ovatko opettajat laiskoja vai onko niillä oikeasti paljon työtä
tosi hankalaa tuntuu olevan tapaamisten järjestely tai yhteistyö vanhempien kanssa,
ja lapsen koulunkäynnistä saa tosi heikosti tietoa kotiin.
Kommentit (28)
Eei mulla ole koskaan ollut ongelmia. Kolmen koulun opettajista kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:27"]tosi hankalaa tuntuu olevan tapaamisten järjestely tai yhteistyö vanhempien kanssa,
ja lapsen koulunkäynnistä saa tosi heikosti tietoa kotiin.
[/quote]
Ai siis jotain ylimääräisiä tapaamisia vanhempainvarttien lisäksi, siksi että haluaisitte vähän lisätietoa janipetteristä? Ihan syystä opettajillakin on työajat, eihän he nyt voi kaikkia vanhempien pyyntöjä täyttää. Ja mikä ihmeen yhteistyö? :D
en pysty yleistämään, mutta omalta kohdaltani terveisiä: töitä on ihan hirveästi. tulin tässä juuri koneelle tekemään töitä. muu perhe viettää lauantai-iltaa. mulla on huono omatunto, kun laiminlyön töiden takia perhettä, mutta myös töissä on riittämätön olo.
no, ei tässä enempää ehdi jaaritella, töihin, mars. toivottavasti saatte tiedon kulkemaan!
No ei ne laiskoja ole ainakaan. Kamalasti työtä ja loppuunpalaminen uhkaa, eikä kauheesti arvostusta tule =(. En ole ope, vaan open tytär.
Opettajan työ on tuntien mukaan aikataulutettua, joten suunnittelu, valmistelu, byrokratia, arviointi jne. täytyy sovittaa väleihin. Vapaita aikoja tapaamisille on vaikea löytää, sillä tapaamiset ja palaverit eivät oikein istu tämän työn rytmiin. Ilta-aikoina en tapaa vanhempia kuin tiettyinä päivinä.
Opettajat pääsääntöisesti ovat hyvin työteliästä porukkaa. Hyvin harvoin törmää laiskaan opettajaan (ehkä yksi laiska kolleega on vuosien varrella sattunut eteen). Töitä on paljon.
Kohta näkee, kun saavat taas todistukset, että miten on mennyt. Samoin kokeet näytetään kotona, niistä pitäisi osata päätellä lapsen tasoa ihan itsekin. Mikä nyt apn ongelma on?
Vanhemmat nyt keksii valittaa mistä vain. Esim. yksi tuttu on saanut valituksia siitä, ettei pidä työpuhelinta mukana kuin työaikaan. Kuinka moni muu vastaa työpuhelimeensa työajan päätyttyä? Hän kuitenkin saattaa vastailla sähköposti- tai Wilma-viesteihin kotoakin...
Opettajilla on erilaisia tilanteita. On eri määrä tunteja. On erilaisia perhetilanteita. On erilaisia sivutöitä (tai opettaminen on sivutyö). On eri tapoja rytmittää työtään (jos pitää kaikille ryhmille samalla viikolla kokeet, niin sitä korjattavaakin on silloin satoja papereita juuri sillä hetkellä). On erilaisia ryhmiä ja ryhmäläisten vanhempia.
Jos sulla on huono tuuri, että juuri sillä opettajalla on paljon tunteja, juuri nyt paljon kokeita, toinen työ opettamisen lisäksi ja pienet lapset haettava päiväkodista, niin totta kai tapaamisajat ovat tiukassa. Jos sen luokanvalvottavan ryhmän vanhemmat vielä ottavat useammin opettajaan yhteyttä pikkuasioissa kuin useimpien ryhmien vanhemmat, niin ei ihme, ettei opettaja enää oikein jaksa.
Koulu ei ole enää lainkaan sama asia kuin päiväkoti, jossa joka päivä kerrotaan lapsen suolen toiminnasta ja päiväunien pituudesta. Opettajalla on parikymmentä oppilasta, joten jokaisen oppilaan asioista raportoiminen on mahdotonta. Tapaamisten järjestäminen voi olla hankalaa monestakin syystä. Opettajallahan on työtä oppituntien pitämisen lisäksi vaikka kuinka paljon. Lähes joka luokassa on nykyään tehostetun tuen ja erityisen tuen oppilaita, joiden suunnitelmia päivitetään, pidetään palavereja, ollaan yhteydessä erinäisiin tahoihin (mm. sosiaalityöntekijöihin, perheneuvolaan ja puhe- ja toimintaterapeutteihin). Tuntien pitämiseen tarvitaan materiaaleja, jotka opettaja valmistelee. Paljon menee aikaa myös Wilma-/Helmiviestien kirjoittamiseen.
Eli oikeasti on paljon työtä. Sen voi tietää vain tekemällä opettajan työtä pidempään, esim. lyhytaikaiset sijaiset pitävät vain oppitunnit (jotka varsinainen opettaja on yleensä valmistellut).
Nyt kun olen tehnyt aineenopettajan työtä toistakymmentä vuotta ja teen töitä alle opetusvelvollisuuden, tuntuu ensimmäisen kerran, että helppoa on. Palkkakin on tietysti tuntien mukainen, mutta ei se mitään. Tämä oma tilanteeni on harvinainen, yleensä opettaja ei voi tehdä näin vähän töitä kuin minä tänä vuonna teen. Mutta sinun asiaasi sanoisin, että pääasiallinen tietolähteesi tulisi olla oma lapsesi. Kysy häneltä.
Kerrohan ap miten tämä ilmenee. Missä asioissa haluaisit tavata opettajan ja mikä on sinun aikataulusi? Oletko osallistunut kaikkiin tarjottuihin vanhempainiltoihin ja vartteihin? Kyllä mä olen sitä mieltä, että pitää löytyä se aika keskustella tärkeistä asioista, mutta aina se ei onnistu niin nopealla aikataululla kuin vanhemmat haluaisivat. Onko mahdotonta puhua asiaa puhelimessa? Minkälaista tietoa kaipaat lapsen koulunkäynnistä mitä et koe saavasi (esim. opetussuunnitelmat löytyy koulujen nettisivuilta...)?
T. ope
Sama ongelma. Tapaamisia ei järjesty.
Laiskojahan ne on.
Tekevät opetusmatskun kerran ja vetävät samoilla läpi vuodesta toiseen. Toistavat kerran tehtyä. Kokeet lähimain samoja. Korjaaminen liukuhihnatyötä. Ahkera ope päivittelisi matskujaan uusiks joka vuosi. Silleen meillä aikuisten työelämässä tehdään. Samoilla näyttävät vetävän vuosikymmeniä. Turhan tärkeää laiskaa porukkaa. Tapaamisia ei järjesty että voitaisi keskustella luokan tulehtuneesta ilmapiiristä mistä lapsi kertoo meille kotona. Vanhempainillat on silloin kun opea kiinnostaa ja suoraan sanottuna pelkkää paskan jauhamista.
Yhteys open esimieheen eli rehtoriin jos tapaamista ei saada sovittua. Opettajan työtehtäviin kuuluu myös kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Vanha ketju ylös :D
Meillä on aikuiskoulutuspuolella yksi aivan hirveän laiska opettaja. Ei käytännössä opeta mitään vaan jaarittelee kaikenlaista turhaa, millä ei työelämässä tule tekemään yhtään mitään. Ns. v-mäisistä eli hankalista mutta tärkeistä aiheista hän antaa vaan pelkät tehtävät ja käskee meitä katsomaan niihin asiat netistä. Surkean opetuksen laadun takia noiden tehtävien tekemisestä ei tule mitään, vaikka netistä yrittäisi apua löytää. Kyseesä on sen verran hankala aihe. Luokkamme on puuhaamassa hänetä valitusta korkeammalle tasolle.
Eräs toinen ope on taas todella ammattitaitoinen ja opettaa muuten hyvin, mutta ei meinaa suostua neuvomaan pattitilanteissa.
Miksi niitä tunteja pitää suunnitella niin paljon? Eikö se riitä, että kerran vuodessa suunnittelee ja sitten jatkossa päivittää suunnitelmiaan vuosittain. Serkku on historian opettaja ja sanoo, että tuolllaisten aineiden opettajat kyllä ihan pokkana valehtelvat suunnittelusta, hän ei kuulemma suunnittele mitään etuäteen, opettaa vaan mitä jo itsekin osaa ja tietää.
Miehet ovat laiskoja, varsinkin nuoret.
Nojaa täällä yks mies ope vieläkin istuu koneella töitä tekemässä
T.open vaimo
Opettajien työehtosopimus on niin älyvapaa, että kaikkeen yhteistyöhön on varattu 3h vk. Siis vanhempien, toisten opejen, yhteistyötahojen, oppilashuollon ammattilaisten... Luku sisältää myös kaikki kokoukset.
Jos ope laskee vuositasolla tunteja, esim. arviointikeskustelut haukkaavat viikkojen YT-ajat.
ruvetkaa ajamaan opejen työaikojen järkeistämistä, niin yhteistyökin lisääntyy.