Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia ympäristötekoja sinä teet?

Vierailija
20.11.2020 |

Mitä ekotekoja teet arjessasi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kierrätän kaikki roskat

-roskien lajittelussa hyödynnän leipäpussit/sipsipussit

-en osta vaatetta kuin tarpeeseen

-käytän kestotuotteta kuten esim. kestovanulaput, kuukuppi

-usein ostan hävikkiruokaa esim. fiksuruuan tai resque sovelluksen kautta

-käytän joukkoliikennettä, en omista autoa

-syön pitkälti kasvisruokaa

-yritän suosia suomalaista kulutusvalinnoissa

-ei osteta ympäristöä kuormittavia vihanneksia/hedelmiä esim avokado

Vierailija
22/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En lisäänny

-En matkusta ulkomailla

-Kierrätän

-Asun vaatimattomasti

-Osa ruasta itse kasvatettua1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pääasiassa vaatteet, huonekalut yms käytettynä. Poikkeus on lapsen ulkovaatteet.

Pesen muovipakkaukset uusiokäyttöön niinko jäätelö ja margariinirasiat. En oo vuosii ostanu kaupan pakasterasiota. Käsin ku tiskaa nii voi käyttää vuosiaki yhtä rasiaa eri juttuihin.

Vältän turhia kemikaaleja niinko pesuaineita. Toki meillä hygienia pelaa mut esim siivouksessa käytän pääasiassa sitruunamehua, ruokasoodaa, etikkaa yms. Jotku paikat tietenki tarvii kunnon aineen niinko pönttö mut lattia esim ei.

Vierailija
24/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kierrätän

- yritän säästää sähköä ja vettä aina kun pystyn 

- käytän vihreää sähköä

- meillä on hybridiauto ja toista autoa en suostu hankkimaan, vaikka välillä tuntuisi, että olisi tarpeen

- yritän olla ostamatta mitään turhaa

- käytän vaatteet loppuun asti ja ostan vain tarpeeseen sekä suosin luonnonmateriaaleja silloin kun se on mahdollista. Myös korjaan vaatteita ja lopuksi saatan hyödyntää niitä muuhun. Vanhimmat vaatteet parisenkymmentä vuotta ja tänä vuonna olen joutunut ostamaan vain ulkoiluvaatteita edellisten mennessä rikki niin, ettei niitä tietääkseni ainakaan enää olisi voinut korjata.

- en juurikaan syö punaista lihaa

- olen vähentänyt maitotuotteiden käyttöä todella paljon

- olen vähentänyt lentämistä 

- pyrin välttämään kertakäyttöä (esim. käytän kangasmaskeja) ja keksimään miten asioita voi hyödyntää muuhunkin kuin siihen alkuperäiseen tarkoitukseen: käytän leipäpussit esim. vessan roskiksissa, rikkinäisiä vaatteita rätteinä, jne

- vähennän koko ajan kemikaalien käyttöä ja kosmetiikkaa olen vaihtanut luonnonkosmetiikkaan

- koirien pääasiallisesti syömä liha on kalaa tai kanaa

- kangaskassi mukana kaikkialla

- en osta lahjapaperia vaan paketoin vähät lahjat esim. pakkauspaperiin, joka on tullut jonkun tilauksen mukana tms. säilön näitä ja myös erilaisia naruja tätä käyttöä varten

- ostan hävikkiruokaa

- suosin suomalaista ja luomuruokaa

- valitsen äänestämäni puolueet vahvasti ympäristöperustein

- allekirjoitan vetoomuksia ympäristön puolesta

- lahjoitan silloin tällöin esim. wwf:lle, suomen luonnonsuojeluliitolle tai naisten pankille, joka tukee naisten kouluttautumista (naisten parempi koulutustasolla on vaikutusta lapsimäärään, joka pitäisi etenkin tietyillä alueilla saada kuriin, koska sieltä kasvaa koko ajan lisää ja lisää kuluttajia, eli tämä on tärkeä ympäristöteko)

- hävikkiruokaa meillä ei tule käytännössä ollenkaan

- siivoan myös tietokoneen ja pilvipalveluiden sisältöjä, eli poistan kaiken turhan,  jotta ei turhaan kuormita tietokoneen suoritusta ja palvelimia

- pyrin tekemään vastuullisia sijoituksia

Vierailija
25/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ruuan mitä saan. En heitä hukkaan.

Vierailija
26/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa. Kannan mukanani kestoliinoja joihin pyyhin nenäni /käteni / kaatuneen kahvin tms. Käytän palashampoota ja -saippuoita (ei tule muoviroskaa pulloista), kestositeitä ja -phs:iä. Pesen koneilla vain täysiä lasteja astioita ja vaatteita. Sammutan valot aina lähtiessäni huoneesta, jos tarvitsen jotain pimeästä huoneesta löydän sen kyllä jos pidän vaan ovea auki. Jouluvaloja pidän päällä vain ollessani kotona (saattavat hyvinkin kuumentua paljon, kokeilkaapas valojanne!).

Ostan vaatteita todella harvoin, ja jos ostan, mietin jo kaupassa onko minulla jotain sen vaatteen kanssa sopivaa. Jos vaikka löydän nätin topin, mutta se tarvitsisi tietyn malliset farkut, uuden laukun ja korkkarit ja tietty takin, niin se jää kyllä kauppaan. Lisäksi mietin tarkkaan, että onko sille oikeasti käyttöä elämässäni. Esim. bilemekot ovat kauniita, mutta en ole bilettänyt herran aikoihin, ja uskon että jos tilanne tulee, niin selviän kyllä nykyisillä vaatteillani.

Käytän vaatteet loppuun (kunnes hajoavat). Kun vaate on käyttökelvoton, saksin sen palasiksi, ja käytän niitä palasia siivoamiseen. Esim. pölyrätteinä, tai siivoan viemärit. Saksittuja sukkahousuja olen vienyt töihin ja siivoan niillä koneiden ruutuja ja sisäosia (tukkeutuvat liasta helposti).

Tietenkin kierrätän kaiken mahdollisen, mutta pyrin ensisijaisesti siihen, ettei sitä roskaa ylipäätään tulisi. Eli ylipakatut tuotteet jää kauppaan, vaikka olisi kuinka hyvää karkkia tms. Nyt olen päättänyt, että ostan kirjoja korkeintaan vanhana. Niitä on divarit, kirppikset ja ilmaishyllyt täynnä.

Kuljen julkisilla, jalan tai pyörällä. Jos johonkin ei pääse kuin autolla, joko jätän menemättä tai sitten järkkään kimppakyytiä (toki maksan bensarahoja /korvaan muulla tavalla jos tiedän ettei kuski ota rahaa vastaan).

Töihin olen vienyt omat ruokailuvälineet, siellä olisi tarjolla kertakäyttöisiä. Vein myös tiskiharjan ja -ainetta, ettei tarvitse joka päivä vaivautua raahaamaan käytettyjä tiskejä kotiin ja taas uusia tilalle. Minulla on yleensä mukanani vesipullo. Esim. museoissa ja elokuvissa jano yllättää helposti, eikä tarvitse ostaa mitään sokerijuttuja kertakäyttöpullossa.

Toivottavasti kukaan ei nyt suutu tästä, mutta; pidän itseni normaalipainoisena. Menee vähemmän ruokaa, eli tulee vähemmän roskaa, tulee vähemmän biologista jätettä, ehkä terveyskin pysyy parempana...

Vierailija
27/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En "harrasta sisustamista."

Toisinsanoen en ostele kodinkoristeita. Koristetyynyt, maljakot yms. ei ole sisustamista vaan halpistuotteiden turhaa kulutusta.

Käytössä mm. isovanhemmilta ( ! ) perityt vanhat artekin tuolit jotka hiottu ja lakattu. Muutkin huonekalut perheeltä perittyjä.

N49

Vierailija
28/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton

Ei ole lemmikkejä

Ostan vain tarpeeseen

Käytän loppuun

En heitä ruokaa roskiin

Korjaan ja tuunaan itse sen sijaan että ostaisin uuden kaupasta

En omista autoa tai muutakaan moottoriajoneuvoa, kuljen pyörällä tai kävellen

En lutraa suihkussa, käyn suihkussa vain 1-3 kertaa viikossa

Vierailija
29/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja köyhä. Kumpaakaan en valinnut varsinaisesti ilmastosyistä, mutta ovat suurimpia ekotekoja mitä voin tehdä.

Vierailija
30/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Olen köyhä opiskelija ja asun Helsingissä, joten minulla ei ole autoa, käytän julkisia.

-Käyn Uffissa, Fidassa ja Kierrätyskeskuksessa, ja teen näistä usein löytöjä.

Vierailija
31/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja kierrätän. Valitettavasti bensalla käyvä auto minulla on työni vuoksi, vaihtaisin heti kaasuautoon jos käyttövoimaveroa alennettaisiin. 

Vierailija
32/32 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiluttelen pippelssonniani