Tutkitaanko missään vaiheessa, mahtuuko lapsi alakautta ulos?
Olen tosi hoikka ja tasapaksu, rinnan-, vyötärön- ja lantionympäryksissä ei ole suuria eroja. Ilman raskautta jalkaan menee 24 tuumakoon farkut, kertonee jotain olemattomasta lantiosta.
Olisiko neuvolassa tätä jo mietitty, jos olisi syytä epäillä ettei vauva mahdu? En näistä tiedä, sillä odotan esikoistani. Välillä vain mietin, että voiko tällaisesta "teinipojan" lantiosta mahtua tosiaan vauva.. :D
Viikkoja nyt 37.
Kommentit (30)
Ymmärtääkseni lantion leveyden voi arvioida istuinluiden etäisyydestä. Ja ultran yhteydessä tämän katsottaisiin kaikilta synnyttäjiltä. Korjatkaa jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:54"]
Ymmärtääkseni lantion leveyden voi arvioida istuinluiden etäisyydestä. Ja ultran yhteydessä tämän katsottaisiin kaikilta synnyttäjiltä. Korjatkaa jos olen väärässä.
[/quote]
Mulla ei ole katsottu ultran yhteydessä, vaan erillisessä synnytystapa-arviossa.
Jos vauvan pään ja lantion välillä on epäsuhtaa, vauva ei mahdu laskeutumaan, kohdun suu ei aukea, eikä synnytys edisty. Päädytään lopulta sektioon. Jos vauva on iso lantioon nähden, mutta mahtuu laskeutumaan, voi ponnistusvaihe olla pitempi ja hankalampi, saatetaan turvautua esim. imukuppiin. Harteikas vauva saattaa jäädä vielä hartioista kiinni, jolloin puhutaan dystokiasta. Matkan varrella on siis monta merkkiä, joita kätilö lukee ja päättelee siitä synnytyksen kulkua. Kokoa enemmän vaikuttaa vielä vauvan tarjonta, pienikään vauva ei mahdu epäsuotuisassa tarjonnassa. Kokoa ei kannata etukäteen liikaa murehtia, sitä seurataan kyllä. Ja vaikeat synnytykset eivät todellakaan aina johdu pelkästään vauvan koosta. Se on oikeasti monimutkaisempi yhtälö.
Voin tulla tutkimaan kädelläni. M31
Te ketkä epäilette viikon synnytystäni, niin googlatkaa pitkittynyt latenssivaihe.. Supistukseni olivat säännöllisiä (alle 10min) koko 6vrk ajan yötä päivää. En siis nukkunut melkein ollenkaan koko aikana. Sitä en tiedä johtuiko tämä siis ahtaasta lantiosta vai mistä. Ennemmin pointtina oli että neuvolassa ei otettu huoltani tosissaan..
Ja ton 40 tuntiakin kätilö merkkasi viralliseksi ajaksi pitkin hampain. Eli siis olisi halunnut merkata lyhyemmän vaikka kuinka olin kellottanut joka supistukset ja ne oli ylhäällä. (Ennen sairaalaan menoa siis, ja nämä supistukset olivat oikeita synnytyssupistuksia tai siis aivan saman tuntuista kuin sairaalassa olleetkin. )
Mutta itse tiedän millainen synnytykseni oli, enkä ainakaan kenenkään pelotteluksi sitä kirjoittanut! Siis loppujen lopuksi jäi ihan hyvä maku suuhun, mutta se ärsyttää että huoltani, joka oli selvästi aiheellinen, ei otettu millään neuvolassa. Eli ap:lle, jos yhtään epäilet niin neuvolaan vaan soittoa pian!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:23"]Joo, pitäisi tutkia. Siis ei synnytystapa-arviota, mutta se kädellä tehtävä kopelointi.
Mulla ei tehty sitä vikassa lääkärintarkastuksessa, mutta tajusin sen jälkeen päin. Sitten huolissaan neuvolassa kyselin ja väittivät että oli se tehty. Huah.
Kerroin huolissani äitini vaikeista synnytyksistä, mutta kun itse olen mallia päärynä ja äitini poikavartaloinen, Terkka vain sanoi että joo no ei sitten mitään hätää.
Kävin sitten yksityisellä mielenrauhan saamiseksi pari viikkoa ennen laskettua. Siellä mittasi (ihan vain käsikopelolla) ja sanoi että noin neljäkiloinen mahtuu ulos. Painoarvo oli 3300 tms.
Lopulta 3900grammaista lasta ängettiinkin viikko, että kiitos vain terkat sun muut! Ensi raskaudessa vaadin kyllä jotain lisää. Pelkopolilla käynti tms. Että lapsi mitataan ettei ole edellistä isompi ja tutkitaan mahtuuko se.
[/quote]
Ymmärrän, että synnytyksesi ei mennyt niin, kuin tiiviit, mutta kukaan ei sentään ponnista vauvaa viikkoa! Tää on taas niin mahdotonta liioittelua ja muiden pelottelua, että vie kyllä pohjan sunkoko tarinalta. Sitä en kiellä, etteikö synnytyksesi ollut vaikea ja pitkä. MUTTA se ei kyllä johtunut vauvan koosta!
[/quote]
Ja siis ponnistusvaihe oli 1h. En väittänytkään ponnistaneeni viikkoa.
Minä olen lyhyt ja jouduin synnytystapa-arvioon. Raja on ilmeisesti 158cm, jonka jälkeen tutkitaan automaattisesti. Vanha lääkäri nappasi minua ensitöikseen ranteesta kiinni ja sanoi, että " Rouvalla on pieni ranne ja se tietää ohuita luita". Eli hoikilla ihmisillä saattaa lantio olla ulkoisesti hoikka, mutta luut ohuemmat, joten synnytyskanava saattaa olla hyvinkin avara.
Asia tietysti tutkittiin hieman tieteellisemminkin, mutta ennenvanhaan kuulemma riitti tämäkin.
Minulle luvattiin, että pusken 4-kiloisenkin helposti, kuten äitinikin aikoinaan, mutta omat vauvat olivat onneksi juuri ja juuri 3kg.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:18"]Minä olen lyhyt ja jouduin synnytystapa-arvioon. Raja on ilmeisesti 158cm, jonka jälkeen tutkitaan automaattisesti. Vanha lääkäri nappasi minua ensitöikseen ranteesta kiinni ja sanoi, että " Rouvalla on pieni ranne ja se tietää ohuita luita". Eli hoikilla ihmisillä saattaa lantio olla ulkoisesti hoikka, mutta luut ohuemmat, joten synnytyskanava saattaa olla hyvinkin avara.
Asia tietysti tutkittiin hieman tieteellisemminkin, mutta ennenvanhaan kuulemma riitti tämäkin.
Minulle luvattiin, että pusken 4-kiloisenkin helposti, kuten äitinikin aikoinaan, mutta omat vauvat olivat onneksi juuri ja juuri 3kg.
[/quote]
Mä olen alle 158cm eikä tutkimusta tehty edes käsikopelolla, saari että tarkempiin tutkimuksiin olisin päässyt. Eli vaihtelee siis paikkakunnittain.
T. Se viikon synnyttänyt..
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:04"]
Voin tulla tutkimaan kädelläni. M31
[/quote]Herra kädelläsi, iloita mä saan, se on rikas käsi antamaan :)
Eikä kestänyt viikkoa.