Mistä voi johtua tunne lämmön/kuumeen noususta, vaikka kehon lämpötila on normaali?
Mulla on ollut varmaan kesästä lähtien muutaman kerran kuukaudessa sellaista, että palelee ja on ihan sellainen tunne niin kuin olisi lämpö/kuume nousemassa. Sitten kun mittaan lämpöä niin lukema on max 36,8. Normaali lämpötilani on 36,4-36,6, joten mikään hirveä pomppu tuo ei ole tuo maksimilukemakaan. Tuntuu, että iho hehkuu ja lisäksi palelee, mutta kehon lämpötila on normaali. En ymmärrä tätä. Tänään taas tuollainen olo ja ajattelin, että nyt varmasti nousee kuumetta, kun olen torstaina ottanut influenssarokotteen, mutta lämpötila 36,7. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Minulla nestehukka oireilee tuolla tavalla: tuntuu kuin olisi flunssa tulossa, kuume nousemassa ja kurkkukin tulossa kipeäksi. En itse olisi tajunnut, mutta kerran tuossa tilanteessa ulkomailla paikallinen lääkäri sanoi, että vakava nestehukka ja juotti suuret määrät lämmintä mineraalivettä, että nestehukka saatiin korjattua.
Tuo selittää asian, nesteenä juon vain aamukahvia, siis diureettia :-( Eilen oli vesipullo töissä, eikä tänään "aamulämmön" tunnetta :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kipeänä usein sama. Mulla ei oikeastaan koskaan nouse kunnolla kuume, vaan jos olen ihan todella kipeä, niin lämpö voi nousta 37 asteeseen. Useimmiten se pysyy just siinä 36,8 hujakoilla, mutta oletan, että jos normilämpötila on 36,4, niin silloin se 0,4 asteen nousu tuntuu kuumeiluna.
Mulla normilämpö 35,9-36,0 tasan (samoin lapsilla) mutta välillä tätä samaa tunnetta vaikka lämpö ei nousisi. Mutta hyvin harvoin edes nousee kunnon kuume (max sen 37) vaikka olisi kunnon flunssa päällä
Krapula, mulla on just nyt sellainen olo, kun eilen neni vähän myöhään.
Stressi ja huonosti nukutut yöt tai yövuorojen tekeminen aiheuttaa mulla samaa.
Mulla oli lievä kuume ilman flunssaa ja ajottain vuotava nenä koko opiskeluajan. Jälkeenpäin tajusin, että olin allerginen eläimille ja reagoin usein samoissa ryhmissä ollelle työparilleni, jolla oli useita koiria. Tajusin, että äkilliset yskänkohtaukset johtuivat kaikki vuosien aikana tästä. Sitten kun menin töihin ja oli oma huone, nämä oireet hävisivät, mutta eräässä kylässä sain niin pahat äkilliset oireet, että siellä isäntä osasi laskea 1+1 heidän koirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuota samaa, mutta sen lisäksi ajoittain myös hirveän kuuma. Ihan kuin olisi termostaatti kropassa rikki. Tai siltä se tuntuu, mutta lämpötila on kuitenkin normaali koko ajan. Olen miettinyt vaihdevuosia syyksi, mutta tiedä sitten voiko sekään olla mahdollista, kun olen 45-v ja käytän Qlairaa, jonka pitäisi "pehmentää" vaihdevuosien alkua.
===
V. vuosioireet alkavat jo ennen kuukautisten loppumista. Olet siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla käy noin, kun sairastun lievään flunssaan. Se tunne vaan sattuu kestämään monta päivää.
Mulla ei ole minkäänlaisia flunssaoireita ja tuo tunne lämmön noususta saattaa kestää yhden päivän aikana muutaman tunnin ja menee sitten ohi. Ja tosiaan kehon lämpötila on koko ajan normaali, vaikka tuntuu, että lämpö nousisi, se palelu on just sellasta kuin lämmön noustessa. Todella erikoista.
Ap
====
Mulla on iänkaiken ollut palelukohtauksia. Tuskin mitään vakavaa, kun on ollu niin kauan eikä mikään kamala tauti puhjennu
Minulla anemia aiheuttaa tuollaisia oireita.
Mullla tekee kylmässä kävely tuota. Vaikka on aivan hyvin vaatetta yllä ja vauhti reipas.
Mulla nostaa keltarauhashormoni lämpöä. Minipillereitä syödessä lämpöä oli jatkuvasti vuosia, nyt lopettamisen jälkeen vain ovulaation ja menkkojen välissä
Anemia ja/tai alhainen ferritiini?
No syy voi olla mikä tahansa hyvälaatuinen juttu esim. psyykkiset syyt.
Itse veikkaan flunssan oireita, ja näinä aikoina epäilisin myös koronaa.
Korona itää melko pitkään, joten se on yksi mahdollisuus.
Huono kunto ja lihavuus tekee tuota useille.
Vierailija kirjoitti:
Itse veikkaan flunssan oireita, ja näinä aikoina epäilisin myös koronaa.
Korona itää melko pitkään, joten se on yksi mahdollisuus.
Ap:lla tuota on jatkunut kesästä lähtien, joten tuskin se koronakaan niin kauaa itää. Yleensä itämisaika on ihan maksimissaan kaksi viikkoa. Mun mielestä ei kuulosta miltään flunssalta tai koronalta, jos oireita on jatkunut kesästä lähtien ja kuumetta tai edes lämpöä ei oikeasti ole. Itselleni tulee mieleen uupumus, unettomuus, stressi, aineenvaihdunnan häiriöt, alhainen hb tai ferritiini.
Mulla fibromyalgiaan liittyvä "termostaattivika" tekee vähän tuollaistakin oiretta...
Ei vastaa sun kysymykseen, mutta vertaistuen nimissä kommentoin nyt kuitenkin.. Mulla tulee kyseinen olo jos tapahtuu jotain mikä aiheuttaa mulle kovan äkillisen stressikohtauksen... Kirjaimellisesti stressaan itseni "kuumeeseen", normaalilämpöni on 36,8 ja tuollainen nostaa lämpöä n. 37,0-37,2...