Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkäisyimplantaatti - kokemuksia?

Vierailija
24.03.2014 |

Itselläni on ollut ehkäisykapseli nyt yli vuoden. Todella useana kuukautena tullut menkat kahdesti! Alkaa raivostuttamaan ja mietin miten yleistä tämä on. Lääkäri sanoi että joillakin saattaa esiintyä tiputtelua ja kuukautiset voi epäsäännöllistyä. Mutta eikö tämän olisi pitänyt jo tasaantua?!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toiminu hyvin. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
2/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viides kapseli menossa. 42-vuotiaana laitettu vei kuukautiset kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:37"]Mulla toimi ekalla kerralla todella hyvin, menkat jäi kokonaan pois. Synnytysten jälkeen laitettiin uudellevja vuoden jaksoin katsella, juuri tuollaista jatkuvaa vuotelua. Hermo meni ja vaihdoin kierukkaan, joka toimi kuin unelma, menkat jäi lähes kokonaan pois.

[/quote]

Kiitos kommentista.... Hyvä tietää. Aloin miettimään että mitä jos vuoto on merkki jostain vakavammasta.

ap

[/quote]

Ei kai se sen vakavampaa ole. Papa-kokeessa voisit käydä jos huolettaa.

Vierailija
4/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! Kokemuksia pyydän! Vaikutuksia painoon, mielialaan? Oliko vaikutusta imetykseen?

Vierailija
5/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehkäisykapseli ei todellakaan sopinut. Se oli mulla n. 9 kk. Saatoin vuotaa putkeen veristä vuotoa monta viikkoa, muuten tuli tiputtelua milloin mitenkin.

Mulla on aknea muutenkin, mutta se räjähti ihan käsiin. Naamaan ja selkään tuli tosi kipeitä hormonipatteja :(

Mieliala muuttui alakuloiseksi, todella synkkiäkin ajatuksia. Ihansama-fiilis. Olin räjähdysherkkä, hermo kireällä koko ajan. Saattoi itkettää ja naurattaa kovin herkästi. Olin kuin epävakaa tuuliviiri tunnereaktioideni kanssa :D

Paino ei muuttunut, mut nyt melkein 4 kk kapselin poistamisesta huomaan, miten paljon se keräsi nestettä. Kaikki pöhötys on poissa ilman hormoneja.

Käytin minipillereitä ennen kapselinlaittoa niin kuin suositellaan, kaikki oli ok. Mutta se ei vaan sitten kuitenkaan sopinut minulle. Toisille sopii ja toisille ei. Mutta oli rankat 9 kk minulle ja ennen kaikkea miehelleni. Onneksi nyt olen taas normaali oma itseni.

Vierailija
6/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:00"]Mulle ehkäisykapseli ei todellakaan sopinut. Se oli mulla n. 9 kk. Saatoin vuotaa putkeen veristä vuotoa monta viikkoa, muuten tuli tiputtelua milloin mitenkin.

Mulla on aknea muutenkin, mutta se räjähti ihan käsiin. Naamaan ja selkään tuli tosi kipeitä hormonipatteja :(

Mieliala muuttui alakuloiseksi, todella synkkiäkin ajatuksia. Ihansama-fiilis. Olin räjähdysherkkä, hermo kireällä koko ajan. Saattoi itkettää ja naurattaa kovin herkästi. Olin kuin epävakaa tuuliviiri tunnereaktioideni kanssa :D

Paino ei muuttunut, mut nyt melkein 4 kk kapselin poistamisesta huomaan, miten paljon se keräsi nestettä. Kaikki pöhötys on poissa ilman hormoneja.

Käytin minipillereitä ennen kapselinlaittoa niin kuin suositellaan, kaikki oli ok. Mutta se ei vaan sitten kuitenkaan sopinut minulle. Toisille sopii ja toisille ei. Mutta oli rankat 9 kk minulle ja ennen kaikkea miehelleni. Onneksi nyt olen taas normaali oma itseni.
[/quote]

Jatkan vielä. Kärsin myös haluttomuudesta ja kaikki limakalvot olivat todella kuivia.

Vierailija
7/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile, tuo on ihan tavallista.

Vierailija
8/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:26"]Älä hätäile, tuo on ihan tavallista.

[/quote]

Mutta näin on jatkunut yli vuoden! Alkaa vähän ärsyttää :-(

Vierailija
9/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi ekalla kerralla todella hyvin, menkat jäi kokonaan pois. Synnytysten jälkeen laitettiin uudellevja vuoden jaksoin katsella, juuri tuollaista jatkuvaa vuotelua. Hermo meni ja vaihdoin kierukkaan, joka toimi kuin unelma, menkat jäi lähes kokonaan pois.

Vierailija
10/16 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:37"]Mulla toimi ekalla kerralla todella hyvin, menkat jäi kokonaan pois. Synnytysten jälkeen laitettiin uudellevja vuoden jaksoin katsella, juuri tuollaista jatkuvaa vuotelua. Hermo meni ja vaihdoin kierukkaan, joka toimi kuin unelma, menkat jäi lähes kokonaan pois.

[/quote]

Kiitos kommentista.... Hyvä tietää. Aloin miettimään että mitä jos vuoto on merkki jostain vakavammasta.

ap

Vierailija
11/16 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmennus: kirjoita numeroina ilman välilyöntejä kahdeksan yksi kaksi kuusi * Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä

Vierailija
12/16 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

e-pillerit  ilman reseptiä  http://www.europetablets.com

Vierailija
13/16 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki menkat kahdesti kuussa. Vuoden ollu kapseli. Onhan ne menkat ärsyttävät, mutta kun en ole niistä kipeänä yhtään niin ei haittaa ja pillereitä ei enää koskaan. Annan kapselin vielä pari vuotta olla ja vaihdan kierukkaan.

Vierailija
14/16 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin NEXPLANON (3 vuoden ehkäisy, joka sisältää pelkkää keltarauhashormonin tapaista etonogestreeliä eikä yhtään estrogeeniä) käsivarteen 2 vuotta sitten, joten voin nyt kertoa teille omista kokemuksistani :)

Käytin tätä ennen Diane Novaa melkein kahden vuoden ajan akneen ja sittemin raskaudenehkäisyyn, ja sen jälkeen jotain toista e-pillerimerkkiä jossa oli hieman vähemmän estrogeeniä.

Pari vuotta e-pillereitä käytettyäni, väsyin kuitenkin menkkoihin, siihen että pillerit piti ottaa joka päivä ja kutakin samaan aikaankin, alituiseen apteekissa ramppaamiseen kun piti ostaa taas uusi satsi pillereitä jne.. 

Vaikka muistin ottaa pillerit (melkein) aina ajallaan, enkä siis vahingossakaan tullut e-pillereillä raskaaksi, niin raskaudenpelko oli silti usein ja tein tuona aikana raskaustestin varmaan kymmeneen kertaan.. Vatsataudit, antibiootit ym. kun heikentävät pillereiden ehkäisytehoa.. Nyt kun mietin, niin en käsitä miten oikeasti muistin ottaa nuo pilsut joka päivä monen vuoden ajan.. Tulin myös siihen tulokseen, etten halua kroppaani enää keinotekoista estrogeeniä.

Aloin siis googlailla jotain toista ehkäisykeinoa ja  niinpä törmäsin ehkäisyimplantaattiin/kapseliin, joka lupasi 99,9% varman ehkäisytehon! :D

Jätin e-pillerit siihen paikkaan, painelimme parin kuukauden ajan kumilla, ja sen jälkeen lähdimmekin jo ehkäisyklinikalle laitattamaan mulle ehkäisykapselia :)

Paikalla oli kaksi hoitajaa, jotka aluksi puuduttivat käsivarren sisäsyrjen ja kertoivat minulle ehkäisykapselista ja tavasta jolla se laitetaan. Verta tuli "haava"kohdasta vain ihan pieni tippa (viilto on tosi pikkuruinen!). Haavakohtaan sain pienenpienen haavalaastarin (5mm varmaan leveydeltään) jota pidin ehkä parin päivän ajan. Aluksi tottakai kättä aristi ja ajattelin etten enää koskaan uskalla liikuttaa kättäni, saati suoristaa sitä kunnolla :D Pelkäsin myös kaikenmaailman iskuja, nipistyksiä ja sitä että joku tarttuisi minua käsivarteen ja ehkäisykapseli katkeaisi tai jotain. No, viikon-kahden jälkeen laitosta olin jo unohtanut koko kapselin! ARVESTA: Nyt on kulunut kaksi vuotta, ja ehkäisykapseli muistuu mieleen vain kun ohitan terveysside ja tamponi -hyllyn lähikaupassa, tai kun kavereiden kanssa tulee juttua ehkäisystä. Mitään kunnon arpia tosta laitosta ei todellakaan jäänyt, tässä kuva miltä "arpi" tätä nykyään näyttää:

Arven läpimitta on joku 2mm, se on vain vähän vaaleampi kohta kuin muu iho, that's it. 

MENKOISTA: Tosi pientä tiputteluvuotoa alkoi tulla parin viikon jälkeen laitosta. Vuoto oli sellaista, että ei siihen mitään tamponia kuitenkaan tarvinnut, sillä oli niin niukkaa. Vuoto muistuttaa todella paljon sellaista alkuraskauden tiputteluvuotoa, se ei ole kirkasta verta vaan tosi kuivaa vuotoa, joten se oli väriltäänkin hieman tummempaa. Tuota niukkaa tiputteluvuotoa jatkui __usean__ kuukauden ajan, ja se oli ihan perseestä ja taisi yksi puhelukin mennä ehkäisyklinikalle jossa haukuin tätä kapselia ja sanoin että hankin tämän raskaudenehkäisyyn mutta nyt tämä alituinen vuoto jo hoitaa tuon raskaudenehkäisyn sillä tässä ei todellakaan tee mieli seksiä!! No vuoto kuitenkin onneksi loppui monen kuukauden jälkeen, jonka jälkeen menkkoja ei tullut yli puoleen vuoteen (ihanaa!!) Tämän yli kahden vuoden aikana menkat on ollut ehkä 3-4 kertaa.. Jokaisena kertana ne on tosi niukat (ehkä kaksi tamponia tarvitsee koko aikana) mutta kestävät keskimäärin n. 2 viikkoa. 

Joten summa summarum, olemme poikaystäväni kanssa tosi tyytyväisiä tuohon kapseliin! SEKSIÄ VOI HARRASTAA 24/7 KOSKA MENKAT ON VAIN 1-2 KRT VUODESSA, EIKÄ MITÄÄN PILLEREITÄ TARVITSE IKINÄ MUISTAA!!! Ensimmäinen kapseli on ilmainen, muistakaa!! ;) Ensi vuonna olisi tarkoitus sitten hankkia uusi kapseli kun tämän ehkäisyteho loppuu, ja olen kahden vaiheilla jatkanko tällä 3 vuoden Nexplanonilla vai vaihdan 5 vuoden Jadelleen.. Onneksi on aikaa vielä miettiä :) Ihanaa kun ei tarvitse enää lähettää poikaystävää nolona ostamaan jotain tamponeita, kantaa jotain pillereitä mukana joka paikkaan, muistaa käydä uusimassa pilleriresepti, hakea pillerit apteekista ja ottaa ne joka helvatan päivä.. 

Vierailija
15/16 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva unohtui, tässä siis kuva miltä ARPI näyttää!

Kaikki eivät välttämättä kuvasta edes tajua missä kohtaa se arpi tuossa on :)

Se on siis tuo n. 2mm halkaisijaltaan oleva vaaleampi kohta :)

http://aijaa.com/iQRW78

Vierailija
16/16 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua jatkan, jotta keskustelut hormonihoidoista jatkuisivat. 

Onko kenelläkään tietoa suoraan kohtulihakseen asennettavasta implantista? 

Kyse ei siten ole kierukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi