Outoa mahakipua.
Eilen alkuillasta alkoi ala(tai "keski")vatsassa tuntumaan outoa pistävää kipua ja jos tarkkoja ollaan, niin minusta katsottuna hieman vasemmalle puolelle. En ole raskaana, eivätkä ne ole ilmavaivoja tai ummetusta eikä kuukautiskipujakaan, ainakaan ennen tällaisia kk-kipuja mulla ei ole ollu.
Oon lukenu erilaisilta nettisivuilta mitä tämä voisi olla ja mm. keliakia ja erilaiset tulehdukset ovat tulleet vastaan siellä. En kuitenkaan haluaisi uskoa, että se ainakaan keliakiaa olisi, kuitenkin tuo mahakipu alkoi vasta eilen illalla.. Stressaan tätä nyt ihan hirveästi ja huomenna varmaan menenkin päivystykseen, jos kipu ei hellitä. Olisi kiva kuitenkin kuulla, onko jollakin ollut jotain vastaavaa..?
Ja joo, tämä ei ole mikään varsinainen "lääkärin vastaanotto", mutta halusin kuitenkin kertoa tämän ja toivottavasti joku osaisi edes rauhoittaa mun mieltä..
Niin ja lisäksi kipu hellittää istuessa tai ei ainakaan ole niin voimakasta, jotain pikku sykähdyksiä saattaa tulla välillä.
Toivottavasti joku osaisi edes vähän auttaa. :)
Kommentit (8)
Minulla oli samantapaista kipua. Ensin arvelin olevani raskaana. Lopulta päädyin kovan kivun vuoksi päivystykseen. Vatsantoiminta oli normaalia. Syytä alettiin etsiä gynen puolelta. Ensimmäinen epäily oli kohdunulkopuolunen raskaus, sitten epäiltiin umpisuolta. Lopulta ultrassa kivun syyksi paljastui munasarjassa oleva kysta. Kysta oli kiertynyt munasarjan ympärille ja minut leikattiin päivystyspotilaana. Jos kysta ei olisi kiertynyt tilannetta olisi seurattu.
Tämä on vain minun kokemukseni. Sinulla kyse voi olla jostain aivan muusta. Päivystyksessä korostettiin, että kova äkillinen vatsakipu on aina syy mennä päivystykseen.
Mulla koski vatsaan kaksi päivää,sitten alkoi paskatauti.
Miten ne mahtaa gynella tutkia, jos lähettävät sinne? En oo koskaan, siis koskaan ennen gynellä käynyt.. :/
Ultraäänellä katsotaan munasarjat, kivuton toimenpide.
Mahakipuiselta otetaan yleensä tulehdus-(ja sydän)labrat, joskus maksastatuskin. Sitten mittaillaan ja etsittään kivulle syy, niitä voi olla monia. Osa vaatii välitöntä hoitoa, osa ei mitään toimia.
Syy voi olla gynekologinen (esim. kysta, munasarjan kiertymä, kohdunulkoinen raskaus tms.) tai muu, esim. suolitukos, mahatauti, sappi- tai haimatulehdus, virtsakivi, pissatulehdus, sydäninfarkti jne...
Eikö kukaan osais kertoa..? Mahakivut jatkuu vieläkin... :/
-Ap