Mitä rajoituksia SINÄ tekisit Uudellemaalle nyt kun siellä ollaan siirrytty leviämisvaiheeseen?
Tällä palstalla vain taivas on rajana, joten kerro vapaasti, mitä rajoituksia tekisit suojataksesi muiden elämää - tai tehdäksesi muille kiusaa.
Kommentit (86)
Helsingin uudet rajoitukset julkaistaan tänään.
Ja niitä on pohtinut asiantuntijaryhmä.
Mitä niitä enää täällä miettimään.
Valvottu ja palkaton pakkokaranteeni maahan tulijoille
Vierailija kirjoitti:
Esim minusta on hullua, että ihmiset laitetaan etätöihin, mutta sitten he käyvät vapaa-ajallaan purkamassa tylsistymistään kaupoilla, ravintoloissa, harrastuksissa.
Vastuullista olisi, että järjestettäisiin, että työt saadaan hoidettua, mutta ylimääräinen hauska rajoitetaan.
Harrastukset seis, etäkoulu, ravintolat kuten keväällä..
Todella typerä ehdotus!! Niin että seuraavaksi kuormitetaan mielenterveyspalvelut kun ihmisiltä viedään taas koko elämä. MT-palvelut ovat jo nyt ylikuormituksessa kevään jäljiltä. Hoitotakuu ei toteudu missään.
Laittaisin kaikki toisen asteen oppilaitokset, 7. ja 8. luokat vuoroviikoin lähi- ja etäopetukseen. 2.-6. luokille voisi tulla 1 etäpäivä viikossa. Ekaluokkalaiset ja ysit saisi jatkaa koulua normaalisti.
Laajentaisin maskisuositusta ja lisäisin maskipakon ehdoksi isojen tapahtumien järjestämiseen. Lisäisin baareihin yms. paikkoihin kohdistuvaa valvontaa ja määräisin tuntuvat sanktiot niille paikoille, joissa ei noudateta sääntöjä. En kuitenkaan rajoittaisi aukioloaikoja ja asiakasmääriä nykyistä enempää, koska se saisi bailaajat siirtymään kotibileisiin ja muihin vastaaviin vaihtoehtoihin, joissa meno voi olla vaikka kuinka holtitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus antoi jo ihan hyvät ohjeet leviämisvaiheeseen syksyllä. Ois kiva jos ihmiset nyt vaan noudattaa niitä.
Noille maskinurisioille, jos et halua käyttää sitä maskia, etkä noudattaa viranomaissuosituksia, niin voisitko kiitos jäädä kotiin ja tilata sinne tarvitsemasi.
Jää sinä sinne kotiin jos flunssa noin pelottaa
Ohis. Mä sairastin koronan keväällä, oon 22 vuotias, urheilullinen, hoikka, harrastin liikuntaa 6pv viikossa, en tupakoi ja minulla ei ole perussairauksia. Olin 172cm/61kg ja lihakset näkyi. Nyt olen 172cm/50kg ja luuranko, en pysty harrastamaan liikuntaa ja hengästyn kävellessä hitaasti. Rappusia kiivetessä pitää levätä jokaisen kerroksen välissä.
Mut hei, kiva jos sua ei flunssa pelota. Ei muakaan, mut keuhkojen arpeutuminen on aika hanurista.
Ymmärrät varmaan, että kokemasi on todella harvinaista, etenkin ikäisellesi. Tiedän äkkiä laskien noin 30 koronan sairastanutta opiskelijakaveriani (Vaasa...), ja heistä yhdellä henkilöllä oli edes kuumetta taudin yhteydessä. Merkittäviä jälkioireitakaan ei liene, normaalisti on urheiluharrastukset jatkuneet eikä kukaan ole mistään valitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim minusta on hullua, että ihmiset laitetaan etätöihin, mutta sitten he käyvät vapaa-ajallaan purkamassa tylsistymistään kaupoilla, ravintoloissa, harrastuksissa.
Vastuullista olisi, että järjestettäisiin, että työt saadaan hoidettua, mutta ylimääräinen hauska rajoitetaan.
Etätyösuositus on nimenomaan suositus. Jos joku ei saa "töitään hoidettua" etänä, silloin useimmissa paikoissa sen yksittäisen ihmisen on varmasti mahdollista työskennellä ihan työpaikallaan.
Firmat voi kyllä pakottaakin porukkaa etätöihin. Moni kontrolloi aika tarkkaan ettei toimistolla ole kuin tietty määrä väkeä ja nekin tarkkaan tiedetyissä paikoissa ja käyttävät suojia.
Niin voikin, siksi puhuinkin suurimmasta osasta paikkoja, koska ennakoin, että joku alkaa kuitenkin nillittää jonkin yksittäisen, harvinaisen esimerkin varjolla.
Täydellinen ulkonaliikkumiskielto 24/7 vuodenvaihteeseen saakka. Ruokakaupasta tilataan tavarat kotiovelle, samoin apteekista lääkkeet.
Maskit nyt ainakin heti kättelyssä pois. Pahiten kärsivissä maissa on ollut maskipakko jo keväästä ja tartunnat senkun lisääntyy. Maskit ovat pahimpia viruksen levittäjiä, koska niitä on mahdoton käyttää täysin oikein. Samalla vähenisi roskat kun kertakäyttöisiä maskeja on ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus antoi jo ihan hyvät ohjeet leviämisvaiheeseen syksyllä. Ois kiva jos ihmiset nyt vaan noudattaa niitä.
Noille maskinurisioille, jos et halua käyttää sitä maskia, etkä noudattaa viranomaissuosituksia, niin voisitko kiitos jäädä kotiin ja tilata sinne tarvitsemasi.
Ohis. Mä sairastin koronan keväällä, oon 22 vuotias, urheilullinen, hoikka, harrastin liikuntaa 6pv viikossa, en tupakoi ja minulla ei ole perussairauksia. Olin 172cm/61kg ja lihakset näkyi. Nyt olen 172cm/50kg ja luuranko, en pysty harrastamaan liikuntaa ja hengästyn kävellessä hitaasti. Rappusia kiivetessä pitää levätä jokaisen kerroksen välissä.
Mut hei, kiva jos sua ei flunssa pelota. Ei muakaan, mut keuhkojen arpeutuminen on aika hanurista.Ymmärrät varmaan, että kokemasi on todella harvinaista, etenkin ikäisellesi. Tiedän äkkiä laskien noin 30 koronan sairastanutta opiskelijakaveriani (Vaasa...), ja heistä yhdellä henkilöllä oli edes kuumetta taudin yhteydessä. Merkittäviä jälkioireitakaan ei liene, normaalisti on urheiluharrastukset jatkuneet eikä kukaan ole mistään valitellut.
Tottakai mä sen ymmärrän, ymmärrätkö että sulle voi käydä samalla tavalla kuin mulle, vaikka se harvinaista onkin. Mäkin mietin että on pieni riski saada taudin vakavampi muoto, mut niin se vain napsahti kohdalle.
Ja itsehän en tätä mistään opiskelijabileistä saanut, vaan hoitotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut hei, kiva jos sua ei flunssa pelota. Ei muakaan, mut keuhkojen arpeutuminen on aika hanurista.Ymmärrät varmaan, että kokemasi on todella harvinaista, etenkin ikäisellesi. Tiedän äkkiä laskien noin 30 koronan sairastanutta opiskelijakaveriani (Vaasa...), ja heistä yhdellä henkilöllä oli edes kuumetta taudin yhteydessä. Merkittäviä jälkioireitakaan ei liene, normaalisti on urheiluharrastukset jatkuneet eikä kukaan ole mistään valitellut.
Vakavat kolaritkin on suhteellisen harvinaisia verrattuna ajokilometrimäärään, oli jopa hulluina 60-luvun vuosina jolloin keksittiin mm. nopeusrajoitukset. Eli siis rajoitukset pois ja kaikki ajakoot miten lujaa lystää, kuoleminen ei ole kovinkaan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyösuositus on nimenomaan suositus. Jos joku ei saa "töitään hoidettua" etänä, silloin useimmissa paikoissa sen yksittäisen ihmisen on varmasti mahdollista työskennellä ihan työpaikallaan.
Firmat voi kyllä pakottaakin porukkaa etätöihin. Moni kontrolloi aika tarkkaan ettei toimistolla ole kuin tietty määrä väkeä ja nekin tarkkaan tiedetyissä paikoissa ja käyttävät suojia.
Niin voikin, siksi puhuinkin suurimmasta osasta paikkoja, koska ennakoin, että joku alkaa kuitenkin nillittää jonkin yksittäisen, harvinaisen esimerkin varjolla.
Ei se mikään harvinainen esimerkki ole firmoissa joissa työ tapahtuu tietokoneilla ja normaalisti toimistoissa. Pikemminkin sääntö kuin poikkeus mitä olen tuttujen kanssa jutellut. Joitain hommia on hankala tehdä etänä ja niissä pitää sitten käyttää muita keinoja.
Ukrainasta tuotiin Suomeen urheilijoita joilla koronaa sopii kysyä montako marjanpoimija koronaa tuotiin . Ennemmin olisi pitänyt maksaa palkkaa Suomen terveille työttömille poiminnasta ja majoitus siellä poiminta paikoilla sekä ruoka. //. Wuhan on Kiinassa mistä kiinalaisia lensi Milanoon . Montako kiinalaista on wuhanista tullut Suomeen ??? Kieltäisin kaikki Kiinalaiset myyjät ruokakaupoissa ,sushit ja soivat, kiinakanat ja sulkisi kiinalaiset karanteeniin 3-4 vko liikkumiskieltoon .
Etäkoulu olisi jo paikallaan ainakin yläkoulussa ja lukioissa, myös useimmissa ammattipuolen koulutuksissa. Niissä ammattipuolen koulutuksissa, joissa opiskelu ei etänä toimi, maskipakko ja pienet ryhmäkoot/iso tuuletettu tila. Alakoulussa vuorotteluopiskelua eli vaikka joka toinen luokka etään jaksoissa.
Maskipakko kauppoihin ja julkisiin tiloihin. Suomea ja muita maan kieliä osaamattomille viedään vaikka kotiin selkeät opaslaput ohjeineen ja nyt vihdoinkin rajat kiinni!!
Vierailija kirjoitti:
Olin aika jörkyttynyt, kun yhdessä ainoassa Helsinkiin tulleessa lentokoneessa oli 70 koronaa sairastavaa! Rajat kiinni nyt!
Tämä.
Pääkaupunkiseudulla ollaan leviämisvaiheessa, ei Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavat kolaritkin on suhteellisen harvinaisia verrattuna ajokilometrimäärään, oli jopa hulluina 60-luvun vuosina jolloin keksittiin mm. nopeusrajoitukset. Eli siis rajoitukset pois ja kaikki ajakoot miten lujaa lystää, kuoleminen ei ole kovinkaan yleistä.
YLE dokumentti sarjat areenassa on koronasta Italiassa . Nuoret sairastaa koronaa ne vaan selviää siitä paremmin . Mutta keuhkot todella saa sen viruksen siksi joutuu hengitys koneeseen iästä riippumatta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kk kielto poistua kehäkolmosen ulkopuolelle. Sama toiseen suuntaan.
Tätä ei nyt pelkästään maskit pelasta.Sulla ei taida olla aavistustakaan, missä kehä 3 kulkee :D
Se kulkee ihan sopivassa paikassa siihen nähden että pk-seutu on leviämisvaiheessa eikä Uusimaa.
Vierailija kirjoitti:
2 kk kielto poistua kehäkolmosen ulkopuolelle. Sama toiseen suuntaan.
Tätä ei nyt pelkästään maskit pelasta.
Miten me saataisiin teille sitten kulutushyödykkeet, elintarvikkeet ja lääkkeet sinne muualle Suomeen?
Kaikki yleisötapahtumat ja turhat julkiset tilat kiinni. Kenenkään henki ja terveys ei vaarannu jos ei kuukauteen tai kahteen pääse museoon, leffaan, kahviloihin tai kuntosalille. Käsittämätöntä, että edelleen esimerkiksi tv-ohjelmien kuvauksissa sallitaan liveyleisö. Nyt ihmiset laukkaa ihan vauhkona juuri tuollaisissa paikoissa maskin tuoma valheellinen turvallisuuden tunne kainalossaan. Ihan naurettavaa pelleilyä.
Jos saisin tehdä ihan mitä vain riippumatta seurauksista niin:
-ravintolat kiinni
-baarit kiinni
-etäkoulu
-ostoskeskukset kiinni
-kaupat kiinni
-julkinen liikenne kiinni
-kaikki harrastukset ja tapahtumat kiinni
Ulkonaliikkumiskielto 18-08.
:) nauttisin kaaoksesta. Armeija jakaisi tarvittavan ruokamäärän ihmisille laatikoissa.