Onko jollakulla toisella samanlainen vessassakäynti"ongelma"?
Terve vaan kaikki :)
Tulipa mieleeni tuosta kakkahätäkeskustelusta. Tällaisia kun en kehtaa kysellä keneltäkään tuntemiltani ihmisiltä, niin kysynpä sitten teiltä, koska täältä saa aina rehellisiä vastauksia näin korkeatasoisiin kysymyksiin :)
Minulla on ongelma, joka on kyllä oikeamminkin siunaus. En voi käydä kakkosella muualla kuin omassa kodissani. En jännitä vieraita vessoja, tai sitä että joku kuulisi, eikä pissalla käymisessa ole koskaan eikä missään mitään epäselvyyksiä. Mutta kakkahätä ei vain yksinkertaisesti tule, jos olen kotini ulkopuolella. Jos olen pidemmän aikaa pois kotoa, niin alan kyllä tuntea vatsassani painoa, mutta se ei vain kulkeudu peräsuoleen asti. Ja sitten kun astun kotiovesta sisään, niin hätä iskee välittömästi, mutta hallitusti (minulla ei ole koskaan ongelmia vessaan ehtimisessä). Hyvä juttu sinänsä, että minulla ei ole vaaraa kakkia housuun vaikkei vessaa olisikaan lähimailla, mutta olen ihmetellyt että mistä tällainen voisi johtua. Toistan: syy ei tunnu olevan pelossa tai jännityksessä, eikä kyse voi ummetuksestakaan olla kun kakka luistaa täydellisesti jos vain olen kotona. Ripulia, ummetusta tai muita vatsaongelmia minulla ei ole koskaan ollut, mitä nyt huikeita ilmavaivoja aina kuukautisten yhteydessä. Kohtalontovereita? :)
Kommentit (28)
Täällä toinen entinen samanlainen :) Mä olin siis kanssa ennen tuollainen. Sittenpä elämä muuttui sellaiseksi että alkoi tulla useampia monen päivän reissuja tiiviiseen tahtiin, ja ummetus paheni siihen pisteeseen, että minulla alkoi jatkuva virtsatietulehduskierre. Se se vasta hirveää olikin, pissanäytteet kun piti viedä kotikunnan näytteenottoon ja lääkkeet sai vain kotikunnasta...
Oli sitten pakko pitää tiukka kuuri ja pelleillä ummetuslääkkeiden kanssa (ette uskalla edes kuvitella millaisia tarinoita täynnä paskaa olevasta suolesta ja ummetuslääkkeen yliannostuksesta reissussa saa aikaiseksi...), mutta nykyisin kakin joka aamu riippumatta siitä, missä olen. Ja näin on hyvä :)
Toki tavara irtoaa nihkeämmin vieraissa paikoissa, mutta ainakin se tulee!
En ole kohtalotoveri, mutta mua kiinnostaisi tietää, mitä tapahtuu vaikka lomamatkan aikana? Jos olet oikeasti monta yötä pois kotoa, voitko sitten käydä kakalla jossain muualla? Vai etkö ikinä ole niin pitkään poissa?
2: Voin sanoa niin, koska osaan kyllä lukea tunne-elämääni sen verran että ymmärrän, milloin jännitän tai pelkään. Vai mitä tarkoitit?
4: En ole kovin usein niin pitkään pois kotoa. Joskus käyn lapsuudenkodissani pitempiä reissuja, ja siellä hätä alkaa tulla normaalisti parin päivän oleskelun jälkeen, johtuen varmaan siitä että se on ollut kotini. Muitten ihmisten kodeissa sitten taas ei, mutta niissä paikoissa en ole nyt enää aikuisena joutunut viettämään pitkiä aikoja. Hotellihuoneet ovat asia erikseen. Jos asun hotellihuoneessa yksin, niin pystyn käymään normaalisti, koska silloin hotellihuone on väliaikaisesti "oma kotini". Jos taas olen hotellihuoneessa toisten ihmisten kanssa, niin en voi käydä, koska vaikka se onkin väliaikainen koti, niin se ei ole "oma" kotini (vaan jaettu).
3: Sinulle minulla ei ole mitään erityistä kommentoitavaa, mutta pakko nyt sanoa sinullekin jotain kun näille kahdelle muullekin on sanottavaa. Kiitos kokemuksen jakamisesta :) Kiva tietää, etten ole ainoa (vaikka harvoinhan sitä näin suuressa maailmassa missään onkaan ainoa).
AP
Kyllä tuo ap:n kakkimattomuus vain johtuu jännityksestä. Ei jännityksen ole pakko olla vatsaa vääntävää, konkreettisena tuntuvaa ja pakottavalta tuntuvaa jännittämistä. Taitaa olla yleisempää pystyä kakkaamaan vain tutussa ja turvallisessa paikassa kuin missä vain. Se on ihan ohjelmoitu meidän ihmisten peruskoodiin, koska pohjimmiltamme olemme saaliseläimiä. Ei silloin pysähdytä ponnistamaan pökälettä jos sapelihammastiikeri saattaa vaania selän takana. :)
Joo, kun ei jännitä. Minulla ei ole minkään sortin ongelmaa vieraitten vessojen kanssa. Vai väitätkö tuntevasi minut paremmin kuin minä itse? En usko. Kyllä minä osaan ihan itse sanoa, mitkä asiat minua jännittävät ja mitkä eivät, kiitos kuitenkin avusta :)
AP
Minulla sama ongelma. Tosin ehkä hieman pahempana, koska joskus saattaa matkalla mennä jopa 5 päivää ennen, kuin tulee mitään ulos. Ihan sama ongelma esim. äitini mökillä, minkä pitäisi olla tuttu ja turvallinen paikka, mutta kun ei niin ei.
Etkö pysty kakkimaan edes esimerkiksi hoteelihuoneen "omaan" vessaan, joka siis ei ole kennekään muun käytettävissä?
Ai olithan sä vastannut jo tuohon hotellihuone asiaan.
Tuolle sun sairaudelle on varmaan latinankielinen nimi. Kyllä se joku fobia on, jotenkin pelkäät vessoja joissa muut myös käyvät.
-9-
Jännitys voi olla tiedostamatonta tai vain sisäelimiin, kehoon liittyvää.
Se on kaikki kotiinpäin, ihanan säästäväinen olet.
Ota laksatiivia niin paska lentää taatusti missä tahansa vessassa.
Täällä kans!
Musta tuntuu että mun onglema on rutiineissa. Kotona aamuisin on niin helppo pitää se sama rutiini, niin vatsakin toimii. Jos rutiini muuttuu, niin sitten tulee ongelma. Tämä on sama kotonakin, jos vaikka aamulla tulee jonnekkin yllätyslähtö niin on varmaa että vatsa ei enää toimi sen jälkeen samana päivänä.
Matkustaessa on vaikeampaa, paitsi tutuissa kohteissa. Kai se liittyy jotenkin rentoutumiseen ja tietynlaiseen jännittämiseen ja juuri noihin rutiineihin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:15"]
Ota laksatiivia niin paska lentää taatusti missä tahansa vessassa.
[/quote]
Se laksatiivin lisäksi järkeään voisi myös käyttää!
Mulla on ihan sama juttu kuin ap:llä. Mulle ei tuota ongelmia olla viikkoa kakkaamatta, jos olen esim.lomalla ja jaan huoneen ystävän kanssa.Kakkahätää ei yksinkertaisesti vain tule. Jos huoneen jaan mieheni knassa, ei mitään ongelmaa ole, kakkahätä tulee ja kakka myös.
Olen ihan samanlainen. Tulkitsen kuitenkin ongelman johtuvan alitajuisesta jännityksestä.
Seurustelin vajaan pari vuotta ja koko ajan oli sama ongelma. Kakin ja pieren vain läheisten ollessa samassa asunnossa. Reissut ovat aika pahoja: en käy ulosteella ollenkaan tai hätätilassa sellaisen kahvilan/hotellin alakerrassa, jossa saa käydä ilman matkakaveria ts. ei ole yhteisvessaa.
Olen jo 40 v ja tämä ongelma on ollut aina. Alkaessani seurustelemaan päätin, että käyn alusta asti kakalla vaikka äänekkäästi, koska eihän hän tuntenut minua ja tiedän, että monet paskovat näin, eli mitä väliä, mutta homma ei vaan omalla kohdallani toimi. Alitajunta on liianvoimaksa. Kontrollifriikkeyden rippeitä ovat.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:23"]
Täällä kans!
Musta tuntuu että mun onglema on rutiineissa. Kotona aamuisin on niin helppo pitää se sama rutiini, niin vatsakin toimii. Jos rutiini muuttuu, niin sitten tulee ongelma. Tämä on sama kotonakin, jos vaikka aamulla tulee jonnekkin yllätyslähtö niin on varmaa että vatsa ei enää toimi sen jälkeen samana päivänä.
Matkustaessa on vaikeampaa, paitsi tutuissa kohteissa. Kai se liittyy jotenkin rentoutumiseen ja tietynlaiseen jännittämiseen ja juuri noihin rutiineihin.
[/quote]
Rutiineita syytän minäkin, sillä monesti viikonloppuisin kotona vatsa ei toimi kun taas arkisin toimii kuin junan vessa. Ja reissuilla mies on jo tottunut siihen, että minä lähden hotelliaamupalalta edeltä jo huoneeseen ja mies jää tytön kanssa vielä lopettelemaan syömistä.
Minulla on se tietty rytmi heräämisen, aamupalan ja vessassakäynnin välillä ja se jos menee uusiksi, niin sitten vatsa ei toimikaan.
Mulla on myös samaa. Joskus tunnistan sen johtuvan ihan häveliäisyydestäkin, esim. työpaikan vessaan tai appivanhemmilla käydessä en edes halua kakata, koska vessat ovat kovin äänieristämättömiä, lähellä oleskelutilaa ja hajukin hävettäisi.
MUTTA kumma kyllä samaa esiintyy myös rennoilla lomareissuilla ihan tämän oman perheemme kesken. Kärsin ihan älyttömästä ummetuksesta suuntautui reissu sitten etelän lämpöön tai kotimaan Lapin hangille. Viikon aikana saan hyvällä tuurilla puristettua ulos pari jäniksenpapanan kokoista kikkanaa, ei muuta. Juon runsaasti vettä, aamupalapöydässä valitsen normaaliakin enemmän hedelmiä, muilla aterioilla salaatteja ja kasvispitoisia ruokia. Syön aika surutta etelän kohteissa maitotuotteita ja muuta riskaabelia. Muut sitten ripuloivat bakteerikannan muutosten avittamana, minä jumitan ja jumitan. Olen oikeasti suunnitellut ottavani kesäreissullemme pari ulostuttavaa peräruisketta mukaan, koska olo alkaa olla aina loman lopulla tosi kauhea. Suoli menee niin jumiin, että kotiin palatessakin menee yleensä vielä päivä ennen kuin saan puserrettua lopulta ihan älyttömän kovan köntsän ulos.
Tiedän että tämä kuulostaa varmaan ihan epäuskottavalta, mutta minä tiedän että se on mahdollista. Ja kuten ap, en ymmärrä mikä tähän voi olla syynä. Lienee aika selvä, että häpeilystä tai jännittämisestä ei todellakaan voi olla kyse, koska lomareissut ovat olleet aina aivan ihania ja leppoisia, ruokavalio nykyisin tietoisesti erittäin suolentoimintaa edistävä ja vessa yhteinen miehen ja parin alle kouluikäisen lapsemme kanssa (kuten kotonakin).
Sun ei kannata ottaa sitä riskiä, että muuttaisit :D
Paskakammoiset kuljettavat suolen sisältöä mukanaan päiväkausia ja päästelevät valitettavasti myös kaasujaan ympäristöön. Hyi olkoon.
Miten voit viel sanoa että et vierasta mu o ta vessoja