Onko sellaisia "alfanaaraita" oikeasti olemassa?
Tiedättekö Joan Harrisin Mad Menistä? Juuri mietin, mahtaako sellaisia olla oikeasti olemassa, siis niin itsevarmaan femme fatale -tyyliin käyttäytyviä naisia. En ole koskaan tavannut, jotenkin ajattelen, että ainakin Suomessa on harvinaista. Luulen, että kun muinoin olin lukiovaihdossa, tapasin ainakin wannabe-alfanaaraan, ja kohtaaminen oli melko hämmentävä. Myöhemmin kyllä tuli mieleen, että tämä henkilö taisi olla aika epävarma itsestään.
Kommentit (79)
Mulla on kaveripiirissä yksi tällainen femme fatale- kasvonpiirteiltään ylväs ja klassisen kaunis, vartaloltaan pitkä ja hoikka. Hän on melko poikamainen vartaloltaan mutta taas toisaalta hyvin naisellisesti käyttäytyvä ja pukeutuva, ja sellaiset kissamaiset ilkikuriset silmät. Hänessä on vain jotain sellaista sisäistä itsevarmuutta joka jollain tavalla provosoi ja uhkaa lähellä olevia miehiä, ja herättää muissa naisissa kunnioitusta, siis pelkällä olemassaolollaan vaikka hän ei mitään sanoisikaan. Hän on kyllä hyvin tietoinen asemastaan ja on sellaisella asenteella aina liikenteessä, että hän ottaa miehen, mies ei ota koskaan häntä. Toisin kuin voisi kuvitella, niin ei femme fataleen ihastu kuitenkaan kaikki- sellaiset ei ainakaan, jotka haluavat hallita jollain tavalla vaimoaan tai etsivät heikkoa naista. Tämä kaverini valitteli minulle kerran, että miehet eivät jostain syystä luota häneen, eivätkä uskalla aina lähestyä. Jos on liian itsevarma ja seksuaalista säteilyä uhkuva nainen niin mies ei välttämättä sellaista naista halua vaimokseen.
Siskoni sopii täysin kuvaukseen. On myös hyvin kaunis nainen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:42"]
Mulla on kaveripiirissä yksi tällainen femme fatale- kasvonpiirteiltään ylväs ja klassisen kaunis, vartaloltaan pitkä ja hoikka. Hän on melko poikamainen vartaloltaan mutta taas toisaalta hyvin naisellisesti käyttäytyvä ja pukeutuva, ja sellaiset kissamaiset ilkikuriset silmät. Hänessä on vain jotain sellaista sisäistä itsevarmuutta joka jollain tavalla provosoi ja uhkaa lähellä olevia miehiä, ja herättää muissa naisissa kunnioitusta, siis pelkällä olemassaolollaan vaikka hän ei mitään sanoisikaan. Hän on kyllä hyvin tietoinen asemastaan ja on sellaisella asenteella aina liikenteessä, että hän ottaa miehen, mies ei ota koskaan häntä. Toisin kuin voisi kuvitella, niin ei femme fataleen ihastu kuitenkaan kaikki- sellaiset ei ainakaan, jotka haluavat hallita jollain tavalla vaimoaan tai etsivät heikkoa naista. Tämä kaverini valitteli minulle kerran, että miehet eivät jostain syystä luota häneen, eivätkä uskalla aina lähestyä. Jos on liian itsevarma ja seksuaalista säteilyä uhkuva nainen niin mies ei välttämättä sellaista naista halua vaimokseen.
[/quote]
Ja siis lisään tähän, että tällä kaverillani ei ole koskaan ollut eikä ole vieläkään miespuolisia kavereita. Hänen mielestään miehellä ja naisella on niin paljon seksuaalista jännitettä että kaverisuhde on mahdoton.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:42"]
[/quote]
Pohjimmiltaan patriarkaalisessa vanhastaan patriarkaalisessa yhteiskunnassa alfanaaraan on vaikea löytää vastakumppani, koska suhde sisältää kulttuurin mukanaan tuomia sisäisiä ristiriitoja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:25"]
Mun mielestä alfanaaras voi tarkoittaa jotain muutakin kuin Joan Harris-tyyppistä seksipommia, mutta voi tietty olla sellainenkin. Esim. kouluaikoina oli aina ne suositut tytöt ja sitten ne luuserit tai huomaamattomat jotka ei ainakaan olleet mitään alfanaaraita (mm. minä :)). Nämä suositut oli sellaisia kenen seuraan halusi kaikki, sekä pojat että tytöt. Suosituimmat ei olleet koskaan ihan yhtä ilkeitä kuin ne suosituimman ympärillä hääräävät vähän wannabe alfanaaraat. Toisaalta suositut tytöt on joskus myös aika wt-tyyppisiä, mutta kai niitäkin ainakin koulupiireissä pidettiin alfoina. Aina oli poikaystävää ja paljon kavereita. Ei kaikilla naisilla ole sellaista.
[/quote]
Mutta mulla olikin just mielessä sellainen Joan Harrisin tyyppinen nainen, joka kietoo kaikki miehet pikkusormensa ympärille, ja on erittäin tietoinen viehätysvoimastaan. Onko sellaista olemassa? Ehkei lukioikäinen tyttö ole ihan sellainen? Tai mulla ei ainakaan ole kokemusta sellaisesta!
Ap
[/quote]
Mä olin nuorena tuollainen. Asuin New Yorkissa ja elämä oli ja miehiä riitti :D
Nyt olen ollut liki 2 vuosikymmentä naimisissa, pyöräyttänyt 5 lasta ja vientiä riittäisi edelleen. Olen ja tulen tyytymään vain mieheeni.
Alfanaaras on sellainen, että kun hän avaa suunsa, kauneinkin nainen kuuntelee hiljaa. Ja alfanaarasta kuuntelee myös jokainen mies, oli miehellä naisen suuntaan seksuaalista viritettä paljon, vähän tai ei ollenkaan.
Miehen ja naisen välistä seksuaalista valtapeliä tai parisuhteen muodostusta ei kannata sotkea johtajuuteen.
Todellisia alfoja on erittäin vähän! Suurin osa ihmisistä on eriasteisia beta-ihmisiä joiden välillä käydään enemmän hierarkkista kamppailua. Betojen välillä esiintyy myös ulkonäkökilpailua.
Olen numero 73 kanssa samoilla linjoilla. Alfanaaras on muutakin kuin seksuaalinen olento, hänen ei tarvitse käydä sukupuolten välistä valtakilpaa, vaan häntä kuuntelevat sekä miehet että naiset. Alfan ominaisuudet eivät perustu pelkkään kauneuteen, vaan mitä syvemmin älyyn, viisauteen ja rohkeuteen - välillä myös itseironiaan. Alfanaaras tarvii kumppanin, joka katsoo häntä arvostaan ja tasaveroisesta suhteesta käsin. Haastaa, mutta antaa tilaa mielipiteelle. Alfanaaras ei ole nössön kanssa, vaan haluaa tasavertaisuutta.
Mielestäni lasten määrä ei kumoa alfanaarautta. Alfanaaras hoitaa jälkeläisensä ja kantaa vastuunsa, mutta ei käperry pelkkään kotipesään. Hän katsoo elämää laajemmin. Hän tekee juuri niin monta lasta kuin näkee oikeaksi, eikä elä elämää minkään perusputken mukaan samallalailla kuin kaikki muut. Usein alfanaaras menestyy myös työelämässä positiivisten ominaisuuksien vuoksi.
Nro 53 olen.
Minusta alfanaaras on sellainen, joka valitsee isäksi sopivan miehen puolisokseen ja panostaa lapsiinsa ja hoitaa ne hyvin. Alfanaaras on ennenkaikkea järkevä ja jälkeläistensä menestymiseen tähtäävä nainen. Ei mikään tyhmä femme fatale tai pelkästään uraan satsaava kiukkunipo. Alfanaaras on nainen jolla on seksuaalista vetovoimaa niin että hän voi valita hyvistä puolisokandidaateista parhaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:58"]
Alfanaaras. Kaunis nainen, jolla on vähän mutta laadukkaita kumppaneita.
[/quote]
Tämä on betanaaras. Aviokumppani, todennäköisesti hyvät geenit, potentiaalinen lasten kasvattaja, kumppaniainesta mutta ei johtajanominaisuuksia. Ulkonäkö ei välttämättä liity asiaan kovin merkityksellisesti mutta on plussaa.
[/quote]
Parhailla miehillä ja naisilla on eri ominaisuudet. Johtajaominaisuudet eivät ole huippunaisella niin oleelliset kuin miehellä. Sen sijaan elämänhallinta on, eli vähän kumppaneita vaikka vientiä riittäisi.
Ketju lähti vähän sivuraiteille, koska tosiaan alfa ja femme fatale ovat aivan eri asioita (kuten ap varmasti harmikseen jo tajusikin)
Oma mielikuvani femme fatalesta eli kohtalokkaasta naisesta on klassisen kaunis, mysteerinen viettelijätär joka ilmaantuu päähenkilön elämään kuin tyhjästä, ja poistuu särjettyään sydämiä tai jopa kavallettuaan päähenkilön.
Hahmo on fiktion kerrontakikka, joten sitä on hieman vaikea sellaisenaan soveltaa reaalimaailmaan. Voisiko tosielämän versio olla hiljaista seksuaalista itsevarmuutta säteilevä nainen, joka tietää millainen vaikutus hänellä on muihin? Tällaisia naisia kyllä löytyy, mutta ei ehkä ihan nuorista.
Onko tämä taas tytöt vs pojat ketju?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:13"]
Onko tämä taas tytöt vs pojat ketju?
[/quote]
Ei, ei, ei sinne päinkään! Olen siis itse nainen. Tämä on puhtaasti mielenkiinnosta avattu ketju.
Ap
Mullakin tulee mieleen vain yksi wannabe-alfanaaras. Sitä paitsi alfa tarkoittaa eniten jälkeläisiä tuottavaa yksilöä eläinpopulaatiossa.
Kaipa niitä voi olla, vaikkei ihan tuhottomasti nimiä mieleen kyllä tulekaan.
Sanoisin, että esim. Angela Merkel on alfa-naaras.
Suomalainen femme fatale on korkeintaan joku Siiri Angerkoski. :D Emakon näköinen aggressiivinen pirttihirmu.
"Alfanaaras" oli syystä lainausmerkeissä. Angela Merkel ei ole mun mielestä ihan vastaa femme fatalen arkkityyppiä (sori vaan, Angela).
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:20"]
Suomalainen femme fatale on korkeintaan joku Siiri Angerkoski. :D Emakon näköinen aggressiivinen pirttihirmu.
[/quote]
Sieltä tulikin sitten se "Mies miettii"/"Mies 28 v" -osasto... Tää keskustelu ei oo teille.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:20"]
[/quote]
Sieltä tulikin sitten se "Mies miettii"/"Mies 28 v" -osasto... Tää keskustelu ei oo teille.
Ap
[/quote]
Olen nainen, vituttaako?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:32"]
No miten ne eroaa toisistaan? Tai mitä ominaisuuksia on vaikkapa gammanaaraalla?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:26"]
Onko tuollaista käsitettä edes olemassa? Betanaaras?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:58"]
Alfanaaras. Kaunis nainen, jolla on vähän mutta laadukkaita kumppaneita.
[/quote]
Tämä on betanaaras. Aviokumppani, todennäköisesti hyvät geenit, potentiaalinen lasten kasvattaja, kumppaniainesta mutta ei johtajanominaisuuksia. Ulkonäkö ei välttämättä liity asiaan kovin merkityksellisesti mutta on plussaa.
[/quote]
[/quote]
On. Etkö tiennyt? Alfa, beta, gamma, delta... Näin ne siis jaotellaan ja alfa on lauman tai yhteisön (tai mikä jono kyseessä onkaan) ensimmäinen. Alfanaaras (tai -uros) on johtaja, betanaaras on seuraava jne.
[/quote]
[/quote]
Nämä nyt löytyisi varmaan jostain biologian oppaasta. Yksi vaihtoehto on myös jaotella alfa, beta ja omega, joka on siis hylkiö (nämä numerot tulee kreikkalaisesta aakkostosta). Alfa on johtaja, ja beta ikäänkuin alfan seuraaja, tukija, oikea käsi tms. luotettu laumanjäsen. Mutta nämä ei ole ihan täysin yksioikoisia jaotteluita. Eikä tietenkään eläinten laumajärjestystä pysty ihan suoraan siirtämään ihmiselle.