Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä toisten täydellistä maailmankuvan muutosta

Vierailija
19.11.2020 |

Puhun entisestä kaveripiiristäni, jonka kanssa vietimme aikaa noin 20 vuotta sitten lukiolaisina ja ammattikoululaisina. Olimme aikalailla hippejä, omaisimme punavihreän maailmankuvan, joka vastusti liiallista kulutusta ja tuhlailua. Arvostamme omavaraisuutta. Kannatimme vasemmistolaisia arvoja.
Sitten valmistuimme, kävimme armeijan, menimme töihin ja perustimme perheet.

Olen edelleen samassa työpaikassa, kun ammattikoulusta päästyäni. Muut ovat pääosin muuttaneet ja hajaantuneet jopa ulkomaille saakka ja lähes kaikki ovat rahan kanssa tekemisissä työssään. Suomessa asuvat menevät nyt Kokoomuksen ja Perussuomalaisten ehdokkaiksi niitä kannattaen ja puhuman sitä vastaan, jota he nuorena kannatti ja kertovat olleensa sinisilmäisiä nuoria, uskoen unelmaan ja utopiaan.
En ymmärrä tällaista päinvastaista maailmankuvan muutosta vai olenko minä se hölmö sinisilmä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nuorista hipeistä on lapsellisia ja paheksuvat rahaa vain koska sitä ei ole itsellä. Sitten mennään muutaman tonnin palkalla toiseen ääripäähän ja kuvitellaan olevan kokoomuslaisia, koska ollaan edelleen yhtä lapsellisia.

Vierailija
2/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen oikeistolaisia puolikuntoisena, jotka nuorina kannattivat sosialismia. Sitten he pääsivät hyväpalkkaisiin töihin. Ja mieli muuttui. Ei ollutkaan kiva maksaa veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin eri asia olla saamapuolella ja maksupuolella.

Vierailija
4/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei ole nuorena radikaali ja vanhana konservatiivi, niin hänessä on jotain vialla.

Vanha sanonta.

Eli on siis normaalia hipin persuuntua vanhana. Se on epänormaalia, jos maailmankuvasi ei muutu.

Vierailija
5/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat Nalle Wahlrooseja ja Suvi-Anne Siimeksiä.

Vierailija
6/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei ole nuorena radikaali ja vanhana konservatiivi, niin hänessä on jotain vialla.

Vanha sanonta.

Eli on siis normaalia hipin persuuntua vanhana. Se on epänormaalia, jos maailmankuvasi ei muutu.

Maailmankuvan kehittyminen on normaalia, se päälaelleen kääntyminen osoitus tuuliviirimäisyydestä.

Vierailija
7/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja sosialistien maailmankuvassa ihmiset ”saa” rahaa. On tosi tärkeä että jako on tasapuolinen.

Rahamiesten ja naisten maailmassa ihmiset ”tekee” rahaa. Siinä on iso ero.

Vierailija
8/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen oikeistolaisia puolikuntoisena, jotka nuorina kannattivat sosialismia. Sitten he pääsivät hyväpalkkaisiin töihin. Ja mieli muuttui. Ei ollutkaan kiva maksaa veroja.

Kuitenkin suurin osa suomalaisista ymmärtää, mitä hyvää veroilla saadaan aikaan, vaikka tienaisivatkin itse vähän enemmän.

Vierailija
9/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi kasvoivat aikuisiksi.

Vierailija
10/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha sanonta.

Tämä. Nykyhallituksesta nähdään miten vaarallista on jos idealismi ei koskaan korvaudu realismilla ja sitten pääsee vielä päättävään asemaan.

Useimmat oppivat talouden lainalaisuuksien lisäksi ihmisluonnostakin. Sen jälkeen on aika vaikea uskoa mihinkään utopioihin.

Vierailija
11/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin suurin osa suomalaisista ymmärtää, mitä hyvää veroilla saadaan aikaan, vaikka tienaisivatkin itse vähän enemmän.

Verojakaan ei tarvisi maksaa läheskään näin paljoa jos julkista puolta vähän tehostettaisiin.

Vierailija
12/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin eri asia olla saamapuolella ja maksupuolella.

Moni luulee olevansa maksupuolella, jos vaan maksaa veroja.

Vierailija
13/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että suurin osa verojen suuruudesta valittavista on valmiita maksamaan kohtalaisen suurta veroa. Mutta ne viimeiset veroprosentit, jotka joidenkin mielestä menevät jo turhuuteen ja muuhun kuin valtiolle ja kunnille laissa säädettyihin tarkoituksiin, hiertävät mieltä.

Vierailija
14/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verojakaan ei tarvisi maksaa läheskään näin paljoa jos julkista puolta vähän tehostettaisiin.

Tervemenoa kehittämään. Ne suuret virrat tulevat nykyään ja tulevaisuudessa väestön ikääntymisestä.

Vierailija
15/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sinä olet hölmö sinisilmä.

Vierailija
16/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus ei kasva tietyn tulotason jälkeen. Ihmisistä tulee vainoharhaisempia (hankitaan turvakameroita , rakennellaan muureja) ja muut (köyhät) nähdään epäilyttävinä tai vähintään kommunisteina.

Vierailija
17/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa kehittämään. Ne suuret virrat tulevat nykyään ja tulevaisuudessa väestön ikääntymisestä.

Niinpä. Eipä siellä ole kuin mahanmuutto ja puolustusvoimat sellaisia miljardipotteja, jotka periaatteessa ovat enemmän tai vähemmän turhia. Hallintokuluja kai voisi jossain määrin myös olla supistettavissa, mutta ei niillä niin merkityksellistä arvoa ole. Yritystukiviidakosta en ole niin selvillä, että osaisin sanoa juuta tai jaata.

Terveydenhuolto, sosiaalipuoli ja koulutus kuitenkin ovat suurimmat rahareiät, eikä niissä taida juuri olla leikattavaa. Enemmänkin lisättävää.

Vierailija
18/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on provo.

Vierailija
19/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toisinpäin. Äiti oli yrittäjä ja isä hyvätuloinen liiketoimintakonsultti, ja minäkin ihannoin yksityisyrittäjyyttä ja kapitalismia. Ekonomi ja juristi oli mun uravaihtoehdot, ja olin jo yliopistolla mukana Kokoomuksen toiminnassa. 

Mutta niin se on elämä muuttanut. Nyt nelikymppinen ja olen äänestänyt viime aikoina SDP:tä ja joskus jopa vasemmistoliittoa, jos heillä on ollut mieluisampi ehdotus. Muutoksen on aiheuttanut eritysesti asuminen sellaisissa maissa, joissa ns. Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ei ole. Olen oppinut arvostamaan tätä suomalaista touhua, vaikka se tarkoittaakin kaltaisilleni aika hyvätuloisille isoa veroprosenttia. 

Vierailija
20/23 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippi tyttö olin minäkin ja pitkään äänestin vassareita ja mitä lie kommareita. Onneksi ja kokemuksen myötä järkiinnyin ja nyt liki 20 vuotta ääni mennyt oikeaan osoitteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme