Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruin kesälomani kun en saanut silloin kun on mahdollisuus pitää,

Vierailija
21.03.2014 |

Annoin kaksi vaihtoehtoa kesälomalle. Nyt pomo hyväksyi osaston lomasuunnitelman jossa minulla "kesäloma" syksyllä. Lapsi tällöin jo koulussa ja mies töissä. Ne kaksi vaihtoehtoa joita annoin on tarkkaan mietitty lapsen hoitajan kanssa ja sovitettu miehen lomaan.

Nyt ei lähdetä koko perhe reissuun kesällä. Itse vietän loman kotona tavan arkea pyöritellen (ruokaa, läksyjä, pyykkiä, siivousta jne).

Ilmoitin siis pomolle etten pidä sit lomaa ollenkaan, ei järkeä. Pistän säästöön ja pidän joulun aikaan pari viikkoa ja loput ens kesänä yhdistettynä sen kesän lomaan.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että työnantajalla on lakiin perustuva velvollisuus tasapuoliseen kohteluun. Tarkoittaa sitä, että jos olet aiemmin saanut lomasi haluamallasi ajalla, mutta muiden lomia on "jouduttu määräämään" on työnantajan lakiin perustuen annettava mahdollisuuksien mukaan loma toivottuna aikana niille jotka sitä eivät aiemmin toivomuksen mukaisesti saaneet ja siirrettävä sellaisten loma toiveen ulkopuolelle, jotka sen ovat aiemmin toivomanaan aikana saaneet.

Aina ei voi ajatella "minäminä..." on siellä työpaikalla muitakin joilla on omat toiveet loman ajankohdalle.

Vierailija
2/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko saada palkatonta lomaa? Jos pyydät palkatonta lomaa sille ajankohdalle kun ei ole hoitajaa ja pidät loman silloin kun sen saat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:21"]

Pitää muistaa, että työnantajalla on lakiin perustuva velvollisuus tasapuoliseen kohteluun. Tarkoittaa sitä, että jos olet aiemmin saanut lomasi haluamallasi ajalla, mutta muiden lomia on "jouduttu määräämään" on työnantajan lakiin perustuen annettava mahdollisuuksien mukaan loma toivottuna aikana niille jotka sitä eivät aiemmin toivomuksen mukaisesti saaneet ja siirrettävä sellaisten loma toiveen ulkopuolelle, jotka sen ovat aiemmin toivomanaan aikana saaneet.

Aina ei voi ajatella "minäminä..." on siellä työpaikalla muitakin joilla on omat toiveet loman ajankohdalle.

[/quote]

Miten tämä tasapuolisuus edes voi toteutua kesälomien kohdalla, ilman kiertävää lomalistaa, joka on aidosti tasapuolinen ja reilu keino? Muutoinhan pomo joutuu käyttämään omia perusteitaan ja keksimään syitä kuka saa ja kuka ei. Eikö silloin työntekijällä ole oikeus esimerkiksi kysyä/vaatia tietää pomolta millä perusteilla lomat on jaettu? Ehkä kannattaisi tosiaan nostaa työpaikoilla se paskamyrsky, jolloin tasapuolisuuden nimissä pomon tulee perustella lomanmääräytymiset jokaisen kohdalla?

Vierailija
4/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:21"]

[/quote]

Miten tämä tasapuolisuus edes voi toteutua kesälomien kohdalla, ilman kiertävää lomalistaa, joka on aidosti tasapuolinen ja reilu keino? Muutoinhan pomo joutuu käyttämään omia perusteitaan ja keksimään syitä kuka saa ja kuka ei. Eikö silloin työntekijällä ole oikeus esimerkiksi kysyä/vaatia tietää pomolta millä perusteilla lomat on jaettu? Ehkä kannattaisi tosiaan nostaa työpaikoilla se paskamyrsky, jolloin tasapuolisuuden nimissä pomon tulee perustella lomanmääräytymiset jokaisen kohdalla?

[/quote]

Työpaikkoja on erilaisia, kuvasit juuri minun työpaikkani käytännön. Kiertävä lista, saa esittää toiveita jotka toteutetaan jos mahdollista, jos ei niin työnantaja määrää ja pitää huolen (=kirjaa) ketkä ovat saaneet milloinkin toiveen, ketkä listan mukaan ja ketkä määrätty. Jokainen listasta poikkeama (=määräys) perustellaan miksi näin tehtiin. Mielestäni ihan peruskauraa lomien jaksottelussa.

Vierailija
5/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etkö ole kymmeneen vuoteen saanut pitää kesälomaasi toivomanasi ajankohtana, kun ette ole voineet lomailla perheenä?

Kyllä mä jo miettisin muuta ratkaisua kuin yhden kesän lomien perumisen.

Vierailija
6/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n pomo vastannut?

Vierailija
7/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi lähteä viikoksi lasten kaa lämpöseen?

Vierailija
8/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää ottaa hoitajan lapselle? Etkö voi hoitaa sitä itse? Mä lähtisin sinuna lapsen kanssa jonnekin ilman hoitajaa

Vierailija
9/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheelliset saa poimia ensiksi. Hieman olen sinkkuna joutunut joustamaan, esim. pilkkomaan kesäloman kahteen osioon, mutta kesä-elokuussa olen silti saanut aina lomat pitää.

Vierailija
10/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole reilu systeemi tuokaan,että perheelliset saa valita ensin! Eli ne joilla ei tule ikinä olemaan miestä tai lasta,joutuvat pitämään loman aina kahdessa osassa?!

Vierailija
11/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamielessä kannattaa valehdella että lapsia on.

Vierailija
12/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lomat menee vuoroissa, eli tiedät jo etukäteen milloin seuraava lomasi on. Joustoa on sen verran, os saat vaihdettua jonkun toisen kanssa lomat. Tosin nykyään meitä on niin vähän, että se on tosi vaikeaa, siis samoissa töissä.

Vierailija
13/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi valittaa; olen aina saanut pitää loman silloin kun olen halunnut. Tosin en ole aina halunnut kesä-heinäkuussa. Itse en muista kysyttiinkö minulta työhaastattelussa edes että onko minulla perhettä.

Vierailija
14/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:29"]

Ei se esimies voi vuosilomalain yläpuolelle asettua. Suurin osa kertyneestä vuosilomasta on pidettävä 30.9 mennessä ja niin se on ap:nkin tapauksessa. Viimeistään palkanlaskija hoksaa menettelyn laittomuuden.

[/quote]

ei tarvitse. Lomapäiviä voi jättää säästöön ja kerätä vaikka useamman vuoden ja pitää sitten myöhemmin. Olin osa-aikaisena yhtenä vuonna ja vapaata oli niin paljon, että en pitänyt kaikkia lomia. Keräsin niitä ja sitten pidin pitkän loman muutaman vuoden päästä.

Vierailija
15/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap lähde yksin reissuun lomallasi?

Mä muuten kyllä todellakin haluisin loman just syyskuulle. Ois ihanaa nauttia syksyn ruskasta. Voisin lähteä kotimaan kaupunkilomalla ilman miestä ja lapsia.

Vierailija
16/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:04"]

Meillä perheelliset saa poimia ensiksi. Hieman olen sinkkuna joutunut joustamaan, esim. pilkkomaan kesäloman kahteen osioon, mutta kesä-elokuussa olen silti saanut aina lomat pitää.

[/quote]

Kauhean epäreilua. Mä en koskaan aio hankkia lasta. Ne joille on vahinko käynyt jyräävät näköjään työpaikallakin.

Vierailija
17/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa varmasti, mutta näin se vaan menee. Pomon tehtävä työpaikalla ei ole miellyttää alaisiaan, vaan varmistaa se että yritys tuottaa voittoa. Jos pistetään pulju kiinni jotta kaikki saisivat lomailla sen heinäkuun, tämä tuskin tapahtuu. Ja sittenpä ei ole enää kellään työpaikkaa johon palata syksyllä.

Vierailija
18/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen lapsen normaalisti hoitaa?

Vierailija
19/83 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:56"]Kuka sen lapsen normaalisti hoitaa?

[/quote]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:56"]Kuka sen lapsen normaalisti hoitaa?

[/quote]

Vanhemmat tietenkin. Toisella meistä aikaisia aamuja ja toisella myöhäisiä, joten yksinolo on vain 1-2tuntia/päivä. Lomille hankimme hoitajan jos emme itse saa vapaata.

Pomo ei ole vielä vastannut viestiini.

Ap

Vierailija
20/83 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja vastauksia ap on saanut, voi helvetti.

Mitä hemmettiä perheellinen tekee lomalla syyskuussa, kun mies töissä ja lapset koulussa? Onko se liikaa vaadittu, että kerran vuodessa sais viettää PERHEENÄ yhteistä lomaa? Tekisin samalla tavalla kuin ap ja katselisin samalla uusia työpaikkoja. Ei kukaan perheellinen halua tahallaan pitää tiettynä aikana lomaa, vaan kyllä siihen on ihan hyvä syy. Esim. erityislasta ei voi jättää tuntikausiksi yksin tai ekaluokkalaista. Meillä sama homma, odotellaan ksälomalistaa koska se mahdollisesti laitetaan esille. Tottakai ymmärrän ettei sama ihminen voi aina saada lomaa samaan aikaan, mutta itse kyllä olen joustava tietyissä rajoissa. Ja voin pitää jopa pätkissä lomaa, kunhan se ei ole toukokuussa- tai syyskuussa.

En tarvitse mitää omaa lomaa, vaan perheen yhteistä aikaa. Lapsettomat ei tätä välttämättä tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan