle. Mutta jos tosiaan puolisukua ryyppää ja alkoholi on juhlissa enemmän tai vähemmän kuningas, niin sitten en välittäisi tuon taivaallista muiden suuttumisista ja loukkaantumisista vaan jättäisin juhlat yksinkertaisesti väliin.
8, kuvailit aika hyvin tuota touhua, paitsi että alkkis sukulaiset eivät kulje seppälän kuteissa ja naiset ovat juhlapäivän aamuna kampaajalla laittamassa hiukset ja meikin. Ehkä siis vieläkin irvokkaampaa kun hyvällä maulla laittautuneet ihmiset huojuvat.
Olen tähän mennessä jättänyt lapset näistä suurimmista sukujuhlista pois juuri näiden alkkisten takia. Ehkä juuri se että suurin osa kutsutuista osaa käyttäytyä kunnolla auttaa tuohon.. AP
Olen ollut elämässäni aika monissa häissä ja ikinä ei ole ollut parin tunnin jälkeen mikään lapsille sopimaton meno päällä. Siinä vaiheessa on vasta ehditty ehkä syödä ja ottaa siinä pari lasia viiniä enkä ole kenenkään nähnyt olevan siinä vaiheessa humalassa.
Jos joku on humalassa, se tapahtuu yleensä paljon myöhemmin, kun tanssitaan ja vietetään iltaa myöhään yöhön. Tuossa vaiheessa on ihan helppo lähteä lasten kanssa nukkumaan, jos siltä tuntuu.