Onko sellaisia "alfanaaraita" oikeasti olemassa?
Tiedättekö Joan Harrisin Mad Menistä? Juuri mietin, mahtaako sellaisia olla oikeasti olemassa, siis niin itsevarmaan femme fatale -tyyliin käyttäytyviä naisia. En ole koskaan tavannut, jotenkin ajattelen, että ainakin Suomessa on harvinaista. Luulen, että kun muinoin olin lukiovaihdossa, tapasin ainakin wannabe-alfanaaraan, ja kohtaaminen oli melko hämmentävä. Myöhemmin kyllä tuli mieleen, että tämä henkilö taisi olla aika epävarma itsestään.
Kommentit (79)
Mun mielestä alfanaaras voi tarkoittaa jotain muutakin kuin Joan Harris-tyyppistä seksipommia, mutta voi tietty olla sellainenkin. Esim. kouluaikoina oli aina ne suositut tytöt ja sitten ne luuserit tai huomaamattomat jotka ei ainakaan olleet mitään alfanaaraita (mm. minä :)). Nämä suositut oli sellaisia kenen seuraan halusi kaikki, sekä pojat että tytöt. Suosituimmat ei olleet koskaan ihan yhtä ilkeitä kuin ne suosituimman ympärillä hääräävät vähän wannabe alfanaaraat. Toisaalta suositut tytöt on joskus myös aika wt-tyyppisiä, mutta kai niitäkin ainakin koulupiireissä pidettiin alfoina. Aina oli poikaystävää ja paljon kavereita. Ei kaikilla naisilla ole sellaista.
Jutta Urpilainen. Ainakin yrittää kovasti olla topakkaa ja määräilevää, leuka aina pystyssä ja puhuu paatoksella tovereilleen kuin mikäkin suuri johtaja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:25"]
Mun mielestä alfanaaras voi tarkoittaa jotain muutakin kuin Joan Harris-tyyppistä seksipommia, mutta voi tietty olla sellainenkin. Esim. kouluaikoina oli aina ne suositut tytöt ja sitten ne luuserit tai huomaamattomat jotka ei ainakaan olleet mitään alfanaaraita (mm. minä :)). Nämä suositut oli sellaisia kenen seuraan halusi kaikki, sekä pojat että tytöt. Suosituimmat ei olleet koskaan ihan yhtä ilkeitä kuin ne suosituimman ympärillä hääräävät vähän wannabe alfanaaraat. Toisaalta suositut tytöt on joskus myös aika wt-tyyppisiä, mutta kai niitäkin ainakin koulupiireissä pidettiin alfoina. Aina oli poikaystävää ja paljon kavereita. Ei kaikilla naisilla ole sellaista.
[/quote]
Mutta mulla olikin just mielessä sellainen Joan Harrisin tyyppinen nainen, joka kietoo kaikki miehet pikkusormensa ympärille, ja on erittäin tietoinen viehätysvoimastaan. Onko sellaista olemassa? Ehkei lukioikäinen tyttö ole ihan sellainen? Tai mulla ei ainakaan ole kokemusta sellaisesta!
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:27"]
Jutta Urpilainen. Ainakin yrittää kovasti olla topakkaa ja määräilevää, leuka aina pystyssä ja puhuu paatoksella tovereilleen kuin mikäkin suuri johtaja.
[/quote]
No ei Jutta Urpilainenkaan ihan mun mielestä femme fatalen elkeitä esitä...
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:28"]
Mutta mulla olikin just mielessä sellainen Joan Harrisin tyyppinen nainen, joka kietoo kaikki miehet pikkusormensa ympärille, ja on erittäin tietoinen viehätysvoimastaan. Onko sellaista olemassa? Ehkei lukioikäinen tyttö ole ihan sellainen? Tai mulla ei ainakaan ole kokemusta sellaisesta!
Ap[/quote]
Mä puhuin oikeastaan enemmän yläasteesta :D Mutta ainakin yhdessä kaverissani on hieman tuollaista havaittavissa. On hyvin kaunis ja saa ehkä vähän kiedottua miehiä pikkusormensa ympärille. Mutta ihan Joan Harris/Samantha tason alfanaaraita en ole kyllä nähnyt.
Maila Nurmi (Vampira) oli ainakin suomalaissyntyinen femme fatale! Tai sellaiseksi sitä ainakin joka paikassa tituleerataan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:31"]
Maila Nurmi (Vampira) oli ainakin suomalaissyntyinen femme fatale! Tai sellaiseksi sitä ainakin joka paikassa tituleerataan.
[/quote]
Mä haen nyt sellaista henkilökohtaista kokemusta tällaisen ihmisen kohtaamisesta. Sitä voidaan sanoa jostain julkkiksesta tai fiktiivisestä hahmosta (jollainen Vampirakin on), että se on aikamoinen vamppi, mutta miltä sellainen käytös vaikuttaa livenä?
Musta Joan Harris on ihana fiktiivinen hahmo, mutta oikeassa elämässä voisi olla aika erikoinen tuttavuus...
Ap
Alfanaaraalla pitää olla ulkonäkö, ura mutta myös lapsia.
Ei Suomessa tai oikein muuallakaan olla määrätietoinen, tuloshaluinen nainen olematta pirttihirmu, vallanhimoinen emakko. Varsinkaan jos ei ole ruma nainen. Tytöille ja naisille on määritelty tiukasti sopivat rajat ja naiset itse ovat pahimpia kivittäjiä. Katsokaa vaikkapa tätäkin ketjua.
Kyllä se on itsevarmuus, joka tekee alfanaaraan. Mulla on tämmönen nainen tuttavapiirissä, miehet pörrää ympärillä ja hakeutuu seuraan. Hän onkin hauskaa seuraa ja itsevarma, ei yhtään inhottava. Semmonen hyvä tyyppi, ei ajattele liian monimutkaisesti. Pitää ulkonäöstään huolta, eikä ole missään nimessä "yksi jätkistä".
En oikein tiedä näistä "suosituista" tytöistä kouluissa, ovatko ns. alfanaaraita. Mielestäni ne kouluaikana suositut ovat tosi taitavia sosiaalisesti ja siksi heidän kanssaan viihdytään ja heillä on paljon kavereita.
Voi vittu. Ettehän te tampiot ymmärrä mistään mitään. Jos ymmärtäisitte, niin ette hokisi kuinka Femme Fatale on toisten naisten paras kamu. Kyllä voi olla yksinkertaista porukkaa...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:27"]
[/quote]
Sehän on melko pihalla kaikesta. Kuuntelitko tammikuussa, kun JU avautui kertomaan mitä siellä euromaiden valtiovarainministerien kokouksessa tapahtuu, kerran pari kuukaudessa. Ennen Jutta esitti osaavaa, eikä osannut paskaakaan. Nykyään osaa jo hieman ja tarinat eivät ole alkuunkaan niin ufoja kuin ennen viime eduskuntavaaleja (SDP väitti Kokoomuksen valehtelevan ja vääristelevän talousdataa, SDP halusi luvata laajat palkankorotukset äänestäjille koska talouskasvu oli SDP:n mukaan varma ja Kokoomus yritti SDP:n lausuntojen mukaan Kepun kanssa valehdella suhdannetietoja alakanttiin jotta yritykset välttyisivät palkankorotuksilta). Mutta ei Jutta ole edes wanna-be-alfa. Kyllä hän tietää ettei ole erityisen kaunis, luultavasti myös ettei ole erityisen sivistynyt eikä älykäskään. Keskimääräinen ja laitettu paljon vartijaksi. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:25"]
[/quote]
Ap
[/quote]
On tapana kietoa miehet pikkusormen ympärille. No can do. Olen vahva persoona, mutta esim lukiossa en kuulunut suositguihin kub kuljin liikaa omia polkuja.
Mäki miellän alfanaaraaksi ennemminkin sellaisen naisen, jonka ympärillä miehet pyörii. Yleensä semmosia sopivahkon kokoisia, enemmän pienehköjä ja siroja ja nättejä, joilla on aina miehiä ympärillään. Kavereina tai poikaystävinä tai poikaystäväehdokkaina.
Esim. sellaiset naiset, jotka liikkuu miesporukoissa ainoana naisena. Sellaisia kutsuisin alfanaaraiksi.
En siis voimakastahtoisia femme fataleja tms.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:46"]
On tapana kietoa miehet pikkusormen ympärille. No can do. Olen vahva persoona, mutta esim lukiossa en kuulunut suositguihin kub kuljin liikaa omia polkuja.
[/quote]
Minkä suohteen tuo on hyväksi? Alfa-naaraan voisi ajatella kykenevän laadukkaaseen parinmuodostukseen ja toimimaan parisuhteessa taitavasti ja viisaasti, samalla omalla urallaan edeten.
Miehiä pikkusormensa ympäri kietova nainen käyttää ulkoista viehätysvoimaansa vain hyväkseen, eikä erityisesti toimi siis oman perheen eduksi.
Varmaan niitä on paljonkin, mutta itse pyörin lähinnä kaltaisteni huonosti palkattujen ja itsestään epävarmojen tyyppien parissa, joten eipä tule vastaan alfanaaraita. Että kai se vähän riippuu omasta lähipiiristäkin. Julkimoista niin onhan esim. Kiira Korpi tietyllä tavalla alfanaaras, kaikki miehet rakastaa vaikka viehätysvoima ei perustu niinkään huikeaan itsevarmuuteen vaan avoimeen tyttömäisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:50"]
Mäki miellän alfanaaraaksi ennemminkin sellaisen naisen, jonka ympärillä miehet pyörii. Yleensä semmosia sopivahkon kokoisia, enemmän pienehköjä ja siroja ja nättejä, joilla on aina miehiä ympärillään. Kavereina tai poikaystävinä tai poikaystäväehdokkaina.
Esim. sellaiset naiset, jotka liikkuu miesporukoissa ainoana naisena. Sellaisia kutsuisin alfanaaraiksi.
En siis voimakastahtoisia femme fataleja tms.
[/quote]Ja näistäkin alfanaaraista on olemassa wannabe versioita. Eli naisia, jotka tarkoituksella hakeutuu vain miesten seuraan ja sanoo, että ei tule muiden naisten kanssa toimeen "kun naiset on selkäänpuukottajia ja juoruakkoja"
OIkeilla alfanaarailla kun on olemassa myös naiskavereita. Vaikka pääosin miesten kanssa hengailevatkin. Ne on niitä naisia, joita miehet ottaa mielellään työpaikoilla mukaan erilaisiin projekteihin, vaikka eivät ole yhtään jätkämäisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:20"]
Suomalainen femme fatale on korkeintaan joku Siiri Angerkoski. :D Emakon näköinen aggressiivinen pirttihirmu.
[/quote]
Sieltä tulikin sitten se "Mies miettii"/"Mies 28 v" -osasto... Tää keskustelu ei oo teille.
Ap
[/quote]
Olen nainen, vituttaako?
[/quote]
Ei vituta. Ilmeisesti sitten mallia emakko?
Ap