500g kasviksia/päivä on tosi vähän!
Olenko ainoa, jonka mielestä tuo suositeltu 500g kasviksia päivässä on tosi vähän? Tai siis suosituksessa sanotaan, että vähintään 500g, mutta silti.
Laitoin juuri ruokaa ja kiinnitin huomiota kasviksiin. Tein kulhollisen perussalaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, paprika): 840g. Syön tuon tämän päivän aikana. Salaattiin sekoitan mustapippuria ja kastikkeeksi punaviinietikkaa. Jauhelihakastikkeeseen meni 1,5 tlk tomaattimurskaa (sellaista perus-Muttia), 1 iso paprika, 2,5 sipulia, valkosipulia. Toki tuossa on 4 annosta. Lisäksi syön marjoja, päivän aikana ainakin porkkanan/kirsikkatomaatteja/pätkän kurkkua/muuta vastaavaa ja joskus ompun/muun hedelmän. Aterialla lisäkkeenä on perunan/pastan lisäksi usein esim. parsakaalia.
Olen läski, mutta lihavuuteni johtuu liian isoista ruoka-annoksista sekä suklaasta. Nyt olen noudattanut pääpiirteittäin go fat go -dieettiä, mutta siinä mainittu 400g kasviksia on ihan olematon määrä. Useampi kaverini kuitenkin valittaa, että kasviksia on ihan hirveästi ja niiden syöminen on ihan tuskaa. Enhän mä voi olla ainoa kasvispupu?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 14:55"]
Ruokakaupassa kun katsoo vähän ihmisten kärryihin niin jää aika kauaksi tuo 500g päivässä. Yleensä siellä kärryssä on yhteensä kilo vihanneksia koko perheelle...
[/quote]
En epäile yhtään, etteikö iso osa suomalaisia söisi liian vähän kasviksia, mutta on aivan turha kuvitella tietävänsä mitään toisen perheen ruokailuista yhden ostoskärryn perusteella.
[/quote]
Nimenomaan. Mekin useesti käydään hakemassa vain kasviksia, maitoa ja leipää. Ei se tarkoita, että me ei muuta syötäis.
Minä syön vähintään tuon puoli kiloa päivässä. Rasiallinen kirsikkatomaatteja menee napostelupalana jne. Lääkärin sanojen mukaan verensokeri- ja rasva-arvoni ovat ihanteelliset eli jatkan samaan malliin. Kasvikset eivät ole edes kalliita kun ostaa sitä tarjouksessa olevaa sorttia. Pakastekasviksia voi höyryttää muutamassa minuutissa.
Mitä suosituksessa mahdetaan tarkoittaa kasviksilla? Jos niitä ovat kaikki vihannekset, hedelmät ja juurekset, niin puoli kiloa päivässä on todella vähän.
Mä olen aina ajatellut, että se on 500g tuoreita kasviksia eli perunaa ja tomaattisosetta ei lasketa.
Puoli kiloa päivässä tulee terveellisellä ruokavaliolla heittämällä täyteen. Tosin en kyllä mitenkään selviytyisi tuosta ap:n ruokavuoresta: 840 g salaattia, puoli kiloa pastakastiketta, omena, annos marjoja, pari porkkanaa. Ja päälle tulee sit se varsinainen ruoka, ja sen kanssa pottua tai pastaa ja päälle vielä kunnon annos parsakaalia. Ja vissiin päivän aikana vielä reilusti muutakin ruokaa. Ja päälle suklaata.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:11"]
Minusta se tuntuu paljolta. Tosin kasvikseksi en laske jotain tomaattimurskaa, perunaa tms. Ajattelen mielessäni esim. puolen kilon porkkanapussia. Salaattia ei jaksa joka päivä vääntää, vaan usein syön juuri jotain porkkanaa tai tomaattia. Lisäksi joku hedelmä tai pari. Lapset saavat koulussa jotain salaattia tai raastetta, mutta arvaan että niitä otetaan vähän.
[/quote] Kirjoitinko minä tämän? :) Meillä sama juttu.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:46"]Mä olen aina ajatellut, että se on 500g tuoreita kasviksia eli perunaa ja tomaattisosetta ei lasketa.
[/quote]
en minäkään perunaa ja tomaattisosetta tähän laskisi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:59"]
Puoli kiloa päivässä tulee terveellisellä ruokavaliolla heittämällä täyteen. Tosin en kyllä mitenkään selviytyisi tuosta ap:n ruokavuoresta: 840 g salaattia, puoli kiloa pastakastiketta, omena, annos marjoja, pari porkkanaa. Ja päälle tulee sit se varsinainen ruoka, ja sen kanssa pottua tai pastaa ja päälle vielä kunnon annos parsakaalia. Ja vissiin päivän aikana vielä reilusti muutakin ruokaa. Ja päälle suklaata.
[/quote]
Häh, eihän ap sanonut syövänsä kaikkea tuota tänään! Luetteli vain kasvisten syöntiään. Mä syön vähintään saman verran kasviksia, kilo/päivä on ihan tavallinen annos. Haluan syödä isoja annoksia ja jos en täytä lautasta salaatilla/kasviksilla, menee varsinaista ruokaa ihan liikaa. Nyt vedän näennäisesti valtavia satseja ruokaa, mutta tosiasiassa lautasellani on n. 100g proteiinia ja n. desi pastaa tai yksi iso/kaksi pientä perunaa + niitä kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 14:28"]
Hiilarivoittoinen syöminen johtaa läskiin kroppaan, on ne hiilarit sitten kasviksista tai irtokarkeista.
Eri energia-aineiden keskinäiset suhteet täytyy olla kunnossa ja siihen tuo 500g kasviksia on hyvä nyrkkisääntö. Siihenkään ei kovin runsasenergiset kasvikset sovi.
[/quote]
Jaa. Mun ruokavalion on aina ollut tosi hiilaripitoinen. Läskiä ei kyllä tästä vartalosta liiaksi löydy.
Mun ei pidä keskittyä ruokavaliooni. Syön sen mitä oon syönyt koko elämäni. En kieltäydy koskaan mistään herkuista saati muusta tarjottavasta. Kasviksia kertyy päivässä huikeasti enemmän kuin suositukset sanovat.
Relaisitte vähän noiden ruokienne kanssa.
T. Se tomaattisyöppö