Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan sanat ja yli 35-vuotiaat

OMG FEISPALMI
19.11.2020 |

Ghostaaminen, ignooraaminen ja kumppanit... Taipuuko teidän muiden yli 35-vuotiaiden suuhun tai kirjoitusasuun tällaiset sanat? Minulla ei. Tuntuu täysin luonnottomalta käyttää moisia termejä omassa kielessä. Minun pitää joskus netistä tarkistaa noita outoja sanoja, että mitä ne oikein tarkoittavat. Toki monet voi päätelläkin, mutta ei 15 vuotta sitten moisia käytetty. Olenko ennenaikais-kalkkis, vai löytyykö kohtalotovereita?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieli kehittyy jatkuvasti, ei se ole mikään muuttumattomana pysyvä monoliitti. Samalla tavalla kulttuurikin ja tavat muuttuvat. Mikä eilen oli ok, ei enää tiedon karttuessa näyttäydykään niin järkevänä touhuna. maailma menee eteenpäin, jotkut putoavat kyydistä, toiset ovat edellä aikaansa.

No esim joku "ignoorata" ei sovi vähääkään suomen kieleen. Se on kaikkea muuta kuin kielen kehittymistä.

Sana on englanninkielestä lainattu ja on tärkeää, että kyseistä ilmiötä kuvaamaan on otettu käyttöön sana. Suomenkielessähän ei sellaista ole ollut.

Oletko tosissasi? Olla huomioimatta ei ole yhtään kökömpi ilmaus kuin ignoorata.

Niinpä. Jättää huomiotta. Mutta ehkä se on hienompaa kun käyttää englannin sanaa suomen seassa.

Vierailija
22/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on tapana tuijottaa "mitä vittua ilmeellä" kärsimättömästi turhan höpöttäjiä.

Lasken katseen maahan tyyliin:

"mitä vittua nyt oikeen jumalauta pellet whooom".

En sano sanaakaan.

Katson vain että "vattu ootte tyhmiä nyt lehmääät".

Eli, ei ole syytä opetella uutta sanastoa jumalauta.

Mun tatuoinnit ja katumuoti on tiikerityyliä, lohikäärmetyyliä, liekkejä ja tulipalloja mustilla nahkahousuilla. Ei mitään lisättävää. Paitsi se kaikkitietävä katse, millä wloodaan koko huoneen, kun tulen kahvihuoneeseen ihmettelemään "mitä vattua nyt kanat juttujanne".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on noloa, kun joka toinen sana väännetään englannin kielestä. Kertoo oman kielen arvostuksen ja kielitajun puuttumisesta. Herää kysymys, olisiko sitten jo järkevämpää ruveta puhumaan kokonaan englantia. Ymmärtäminen ei ole iästä kiinni, kaikki osaavat nykyään englantia, ainakin alle 70-vuotiaat.

+1

Anglismeille löytyisi suomenkielisiä vastineita.

Vierailija
24/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieli kehittyy jatkuvasti, ei se ole mikään muuttumattomana pysyvä monoliitti. Samalla tavalla kulttuurikin ja tavat muuttuvat. Mikä eilen oli ok, ei enää tiedon karttuessa näyttäydykään niin järkevänä touhuna. maailma menee eteenpäin, jotkut putoavat kyydistä, toiset ovat edellä aikaansa.

No esim joku "ignoorata" ei sovi vähääkään suomen kieleen. Se on kaikkea muuta kuin kielen kehittymistä.

Sana on englanninkielestä lainattu ja on tärkeää, että kyseistä ilmiötä kuvaamaan on otettu käyttöön sana. Suomenkielessähän ei sellaista ole ollut.

Oletko tosissasi? Olla huomioimatta ei ole yhtään kökömpi ilmaus kuin ignoorata.

Niinpä. Jättää huomiotta. Mutta ehkä se on hienompaa kun käyttää englannin sanaa suomen seassa.

Sivuuttaa on myös hyvä suomenikielinen sana.

Jos kyse visuaalisesta asiasta "ummistaa tai ummistaa silmänsä.

Ei välittää, olla välittämättä jen.

Vierailija
25/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi semi raba blam blam blam nua. mi semi raba blam blam blam nua.

- ali g

Vierailija
26/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on noloa, kun joka toinen sana väännetään englannin kielestä. Kertoo oman kielen arvostuksen ja kielitajun puuttumisesta. Herää kysymys, olisiko sitten jo järkevämpää ruveta puhumaan kokonaan englantia. Ymmärtäminen ei ole iästä kiinni, kaikki osaavat nykyään englantia, ainakin alle 70-vuotiaat.

+1

Löytyy, mutta osoittaahan se kielellistä lahjakkuutta osata vaihtaa puhetyyliä ympäristön mukaan.

Vierailija
27/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantti cirztuun cilahtaa kirjoitti:

mummästit, itsassit, kyymustit, eähsmessit, ikeängkut, tavallanit ja vastaavat kolisevat korvaan pahemmin. Ne kun vielä tulevat asiantuntija-narinalla ulos

Minua jäi kiehtomaan, mikä on kyymusti? Ei löytynyt vastausta.

Mielikuva tuli jostain käärmekoirasta.

Vierailija
28/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarvetta opetella ilmaisua ellei se ole ollut 10+ vuotta käytössä (ja silloin sen ehkä on jo oppinut altistumisen kautta). Turhanpäiväiset sanat ja sanonnat karsiutuvat pois itsestään muuttuessaan epämuodikkaiksi/jo vanhentuneen maailman ilmiöiksi.

Vierailija
29/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lantti cirztuun cilahtaa kirjoitti:

mummästit, itsassit, kyymustit, eähsmessit, ikeängkut, tavallanit ja vastaavat kolisevat korvaan pahemmin. Ne kun vielä tulevat asiantuntija-narinalla ulos

Minua jäi kiehtomaan, mikä on kyymusti? Ei löytynyt vastausta.

Mielikuva tuli jostain käärmekoirasta.

Kyllä minusta > kyllämusta > kyymusta (monikossa kyymustit)?

Vierailija
30/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nua mi semi inna di huud kirjoitti:

- ali g

Fiesspaalm, fiespaalm, naa coconat paalm!

Vierailija
31/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kuusikymppisen äitini käyttävän sanaa random, kun selitti jotain.

Vierailija
32/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut chostattiin jo 70-luvulla. Eikä kukaan välittänyt/ymmärtänyt mitään, nostelivat vaan olkapäitä.

Vierailija
33/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Omega Veisupalmu.

Vierailija
34/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+1

Löytyy, mutta osoittaahan se kielellistä lahjakkuutta osata vaihtaa puhetyyliä ympäristön mukaan.

Eli Suomessa puhutaan suomea ja englannissa englantia :^)

Vierailija
35/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nua mi semi inna di huud kirjoitti:

- ali g

Nuh try fi be a patwah man yuh as white as duppy no matta wah yuh guh fi.

- Jamaica man

Vierailija
36/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat uudet sanat istuvat sanavarastooni luontevasti. Sen sijaan vanhojen sanojen uudet merkitykset ärsyttävät. Esim. kun teini-ikäinen tyttäreni kutsuu vaihtuvia poikaystäviään puolisoikseen. Itse olen naimisissa, mutta minusta ei silti tunnu luontevalta sanoa miehestäni "tässä on puolisoni", koska koen sen niin juhlalliseksi ja viralliseksi sanaksi.

Vierailija
37/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+1

Aika köyhän kuuloista. Mä olen lapsesta saakka puhunut kolmea eri murretta ja lisäksi yleispuhekieltä. Ja anglismeita käytän luontevasti niiden seurassa, jotka niitä käyttää. Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka puhuvat suomea vain yhdellä tavalla.

Vierailija
38/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin ymmärrän nykypuhekieltä, koska kuulen sitä päivittäin lapseni suusta. Itse käytän joskus ehkä random-, ignoorata- ja ghostata-sanoja, mutta muuten tykkään puhua ihan suomea. Olen 60-v.

Vierailija
39/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termi olla huomioimatta ei kuvaa täysin samaa asiaa kuin termi ignoorata. Ignooraamisessa on negatiivinen lataus kun taas olla huomioimatta voi kuvastaa muutakin, neutraalimpaa tapaa reagoida.

Vierailija
40/41 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+1

Aika köyhän kuuloista. Mä olen lapsesta saakka puhunut kolmea eri murretta ja lisäksi yleispuhekieltä. Ja anglismeita käytän luontevasti niiden seurassa, jotka niitä käyttää. Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka puhuvat suomea vain yhdellä tavalla.

No kyllä tökeröillä anglismeilla ja englannista tökerösti käännetyillä fraaseilla kyllästetty kieli on niin köyhää ettei sen köyhemmäksi paljoa saa. Todellinen kielten tuntija osaa puhua kunnolla edes yhtä kieltä.

Anglismien pakottaminen ja sen väittäminen kielen kehittymiseksi on sama kuin laskisi alleen julkisissa ja muiden paheksuessa kuittaisi asian vain toteamalla että "tapakulttuuri kehittyy". :D.