Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Siis oletko ap mennyt sanomaan lapsellesi, joka on rohkeasti tullut tilasta huolimatta kotiin että niin ei saa enään ikinä tehdä? Tuo oli isoin virhe minkä sinä tuossa vaiheessa saatoit tehdä

• ylös 23
  • alas 2
Vierailija

Mun mutsi ois heti torunut, ja sanonut että kyllä sitä aikuisenakin ehtii alkoholia kuluttamaan.
Oisko muute vähän kivaa, että poliisit löytyvät tälläsenä aiana nuoren kylmissään ja märkänä jostain kadulta oksennuksissaan ja humalassa makaamassa? Oo onnellinen jos poliisi ei tosiaan oo huomannut ja tuonu kotiin, vaa jätkä on iha ite päässy. Tääl pollat ois ainaki vieny putkaan tai selviää johonki, ja automaattisesti tehneet lasun, ja se kuuluu niiden tehtäävään.
Millaisessa porukassa pyörii? Onko aikuisia, tai niiden vanhemmista ollut joku sellainen ketä olisi kenties ostanut alkoholia?
Nyt sit kyselet, ja jos ei sano ketä hommas, nii uhkaile ihan suoraan että sinä muuten selvität. Jos joku tekis teidän alaikäisen humaltuneisuudesta lasun, nii äkkii sossu on teissä jatkuvasti kiinni ja siel tulee sellainen palaveri mis keskustellaan asiasta, ja varmasti tullaan aina selvittää kuka alkoholia alaikäiselle on kantanut ellei itse sitä suostu kertomaan.
Kyllä jotain täytyy kasvatuksessa olla, koska yleensä normaalissa perheessä on kuri jossa puhutaan asiat suoraan päin naamaa.

• ylös 4
  • alas 12
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Hei, mitäs sitten? Etkö muista omaa nuoruuttasi? Ainakin omalla teiniajalla, 1990-luvulla, ihan kympikin tytöt kokeili alkoholia teini-iässä ja monet harrasti pussikaljaa aika tiheäänkin. Ihan meistä tuli pärjäävää porukkaa. Tietenkään teinin ei pitäisi juoda, mutta elämä on. Kotona sitä ei tarvi hyväksyä, mutta ei siitä nyt varsinaisesti tarvi järkyttyäkään pohjimmiltaan.

Oma teinini jäi ysillä kiinni juomisesta. Pidettiin lyhyt puhuttelu seuraavana päivä. Ei mitään rangaistusta. Liikkuu mopoautolla normaalisti ja enimmäkseen hengaavat kaveriporukalla meidän pihan lämpimässä työtilassa/autotallissa illat. Toisen kerran oli epäily, vaikka oli ihan selvän oloinen ja tuli ajoissa kotiin, mutta poikkeuksellisesti ei pystynyt ottamaan mopoautoa mukaansa. Mies kysyi, että paljonko joit. Tyttö katsoi hiljaa ja vastasi, että ei paljoa, joku neljä pulloa olutta. Uskottiin, koska kello oli niin vähän ja ei vaikuttanut yhtään humalaiselta. Mieskin sanoi jälkikäteen, että kun toinen noin kiltisti tunnustaa heti, niin ei sitten voi hakkua päälle. Ei siis kommentoitu mitään. Ikää nyt 17. Ihan säällistä elämää viettää ja koulu sujuu.

• ylös 16
  • alas 4
Vierailija

Sano pojalle että arvostat että uskalsi tulla kotiin ja että aina saa tulla. Keskustele pojan kanssa että missä piireissä liikkuu ja mitä he yleensä tekevät. Ei kannata maailmanlopun ongelmaa tästä nyt tehdä.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Oliko tässä nyt pahinta se, että poika joi alkoholia ja oli kännissä vai se, että poika ei vastannutkaan äidin kuvitelmia?

On laitonta joo juoda alle 18-vuotiaana, mutta sitä silti tapahtuu. Ole onnellinen, että uskalsi tulla kotiin. Ja muista, ettei se sun mussukka enää ihan pieni ole.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä nyt pahinta se, että poika joi alkoholia ja oli kännissä vai se, että poika ei vastannutkaan äidin kuvitelmia?

On laitonta joo juoda alle 18-vuotiaana, mutta sitä silti tapahtuu. Ole onnellinen, että uskalsi tulla kotiin. Ja muista, ettei se sun mussukka enää ihan pieni ole.

Pahinta oli se, että petti luottamuksen. Ollaan puhuttu alkoholin vaaroista ja sanottu, että siihen ei saa koskea kun tuhoaa maksan yms. Vaikka ei ole ihan pieni, on kuitenkin alaikäinen ja minun vastuullani. Olen pettynyt. Ja mielestäni minulla on oikeus ollakin kun on mennyt luottamuksen rikkomaan. En sanoisi olevani pahoillani siitä, että käskin tämän olevan viimeinen kerta. 

ap

• ylös 2
  • alas 19
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pahinta oli se, että petti luottamuksen. Ollaan puhuttu alkoholin vaaroista ja sanottu, että siihen ei saa koskea kun tuhoaa maksan yms. Vaikka ei ole ihan pieni, on kuitenkin alaikäinen ja minun vastuullani. Olen pettynyt. Ja mielestäni minulla on oikeus ollakin kun on mennyt luottamuksen rikkomaan. En sanoisi olevani pahoillani siitä, että käskin tämän olevan viimeinen kerta. 

ap

Kyllä tän on pakko olla provo.

Vierailija

Mun äidin reaktio oli sama kuin ap:n. Syyllisti ja melusi vaikka oli hirveä darra. Seuraavan kerran kun ryyppäsin menin (humalaisille) kavereille yöksi ja sitä seuraavan tuntemattoman miehen luokse. Turvallisinta ois ollu kotona, mutta äiti ajoi pois. Onneksi ei sattunu mitään.

Ps. Älä viiti moralisoida poikarukkaa kun on darrassa. Saa siitä vaan pahemman päänsäryn!

• ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Voin tuntea sun pojan päänsäryn eikä se kokonaan johdu darrasta. Kai oot jo pakottanu sen siivoamaan oksennuksensa ja ryhdistäytymään. Huhheijaa sun kanssas ap!

Vierailija

Eiköhän se krapula riitä tuossa tilanteessa rangaistukseksi. Asiasta pitää toki keskustella jälkeenpäin ja saada lapsi ymmärtämään, miksi alkoholia ei kuulu juoda alaikäisenä. Itse olisin kiitollinen, että uskalsi tulla kotiin eikä salaillut asiaa.  

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä tän on pakko olla provo.

Olen pahoillani mutta ei ole. Mun poika on saanu teidän lapsilta pahoja vaikutteita. Nyt kituu tuolla omassa huoneessaan ja voi pahoin. 

Vierailija

Krapula on pahin rangaistus lapselle. Ja ap:n kaltainen hirviöäiti. Kerran sitä erehtyy, lopeta syyllistäminen.

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Kuulostat ihan omalta isältäni. Jäin teininä kiinni juomisesta, ja pahinta hänelle tuntui olevan se, että hänelle valehdeltiin, ei se, mikä on minun terveydelleni tai elämälleni parasta.

Poikasi on normaali nuori. On normaalia kehitystä, ettei vanhemmille kerrota kaikkea. Se auttaa nuorta irtautumaan vanhemmista. Monet teinit kapinoi enemmänkin, koska se kuuluu persoonallisuuden kehitykseen ihan samalla tavalla kuin uhmaikä. Sinun täytyy nyt vaan hyväksyä, ettet voi muokata lapsestasi sellaista kuin haluat. Hänestä on nyt kasvamassa oma erillinen yksilönsä, joka ei toimi haluamallasi tavalla, vaikka sinä kuinka vetelet naruista.

Alkoholinkäyttö alaikäisenä ei ole toivottavaa, mutta se on yleistä. Jos vanhempi loukkaantuu siitä, että lapsi salaa vanhemmalta asioita, hänellä on itsellä ongelmia itsensä kanssa. Teinien ei kuulukaan kertoa vanhemmilleen kaikkea.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Pakko olla trolli. Kaikki teinit ovat vähän hölmöjä ja kokeilevat rajojaan eikä vielä ole ymmärrystä siitä kuinka paljon voi juoda ennen kuin on ihan kamalassa kunnossa. Eipä sillä, kyllä aikuisetkin menevät joskus konttauskuntoon vaikka muka tiedämme paremmin...

Olennaiset asiat jotka pitää kertoa teinille alkoholin käytöstä:

Kotiin saa aina tulla vaikka kunto olisi mikä. Voi myös soittaa vanhemman hakemaan jos tilanne on sellainen ettei mitenkään muuten pääse kotiin, minnekään tuntemattomien ukkojen tms. luokse ei mennä yöksi.

Kaveria ei jätetä eli huolehditaan myös siitä ettei kukaan tuttu jää sinne lumihankeen. Suomen talvessa voi kylmettyä kuoliaaksi nopeasti.

Kirkkaat ovat arvaamattomia joten jos niitä haluaa kokeilla niin kannattaa olla varovainen, pienikin määrä voi nousta päähän yhtäkkiä.

Varsinkin tyttöjen pitää olla varovainen ja vahtia juomaansa niin ettei kukaan pääse livauttamaan sinne mitään, älä ota esim. baarissa tuntemattomalta mieheltä vastaan drinkkiä jos et saa sitä suoraan tiskiltä baarimikolta. Tuttujen miestenkin kanssa pitää olla varovainen.

Niin ja se armoton darra on teinille se luonnon oma rangaistus. Kun teini on siitä toennut niin myöhemmin voidaan keskustella yllä mainituista pointeista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat