Voiko sossu päättää olla maksamatta?
Tyttäreni 20v, oli valmistumisensa jälkeen töissä vuoden, mutta sitten yritys romahti ja nyt on ollut 2kk toimeentulotuella. Asuu siis luonamme, ei yksin.
Nyt tytöllä on töitä kuukauden päästä, vuokraa asunnon ym. Soitti sossuun ja kysyi saako muuttoavustusrahaa tai maksusitoumuksen kirpputoriin joihinkin huonekaluihin.
Sossun töykeä mamma vain sanoi että he eivät ala rahaa jakelemaan ylimääräisiä, vaan sillä toimeentulotue perusosalla 350e (tyttö maksaa oman ruokansa ja kaikki tuolla ja hädintuskin riittää..) pitäisi ostaa huonekalut.
Asumme pienellä kunnalla. Mutta onko se ihan laillista ettei saa lainkaan muuttoavustusta? Voiko jokainen kunta päättää itse ettei anna rahaa muuttoon. Vai päättikö tämä sossumamma asian itse..
Kaikissa muissa kaupungeissa saa muuttoavustusta/sitoumuksen kirpparille.
Ainakin helsingissä maahanmuuttajille jaellaan 1000e maksusitoumuksia mm ikeaan..
Kommentit (45)
Kai siihen soteen kuuluu että ei muuttoavustuksia kenellekään. Kolutkoot kirppareita sun muita rompepaikkoja. Odottakoot niin kauan että saa rahaa kokoon jolloin voi ostaa käytettyä tavaraa. Itse tässä on pitänyt hommata kalut sun muut tilpehöörit.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:28"]
Kai siihen soteen kuuluu että ei muuttoavustuksia kenellekään. Kolutkoot kirppareita sun muita rompepaikkoja. Odottakoot niin kauan että saa rahaa kokoon jolloin voi ostaa käytettyä tavaraa. Itse tässä on pitänyt hommata kalut sun muut tilpehöörit.
[/quote]On olemassa kierrätyskeskuksia.
Kuule AP, kierrätyskeskuksesta saa lähes ilmaiseksi ja myös ilmaiseksi tavaraa. Myös pieni kysely ystäville ja sukulaisille tuottaa usein jotain tulosta.
Tytön pitää tietenkin muuttaa omaan asuntoon vasta sitten, kun siihen on varaa. Hän voisi asua teillä vielä kaksi kuukautta töiden aloittamisen jälkeen, niin siinähän hänelle kertyy jo mukavasti palkkarahoja kalusteostoksia varten. Outo ajattelutapa tuollainen, että sossun pitäisi olla joku ensisijainen rahansaamispaikka, vaikka itsellä olisi vähän muuttoa lykkäämällä hyvin varaa maksaa ostoksensa omilla rahoillaan.
Minä voin kertoa miten tavalliset nuoret muuttavat omaan kotiin. Kysellään sukulaisilta ja tutuilta turhaksi jääneitä kalusteita. Otetaan kauniisti kiittäen vastaan ruma sohva jolla voi istua ja kellastuneet pyyheliinat joihin voi kuivata. Käytetään niitä.
Pikkuhiljaa sitä säästellään, suositaan käytettynä ostamista ja kierrätyskeskuksen antimia.
Sitten kun työllä on ansaittu ja säästetty rahaa, ostetaan kaupasta uusia jos siltä tuntuu.