Lapsi oli lyönyt luokkakaveriaan tunnin aikana -opettaja syytti siitä minua
En ole koskaan lyönyt ketään eikä mieskään. En tiedä miksi pojasta on tullut noin väkivaltainen. Läpsii jatkuvasti minuakin jos yritän auttaa läksyissä tai jos ruoka ei ole heti valmista kun poika haluaisi. Isäänsä ei lyö.
Opettajan mukaan syy pojan käytökseen on minussa. Tämä loukkaa koska olen täysin väkivaltaa vastaan enkä ikinä löis ketään. Miten muka olisin sitten kasvattanut väkivaltaisen lapsen?
Kommentit (55)
Miten opettaja tarkalleen ilmaisi asian, että lyöntien on sinun syytä?
Ja itsellesi pohdittavaksi. Mikä ero sinun ja miehen välillä selittää sen, että lapsi lyö sinua, mutta ei isäänsä.
Vastasit jo tuossa ihan itse esittämääsi kysymykseen...
Et ole missään vaiheessa kitkenyt väkivaltaista käytöstä lapsestasi.
Olet ihan liian lukkiutunut tähän "moderniin kasvatusfilosofiaan", jonka mukaan lapseen ei fyysisesti kajota missään olosuhteissa!
--> Lopputulos on odotettu, lapsi on oppinut käyttämään väkivaltaa vallan käytön välineenä, koska tämä on sallittu
Vierailija kirjoitti:
Vastasit jo tuossa ihan itse esittämääsi kysymykseen...
Et ole missään vaiheessa kitkenyt väkivaltaista käytöstä lapsestasi.
Olet ihan liian lukkiutunut tähän "moderniin kasvatusfilosofiaan", jonka mukaan lapseen ei fyysisesti kajota missään olosuhteissa!
--> Lopputulos on odotettu, lapsi on oppinut käyttämään väkivaltaa vallan käytön välineenä, koska tämä on sallittu
Rautalangasta vääntäen:
Mikäli lapsi olisi saanut sisukkaan tukkapöllyn heti ensimmäisen kerran kun käyttää väkivaltaa, ei AP:llä nyt olisi tätä ongelmaa
Tottakai opettajan kuuluu kertoa lapsen äidille jos lapsi lyä koulussa kavereiaan.
Tottakai äidin ja myös isän tulee puuttua asiaan, ja kasvattaa lastaan oikealle polulle. Jotta lapsi ymmärtää että lyömällä ei omaa tahtoaan EI saa läpi.
Joten älä anna koskaan periksi lapsen tahdolle, jos yrittää saada tahtoaan läpi lyömällä tai huutamalla. Toteuta lapsen tahto vasta sitten kun pyytää nätisti. Kuuntele lasta.
Miksi syyllistät opettajaa? Opettaja kertoo teille asioita, joita on päivän aikana tapahtunut. Se ei ole sinun syyllistämistäsi, vaikka joskus lapsestasi tulee "negatiivista palautetta". Sä olet tilanteessa aikuinen ja sun pitää ottaa vastuu lapsen lyömisestä.
Otatte asian miehesi ja lapsesi kanssa puheeksi. Kysyt lapselta, että miksi toimi niin kuin toimi ja mietitte yhdessä, että miten olisi ollut parempi toimia. Muista korostaa lapselle, että väkivalta on AINA väärin.
Se että vastustaa kaikkea väkivaltaa kattaa myös sen että puuttuu lapsen väkivaltaisuuten HETI.
Vierailija kirjoitti:
Ja itsellesi pohdittavaksi. Mikä ero sinun ja miehen välillä selittää sen, että lapsi lyö sinua, mutta ei isäänsä.
Meillä on ollut aiemmin opettajan kanssa puhetta siitä, että kotona ei lyödä. Olen sanonut suoraan, että jos lapsi lyö, sivuutan sen käytöksen kokonaan ja jatkan toimiani. Lapsi EI siis saa tahtoaan läpi lyömällä. Toisin sanoen lyömisestä ei tehdä numeroa. Opettajan mielestä tämä tapa ei toimi poikaan, vaan minun pitäisi tehdä lyömisestä numero. Aina kun lapsi lyö, pitäisi kuulema sanoa, että ei saa lyödä. Itselle ei oikein avaudu, miksi niin pitäisi tehdä. Luulen, että jos kiinnittäisin lyöntiin huomiota, lapsi alkaisi hakemaan huomiota yhä useammin lyömällä.
ap
Lapsi oppii myös muilta lapsilta, väkivalta on kouluissa valitettavan yleistä, lapselle jälki-istuntoa ja kotiarestia niin ymmärtää että ei ole toiminut oikein.
Lapsi tarvitsee tiukempaa kuria. Sovitte yhdessä miehen (ja lapsen) kanssa perheen säännöt ja mitä seuraa jos niitä ei noudateta (esim ruutuajan menetys tai mikä nyt sitten teillä toimiikaan). Tuon ikäisen kyllä kuuluisi tietää, ettei saa lyödä. Ja sitten kun sujuu hyvin niin joku palkinto, esim joku kiva yhteinen tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aiemmin opettajan kanssa puhetta siitä, että kotona ei lyödä. Olen sanonut suoraan, että jos lapsi lyö, sivuutan sen käytöksen kokonaan ja jatkan toimiani. Lapsi EI siis saa tahtoaan läpi lyömällä. Toisin sanoen lyömisestä ei tehdä numeroa. Opettajan mielestä tämä tapa ei toimi poikaan, vaan minun pitäisi tehdä lyömisestä numero. Aina kun lapsi lyö, pitäisi kuulema sanoa, että ei saa lyödä. Itselle ei oikein avaudu, miksi niin pitäisi tehdä. Luulen, että jos kiinnittäisin lyöntiin huomiota, lapsi alkaisi hakemaan huomiota yhä useammin lyömällä.
ap
Eli lapsi on oppinut, että lyöminen on ihan ok, äitiä saa mukiloida eikä se välitä mitään. Tuo huomiotta jättäminen toimii ehkä alle 2-vuotiailla, jotka lyö saadakseen huomiota, ei enää isommilla jotka suuttuessaan mukiloi toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos sun kasvatuskeinosi ei ole toiminut tähänkään päivään mennessä, niin luuletko oikeasti, että se joskus toimii? Joten ehkä pitäisi keksiä jokin uusi keino.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvitsee tiukempaa kuria. Sovitte yhdessä miehen (ja lapsen) kanssa perheen säännöt ja mitä seuraa jos niitä ei noudateta (esim ruutuajan menetys tai mikä nyt sitten teillä toimiikaan). Tuon ikäisen kyllä kuuluisi tietää, ettei saa lyödä. Ja sitten kun sujuu hyvin niin joku palkinto, esim joku kiva yhteinen tekeminen.
”Väkivalta kukistuu vain vielä suuremmalla väkivallalla” , vanha sanonta , pitää edelleen paikkansa
Olet liian tossu ja antanut poikasi alistaa itsesi. Poikasi saa vallakkaan ja voimakkaana olemisen tunteen, josta nauttii, kun saa asiat haluamallaan tavalla. Nyt sitten kaikissa tilanteissa ja muidenkin ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi on oppinut, että lyöminen on ihan ok, äitiä saa mukiloida eikä se välitä mitään. Tuo huomiotta jättäminen toimii ehkä alle 2-vuotiailla, jotka lyö saadakseen huomiota, ei enää isommilla jotka suuttuessaan mukiloi toisia.
Väärin...
Huomiotta jättäminen ei toimi minkään ikäisillä.
Sen sijaan, väkivaltainen käytös pitää määrätietoisesti kitkeä HETI kun sitä ilmenee!!
Ja kuten tuossa on aiemmissa kirjoituksissa jo todettu, ainoa toimiva tapa on antaa samalla mitalla takaisin
Millainen perhe teillä on? Oletteko keskiluokkainen omakotitaloperhe vai kerrostalossa asuva matalan tulotason perhe? Millaisessa ympäristössä lapsi viettä vapaa-aikansa? Onko harrastuksia, vai kuluuko aika kerrostalon asfalttipihalla tai ostarin nurkalla notkuen? Mikä lapsen ikä edes on?
Enpä ole koulua nähnyt missä ei jotain.Minkä vanhemnat sille voi.Älkää ainakaan pahentako papattamalla.Lapsi tuo pian sossutädin kotiin ja siinnä ei hyvä heilu.Moni lapsi opetetaan antamaan takaisin jos joku mätkyttää,opettajan on turha inittää mitään.Voihan lapselle nätisti jutella? Miksi ?moralisoimatta..
Vierailija kirjoitti:
Millainen perhe teillä on? Oletteko keskiluokkainen omakotitaloperhe vai kerrostalossa asuva matalan tulotason perhe? Millaisessa ympäristössä lapsi viettä vapaa-aikansa? Onko harrastuksia, vai kuluuko aika kerrostalon asfalttipihalla tai ostarin nurkalla notkuen? Mikä lapsen ikä edes on?
Mitä väliä sillä on???
Lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti ja se pitää nyt kitkeä ensi tilassa ennenkuin käyttäytymismalli kroonistuu ja ”luutuu” osaksi persoonaa, as simple as that.
Jos olet liian kiltti? Et aseta lapselle rajoja ja lapsi on huomannut, että lyömällä saa, mitä haluaa?
Ei ope ole tuota asiaa kuitenkaan pahalla tarkoittanut! Voit lopettaa opettajan syyllistämisen lapsen ongelmista.