Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50e rahaa ja sillä ruokittava lapset + aikuinen

Vierailija
21.11.2020 |

5 päivää. Mitä kokkaisit?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla noin vaikeaa. Tämä aihe on täällä joka viikko 2 kertaa. Suorita jakolasku ja mene kauppaan, tee lista ja pysy siinä.

En ole täällä joka viikko, käyn katsos töissä ja olen perheellinen. Tuleeko siitä jakolaskusta siis ruokaideoita? AP

Vierailija
42/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hups unohtui sanoa että lapsia on 2 kpl. Päiväkoti- ja kouluikäinen, eli saavat osan ruuista muualla. Yksi lämmin ruoka kuitenkin pitää joka päivä valmistaa + aamupala, välipala ja iltapala. 

Tuo 50e ei ole minun viimeinen raha, kyllä minulla on toisella tilillä rahaa, mutta ruokabudjetti on 90e/vko, tällä viikolla tuli hieman törsättyä enemmän ruokaan ja herkkuihin (40e extraa), joten ihan siksi ja muuten vaan haluan kiriä budjettini kiinni ensi viikolla. 

Kaapeissa ei hirveästi ole mitään kun olen niitäkin koittanut syödä tyhjäksi joulusiivouksen merkeissä. Mutta löytyy toki makaroonia, riisiä, pastaa, tomaattikastiketta, jauhoja, mausteita... pakastimessa on pakastevihanneksia, marjoja ja ranskalaisia taitaa olla :D AP

Aamupala joka aamu: Kaurapuuro, pakastimesta marjoja, maitoa

Osta: kaurahiutaleita ja maitoa

Välipala:

Itsetehty hedelmärahka,

porkkana- ja lanttutikut itse tehdyllä hummuksella, 

Letut ja tuoremarjasurvos

marjapuuro

kiisseli, leipää

Osta: tarjoushedelmiä, halvinta rahkaa, porkkanaa, lanttua ja kuivattuja kikherneitä, leipää

Päivällinen:

Kasvishernekeitto kuivista herneistä. Keittoon lisäksi sipulia ja porkkanaa. Jälkiruokasi lettuja, johon menee maitoa, munia ja jauhoja kaapista. Lettujen kanssa tuoremarjasurvos pakastemarjoista. Tee kerralla isompi annos, joten lettuja jää seuraavalle päivälle välipalaksi. Jos on sokeria, niin ripaus sitä. Todennäköisesti keittoa jää, joten pakasta loppu.

Kikhernekeitto lopuista kikherneistä, osasta porkkanoita, perunoita ja sipulia

Espanjalainen perunamunakas eli tortilla ja pakastevihanneksia

Uunijuurekset ja broilerinkoipia. Säästä yksi koipi, josta irrotat lihat seuraavaan päivään.

pastaa, tomaattikastiketta ja kanaa kastikkeessa ja pakastevihanneksia.

Osta edellisten lisäksi: Sipulia, perunoita, munia, broilerinkoipia, öljyä perunamunakkaan tekoa varten, jos sitä ei ole.

Iltapala joka ilta: leipää, kurkkua, maitoa ja hedelmä.

Osta: kurkkua

Taatusti saat kuituja, taatusti saat vihanneksia ja marjoja, taatusti saat proteiinia. Taatusti jää 50 eurosta pahan päivän varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin perunamuussia, karjalanpaistia, kinkkukiusausta, uunilohta ja uunijuureksia, makaronilaatikkoa ja riisiä ja kanaa.

Pitää tehdä myös aamu, ilta ja välipalat, ei taida 50e riittää. AP

Se on sinun ratkaisusi, että ei riitä, joten siinä tilanteessa olisi hankittava jostain lisää rahaa.

Itse valmistaisin sitä, mitä on pakastimessa, kellarissa ja kuivakaapissa. Juustoa, kahvia, leikkeleitä ym. ei sillä viikolla syötäisi, jos ei sattuisi olemaan valmiiksi kaapissa.

Aamulla keittäisin puuroa reilun annoksen, jämistä tekisin sämpylöitä. Kun kaupassa pitäisi varmaan käydä ainakin kerran, ajoittaisin sen sellaiseen aikaan, että olisi parhaat valikoimat päiväys- tai muita hyviä tarjouksia, ja ostaisin vain niitä. Käyttäisin rahan hedelmiin ja juureksiin (perunoita meillä on), kananmuniin, maitoon ja sellaisiin ruokatarvikkeisiin, joista saisi isoja hyviä annoksia käyttämällä niitä aineksia, joita meillä on kotona.

Peruna on tähän aikaan vuodesta halpaa, hyvää ja monipuolista. Esimerkiksi kalaa + iso annos muusia, jonka jämistä toisena päivänä perunarieskaa ja liha-perunasoselaatikkoa. Porkkanoita voit käyttää myös sämpylöihin, pataruokiin ja keittoihin, ja tarjota välipalaksi.

Vierailija
44/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups unohtui sanoa että lapsia on 2 kpl. Päiväkoti- ja kouluikäinen, eli saavat osan ruuista muualla. Yksi lämmin ruoka kuitenkin pitää joka päivä valmistaa + aamupala, välipala ja iltapala. 

Tuo 50e ei ole minun viimeinen raha, kyllä minulla on toisella tilillä rahaa, mutta ruokabudjetti on 90e/vko, tällä viikolla tuli hieman törsättyä enemmän ruokaan ja herkkuihin (40e extraa), joten ihan siksi ja muuten vaan haluan kiriä budjettini kiinni ensi viikolla. 

Kaapeissa ei hirveästi ole mitään kun olen niitäkin koittanut syödä tyhjäksi joulusiivouksen merkeissä. Mutta löytyy toki makaroonia, riisiä, pastaa, tomaattikastiketta, jauhoja, mausteita... pakastimessa on pakastevihanneksia, marjoja ja ranskalaisia taitaa olla :D AP

Aamupala joka aamu: Kaurapuuro, pakastimesta marjoja, maitoa

Osta: kaurahiutaleita ja maitoa

Välipala:

Itsetehty hedelmärahka,

porkkana- ja lanttutikut itse tehdyllä hummuksella, 

Letut ja tuoremarjasurvos

marjapuuro

kiisseli, leipää

Osta: tarjoushedelmiä, halvinta rahkaa, porkkanaa, lanttua ja kuivattuja kikherneitä, leipää

Päivällinen:

Kasvishernekeitto kuivista herneistä. Keittoon lisäksi sipulia ja porkkanaa. Jälkiruokasi lettuja, johon menee maitoa, munia ja jauhoja kaapista. Lettujen kanssa tuoremarjasurvos pakastemarjoista. Tee kerralla isompi annos, joten lettuja jää seuraavalle päivälle välipalaksi. Jos on sokeria, niin ripaus sitä. Todennäköisesti keittoa jää, joten pakasta loppu.

Kikhernekeitto lopuista kikherneistä, osasta porkkanoita, perunoita ja sipulia

Espanjalainen perunamunakas eli tortilla ja pakastevihanneksia

Uunijuurekset ja broilerinkoipia. Säästä yksi koipi, josta irrotat lihat seuraavaan päivään.

pastaa, tomaattikastiketta ja kanaa kastikkeessa ja pakastevihanneksia.

Osta edellisten lisäksi: Sipulia, perunoita, munia, broilerinkoipia, öljyä perunamunakkaan tekoa varten, jos sitä ei ole.

Iltapala joka ilta: leipää, kurkkua, maitoa ja hedelmä.

Osta: kurkkua

Taatusti saat kuituja, taatusti saat vihanneksia ja marjoja, taatusti saat proteiinia. Taatusti jää 50 eurosta pahan päivän varalle.

Sinulla olikin myös sitä suippopaprikaa ja juustoa. Tee jonain iltana lämpimiä voileipiä, ja paprikaa täytteeksi. 

Jaa myös juusto. Tee jauhoista pitsapohja, päälle osa tomaattikastikkeesta, osa kanankoivista riipimistäsi lihasta ja osa paprikasta. Päälle juustoa.

Vierailija
45/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin köyhäillään näin joulun alla ihan huvikseen ja syödään kaappeja ja pakastinta tyhjäksi. Venytetään myös joulubudjettia näin. Samaa tehdään ennen matkoja ja ruokabudjetista säästyneet rahat lisätään suoraan reissu-tai joulubudjetteihin.

Ja ennenkun kukaan älähtää niin noihin säästetään muutenkin pitkin vuotta.

Vierailija
46/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko se sitten on nuukailla juuri viidelläkympillä? Voithan ottaa ensi viikon ruokabudjetista vaikka 20€ tälle viikolle, jos muuten et halua budjetista joustaa. 70 + 70.

No hitto ei ole mikään pakko, mutta jos haluan nyt kokeilla näin niin sitten kokeilen. Kai muutkin voi joskus pitää pihistelyviikkoja kuin täysin persaukiset? Voi hohhoijjaa! Alkaa ihan jo ärsyttämään. AP

Normaalit ihmiset ei pihistele lasten ruuasta. Monipuolinen ruoka on perusjuttu, pihistelyt sitten muualta.

Täällä hyvätuloisetkin kehuvat pienillä ruokabudjeteillaan ja oikein kilpailevat kuka syö halvimmalla. Ja tietenkin älyttömän monipuolisesti ja terveellisesti.

Vierailija
47/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset (lanttu, porkkana, peruna, punajuuri) ja päälle fetajuusto. Marjoista piirakka. Seitikeitto (maito, peruna, seiti pyöräytetään voissa, tilliä, sipuli).

Uunimunakas (perunaa makkaraa/jauhelihaa, nahistuneet vihannekset/pakastevihannekset)

Halvimpia ruokia mitä tulee mieleen ja maistuu

Vierailija
48/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei ole edes mahdollista kun saan joka viikko vähintään 100 € osingoista.

Vierailija
49/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten täällä nousee äkkiä meteli näistä raha ja ruoka-asioista.

50€ jaettuna viikolle on alle 5€ päivä ja kun oikeasti miettii mitä sillä saa, niin ei ole ihan sama mitä ostaa.

Joku luetteli lohta jne eli äkkiä hupenee rahat.

Olen keittiöalan ihminen ja nuuka kokki, niinpä tiedostan kyllä mitä milläkin rahalla saa.

Viikon nyt vaikka syö sitä makaroonimössöä, mutta monipuolisesti ei pysty syömään.

Leipä vie helposti päiväbudjetista jo euron tai kaksi eli sen itse tekemällä säästää äkkiä.

Viikossa on 7 päivää, mutta aloittaja kaipasi vinkkejä vain 5 päivälle. Lieneekö iltapäivälehden toimittaja, joka etsii vinkkejä juttuun " viikon ateriat neljälle 50 eurolla". 

Budjetti on kuitenkin kymppi päivässä, mutta ei kannata käydä kaupassa kuin kerran tai kahdesti, ja ajoittaa käynnin siten, että voi hyödyntää päiväystarjoukset.

Lohi voi maksaa tarjouksessa kympin, mutta siitä tulee kaksi reilua ateriaa ( esim. paistettua kalaa yhtenä päivänä ja keittoa toisena niin, että siihen käytetään ruodot). Osan voi laittaa itse graavikalaksi eli leikkeleen korvikkeeksi leivälle, tai käyttää vaikka salaattiin.

Vierailija
50/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko se sitten on nuukailla juuri viidelläkympillä? Voithan ottaa ensi viikon ruokabudjetista vaikka 20€ tälle viikolle, jos muuten et halua budjetista joustaa. 70 + 70.

No hitto ei ole mikään pakko, mutta jos haluan nyt kokeilla näin niin sitten kokeilen. Kai muutkin voi joskus pitää pihistelyviikkoja kuin täysin persaukiset? Voi hohhoijjaa! Alkaa ihan jo ärsyttämään. AP

hohhoijaa vaan itsellesi - ei oikein mene läpi noi suin seliselit.

Vierailija
51/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset ei pihistele lasten ruuasta. Monipuolinen ruoka on perusjuttu, pihistelyt sitten muualta.

Täällä hyvätuloisetkin kehuvat pienillä ruokabudjeteillaan ja oikein kilpailevat kuka syö halvimmalla. Ja tietenkin älyttömän monipuolisesti ja terveellisesti.

Yleensä palstan lapselliset nuukailevat ruuasta vain pakon edessä. Harvemmin vanhemmat tahallaan ottavat lapsilta monipuolisen ruokavalion pois, edes väliaikaisesti. Ja yksineläjillä nuukailusta ei kärsi kuin oma napa. Tosin on kyllä helpompi suunnitella ihan ok terveellinen nuukailuviikko, kun ei tarvitse huolehtia kasvavien lasten tarpeista.

Vierailija
52/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi heittelee tääl hummuksia ja uunijuureksia, nehän onki lasten lempiruokaa, varsinkin piente.😁

Tai ainakaan omani (päiväkoti-ikäinen) ei niitä syö.

En toki aloittajasta tiedä. Mutta yleensä perusruuat, kana ja riisi, perunamuussi, makaroonilaatikko ym toimii parhaiten.

Vierailija
53/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50€ jaettuna viikolle on alle 5€ päivä ja kun oikeasti miettii mitä sillä saa, niin ei ole ihan sama mitä ostaa.

Olen keittiöalan ihminen ja nuuka kokki, niinpä tiedostan kyllä mitä milläkin rahalla saa.

Viikon nyt vaikka syö sitä makaroonimössöä, mutta monipuolisesti ei pysty syömään.

Leipä vie helposti päiväbudjetista jo euron tai kaksi eli sen itse tekemällä säästää äkkiä.

Opettele hei laskemaan. 50 euroa viikolla jaettuna (jos viikossa 7 päivää) tekee n. 7 euroa /päivä, jos jaetaan 5 päivään tekee 10 euroa. Mistä sait alle 5 euroa? Ilmankos rahat ovat vähissä, jos perusmatikkaakaan ei hallita.

Vierailija
54/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään näistä, musta on kiva miettiä, miten pihistellä, jos olisi tarvetta :)

Aloitetaan niistä pääruuista. Uuniruokia, joita saa viidellä eurolla kahden päivän annoksen on esim. jauhelihamakaronilaatikko, jauhelihaperunasoselaatikko, kinkkukiusaus. Keittoja saa sillä rahalla helposti myös, jauhelihasta tai nakeista, perunoista ja sekavihanneksista. Tai tomaattimurskalla, sipulilla, porkkanalla höystetty bolognesekastike jauhelihasta ja spagettia.

Broilerisuikaleet on edullisia, alle vitosella niistä saa aterian, samoin meillä ikuista suosiota nauttiva uunimakkara ja perunamuusi. Jo mainitut kalapuikot tai valmislihapullat (alle euron pussi) ja ranskalaiset (tai itsetehdyt lohkoperunat). Ja vielä parempi, jos satut löytämään punalapputuotteita. Mutta joka tapauksessa 5 päivän pääruuat saat helposti alle 20,-.

Kuivatavarakaappiin kaurahiutaleita, mannaryynejä, puuroriisiä riisipuuroa varten. Mannaryyneistä saat suklaapuuroa jos on kaakaota, tavallista mannapuuroa, pakastimessa olevien marjojen avulla vispipuuroa. Pakastemarjoista myös kiisseliä. Nämä kaikki käyvät niin aamupalaksi, välipalaksi kuin iltapalaksikin. Ja lisäksi pari litran purkillista edullista jugurttia, pari litraa maitoa ja purkillinen edullista mehua, jos teillä sitä kuluu. Nämä yhteensä 10, -.

Vihannekset ovat tällä hetkellä aika kalliita, mutta kyllä tuohon budjettiin niitäkin vähän mahtuu, pussillinen salaattia, yksi kurkku ja yksi paprika. Kilon pussi porkkanoita, sellaisenaan syötäväksi ja muutama raasteeksi. Pari kiloa edullisia hedelmiä, 1-2 eurolla/kilo saa nyt omenoita, päärynöitä, satsumia, persimoneja, kiivejä. Alle 10,-.

Ja viimeisellä kympillä sitten muutama paketillinen leipää, edullista (kaupan oman merkin) kinkku- tai broilerleikettä, kilo juustoa, margariinia.

Noilla tulette toimeen hienosti vähintään sen 5 päivää, ettekä joudu edes terveellisyydestä kovasti tinkimään. Ja varmaan jää sen verran ylikin, että saat tarvittaessa paketin kahvia/teetäkin ja vähän jotain herkkuakin halpoja keksejä/suklaalevyn/namipussin.

Vierailija
55/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä palstan lapselliset nuukailevat ruuasta vain pakon edessä. Harvemmin vanhemmat tahallaan ottavat lapsilta monipuolisen ruokavalion pois, edes väliaikaisesti. Ja yksineläjillä nuukailusta ei kärsi kuin oma napa. Tosin on kyllä helpompi suunnitella ihan ok terveellinen nuukailuviikko, kun ei tarvitse huolehtia kasvavien lasten tarpeista.

Monet halvat ainekset ovat superterveellisiä:

Kaalit ( kaalipata, kaalisalaatti appelsiinin kera), uunijuurekset, dippivihannekset hummuksen kera, kaurapuuro, itse kerätyt marjat, sipuli, linssit, herneet, pavut, tomaattimurska

Vierailija
56/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi heittelee tääl hummuksia ja uunijuureksia, nehän onki lasten lempiruokaa, varsinkin piente.😁

En toki aloittajasta tiedä. Mutta yleensä perusruuat, kana ja riisi, perunamuussi, makaroonilaatikko ym toimii parhaiten.

Peruna ja porkkana ovat juureksia. Eikö lapsesi syö niitä?

Vierailija
57/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edullinen ruoka tarkoita sitä ettei se olisi monipuolista.

Vierailija
58/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele hei laskemaan. 50 euroa viikolla jaettuna (jos viikossa 7 päivää) tekee n. 7 euroa /päivä, jos jaetaan 5 päivään tekee 10 euroa. Mistä sait alle 5 euroa? Ilmankos rahat ovat vähissä, jos perusmatikkaakaan ei hallita.

Eri, mutta hän laski varmaankin 3 hengelle, koska sitähän ap kysyi (1 aikuinen, 2 lasta).

Vierailija
59/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna ja porkkana ovat juureksia. Eikö lapsesi syö niitä?

Juuri sinun yläpuolella olevassa kommentissa ehdotetaan taas hummusta.

Vierailija
60/64 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edullinen ruoka tarkoita sitä ettei se olisi monipuolista.

16 €/naama viidelle päivälle monipuoliset ruuat? Laitatko ap:lle ruokalistan hintoineen. Voit käyttää vaikka Foodieta. Muista, että tuli ne aamiaiset, väli- ja iltapalatkin lämpimän ruuan lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi