Auttakaa mua!!! Koira asiaa!
Olemme pitkään harkinneet ja tulimme siihen tulokseen että otamme koiran.
Mutta mikä teidän mielestänne on paras koira vahtimaan, suojelemaan ja vartioimaan?
Meidän mieltymykset ovat kaukasianpaimenkoira, saksanpaimenkoira tai dobermanni. Mutta mikä näistä?
Kommentit (23)
Tarkoitan, että koiran kanssa tulee olla ja siihen tulee satsata paljon aikaa.
Miksi haluat suojelevan koiran? Ymmärrätkö, että koira ei suojele luonnostaan ketään jos sillä ei ole hyvää suhdetta omistajaansa? Oletko kykenevä koiran kouluttumaan?
Asumme maalla jossa koiralla on tilaa juosta. Kokemusta on jo sakemannista ja dobberista joskin molemmat olivat ei koulutamattomia ja kilttejä. Aikuisena otettuja. Sakemanni oli vanhahko ja kuolikin vanhuuteen ja Dobberi otettiin eräästä hoitolasta johon se oli päätynyt mustalaisilta jotka olivat sitä pahoinpidelleet. Mutta molemmat ihan super kiltejä! Ainut mistä ei ole kokemusta on kaukasianpaimenkoira!
Jos oikeasti ei ole vahti- sun muuta tekemistä, niin todennäköisesti tulee ongelmia, kun kyseessä on energiset rodut. Ja pennunvalinnassa pitää olla tosi tarkka. Joku pienempi haukku vois olla riittävä vahti ja helpompi, ainaski jos on eka koira kyseessä.
Se ei siis ole esim. palveluskoira samalla tavalla kuin sakemanni ja dobberi. Ja pihan on syytä tosiaan olla aidattu kaukkarin kanssa. Muuten levittää reviirinsä hyvinkin laajalle ja ' syö' pahaa aavistamattomat marjastajat yli puolen kilometrin päässä talosta.
Meillä keskiaasianpaimenkoira joka on hyvin lähellä kaukkaria mutta pieniä luonne eroja löytyy sopii myös pienten lasten kanssa
Mielellään ottaisimme juuri sellaisen koiran joka " syö" ns marjastajat. Piha on jo valmiiksi aidattu ja toiveenamme on juuri sellainen koira että tuo luvattoman kulkijan jalkaa suussa lauman johtajalle eli ihmiselle.
Meidän kylällä kerran yhden kaukkaritalouden portti petti. Tuloksena kaksi kuollutta koiraa kylällä ja yksi sairaalareissu ihmisille (pahasti purtu käsi lenkkeilijällä 3 kilometrin päässä koirien kotoa) ja ammutut kaukkarit. Niitä oli tosin kaksi, joten olivat rohkeampia kuin olisivat ehkä yksin olleet. Muistakaa myös asentaa soittokello portille. Kaukkarit ovat jees koiria, jos ihminen osaa olla pomo (nuoria kaukkariuroksia lopetetaan paljon pitovaikeuskoirina) ja olosuhteet todellakin koirille sopivat. Esim. turkistarhojen vartijoina loistavia.
Lapsiperheessä menee mainiosti, on lapsiystävällinen ja rauhallinen, mutta tarpeentullen löytyy luonnetta!!
Rotikalla yleisesti huono maine, mutta kun rotuun tutustuu, niin voi vain ihmetellä, mistä maine on peräisin..
Harva tarvitsee oikeasti koiraa joka vahtisi ja suojelisi... työkoirat kuten rajalla tai poliisilla ovat näitä.... miksi tavallinen perhe tarvitsee sellaista???
Vai olisiko joku muu ominaisuus tärkeämpi??
Meillä koira otetaan 7 viikkoisena ja koulutus alkaa heti. Minä olen lauman johtaja koska olen päivät koiran kanssa isännän kulkiessa reissuhommissa. Eli isäntä ei tule komentamaan eikä puuttumaan koiran koulutukseen ja käskyihin.
Tuota soittokello hommaa en ollut ajatellutkaan joten hyvä kun huomasit mainita! Olisiko sinulla lisää tietoa rodusta ja käyttäytymisestä siis sellaista mitä ei netissä ole vielä tullut esiin?
Ja vielä kolmanneksi asumme rajalla eli rajavyöhykkeellä täällä pohjoisessa.
eikö isännänkin pitäisi olla koiralle jonkinlainen pomo ja osata komentaa? Muuten koira vielä joku päivä tekee sinusta lesken. Ja mitä ihmettä teillä siellä talossa oikein on jos tarvitsette noin hurjan vahtikoiran. Tavalliset ihmiset ja varkaat karkottaa ihan perushaukkukin, ei siihen mitään petoa tarvita.
Vierailija:
Meillä koira otetaan 7 viikkoisena ja koulutus alkaa heti. Minä olen lauman johtaja koska olen päivät koiran kanssa isännän kulkiessa reissuhommissa. Eli isäntä ei tule komentamaan eikä puuttumaan koiran koulutukseen ja käskyihin.Tuota soittokello hommaa en ollut ajatellutkaan joten hyvä kun huomasit mainita! Olisiko sinulla lisää tietoa rodusta ja käyttäytymisestä siis sellaista mitä ei netissä ole vielä tullut esiin?
salli mun nauraa, porotko teidän omaisuutta varastaa vai, vai tunkeeko jääkarhut rajan yli teidän pihalle?
Vierailija:
Ja vielä kolmanneksi asumme rajalla eli rajavyöhykkeellä täällä pohjoisessa.
Hieman alkaa jo vaikuttamaan siltä......juu u näitä on sitten kuulut ja nähty ennenkin tahdomme koiran suojelemaan ja plaa plaa plaa....ja sitten seisotaan kumpparit jalassa sohvalla hui kauhistus tuota petoa :/
Yhtäkään autoa hyö ei enään käy potkimassa eikä hiippailemassa pihalla ilman että minä tiedän siitä. Ikävä kyllä kun täällä pohjoisessakin pyörii noita bandiittejä ja mies ei komenna siksi koska saattaa olla 6kk yhteen putkeen työreissussa jonka jälkeen noin 2vkoa kotona ja taas reissuun...
Meidän ja bandiittien (mikä lie toimisto/kerhotila onkaan) on kuitenkin 2hehtaaria väliä ja silti eksyvät tontille tekemään tuhojaan. Siksi vahtikoira!
siis miehestäsi tulee koiranruokaa, jos jää koiralle noin vieraaksi. Hanki aidannokkaan liiketunnistinvalo ja hälyttimet. Koiran jos hankit niin sekin vielä ammutaan, jos on kerran jo aiemminkin ammuskeltu
Vierailija:
Yhtäkään autoa hyö ei enään käy potkimassa eikä hiippailemassa pihalla ilman että minä tiedän siitä. Ikävä kyllä kun täällä pohjoisessakin pyörii noita bandiittejä ja mies ei komenna siksi koska saattaa olla 6kk yhteen putkeen työreissussa jonka jälkeen noin 2vkoa kotona ja taas reissuun...Meidän ja bandiittien (mikä lie toimisto/kerhotila onkaan) on kuitenkin 2hehtaaria väliä ja silti eksyvät tontille tekemään tuhojaan. Siksi vahtikoira!
Kaukaasianpaimenkoira sopii lähinnä erittäin hyvin aidattuun pihaan syrjäseuduille ja vaatii kokemusta koirista. Saksanpaimenkoira ja dobermanni ovat taas aktiivisia harrastuskoiria ja vaativat paljon tekemistä, kunnon koulutuksen ja kokemusta nekin. Luonteeltaan koirat ovat myös hyvin erityyppisiä. kaukaasialainen on itsenäinen laumanvartija, ei helposti koulutettavissa eikä kovin aktiivinen. Tekee päätöksensä itse ja esim. huonosti aidatulla pihalla voi syntyä todella ikäviä vahinkoja. Suojelee enemmän aluetta kuin ihmistä, oman pihan ulkopuolella ei välttämättä suojele lainkaan. Nallemainen ulkonäkö hämää ihmisiä, joka myös lisää onnettomuusriskiä.
Dobermannit ovat äärettömän aktiivisia, nykyisin valitettavan heikkohermoisia koiria, joilla paljon eroahdistusta (kämpää menee siis helposti remonttiin.) Vaativat todella aktiivista koiraharrastusta. Terveysongelmiakin on. Osa on myös nykyisin pehmeitä ja arkoja ja eivät vahdi tai suojele. Ulkonäkö kuitenkin yleensä jo riittää.
Saksanpaimenkoirilla paljon terveysongelmia ja kaksi hyvin erilaista linjaa. Näyttelylinjasta saattaa löytää aika vähään tyytyvän ja rauhallisenkin kotikoiran. Tällä myös jo pelkkä ulkonäkö hoitaa usein hommat. Käyttölinjaisiin ei kannata koskea, jos tarkoituksena ei ole aloittaa erittäin aktiivista koiraharrastusta. Erittäin miellyttämishaluisia. Pentuetta valitessa pitää sitten vain olla todella tarkka.
Jos ei kummoista koirakokemusta ole, niin näyttelylinjaisesta saksanpaimenkoirasta ehkä teille vähiten pulmia tulisi. Varsinkin jos löydätte rauhallisen, jo aikuisen ja koulutetun kodinvaihtajan.