opiskelemaan lähtevä yh äiti
Hain aikuiskoulutukseen Lähihoitajaksi. Minulla on 1,5v tyttö ja olen yh-äiti (20v). Nyt mietinkin miten raha asioiden käy ? Tietääkö kukaan päivähoito maksuista ? Mitä kaikkia tukia saan kelalta, ainakin kodinhoitotuki jää pois vai ? ? Matkaa kouluun on 30km ja en omista autoa, joten matkan kulen linja-autolla. Saako tähän jotain tukea ? Entä saako sossusta vielä toimeentulo tukea ?? Auttakaa ja neuvokaa tätä tietämätöntä !
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:59"]
Sulla on mahdollisuus moniin tukiin, rauhoitu! Voit saada seuraavia: opintolaina, opintoraha, toimeentulotuki, asumistuki, elatustuki lapsen isältä, kotihoidontuki tai yksityisen hoidon tuki. Jos lapsi on kunnallisessa hoitopaikassa, pääset todennäköisesti nollamaksuluokkaan eli sun ei tarvitse maksaa hoidosta lainkaan.
[/quote]
Melkein oikein...meillä on kyllä ketään hyödyttämätön pienten tukieviidakko.
Ap. tutustu kelan sivuihin. Auttamatta et tule toimeentulotukea saamaan.
Voit olla oikeutettu myös toimeentulotukeen jos olet varaton ja olet nostanut kaikki ensisijaiset etuudet.
1 aikuinen + 1 lapsi kuuluu saada minimissään vuokraan ja elämiseen n 1500 e + tuki kotivakuutukseen, sähkölaskuun sekä koulumatkoihin halvimman vaihtoehdon mukaan. Lapsen päivähoitomaksuja ei yleensö sossusta makseta mutta niihin saat todennäköisesti täyden vapautuksen. Lapsen harrastuskuluja voi harkinnanvaraiseti saada tukea.
-sossu
Sossu jatkaa: usein edellytyksenä on että kyseessä on ensimmäinen ammatillinen tutkinto tai muu perusteltu syy lisäopinnoille. Töihin ei velvoiteta kun lapsi.
Sossu jatkaa: usein edellytyksenä on että kyseessä on ensimmäinen ammatillinen tutkinto tai muu perusteltu syy lisäopinnoille. Töihin ei velvoiteta kun lapsi.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]
[/quote]
Ammattihan minulla on jo, mutta tälläiseltä pieneltä paikkakunnalta ei vaan töitä löydy. Pakko oli jo jotain keksiä
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]
[/quote]
Ammattihan minulla on jo, mutta tälläiseltä pieneltä paikkakunnalta ei vaan töitä löydy. Pakko oli jo jotain keksiä
[/quote]
Eli päätit sitten valimistua ammattiin, jossa on eniten pätkätöitä, vuorotöitä ja työttömyyttä. Onnea opintoihin!
Kyllähän ne päivähoitomaksut yleensä maksetaan sossusta,jos toimeentulotukea saa.
Sulla on mahdollisuus moniin tukiin, rauhoitu! Voit saada seuraavia: opintolaina, opintoraha, toimeentulotuki, asumistuki, elatustuki lapsen isältä, kotihoidontuki tai yksityisen hoidon tuki. Jos lapsi on kunnallisessa hoitopaikassa, pääset todennäköisesti nollamaksuluokkaan eli sun ei tarvitse maksaa hoidosta lainkaan.