Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymys teille juoksua harrastavat

Vierailija
21.03.2014 |

aloitteleva kuntoilija kysyy neuvoja. Olen nyt vajaa 3 viikkoa käynnyt reippailla kävelylenkeillä 5krt viikossa, kävelen n 5-8 km lenkkejä ja aikaa kuluu n40min- hiukan päälle tunti. Nyt huomasin lehdessä juoksukoulu vinkin, joka lupaa että kuukauden päästä jaksaa juosta puoli tuntia pysähtymättä. Ekalla vkolla tarkoitus kävellä 10min reippaast, juosta 2min, kävellä minuutti ja tätä toistetaan 7 krt. Tänään sitten aloitin ja meinasi henki mennä.....tein kuitenkin loppuun saakka ohjelman. Tätä jatketaan 3krt viikossa ja joka viikko tasaisesti lisätään juoksuaikaa. Kasvaakohan kunto tosiaan niin,että kuukauden päästä jaksan juosta sen 30min putkeen? En ikinä ole juoksua harrastanut ja jo sadan metrin juoksu pysäkille ottaa koville, reipasta kävelyä jaksan kuitenkin todella hyvin. Tarkoitus olisi myös saada kesäksi muutama kilo pudotettua, joten kumpi esim ton laihdutuksen kannalta on tehokkaampaa? Noi juoksu/kävelyharjoitukset 3krt viikossa vai jatkanko reippaita kävelylenkkejä 5krt viikkoon? Noissa juoksutreeneissä aikaa menee ekalla vkolla n 40min ja kuukauden loppuun mennessä aika pitenee vuorotellen juosten ja kävellen n tuntiin. Mulla pituutta 173cm ja nyt painan n 69kg, kolmisen viikkoa sitten kun aloitin kävelyn ja jätin herkuttelun vähemmälle paino näytti 72,2kg.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen aloittamaan kevyellä juoksulla eli hölkkäämällä :)

Vierailija
2/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:32"]

suosittelen aloittamaan kevyellä juoksulla eli hölkkäämällä :)

[/quote]

Näin. Kun aloittaa juoksua, ei nopeuden tarvitse olla kävelyvauhtia lujempaa. Tärkeintä on, että askellus muuttuu kävelystä juoksuksi.

Se vanha sanonta: ei se matka tapa vaan vauhti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen kannattaa aloittaa ohjelmalla jossa esim.

1. reipas kävely 5 min.

2. juoksu 2 min

3. kävely 5

5. juoksu 2

6 kävely 5

7 juoksu 2

8 kävely 5

tärkeintä ei ole niinkään nuo tarkat ajat vaan rymitys. Aika nopeasti huomaat että juoksu aikaa voi pidentää ja lopulta et tarvitse kuin alku ja loppuverryytelynä kävelyn.

Vierailija
4/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon samoissa mitoissa kuin sä, ikää nyt 38v ja aivan paskakuntoisenakin jaksanut juosta puolisen tuntia yhteen menoon. Toki alussa tosi tosi hitaasti, niin hitaasti, että tosi reippaalla kävelemisellä saattaa päästä ohi. Mutta se ei olekaan se pointti tässä, vaan vahvistaa itseään nimenomaan juoksemisessa.

Veikkaus: Koska et ole 'ikinä' juossut, vedät tuon pari minuuttia liian kovaa. Juoksussa juttu on se, että pitää aloittaa h-y-v-i-n hitaasti, ja se, että pitää myös päästä sen ensimmäisen, aika pian tulevan kipurajan yli. Kipurajan yli pääsee ihan tahdolla, kun samalla pitää yllä tasaista hengitystä. Läähätykset pois!

Kun sulla on noin hyvä kävelykunto jo valmiiksi, en usko kävelypainotteisten juoksuharjoitusten vievän asiaa eteenpäin.

Vierailija
5/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli alussa se ongelma, että kuvittelin juoksun olevan pakostakin jotain vahdikasta. Kyllähän siinä aloittelija nopeasti väsyi ja tuntui siltä kuin kuolisi. Kevyttä hölkkää sillä aloittelijan juoksulla oikeasti tarkoitetaan.

Vierailija
6/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen selkeä ohjelma on hyvä! Itse pääsin juurikin sellaisen avulla 5km-kuntoon :) Se juoksukunto kehittyy yllättävän nopeaa vaikka alussa olisikin ihan kuollut! Tsemppiä, juoksu on mukava, helppo ja halpa harrastus, ja tietenkin aivan loistavaa liikuntaa :)

Vierailija
7/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä juokset liian lujaa.

Mä aloitin aikoinaan niin, että juoksin ihan lyhyitä matkoja, mutta juoksin koko matkan. Pikkuhiljaa pidensin matkaa, ja usko omaan jaksamiseen kasvoi sitä mukaan.

En mä vieläkään mikään maratoonari  tai edes nopea ole, mutta yhden puolikkaan olen juossut. Peruslenkki on noin kymmenen kilsaa, eikä jaksamisessa ole ongelmia.

Vierailija
8/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein sen POriin juoksukoulun mukaisen ohjelman, ja ihme kyllä, pystyin lisäämään juoksuaikoja sne ohjelman mukaisesti, vaikka lähtötaso oli ylipainoinen 37-vuotias täysi sohvaperuna. SIinä 5 vkossa juostaan yhtäjaksoisesti 5 km ja 11 vko:ssa 10 km. Täällä ohjelma, jota suosittelen http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf