Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

500g kasviksia/päivä on tosi vähän!

Vierailija
23.03.2014 |

Olenko ainoa, jonka mielestä tuo suositeltu 500g kasviksia päivässä on tosi vähän? Tai siis suosituksessa sanotaan, että vähintään 500g, mutta silti.

Laitoin juuri ruokaa ja kiinnitin huomiota kasviksiin. Tein kulhollisen perussalaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, paprika): 840g. Syön tuon tämän päivän aikana. Salaattiin sekoitan mustapippuria ja kastikkeeksi punaviinietikkaa. Jauhelihakastikkeeseen meni 1,5 tlk tomaattimurskaa (sellaista perus-Muttia), 1 iso paprika, 2,5 sipulia, valkosipulia. Toki tuossa on 4 annosta. Lisäksi syön marjoja, päivän aikana ainakin porkkanan/kirsikkatomaatteja/pätkän kurkkua/muuta vastaavaa ja joskus ompun/muun hedelmän. Aterialla lisäkkeenä on perunan/pastan lisäksi usein esim. parsakaalia.

Olen läski, mutta lihavuuteni johtuu liian isoista ruoka-annoksista sekä suklaasta. Nyt olen noudattanut pääpiirteittäin go fat go -dieettiä, mutta siinä mainittu 400g kasviksia on ihan olematon määrä. Useampi kaverini kuitenkin valittaa, että kasviksia on ihan hirveästi ja niiden syöminen on ihan tuskaa. Enhän mä voi olla ainoa kasvispupu?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti menee täälläkin yli tuon 500 grammaa. :)

Vierailija
2/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti menee täälläkin yli tuon 500 grammaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, pahoitteluni tuosta x 4.

Vierailija
4/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön pelkkiä tomaatteja tuon 500g/pvä. Leivän päällä suurimman osan ja salaatissa loput. Lisäksi muut kasvikset. Mä oon sit varmaan superpupu.

Syön ihan normaalia sekaravintoa. En siis syö kasviksia korvaamaan pastaa/riisiä/perunaa vaan ihan siinä muun ruuan ohella syön paljon kasviksia.

Vierailija
5/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan suomalaiset syö kasviksia keskimäärin? Tuskin lähellekkään 500g, ei ehkä edes puolta tuosta.

Itse olen yrittänyt syödä vähintään 600g päivässä (kiloklubin ohjeilla). Usein päivän saldo on noin kilo.

Vierailija
6/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarivoittoinen syöminen johtaa läskiin kroppaan, on ne hiilarit sitten kasviksista tai irtokarkeista.

Eri energia-aineiden keskinäiset suhteet täytyy olla kunnossa ja siihen tuo 500g kasviksia on hyvä nyrkkisääntö. Siihenkään ei kovin runsasenergiset kasvikset sovi.

Vierailija
7/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna saattaa mennä tuo puoli kiloa päivässä juuri ja juuri, mutta arkena ei lähellekään.

Vierailija
8/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 14:28"]

Hiilarivoittoinen syöminen johtaa läskiin kroppaan, on ne hiilarit sitten kasviksista tai irtokarkeista.

Eri energia-aineiden keskinäiset suhteet täytyy olla kunnossa ja siihen tuo 500g kasviksia on hyvä nyrkkisääntö. Siihenkään ei kovin runsasenergiset kasvikset sovi.

[/quote]Joku karppaaja siinä taas julistaa uskontoaan :) Sokereita on syytä välttää, mutta ei kasviksia.

Vierailija
9/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan samaa mieltä. Olen 40-vuotias, painoindeksi ollut kymmenisen vuotta juuri ja juuri normaalin puolella, siellä pyöreämmässä päässä. Parikymmentä vuotta sitten mulla oli syömishäiriö, joten en laihduttele. Koko tän terveen aikuisikäni oon syönyt noin 700 g kasviksia päivässä. Kalliiksi toki tulee, mutta kannattaa terveyden puolesta. Ruokakasseissa on vähän enemmän roudattavaa kuin muilla.

Minulla runsaat rehut = vähemmän pastaa, riisiä, pottua ja leipää. Makeista en oo koskaan perustanut. Kalaa ja kanaa, lihaakin ja muita proteiineja ehkä enemmän kuin ihan virallinen suositus. Tällä ruokavaliolla en ala ahmia, eikä tule laihdutus"himoa", joka riski toipuneellekin syömishäiriöiselle.

Terveellisesti laihduttaville ylipainoisille ja elämäntaparemontin tekijöille reipasta ja energistä kevättä!

Vierailija
10/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ymmärrä, että vaikka työpaikkamme lounasbuffetissa on _todella_ laajat salaattivalikoimat, monet saavat niillä täytettyä ehkä neljäsosan lautasesta, ja saattavat muutenkin syödä siihen päälle vain lihaa, ei siis kasvisvaihtoehtoa. Itselle tulee helposti vähintään puoli lautasellista tuoreita kasviksia plus vielä lämmin kasvisruoka päälle ellei sitten kalaa. Lisäksi syön 3-5 hedelmää joka päivä, aamupalalla marjoja.

Vierailija
11/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön yleensä yhden hedelmän joka päivä, marjoja n. neljä desiä, pari porkkanaa tmv. kuten pari palaa lanttua, pätkän kurkkua, usein rasian miniluumutomaatteja, joinain päivinä salaattia. Mitään ruoissa olevia en edes laske. Kokeilin Kiloklubia ja harvoin tuli kasvispallo täyteen.

Vierailija
12/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupassa kun katsoo vähän ihmisten kärryihin niin jää aika kauaksi tuo 500g päivässä. Yleensä siellä kärryssä on yhteensä kilo vihanneksia koko perheelle...

Vierailija
13/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni taas tuo 500 gramman suositus on todella paljon. Itselleni tekee tiukkaa yrittää mahduttaa sen verran kasviksia edes viikkoon =P

Vierailija
14/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kevyesti menee. Pari hedelmää, salaattia lounaalla lautanen reilusti puolilleen ja ruuan sisältämät kasvikset, siinähän jo menee yli. Miten numerolla 12, niitä kasviksia pitää tuossa saada enemmän kuin puoli kiloa? 

Mulla kanssa naapurit kattelee kun ostan itselleni niin paljon - mutta kasvikset tosiaan täyttää kassia helposti. 

Vierailija
15/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on valtavasti. En ikinä saa niin paljon syötyä joka päivä.

Eihän tuollaista määrää kasviksia pysty edes varastoimaan tavalliseen jääkaappiin jos ajattelee, että kerran viikossa vain kävisi kaupassa kuten minä teen. Pitäisi olla tilaa 3,5 kilogrammalle kasviksia! 

Vierailija
16/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksissa on hyvin vähän hiilareita painoa kohden, jos potaattia ei lasketa. Joo, 500g on vähän, paitsi jos salaatista puhutaan.

Vierailija
17/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:01"]Minusta se on valtavasti. En ikinä saa niin paljon syötyä joka päivä.

Eihän tuollaista määrää kasviksia pysty edes varastoimaan tavalliseen jääkaappiin jos ajattelee, että kerran viikossa vain kävisi kaupassa kuten minä teen. Pitäisi olla tilaa 3,5 kilogrammalle kasviksia! 

[/quote]

Miten pieni jääkaappi sulla on? 500g tulee jo kahdesta kirsikkatomaattirasiasta. Pussi porkkanoita, pari-kolme kurkkua, tomaattia, pari paprikaa ja kesäkurpitsaa, sipulia, pakasteessa muutama pussi wokkivihanneksia ja parsakaalia: jo aika monta 500g annosta.

Vierailija
18/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tuntuu paljolta. Tosin kasvikseksi en laske jotain tomaattimurskaa, perunaa tms. Ajattelen mielessäni esim. puolen kilon porkkanapussia. Salaattia ei jaksa joka päivä vääntää, vaan usein syön juuri jotain porkkanaa tai tomaattia. Lisäksi joku hedelmä tai pari. Lapset saavat koulussa jotain salaattia tai raastetta, mutta arvaan että niitä otetaan vähän. 

Vierailija
19/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 14:55"]

Ruokakaupassa kun katsoo vähän ihmisten kärryihin niin jää aika kauaksi tuo 500g päivässä. Yleensä siellä kärryssä on yhteensä kilo vihanneksia koko perheelle...

[/quote]

En epäile yhtään, etteikö iso osa suomalaisia söisi liian vähän kasviksia, mutta on aivan turha kuvitella tietävänsä mitään toisen perheen ruokailuista yhden ostoskärryn perusteella.

Vierailija
20/29 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g kasviksia päivässä on vähänlaisesti, jos laskee koko päivän aterioissa monipuolisesti käytetyt kasvikset vai mieltääkö osa tuon 500g äärän vain salaatiksi? Vaikka syökin lihaa, kanaa tai kalatuotteita kai niitä ruokia silti jatketaan ja höystetään myös kasviksilla ja vihanneksilla, tomaateilla, sipuleilla, porkkanoilla ja kesäkurpitsoilla jne? Leivän päälle tomaattia, kurkkua tai paprikaa, avokadoa...

Äkkiä se 500g/pvä tulee täyteen jos syö monipuolisesti ja terveellisesti, jos ei täyty kannattaa laskea uudestaan onko huomioinut kaikki kastikkeissa ja keitoissakin käytetyt kasvikset ja vihannekset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän